nilzie
Medlem
Bakhjul Shimano Nexus 8 som glappar
Imorse startade jag en tråd om att renovera ett Nexus 8. Inser att jag borde börjat med denna fråga egentligen, sorry om det blir rörigt här... Hur som helst - växlarna till min Orbea Katu har börjat konstra. Dom glappar, det liksom hackar när man trampar, mer och mer, innan dom liksom kommit i ordentligt. När växeln väl lagts i går det oftast att cykla som vanligt tills man ska växla igen, och då kan det börja glappa, eller hacka, igen. Bakhjulet har börjat låta en del också, det är när det rullar i "friläge" som det spinner mer höggljutt än förut, tror jag i falla fall. Och när man trampar bakåt (cykeln har skivbromsar) låter det ännu mer. Jag hoppades att det kunde vara så enkelt som att man kunde smörja upp navet och få växlarna att funka (har googlat lite och förstått det som att det som på engelska heter "pawls" inte funkar ordentligt om navet saknar tillräcklig olja). Men det är också ett rejält glapp i hjulet - både att hela hjulet liksom glappar även om muttrarna som fäster det vid ramen är ordentligt åtskruvade, och att bakkransen glappar lite mot själva hjulet. Är det så att nån här har en idé om vad det kan va för fel? Att jag kanske har nåt annat problem på halsen än ett växelhus/nav som inte fått olja? Här är en video där jag försöker visa glappet i fråga.
Tacksam för idéer och input, tack för att ni läser detta :-)
Tacksam för idéer och input, tack för att ni läser detta :-)