Bakhjul Shimano Nexus 8 som glappar

nilzie

Medlem
Imorse startade jag en tråd om att renovera ett Nexus 8. Inser att jag borde börjat med denna fråga egentligen, sorry om det blir rörigt här... Hur som helst - växlarna till min Orbea Katu har börjat konstra. Dom glappar, det liksom hackar när man trampar, mer och mer, innan dom liksom kommit i ordentligt. När växeln väl lagts i går det oftast att cykla som vanligt tills man ska växla igen, och då kan det börja glappa, eller hacka, igen. Bakhjulet har börjat låta en del också, det är när det rullar i "friläge" som det spinner mer höggljutt än förut, tror jag i falla fall. Och när man trampar bakåt (cykeln har skivbromsar) låter det ännu mer. Jag hoppades att det kunde vara så enkelt som att man kunde smörja upp navet och få växlarna att funka (har googlat lite och förstått det som att det som på engelska heter "pawls" inte funkar ordentligt om navet saknar tillräcklig olja). Men det är också ett rejält glapp i hjulet - både att hela hjulet liksom glappar även om muttrarna som fäster det vid ramen är ordentligt åtskruvade, och att bakkransen glappar lite mot själva hjulet. Är det så att nån här har en idé om vad det kan va för fel? Att jag kanske har nåt annat problem på halsen än ett växelhus/nav som inte fått olja? Här är en video där jag försöker visa glappet i fråga.

Tacksam för idéer och input, tack för att ni läser detta :-)

Men det är också ett rejält glapp i hjulet - både att hela hjulet liksom glappar även om muttrarna som fäster det vid ramen är ordentligt åtskruvade, och att bakkransen glappar lite mot själva hjulet.
Man justerar lagerspelet på vänster sida, d v s där skivbromsen är. Det behövs en konnyckel och en vanlig blocknyckel/skiftnyckel.
Jag hade liknande symptom förra vintern som du beskriver, då hade det kommit in fukt från höger sida in till det stora ringlagret. Efter att jag bytt kulorna i det lagret (26 st 3/16") och servat navet så blev det mycket bättre. Jag doppar i växellådsolja 75W-90 från Biltema, men det kanske finns någon tunnare som är bättre speciellt på vintern.

Man justerar lagerspelet på vänster sida, d v s där skivbromsen är. Det behövs en konnyckel och en vanlig blocknyckel/skiftnyckel.
Jag hade liknande symptom förra vintern som du beskriver, då hade det kommit in fukt från höger sida in till det stora ringlagret. Efter att jag bytt kulorna i det lagret (26 st 3/16") och servat navet så blev det mycket bättre. Jag doppar i växellådsolja 75W-90 från Biltema, men det kanske finns någon tunnare som är bättre speciellt på vintern.
Tack för tips Carl.M. Kommer du ihåg vilken slags konnyckel? Såna har jag aldrig hanterat ;-). Men det visar sig ju när jag tar itu med hjulet antar jag. Lovande om det kan vara så att det är ett kullager som behöver kärlek och inte hela Nexusen som ska skrotas

Konnycklar kommer i ett spann 13-17 mm, 15 är vanligast. Och 2 stycken brukar behövas.
En räcker väl i det här fallet. Låsmuttern är ganska bred och kan dras åt med en vanlig blocknyckel eller skiftnyckel, den äŕ 17 mm tror jag.

(Den andra sidan brukar jag förresten spänna fast i ett skruvstycke, i en mutter eller de platta sidorna på Nexus-axeln, för att den inte ska röra sig.)

En räcker väl i det här fallet. Låsmuttern är ganska bred och kan dras åt med en vanlig blocknyckel eller skiftnyckel, den äŕ 17 mm tror jag.

(Den andra sidan brukar jag förresten spänna fast i ett skruvstycke, i en mutter eller de platta sidorna på Nexus-axeln, för att den inte ska röra sig.)
Ja så kan det vara. Beror även på hur tjocka konmuttrarna är och om de ska justeras nöjaktigt. Mina urgamla Campagnolonycklar är väldigt behändiga.

Tack för alla tips. Igår öppnade jag navet, det har blivit så mycket glapp i det att det kommit in rätt rejält med vatten. Nu har jag tajtat till det och - voilà - alla växlar funkar perfekt. Återstår nu att invänta navfett jag ska beställa från Cykloteket och öppna upp igen för att torka ur, olja in och smörja upp.

Tillbaka
Topp