El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker det är ett större problem att vi (japp, allihop, med och utan el) som cyklar i naturen ibland gör det när och där vi inte borde, framförallt när det är blött. Alltför många tänker "allemansrätt" - men du är ute och cyklar om du hävdar allemansrätt när du tydligt gör spår efter dig på blöta stigar. Jag syndar själv ibland, det är kul att cykla genom surhål, och ibland är det inte så torrt som jag trodde när jag stack ut. Olämpligt är det definitivt och jag skäms lite varje gång.
Jag håller med. Jag cyklar inte när det är blött. Det sliter mer. Och jag kan vänta till det torkat upp lite. Världen snurrar inte runt mig och mina nöjen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
IMG_0432.jpeg


Alla ekollon överlevde. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
En elmotor borde ju kunna ge jämnare effekt och därmed mindre slitage än en motorlös cykel i uppförsbackarna. Kanske att man borde förbjuda lvgcyklister att cykla i skogen, mycket kraft och uthållighet men lite teknik, iaf om jag tittar på mig själv.
Teori och praktik är inte samma sak. En stark motor med bra vridmoment är inte speciellt mjuk. Den levererar sin effekt. När man gasar snurrar hjulet. Oavsett om fordonet rör sig eller inte.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Teori och praktik är inte samma sak. En stark motor med bra vridmoment är inte speciellt mjuk. Den levererar sin effekt. När man gasar snurrar hjulet. Oavsett om fordonet rör sig eller inte.
För att möjligen tillföra saken nåt: jag har testat elcykel i skog (skjut mig) två gånger. Tydlig upplevelse var att det var lätt att hålla jämnt tryck hela tiden. Jämnare tryck än annars. Talar nog för att det i vissa speciella lägen - tex brant uppförsbacke faktiskt kan ge mindre slitage. Så kändes det tyckte jag i alla fall.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja han anser ju att crossåkarna är idioter så 3-50in ä nog en cross, vill väll ha effekt när kopplingen dumpas på varvstoppet på myrarna ?
Nä, det skrev jag inte. Varför är det så svårt för team elcykel att hålla er till sanningen? Jag frågade om de snälla pojkarna crossåkarna du känner kör cross på tomgång/halvgas när de kör? Inget svar. Eller dränktes svaret av allt helikopterljud? Ett enormt problem med helikoptrar i dina trakter, som jag förstått det. För, varför skulle du ljuga!? Det låter ju väldigt ovuxet.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
För att möjligen tillföra saken nåt: jag har testat elcykel i skog (skjut mig) två gånger. Tydlig upplevelse var att det var lätt att hålla jämnt tryck hela tiden. Jämnare tryck än annars. Talar nog för att det i vissa speciella lägen - tex brant uppförsbacke faktiskt kan ge mindre slitage. Så kändes det tyckte jag i alla fall.
Då jag testat elcykel (två gånger, på asfalt) var det inte alls en jämn krafttillförsel. Tvärtom. Effekten kom rätt abrupt (den ena spann nästan loss, på asfalt). Dvs det jag absolut inte vill ha i tex en uppförsbacke. Eller på stigar jag vill ha kvar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ok. Så är experter de som har rätt i efterhand endast?
För att vara expert ska man ha en förståelse för vad som händer, inte bara gissa (som man gjorde innan den moderna vetenskapen). Eller tycka utifrån sitt eget perspektiv. Att gissa är inte samma sak som forskning, undersökningar, kliniska tester, blindtester, experiment osv osv. Vad gäller juridik är det en annan sak. En juridisk expert har troligtvis läst lagen, läst prejudikat och har en förståelse för hur lagen kommit till och hur den fungerar i rättssalen. Min teori.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det håller jag inte med om. Att något faller utanför TKL gör ju inte att det ska ingå i allemansrätten - finns väl ingen anledning att plocka in snöskotrar eller isracing där?
Alla motordrivna fordon omfattas av TKL, även snöskoter. Främst är det barmarkskörning som är förbjuden. Väl snötäckt mark nämns inte ens. Men nu menade jag en framtida TKL, som ju kan reglera fler saker än idag.

Inte elcyklar heller förresten (tycker jag) - det finns andra vägar än allemansrätten att gå, följ skoterorganisationernas exempel.
I utredningen om hållbar terrängkörning nämns att en viktig del är att förtydliga markägarens rätt att neka motordrivna fordon. Om detta nu skulle förtydligas utan att inkludera elcyklar, så tycker jag visst att det indikerar att elcykel ska ses som cykel även i terräng.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Då jag testat elcykel (två gånger, på asfalt) var det inte alls en jämn krafttillförsel. Tvärtom. Effekten kom rätt abrupt (den ena spann nästan loss, på asfalt). Dvs det jag absolut inte vill ha i tex en uppförsbacke. Eller på stigar jag vill ha kvar.
Då kanske du testade en dålig elcykel? Och jag en bra? Men här känner jag att varken du eller jag är experter.
Kanske en elcykelexpert kan komma med tillförlitlig information om huruvida kraften levereras ryckigt eller jämnt på en genomsnittlig elcykel?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
För att vara expert ska man ha en förståelse för vad som händer, inte bara gissa (som man gjorde innan den moderna vetenskapen). Eller tycka utifrån sitt eget perspektiv. Att gissa är inte samma sak som forskning, undersökningar, kliniska tester, blindtester, experiment osv osv. Vad gäller juridik är det en annan sak. En juridisk expert har troligtvis läst lagen, läst prejudikat och har en förståelse för hur lagen kommit till och hur den fungerar i rättssalen. Min teori.
Jag tror iofs att dåtidens ”experter” ansåg att deras kunskap vilade på den mest solida grund som fanns då (bibeln, Gud, gissningar och andra experters övertygelse). Sen att en modern expert bör ha andra källor är en annan sak tänker jag.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nä, det skrev jag inte. Varför är det så svårt för team elcykel att hålla er till sanningen? Jag frågade om de snälla pojkarna crossåkarna du känner kör cross på tomgång/halvgas när de kör? Inget svar. Eller dränktes svaret av allt helikopterljud? Ett enormt problem med helikoptrar i dina trakter, som jag förstått det. För, varför skulle du ljuga!? Det låter ju väldigt ovuxet.
En snabb googling så får du säkert upp artiklarna om klungkrocken å ambulansern/helikoptern, du vet ju att jag bor i bergslagen så …..,
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
För att vara expert ska man ha en förståelse för vad som händer, inte bara gissa (som man gjorde innan den moderna vetenskapen). Eller tycka utifrån sitt eget perspektiv. Att gissa är inte samma sak som forskning, undersökningar, kliniska tester, blindtester, experiment osv osv. Vad gäller juridik är det en annan sak. En juridisk expert har troligtvis läst lagen, läst prejudikat och har en förståelse för hur lagen kommit till och hur den fungerar i rättssalen. Min teori.
Gick bra att hålla sig härifrån. Du har testat elcykel 2ggr? Uttrycker dig som om du är expert på framförandet av elcykel. Mycket bra forskning på ämnet måste jag säga! Nu vet jag att du bygger alla dina ”kunskaper” på ytterst få observationer på exempelvis slitage och hur en elcykel fungerar när man cyklar på den. Jag ger dig dock poäng på att du mörkat det väl med text endast baserat på antagande. Hahaha
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Då kanske du testade en dålig elcykel? Och jag en bra? Men här känner jag att varken du eller jag är experter.
Kanske en elcykelexpert kan komma med tillförlitlig information om huruvida kraften levereras ryckigt eller jämnt på en genomsnittlig elcykel?
Jag sa att jag skulle hålla mig ifrån denna tråd men när det kastas ut fullständiga lögner så är det svårt.

Lejon har rätt. BFS har fel. Finns inte en chans att en E-mtb "nästan spinner loss på asfalt". Jag har haft Turbo Levo Comp av senare modell (90nm) och Kenevo SL (35nm). Kompisarna har hojar med Bosch Performance motorer. Ingen av dessa hojarna spinner loss som BFS vill få det att låta. Kraften levereras extremt mjukt på min SL. Något mer kräm och tryck i fullpowercyklarna men inte tillnärmelsevis så att de hejdlöst spinner loss varken på asfalt eller stig. Hjulspinn i en klättring är lika förödande på en E-mtb som en vanlig mtb. Inget man vill ska hända.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Då kanske du testade en dålig elcykel? Och jag en bra? Men här känner jag att varken du eller jag är experter.
Kanske en elcykelexpert kan komma med tillförlitlig information om huruvida kraften levereras ryckigt eller jämnt på en genomsnittlig elcykel?
Den (som nästan spann loss) kostade också pengar. Den som inte spann loss hade också ett okänsligt påslag. Att lägga pengar på att få mer effekt och sen ha antispinn för att ta bort denna effekt låter minst sagt motsägelsefullt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tror iofs att dåtidens ”experter” ansåg att deras kunskap vilade på den mest solida grund som fanns då (bibeln, Gud, gissningar och andra experters övertygelse). Sen att en modern expert bör ha andra källor är en annan sak tänker jag.
Deras åsikt spelar ingen roll eftersom de inte var vetenskapsmän. Då var det "do you own research". Idag är det experter som utvecklar mRNA-vaccin och stollar som tror att de vet bättre (eftersom de snabbgooglat). Det vi vet idag vet vi. Eftersom vi sysslar med vetenskap. Ingen har gissat ihop en smartphone. Det är juridiska experter som skapat lagverken och det är juridiska experter som uppdaterar dem och ser till att de efterföljs.
Ditt argument om experter och geocentricismen är/var synnerligen dåligt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Den (som nästan spann loss) kostade också pengar. Den som inte spann loss hade också ett okänsligt påslag. Att lägga pengar på att få mer effekt och sen ha antispinn för att ta bort denna effekt låter minst sagt motsägelsefullt.
Har inget med pengar att göra. En Turbo Levo S-Works spinner inte loss mer än någon annan hoj. Inte heller Nukeproof Megawatt. Eller YT Decoy. Eller Commencal Meta Power. E-mtb funkar helt enkelt inte så. När man trampar så börjar elmotorn assistera. Hur mycket den ska assistera din egen input på pedalerna kan man själv justera i en app på många cyklar. Om du så maxar varenda inställning så kommer den inte att skjuta på något hiskeligt. Det kanske KÄNNS så om man provar lite snabbt på gatan. Men det ÄR inte så.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Gick bra att hålla sig härifrån. Du har testat elcykel 2ggr? Uttrycker dig som om du är expert på framförandet av elcykel. Mycket bra forskning på ämnet måste jag säga! Nu vet jag att du bygger alla dina ”kunskaper” på ytterst få observationer på exempelvis slitage och hur en elcykel fungerar när man cyklar på den. Jag ger dig dock poäng på att du mörkat det väl med text endast baserat på antagande. Hahaha
Citera där jag uttrycker som en expert på elcyklar. Inget exempel nu heller? Bara mer elcykliststrunt? :)
Mer effekt ger mer slitage. Det är ren fysik. Ren fysik struntar du i, naturligtvis. E-mc² är såklart bara en åsikt. :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag sa att jag skulle hålla mig ifrån denna tråd men när det kastas ut fullständiga lögner så är det svårt.
Ja, team elcykel hatar verkligen lögner! ?
Lejon har rätt. BFS har fel. Finns inte en chans att en E-mtb "nästan spinner loss på asfalt". Jag har haft Turbo Levo Comp av senare modell (90nm) och Kenevo SL (35nm). Kompisarna har hojar med Bosch Performance motorer. Ingen av dessa hojarna spinner loss som BFS vill få det att låta. Kraften levereras extremt mjukt på min SL. Något mer kräm och tryck i fullpowercyklarna men inte tillnärmelsevis så att de hejdlöst spinner loss varken på asfalt eller stig. Hjulspinn i en klättring är lika förödande på en E-mtb som en vanlig mtb. Inget man vill ska hända.
Den spann nästan loss, så kraftigt var effektpåslaget. Inte alls en mjuk kraft. Så, ingen lögn.
Varför reagerar du inte på team elcykels lögner? Justja, det är okej om man ljuger av rätt anledning. :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Deras åsikt spelar ingen roll eftersom de inte var vetenskapsmän. Då var det "do you own research". Idag är det experter som utvecklar mRNA-vaccin och stollar som tror att de vet bättre (eftersom de snabbgooglat). Det vi vet idag vet vi. Eftersom vi sysslar med vetenskap. Ingen har gissat ihop en smartphone. Det är juridiska experter som skapat lagverken och det är juridiska experter som uppdaterar dem och ser till att de efterföljs.
Ditt argument om experter och geocentricismen är/var synnerligen dåligt.
Det var inget argument för något. Det var ett uppenbarligen lite misslyckat skämtsamt svar på ooms som skrev nåt om experter som tolkade allemansrätten. (För övrigt ett ad hominem-argument som det ju pratades om tidigare.)
Men skämt och ironi på Internet är svårt det visar väl denna tråd om inte annat.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det var inget argument för något. Det var ett uppenbarligen lite misslyckat skämtsamt svar på ooms som skrev nåt om experter som tolkade allemansrätten. (För övrigt ett ad hominem-argument som det ju pratades om tidigare.)
Men skämt och ironi på Internet är svårt det visar väl denna tråd om inte annat.
Ja, det är svårt med ironi. Det argumentet ("experter har haft fel förut") används ofta av antivaxxers mfl. Är lite allergisk på såna.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Citera där jag uttrycker som en expert på elcyklar. Inget exempel nu heller? Bara mer elcykliststrunt? :)
Mer effekt ger mer slitage. Det är ren fysik. Ren fysik struntar du i, naturligtvis. E-mc² är såklart bara en åsikt. :)

Ja vi har ju fått stå ut med ditt struntprat i nästan 70 sidor nu.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Teori och praktik är inte samma sak. En stark motor med bra vridmoment är inte speciellt mjuk. Den levererar sin effekt. När man gasar snurrar hjulet. Oavsett om fordonet rör sig eller inte.
En motor är betydligt bättre än en människa på att generera samma vridmoment genom hela varvet. Skulle tippa på att de stötvisa krafterna när man ståcyklar orsakar mer slitage än en motor med samma snitteffekt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, team elcykel hatar verkligen lögner! ?

Den spann nästan loss, så kraftigt var effektpåslaget. Inte alls en mjuk kraft. Så, ingen lögn.
Varför reagerar du inte på team elcykels lögner? Justja, det är okej om man ljuger av rätt anledning. :)
För det första så lägg ner med ditt "team" snack.

Så du påstår att dina två "tester" av elcykel ger en mer rättvis sanning än mina många timmar på olika typer av elcyklar i diverse olika terränger?
Får jag fråga vad det var för cyklar du har provat? Märke/modell/årsmodell. Skulle gärna vilja kolla upp vilken motor det är du testat för så fungerar inte en e-mtb. Jag vet. Det gör uppenbarligen inte du.

En e-mtb har inget kraftigt påslag som du försöker att lura i folk. De spinner inte loss. De driver inte hjulen om cykeln står still.

Så lite mer fakta tack.
 
Tillbaka
Topp