El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Min gissning baserat på min egen användning av min emtb och i stort sätt alla andra som kör emtb som jag känner är huvudorsaken helt enkelt att man vill köra mtb på ett mer utförsorienterat sätt. Alltså att utförsåkning är huvudsyftet och tillbakavägen upp igen endast är transport. Med en emtb får man då in många fler utförsåk under samma tid och ansträngning.
Ja, det ger ju mer cykling. Vi förstår fördelarna.

Jag skrev inte till dig. Jag skrev till gyttorparn. Du missade såklart de "enorma problemen" med klungkörning? Är inte överraskad...
Åh fan, visste inte att man inte fick kommentera dina inlägg. Glömde bort att dina åsikter och inlägg är skyddade ?
Oavsett så var det bara trams, så bra jobbat!

Då är det inte el-cykeln i sig som sliter mer, utan personen som brukar den? Jag kan tänka mig att det finns väldigt många entusiastiska MTBare som cyklar betydligt mer i skogen än vissa som cyklar(kör?) eMTB då och då. Då sliter ju den entusiastiska MTBaren mer.
Om elcykeln gör att nån tar sig ut och sliter på stigen har den ju lett till ökat slitage. Ja, nån som cyklar långt och hårt utan motor sliter mer än nån som cyklar kortare/skonsammare.
Om min fru cyklade/körde eMTB tillsammans med mig under en runda där jag cyklade vanlig MTB, då kan man inte säga att hon orsakade mer slitage än mig bara för att hon skulle ha orsakat mer slitage om hon hade valt att cykla längre än mig?
Beror nog på era körstilar. I en lös uppförsbacke kan nog en cykelovan elcyklist ha svårt att kontrollera effekten och slita mer.

Du missade kanske själva knäckfrågan - vad betyder det att något inte omfattas av allemansrätten? Är det då automatiskt förbjudet? Eller om man vänder på det - om nåt inte är förbjudet, är det då helt tillåtet?
Principen är att om det finns ett kryphål i lagen ska man utnyttja skiten ur det, tills lagen uppdaterats. Det är nämligen så ett civiliserat samhälle fungerar.*

Edit: ironi*

Senast ändrad:
Mitt inlägg tillförde PRECIS lika lite som ditt, men det är okej att du tramsar runder som vanligt? Du kanske ska sluta klanka ner på andra när du själv är som en 5-åring ibland?
Det är din åsikt. Jag misstänker att det problemet trängs undan av problemet med alla helikoptrar som ska landa pga all klungkörning... Det är svårt att diskutera elcyklar när det startar och landar helikoptrar hela tiden.
Så vad tillförde detta? Ingenting? Nej exakt, så var tyst nästa gång då ?

Mitt inlägg tillförde PRECIS lika lite som ditt, men det är okej att du tramsar runder som vanligt? Du kanske ska sluta klanka ner på andra när du själv är som en 5-åring ibland?
Fel igen. Du borde scrolla lite och läsa inläggen i deras kontext (jag bemöter tramsiga inlägg, jag tramsar inte). Du hade kunnat svara på det inlägg jag skrev till dig (#2838) men du avstod. För att sen skriva det du skrev (om inlägget jag skrev till gyttorparn).
Så vad tillförde detta? Ingenting? Nej exakt, så var tyst nästa gång då ?
Varför svarade du inte på det inlägg jag skrev till dig? Du minns kanske inte? Du skrev innan att du svarat på allt. Sen skrev du absolut ingenting? Är det du gör helt okänt för dig själv? :)

Tjafsa mer! Behövs 111 inlägg till på sandlådenivå! :D

Edit: Eller, fel! 110. Någon hade raderat #2888...

Ekollon innehåller det giftiga ämnet tannin som kan orsaka inflammationer i mage och tarmar eller skada andra organ som lever och njurar. I värsta fall kan ekollonförgiftning leda till döden
Pffft, säkert NVV som påstår att de är giftiga...

Detta inlägg är/var för din skull @Foxis !

Mitt sista inlägg i den här tråden:
Behöver jag skämmas för att jag cyklar emtb på stigar? Gör jag fel?

Bfs svar:
0% behöver du skämmas. Gör vaf*n du vill. Det ska andra sk*ta fullständigt i.
Vänliga hälsningar 50-plussare.

Principen är att om det finns ett kryphål i lagen ska man utnyttja skiten ur det, tills lagen uppdaterats. Det är nämligen så ett civiliserat samhälle fungerar.*

Nå, det kan ju också vara så att lagen inte täcker precis allt utan att man inför lagar där de behövs för att problem har uppstått? Att NVV vill ha en lag som förbjuder elcyklar i naturen är tydligt, återstår att se om de får lagstiftaren med sig på det. De misslyckades ju med det 2019 när TKL fick sin senaste översyn.

Jag förstår fortfarande inte varför NVV tycker det är glasklart att man behöver markägarens tillstånd för elcykling, men inte för att köra snöskoter eller sladda på sjöis. Vad baserar de sina rekommendationer på mer än eget tyckande?

för elcykel (saxat från NVVs websida)
Avsaknad av stöd i allemansrätten innebär per definition att markägarens lov krävs, för att aktiviteten ska få genomföras på dennes mark.
för snöskoter (samma web)
Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.
om att köra bil på istäckta sjöar (samma web)
Att köra med motordrivet fordon på is ingår inte i allemansrätten.
[...]
Kommunen kan genom lokala trafikföreskrifter reglera körning på bland annat sjöis. Behöver terrängkörningen på snötäckt mark och isbelagda sjöar regleras inom ett större område kan kommunen göra det med stöd i terrängkörningslagen.

Ta reda på vad som gäller där du vill köra.

Det vill säga - i första fallet är det förbjudet om det inte är tillåtet. I de andra fallen är det tillåtet om det inte är förbjudet. Skillnaden är rätt stor?

Även motorbåt är tydligen ok trots att det inte ingår i allemansrätten:
"Att färdas med båt ingår i allemansrätten. Den som färdas med motor på sin båt gör det dock inte med stöd i allemansrätt. Däremot är det inte heller förbjudet enligt någon lag så det anses därför generellt vara tillåtet."

Även motorbåt är tydligen ok trots att det inte ingår i allemansrätten:
"Att färdas med båt ingår i allemansrätten. Den som färdas med motor på sin båt gör det dock inte med stöd i allemansrätt. Däremot är det inte heller förbjudet enligt någon lag så det anses därför generellt vara tillåtet."
Jag skulle verkligen vilja veta hur man motiverar olika resonemang här jämfört med emtb. Ni som inte gillar att folk cyklar emtb trots att det inte ingår i allemansrätten, tycker ni det är lika illa att folk åker motorbåt på sjön utan tillstånd av "markägaren" (vattenägaren? Fastighetsägaren? ?)

Är det helt enkelt för att man är mer restriktiv mot nya sätt att röra sig i naturen för att man är rädd om allemansrätten?

Men ur el-MTB-lirarnas synvinkel så är det inget kryphål, utan hitte-på från NVV.

Det finns ju trots allt en möjlighet att en ny TKL införs utan att elcyklar i terräng förbjuds. I så fall är det en rätt tydlig signal från politiskt håll att elcykel faktiskt ska anses ingå i allemansrätten.

I så fall är det en rätt tydlig signal från politiskt håll att elcykel faktiskt ska anses ingå i allemansrätten.
Det håller jag inte med om. Att något faller utanför TKL gör ju inte att det ska ingå i allemansrätten - finns väl ingen anledning att plocka in snöskotrar eller isracing där? Inte elcyklar heller förresten (tycker jag) - det finns andra vägar än allemansrätten att gå, följ skoterorganisationernas exempel.

Om elcykeln gör att nån tar sig ut och sliter på stigen har den ju lett till ökat slitage. Ja, nån som cyklar långt och hårt utan motor sliter mer än nån som cyklar kortare/skonsammare.

Beror nog på era körstilar. I en lös uppförsbacke kan nog en cykelovan elcyklist ha svårt att kontrollera effekten och slita mer.

En ny fin MTB någon fått i julklapp kan också göra att nån tar sig ut och sliter på stigen. Vad gäller lös uppförsbacke så har det hänt mig (och säkert många andra noobs) att man fått resa sig ur sadeln och på så sätt lättat vikten på bakjlulet och fått hjulspinn. Med en elcykel kunde man kanske kunnat sitta kvar med vikten på bakhjulet och då slippa hjulspinn som enligt mig är ett av de grövre typer av slitage. Med en tyngre eMTB tar man det kanske lugnare i nedförsbackarna eftersom den kan vara aningen svårare att kontrollera.

Ja, faktist slitage per kilometer går att diskutera. Kanske visar det sig att eMTBs faktist sliter mer per kilometer ändå, vad vet jag. Det är argumentet "eMTB sliter mer eftersom man kan cykla längre" som flerttalet använt sig av här som jag har reagerat på. Om ett gäng är ute på en runda och en har eMTB, man kan inte säga att den personen orsakade mera slitage på stigen än de andra bara för att den personen svettades mindre, det går inte ihop.

Senast ändrad:
Roade mig med att kolla en liten runda jag cyklade på en stig på Rådmansö för ett tag sen (nej, inte på elcykel). Så här ser det ut på fastighetskartan:
1698918968409.png

Nu vet jag inte hur NVV vill att tillståndsprocessen ska se ut, jag antar att de tänker sig att ta fram en lämplig blankett och att fastighetsägaren på varje fastighet ska ge sin underskrift. I praktiken innebär det nog att en sån här tur blir omöjlig (vilket nog är syftet). Det här är alltså en cykling på ungefär en kilometer, jag passerar 8-9 olika fastigheter och ett naturreservat (där cykling är tillåten).
Edit: cykling är inte förbjudet i naturreservatet - jag tror att det då är tillåtet (men vad vet jag?)

Behöver du skämmas för att du kör elcykel där du inte får? Du skäms inte, trots att du gör fel. Gör du fel? Enligt NVV ja. Men du bryr dig inte.
Bfs svar:
Du ser mitt svar ovan. Du omfattas inte av allemansrätten, enligt NVV. Men du struntar i det. Du skiter i allemansrätten och alla som vill ha kvar den. Du är medvetet oärlig när du säger att det inte är nån skillnad (mellan cyklar och elcyklar), när det ÄR skillnad (en skillnad vilken du sen försöker tona ner).
50-plussare borde ha bättre vett än att ljuga som en tonåring. /50-plussare

Det vill säga - i första fallet är det förbjudet om det inte är tillåtet. I de andra fallen är det tillåtet om det inte är förbjudet. Skillnaden är rätt stor?
Skillnaden är stor. Min gissning är att man tolkar det olika eftersom båtar och snöskotrar inte rör vid marken på samma sätt som cyklar gör. En fyrhjuling som kör på en skoterled sommartid ger mer slitage än skotrarna gör på vintern. Jag har en hel del skoterleder i krokarna. Sommartid märks inget av vintern slitage.

Jag skulle verkligen vilja veta hur man motiverar olika resonemang här jämfört med emtb. Ni som inte gillar att folk cyklar emtb trots att det inte ingår i allemansrätten, tycker ni det är lika illa att folk åker motorbåt på sjön utan tillstånd av "markägaren" (vattenägaren? Fastighetsägaren? ?)
Jag tycker att motorbåtar (och vattenskotrar) har alltför fria tyglar. Låg fart = lite påverkan (på den strandnära zonen och det som finns i vattnet). Få köper motorbåtar/vattenskotrar för att köra sakta.
Är det helt enkelt för att man är mer restriktiv mot nya sätt att röra sig i naturen för att man är rädd om allemansrätten?
Jag tycker man ska visa hänsyn mot både naturen och andra. Motorer och effekt är inte synonymt med hänsyn. Försvinner hänsynen försvinner allemansrätten. Jag vill ha kvar bägge två.

Men ur el-MTB-lirarnas synvinkel så är det inget kryphål, utan hitte-på från NVV.
Ja, att jorden inte är platt är ett hittepå för de som tror att jorden är platt. Elcyklar är rätt nya som företeelse. Det är rätt logiskt att lagar och regler inte hängt med.
Det finns ju trots allt en möjlighet att en ny TKL införs utan att elcyklar i terräng förbjuds. I så fall är det en rätt tydlig signal från politiskt håll att elcykel faktiskt ska anses ingå i allemansrätten.
Absolut finns den möjligheten. Men troligare är att allemansrätten förbjuds från politiskt håll. Jä*la Bamsefasoner med allemansrätten!

En fyrhjuling som kör på en skoterled sommartid ger mer slitage än skotrarna gör på vintern.
Precis, därför är det förbjudet (i TKL) om du inte har dispens på något sätt, även om det är på egen mark eller om markägaren har gett "passiv" eller mer aktiv tillåtelse. Elcykling är däremot inte förbjudet om inte någon (någon annan än NVV) har förbjudit det.

Precis, därför är det förbjudet (i TKL) om du inte har dispens på något sätt, även om det är på egen mark eller om markägaren har gett "passiv" eller mer aktiv tillåtelse. Elcykling är däremot inte förbjudet om inte någon (någon annan än NVV) har förbjudit det.
Inte tillåtet, inte förbjudet (eftersom det är krångligt). Luddigt (och fungerande, så länge folk beter sig som folk), jag vet.

Inte tillåtet, inte förbjudet (eftersom det är krångligt). Luddigt (och fungerande, så länge folk beter sig som folk), jag vet.
Ja, jo - jag tycker "beter sig som folk" är för subjektivt. Jag skulle hellre se att NVV för ett konsekvent resonemang kring vad de tycker ska gälla för saker som faller utanför allemansrätten. Jag tycker också att "tillstånd krävs" är betydligt krångligare än "kan förbjudas av länsstyrelse/kommun".

Behöver du skämmas för att du kör elcykel där du inte får? Du skäms inte, trots att du gör fel. Gör du fel? Enligt NVV ja. Men du bryr dig inte.

Du ser mitt svar ovan. Du omfattas inte av allemansrätten, enligt NVV. Men du struntar i det. Du skiter i allemansrätten och alla som vill ha kvar den. Du är medvetet oärlig när du säger att det inte är nån skillnad (mellan cyklar och elcyklar), när det ÄR skillnad (en skillnad vilken du sen försöker tona ner).
50-plussare borde ha bättre vett än att ljuga som en tonåring. /50-plussare
Jag skiter också det. Jag och Raider cyklar en del ihop på våra elhojar och kommer garanterat fortsätta med det.
Vi hörs i skogen! ?⚡

En ny fin MTB någon fått i julklapp kan också göra att nån tar sig ut och sliter på stigen. Vad gäller lös uppförsbacke så har det hänt mig (och säkert många andra noobs) att man fått resa sig ur sadeln och på så sätt lättat vikten på bakjlulet och fått hjulspinn. Med en elcykel kunde man kanske kunnat sitta kvar med vikten på bakhjulet och då slippa hjulspinn som enligt mig är ett av de grövre typer av slitage. Med en tyngre eMTB tar man det kanske lugnare i nedförsbackarna eftersom den kan vara aningen svårare att kontrollera.
Fast 250-700 extra watt är nåt helt annat än en cykel du måste trampa själv.
När det är löst och brant måste jag vara "lätt på foten" och leta fäste. Mer effekt ger bara spinn. Mer effekt ger mer kraft i marken. Det är ren fysik. Mer effekt som inte kontrolleras av din nervsystem ger mer slitage.
Ja, faktist slitage per kilometer går att diskutera. Kanske visar det sig att eMTBs faktist sliter mer per kilometer ändå, vad vet jag. Det är argumentet "eMTB sliter mer eftersom man kan cykla längre" som flerttalet använt sig av här som jag har reagerat på. Om ett gäng är ute på en runda och en har eMTB, man kan inte säga att den personen orsakade mera slitage på stigen än de andra bara för att den personen svettades mindre, det går inte ihop.
Det är inget att diskutera. Mer effekt ger mer slitage. Du kan cykla längre med motorhjälp. Det blir längre sträckor då du sliter. Ja, man KAN köra längre/snabbare med motorer.
Varför kör den personen elcykel istf att cykla motorlöst? Den personen tillför lika mycket effekt för att hänga med. Samma slitage. Om hen inte orkar hänga med med en cykel så är det ju mer slitage med elcykeln än utan.

Ja, jo - jag tycker "beter sig som folk" är för subjektivt. Jag skulle hellre se att NVV för ett konsekvent resonemang kring vad de tycker ska gälla för saker som faller utanför allemansrätten. Jag tycker också att "tillstånd krävs" är betydligt krångligare än "kan förbjudas av länsstyrelse/kommun".
Jag tycker att det finns en rätt enkel regel att bete sig som folk: följ regler. Träng dig inte i kön (trots att ingen blivit dömd för kö-trängning), osv.
Att inte omfatta motorer i allemansrätten anser jag vara väldigt enkelt och logiskt. Alla andra lösningar blir krångligare, för alla.

Bfs svar:
Jag tycker inte du behöver skämmas om du gör det på ett ansvarsfullt sätt. Så länge det inte finns något tydligt regelverk så är det ju lite av ett ingenmansland där vi får föra hoppet till cyklisternas egna moral och rättspatos.

Studien du länkade till av norska NINA fann jag intressant eftersom den tydligt kopplade slitaget till fuktigheten i marken. Är man orolig för stigar som börjat växa i bredd eller djup kanske man ska undvika att cykla under eller efter regnväder, även om man kör vanlig mtb.

Det viktigaste är väl att man i slutändan kan försvara det inför sig själv. Och förhoppningsvis räcker det för att folk ska tänka en gång extra, så vi får ha kvar den fina naturen och dess leder som vi har.

Jag tycker att det finns en rätt enkel regel att bete sig som folk: följ regler. Träng dig inte i kön (trots att ingen blivit dömd för kö-trängning), osv.
Att inte omfatta motorer i allemansrätten anser jag vara väldigt enkelt och logiskt. Alla andra lösningar blir krångligare, för alla.
Jag håller med dig om allt det. Men jag har svårt att se regelbrottet? Det är att de inte begär tillstånd från markägarna? Men var finns den regeln annat än i NVVs tyckande? Är det verkligen en regel och varför tycker de olika om olika fullt jämförbara saker?

Säger motocrossåkaren
Menar du inte stridsvagnsföraren? Att köra en 350 på grusvägar och traktorstigar är alltså samma sak som att köra 1000-kubikscross på stigar? :) Känner du aldrig att det är nåt bristfälligt med din argumentation när du måste ljuga för att kunna skriva inlägg (eller att du vägrar diskutera öht)? Inget?

Pffft, säkert NVV som påstår att de är giftiga...

Detta inlägg är/var för din skull @Foxis !

Det roliga är att @Foxis Är lika mycket hycklare som dig. Träffade honom och hans grabb vid cykeltvätten i kisa och då snackade vi elcykel och då var han positivt inställd till det och tyckte att det inte spelade någon roll vad för typ av cykel man cyklar på.

Men jag antar att han är är för feg för och erkänna det på happy då han är rädd för att få allt hat för man gillar emtb. Bättre och vara tangentbord warrior.

Jag tycker att motorbåtar (och vattenskotrar) har alltför fria tyglar. Låg fart = lite påverkan (på den strandnära zonen och det som finns i vattnet). Få köper motorbåtar/vattenskotrar för att köra sakta.

Men NVV säger att det är OK.

Jag håller med dig om allt det. Men jag har svårt att se regelbrottet? Det är att de inte begär tillstånd från markägarna? Men var finns den regeln annat än i NVVs tyckande? Är det verkligen en regel och varför tycker de olika om olika fullt jämförbara saker?
Det blir ännu svårare att dra en gräns för ett regelbrott. Eftersom man då måste definiera var gränsen för brottet (slitaget i naturen) är. Eftersom naturen inte kan föra sin egen talan (och naturens försvarare/ägare kan skifta mellan beträdelseförbud till markberedning) blir det stort sett omöjligt. Eftersom ägarna är subjektiva. @Bladin s exempel där en markägare var positiv och nästa krävde böter/ersättning gör det svårt. Tror inte alla markägare är positiva att släppa in motorer på deras marker. Då blir det en hårdare bedömning (om man måste dra en juridisk gräns). Brottet kanske inte blir slitage, som det är idag, utan att man befinner sig på marken. Mao, allemansrätten är borta.

Det roliga är att @Foxis Är lika mycket hycklare som dig. Träffade honom och hans grabb vid cykeltvätten i kisa och då snackade vi elcykel och då var han positivt inställd till det och tyckte att det inte spelade någon roll vad för typ av cykel man cyklar på.

Men jag antar att han är är för feg för och erkänna det på happy då han är rädd för att få allt hat för man gillar emtb. Bättre och vara tangentbord warrior.
Du är sannerligen en glädjespridare av rang! Bara positiva omdömen. Är det inte dags att du startar ett elcykelforum?

Menar du inte stridsvagnsföraren? Att köra en 350 på grusvägar och traktorstigar är alltså samma sak som att köra 1000-kubikscross på stigar? :) Känner du aldrig att det är nåt bristfälligt med din argumentation när du måste ljuga för att kunna skriva inlägg (eller att du vägrar diskutera öht)? Inget?

Återigen så har jag aldrig sagt att en 1000 kubikare och en 350 är samma sak utan det är som vanligt du som hittar på en massa.

Komm med ett exempel att jag har ljugit någon stans ?

Det är väll isåfall lika bristfällig argumentation och ordbajsning som det du sitter och skriver att elcyklister och kriminella är samma sak och att säga att en bensinmotor är samma sak som en elmotor.

Men en motor är en motor

Återigen så har jag aldrig sagt att en 1000 kubikare och en 350 är samma sak utan det är som vanligt du som hittar på en massa.

Komm med ett exempel att jag har ljugit någon stans ?

Det är väll isåfall lika bristfällig argumentation och ordbajsning som det du sitter och skriver att elcyklister och kriminella är samma sak och att säga att en bensinmotor är samma sak som en elmotor.

Men en motor är en motor
En 350-offroadare är ingen cross. Så, ljuger inte. Vem skrev (nyss!): "Säger motocrossföraren"? :)

Ha!
Nä! Jag har varit helt rak gällande min position. Du kan citera mig ordagrant från Kisa om du vill. :)

För all tydlighet: Jag tycker elcyklar i sig är grymt. Jag hade väldigt gärna köpt en, gärna en Transition Repeater eller Relay. Två problem för mig 1) de är väl dyra, 2) jag bor på fel ställe.

Jag ÄR kritisk till elcyklar på fel platser. Jag har varit väldigt aktiv i tråden om crossar i Hellas, och är kritisk till elcyklar i Hellas och i andra hårt belastade områden.
Inte för att de kommer förstöra naturen så den aldrig återhämtar sig, eller utrota motorallergiska sällsynta grodor. Jag är kritisk av den enkla anledningen att MTB (utan motor) redan är ett infekterat inslag i populära naturområden. Vi har helt enkelt inte råd att skapa ännu mer kontrovers genom att introducera motorer. Och börja inte ens diskutera elcrossar...det där kommer inte sluta bra i Hellas.

Om man däremot bor i - eller cyklar - i mer glesbefolkat område så håller jag med om att det praktiska problemet är noll. Jag hade inte tvekat en halv sekund.
Sedan är jag lika larvig som alla andra och har säkert kallat någon elcykelägare för fuskcyklist eller lat. Både på Happy och i verkligheten. De som träffat mig vet att jag inte är speciellt seriöst lagd i normalfallet.

Men avslutningsvis för att hålla oss till trådens ämne så är det jäkliga att lagstiftning eller riktlinjer kommer utgå från någon form av "mest behövda läge". Dvs. man kommer utgå från situationer där reglering behövs. Vilket innebär att "missbruk" i nationalparker eller stadsparker (som jag tror Hellas är?) kan driva på reglering som gäller överallt. Därför tycker jag att vi ALLA behöver fundera på var och hur vi cyklar, och att elcykel i Hellas eller liknande områden är jäkligt dumt.

Så. Exempel på att man kan hålla flera åsikter i samspel utan att vara en hycklare. ;)

Tillbaka
Topp