[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Bumpar en gammal tråd här istället för att skapa en ny. Enklast så.

I nya lägenheten är TV-hörnan liten men mysig. De gamla golvarna finns inte plats utan fick istället en annan bra plats i vardagsrummet där de hörs i hela lägenheten och också bör höras lagom bra ut på terrassen. Matas analogt med en CCA vilket räcker för mina behov. Ljudet är behagligt. So far so good.
IMG_20220301_212350.jpg

Problemet är då TVn. Att använda de inbyggda högtalarna förstör ju upplevelsen helt. Jag är nog inte helt redo att ge upp all rim och reson och köpa en soundbar heller. Fysikens lagar plus att jag faktiskt tycker att högtalare på rätt plats kan vara snyggt. Men vad funkar egentligen med så lite plats att jobba med?
Kraven blir att de inte får bygga mycket ut från väggen och kunna vara monterade på väggen. TVns slutliga position är inte helt fastställd men lite plats på varje sida kommer finnas. Vägg av gips.
Tips?
IMG_20220301_212433.jpg

Klipsch RP240 kanske? Eller Canton MX.3 om du vill ha något mindre (kan funka då du sitter rätt nära). Lyngdorf har ett par smäckra också, tror de heter MH-2. Ska du ha starkare eller söker du aktiva högtalare? Kanske jag borde frågat först =)

... Men vad funkar egentligen med så lite plats att jobba med?
Kraven blir att de inte får bygga mycket ut från väggen och kunna vara monterade på väggen. TVns slutliga position är inte helt fastställd men lite plats på varje sida kommer finnas. Vägg av gips.
Tips?
Du kan söka på "On wall speakers", flera tillverkare som har modeller att erbjuda i det segmentet.

Bumpar en gammal tråd här istället för att skapa en ny. Enklast så.

Tips?
Platta högtalare för lite pengar, är lite sugen på att provbygga bara för att...

Senast ändrad:
Om den där filmen inte var inspelad med en mikrofon värd 10 kr så lätt de riktigt riktigt illa.

Ungefär lika bra som högtalaren på det system du tittade på filmen med, i alla fall inte bättre…
Hur tänkte du nu?
Jag jämför naturligtvis med andra inspelningar på Youtube och använder samma DAC och lurar. Låter alla andra seriösa ljudupptagningar utmärkt och den här skit så är det en enkel slutsats att problemet är på hans sida.

Felkällan skulle förvisso även kunna vara hans förstärkare eller låten han spelar och inte nödvändigtvis mikrofonen. Skulle kunna vara så att låten är mixad att låta anskrämlig och det här är en perfekt återgivning. Kanske, kanske inte.

nä den avlider mycket fortare med ett fs på 775hz så lär den falla under 500hz inte ens ett bra mellanregister.
Kan vara så, men resonansfrekvensen är väl för själva excitern utan "membranet". Men dess massa blir ju resonansfrekvensen lägre samtidigt som känsligheten går ner. Använder du större (tyngre) platta/membran får du lägre undre gränsfrekvens. Men att ha allt upphängt i snören så att man inte vet vad som vibrerar kan nog göra att du har rätt oavsett... Så en mätning hade varit kul, nästan så jag är sugen på att beställa en.

Lyfter gammal tråd, behöver en ny förstärkare för att ersätta min gamla klassiker hk650 från millenieskiftet (https://www.hifi-review.com/153269-harman-kardon-hk650.html).

Ska driva relativt trögdrivna högtalare i a4-storlek, vill inte ha några smartfunktioner eller multikanal.

Vad är prisvärt idag? Kan tänka mig att köpa begagnat. Budget sätts till vad som krävs men säg 5k för att ha något att börja med..

Alternativt om det finns någon i sthlm som skulle kunna gå igenom och laga min hk650, har fått lite ojämn nivå i h/v kanal.

Senast ändrad:
Lyfter gammal tråd, behöver en ny förstärkare för att ersätta min gamla klassiker hk650 från millenieskiftet (https://www.hifi-review.com/153269-harman-kardon-hk650.html).

Ska driva relativt trögdrivna högtalare i a4-storlek, vill inte ha några smartfunktioner eller multikanal.

Vad är prisvärt idag? Kan tänka mig att köpa begagnat. Budget sätts till vad som krävs men säg 5k för att ha något att börja med..

Alternativt om det finns någon i sthlm som skulle kunna gå igenom och laga min hk650, har fått lite ojämn nivå i h/v kanal.
Vad för ingångar behöver du?

Svårt att tipsa när vi inte vet hur många ingångar du behöver eller effektbehov, men!
Topping PA5 II, är mitt bästa tips, osäker om du ens får fjärr
Klassledande prestanda på nästan allt från topping, stärkare dac o hörlurssteg.

Finns en rotel ra02 och en ra06 på blocket för under 3000 styck som är värda att spana in med om du vill ha en mer traditionell låda

Svårt att tipsa när vi inte vet hur många ingångar du behöver eller effektbehov, men!
Topping PA5 II, är mitt bästa tips, osäker om du ens får fjärr
Klassledande prestanda på nästan allt från topping, stärkare dac o hörlurssteg.

Finns en rotel ra02 och en ra06 på blocket för under 3000 styck som är värda att spana in med om du vill ha en mer traditionell låda
Topping har jag inte hört talas om tidigare. Kinesiskt märke, inger ju inte direkt något förtroende..

Vill ha 2 rca-ingångar.

Rotel-förstärkarna år säkert fina men i fel del av landet och rätt gamla, då kan jag väl lika gärna försöka reparera den jag har vilket var en testvinnare 1999? 2x70w men rätt strömstark.

Behöver ingen hög effekt till de högtalare jag har idag men lite i reserv är väl aldrig fel.

Topping, SMSL, mfl, mäter extremt bra, typ ljusår bättre än "vanliga" hifi-grejer.
Om de har en produkt som matchar ditt användningsområde så hade jag inte tvekat.

Topping, SMSL, mfl, mäter extremt bra, typ ljusår bättre än "vanliga" hifi-grejer.
Om de har en produkt som matchar ditt användningsområde så hade jag inte tvekat.
Verkar finnas delade meningar kring detta.

Det går väl att regga sig på nåt sånt hifi-forum och fråga om de kan tipsa om nån som kan kolla upp förstärkaren.

Topping har jag inte hört talas om tidigare. Kinesiskt märke, inger ju inte direkt något förtroende..

Vill ha 2 rca-ingångar.

Rotel-förstärkarna år säkert fina men i fel del av landet och rätt gamla, då kan jag väl lika gärna försöka reparera den jag har vilket var en testvinnare 1999? 2x70w men rätt strömstark.

Behöver ingen hög effekt till de högtalare jag har idag men lite i reserv är väl aldrig fel.
Förstärkeri är mer eller mindre ett "löst" problem och en liten tpa förstärkare för 200 kr låter med bra strömförsörjning bättre än en 25 år gammal rotel skulle jag våga säga.

"Det perfekta ljudet" har blivit en nisch så liten att bara små obskyra kinesiska tillverkare kan fylla den eftersom de flesta köpare ändå inte kommer kunna höra skillnad.

Köp toppingen, reparera roteln eller gå och snacka med gubbarna på tippen. Tror mycket mellanklasshifi i bra skick från 20 år sedan hamnar där nu

Jag skulle satsa på att det är våta kondningar som torkat ut. Har det blivit "värre och värre" eller uppstått på studs?

Förstärkeri är mer eller mindre ett "löst" problem och en liten tpa förstärkare för 200 kr låter med bra strömförsörjning bättre än en 25 år gammal rotel skulle jag våga säga.

"Det perfekta ljudet" har blivit en nisch så liten att bara små obskyra kinesiska tillverkare kan fylla den eftersom de flesta köpare ändå inte kommer kunna höra skillnad.

Köp toppingen, reparera roteln eller gå och snacka med gubbarna på tippen. Tror mycket mellanklasshifi i bra skick från 20 år sedan hamnar där nu
Ja misstänker att det är så... Gubbarna på tippen är nog inte så hjälpsamma, åtminstone i stockholm står det ju stora skyltar om att man inte får ta med grejer hem.

Jag skulle satsa på att det är våta kondningar som torkat ut. Har det blivit "värre och värre" eller uppstått på studs?
Har varit så i några år, har inte blivit värre vad jag märkt. Tog nog ett tag innan jag ens märkte problemet då ena högtalaren står i ett hörn och därmed boostas naturligt. Knappt det märks om man går runt i lägenheten, men blir tråkigt när man sitter i sweetspot.

Tips på reparatör i sthlm? Jag har iof relevant utbildning men det var många år sedan och att börja byta komponenter utan kopplingschema känns svårt...

Edit: efter lite googlande hittade jag tråden nedan där "source direct"-switchen var problemet. Motionerade denna på min förstärkare och nu kan jag inte med mina öron längre höra skillnad i ljudnivå mellan kanalerna... Så ev är problemet löst...

Senast ändrad:
Edit: efter lite googlande hittade jag tråden nedan där "source direct"-switchen var problemet. Motionerade denna på min förstärkare och nu kan jag inte med mina öron längre höra skillnad i ljudnivå mellan kanalerna... Så ev är problemet löst...
Det där har räddat hö-vä balansen på min gamla 70-tals Kenwood med. Knaster knaster några gånger sen bra ljud igen :)

Tips på reparatör i sthlm?
Nu verkar det ha löst sig för dig, men det finns kanske ngn annan som behöver få ngn elektronikpryl reparerad
Tomi Elektronik AB
Vid Svandammsplan, mellan Midsommarkransen <=> Telefonplan. Det är i samma lokal där det tidigare har legat en gammal radio & TV-handlare, men nu är lokalerna så knökfullt packade med div reperationsobjekt att det bara får plats 1-2 kunder där inne samtidigt!

Jag funderar på att skaffa ett par högtalare att ställa på varsin sida TVn, men förstärkaren kommer behöva placeras i en gammal byrå som jag har som tv-bänk, och utrymmet är bara 75 mm högt. Finns det någon modern stereo (inte surround) förstärkare, helst med blåtand och 2-3 ingångar och i 5000sek-klassen, som får plats i ett så lågt utrymme? Behovet är mer bra ljud än högt, fast det kan bli relativt trögdrivna högtalare, tänker mig just nu nån modell av Rauna.

Jag funderar på att skaffa ett par högtalare att ställa på varsin sida TVn, men förstärkaren kommer behöva placeras i en gammal byrå som jag har som tv-bänk, och utrymmet är bara 75 mm högt. Finns det någon modern stereo (inte surround) förstärkare, helst med blåtand och 2-3 ingångar och i 5000sek-klassen, som får plats i ett så lågt utrymme? Behovet är mer bra ljud än högt, fast det kan bli relativt trögdrivna högtalare, tänker mig just nu nån modell av Rauna.
Någon form av klass D bör funka.
Typ:

-edit-
Kollade lite snabbt på Rauna och dom såg inte så väldigt trögdrivna ut? Ganska hög känslighet och en impendans på 8.

Senast ändrad:
audiosciencereview.com är dock i det närmaste en sekt, tänk på det, Amir med lärljungar (horder med fans/ja-ägare), jag upplever forumet som lite komiskt.

I vissa fall tror jag att det är bättre att lita på öronen än mätvärdena från diverse kinesiska hifi produkter som reviewas av en sekt.

Logiken är följande: De hyllar allt som mäter bra, de sågar allt utmed fotknölarna som inte mäter lika bra. De reviewar exceptionellt mycket produkter från Kina, skulle inte förvåna mig om det är någon smygsponsring bakom kulisserna.

Vad som dock är bra med dessa kinesiska produkter är att de ofta är väldigt prisvärda, visst sjutton är det så.

Används öronen alls? Jag är lite tveksam. Ett annat litet "problem" i sammanhanget är att dessa minimala skillnader i mätresultatet som Amir ibland snappar upp oftast ej kan uppfattas av människor men för hundar och vissa andra djur, absolut.
1699441553462.png

Senast ändrad:
audiosciencereview.com är dock i det närmaste en sekt, tänk på det, Amir med lärljungar (horder med fans/ja-ägare), upplever forumet som lite komiskt.

I vissa fall tror jag att det är bättre att lita på öronen än mätvärdena från diverse kinesiska hifi produkter som reviewas av en sekt.

Logiken är följande: De hyllar allt som mäter bra, de sågar allt utmed fotknölarna som inte mäter lika bra. De reviewar exceptionellt mycket produkter från Kina, skulle inte förvåna mig om det är någon smygssponsring bakom kullliserna.

Används öronen? Jag är lite tveksam.
Detsamma kan väl sägas om alla hifi-gäng? Tex LTS med deras dyrkande av någon gammal sentec stärkare med Öhman som överstepräst.

Att de billiga kinastärkarna är så hyllade är för att de låter fantastiskt bra. Själv lyssnar jag mest i garaget på en TPA3116 blåtandstärkare, matad med nån gammalt 20V nät adapter från nån skrotad laptop kopplad till ett par gamla monitor audios. Det låter helt sjukt bra för pengarna (några hundralappar)

audiosciencereview är väl annars inte direkt sämre än någon annan? Deras sågning av Yamaha NS-10'n är ju rätt så skolbokig och ligger väl ganska helt i linje med vad faktiskt-folket tex tycker?

Någon form av klass D bör funka.
Typ:

-edit-
Kollade lite snabbt på Rauna och dom såg inte så väldigt trögdrivna ut? Ganska hög känslighet och en impendans på 8.
Tack!
Tänkte i min ouppdaterade okunskap om modernt ljud att många högtalare för ffa tv-ljud kanske är väldigt lättdrivna och ville ta höjd för det....

Detsamma kan väl sägas om alla hifi-gäng? Tex LTS med deras dyrkande av någon gammal sentec stärkare med Öhman som överstepräst.

Att de billiga kinastärkarna är så hyllade är för att de låter fantastiskt bra. Själv lyssnar jag mest i garaget på en TPA3116 blåtandstärkare, matad med nån gammalt 20V nät adapter från nån skrotad laptop kopplad till ett par gamla monitor audios. Det låter helt sjukt bra för pengarna (några hundralappar)

audiosciencereview är väl annars inte direkt sämre än någon annan? Deras sågning av Yamaha NS-10'n är ju rätt så skolbokig och ligger väl ganska helt i linje med vad faktiskt-folket tex tycker?

Min intuition/intryck säger mig att audiosciencereview är lite annorlunda men jag kan vara ute och cykla, det har hänt förr. ?

Det är väl en person som utför nästan alla tester, så var det varje fall förr med en grupp av lojala ja-sägare på forumet.

Upplever (ok "upplevde") det också som att de är rent exceptionellt fokuserade på brusnivåer och sådant i deras mätningar trots att det ändå ofta är omöjligt för det mänskliga örat att uppfatta. Samt att de testar otroligt mycket produkter som är made in China, ofta med väldigt bra betyg.

Senast ändrad:
Min intuition/intryck säger mig att audiosciencereview är lite annorlunda men jag kan vara ute och cykla, det har hänt förr. ?

Det är väl en person som utför nästan alla tester, så var det varje fall förr med en grupp av lojala ja-sägare på forumet.

Upplever (ok "upplevde") det också som att de är rent exceptionellt fokuserade på brusnivåer och sådant i deras mätningar trots att det ändå ofta är omöjligt för det mänskliga örat att uppfatta. Samt att de testar otroligt mycket produkter som är made in China, ofta med väldigt bra betyg.
De hyllade hypex-stärkarna som är holländska och som sitter i ovan nämnda NAD stärkare. Köper inte kinavinkeln

Att de flesta prylar som kommer ut nu är därifrån tror jag handlar om att det är den största hifi-marknaden helt enkelt. HIFI här i sverige har väl i den bemärkelsen varit rätt så dött i snart 20 år nu och de som tror att dyra handlödda tunga åbäken gjorda i någons garage faktiskt är bättre än massproducerad kina-skit finns väl knappt?

Nu gillar jag ju själv att både cykla och lyssna på handlödda klumpedunsar men innerst inne så vet jag att det finns massa Ali-junk som är mycket bättre

Vad är det rimligaste om man har tre kanaler plus en aktiv bas och vill ha hdmi växel inbyggt?
Letat bland kinatillverkarna men inte hittat något vettigt.
Min marantz nr1506 fastnar i rebootloop ganska ofta och det verkar inte finnas något rimligt sätt att komma ur den.

Perzzon:
Marantz cinema 70?

Ang ASR så är ju styrkan att du får ju alla mätvärden och kan göra egna beslut utifrån fakta, extra så med högtalare. Som uandt skrev, lika illa på faktiskt och med lts även om det lugnat ner sig betydligt.

Jag funderar på att skaffa ett par högtalare att ställa på varsin sida TVn, men förstärkaren kommer behöva placeras i en gammal byrå som jag har som tv-bänk, och utrymmet är bara 75 mm högt. Finns det någon modern stereo (inte surround) förstärkare
Inga konkreta tips, men om du skall använda den till TV-ljud kan det underlätta att välja en modell med HDMI-kontakter då blir det enkelt att med en enda "sladd" koppla både bild och ljud (Chromecast/AppleTV/Streaming-"burk") till förstärkaren och sedan bilden till TVn och ljudet i högtalarna. Många förstärkare har även Spotify, eller ännu bättre: Tidal, inbyggt då blir det ännu enklare att spela musik.

Jag har märkt tidigare att alla verkar älska audiosciencereview (Amir + hans ja-sägare) förutom mig, det är helt ok.

Tror jag lackade ur för ett antal år sedan när de sågade burr-brown chipet utmed fotknölarna för att det var lite mer brus eller något, sedan dess har jag nog inte varit där, det räckte för mig.

Litar på mina öron och håller mig till Marantz så långt det är möjligt (om jag har råd...), pallar inte läsa den typen av reviews längre. ?

Hmmm, intressant kommentar på något annat random ljudforum ? men Burr Brown finns väl i en hel del olika varianter.
"The early Burr Brown DAC chip's like the PCM63P sounded excellent, were musical with an analog type delivery. The problem was they were not developed for the audio industry but instead for the military and were used in missile guidance systems.
One of the engineers at Schitt said in an interview that the PCM63P was the best DAC chip ever built."

Senast ändrad:
Inga konkreta tips, men om du skall använda den till TV-ljud kan det underlätta att välja en modell med HDMI-kontakter då blir det enkelt att med en enda "sladd" koppla både bild och ljud (Chromecast/AppleTV/Streaming-"burk") till förstärkaren och sedan bilden till TVn och ljudet i högtalarna. Många förstärkare har även Spotify, eller ännu bättre: Tidal, inbyggt då blir det ännu enklare att spela musik.
Ganska smidigt med optisk kabel från TV till förstärkare också.
Har en dyr DAC hemma med HDMI ingångar, men den klarar inte 4K pass-through så den funkar inte längre att använda med HDMI...

Den är nog rejält överkvalificerad för min applikation. Att driva tre små satelliter och växla hdmi.

Överväger en liknande som jag har begagnad men man blir ju lite less på dem när den beter sig så här efter (mindre?) än 10 år.
Men cinema 70 är ju typ den snyggare syrran av de två, liknande spec väl?

Mrsthlm: har oxå lagt märke till att han kan rekommendera vissa prylar o såga andra som mäter bättre. Fördelen är spm sagt samma mät setup så det går iaf att jämföra

audiosciencereview.com är dock i det närmaste en sekt, tänk på det, Amir med lärljungar (horder med fans/ja-ägare), jag upplever forumet som lite komiskt.

Logiken är följande: De hyllar allt som mäter bra, de sågar allt utmed fotknölarna som inte mäter lika bra. De reviewar exceptionellt mycket produkter från Kina, skulle inte förvåna mig om det är någon smygsponsring bakom kulisserna.

Vad som dock är bra med dessa kinesiska produkter är att de ofta är väldigt prisvärda, visst sjutton är det så.

Används öronen alls? Jag är lite tveksam. Ett annat litet "problem" i sammanhanget är att dessa minimala skillnader i mätresultatet som Amir ibland snappar upp oftast ej kan uppfattas av människor men för hundar och vissa andra djur, absolut.
Visa bilaga 664758
Det finns såna tendenser, men det pågår en hel del debatt. Mitt intryck är att det är helt ok att gå emot strömmen så länge man kan mitivera sina ståndpunkter och inte trollar. Överlag är det trevligt tycker jag att hifivärlden börjar vakna lite. Aparater går fint att kartlägga med mätningar, mycket bättre än med hörseln som är lättpåverkad.

Plockade bort fronttyget på mina Boston Acoustic A40 och inser att skumkanterna helt vittrat sönder. Rent ekonomiskt kanske det inte är värt att lämna in för att fixa men jag fick dem efter min morfar så det skulle kännas tråkigt att bara slänga.
Verkar iofs inte vara alltför svårt att byta dem själv.

Plockade bort fronttyget på mina Boston Acoustic A40 och inser att skumkanterna helt vittrat sönder. Rent ekonomiskt kanske det inte är värt att lämna in för att fixa men jag fick dem efter min morfar så det skulle kännas tråkigt att bara slänga.
Verkar iofs inte vara alltför svårt att byta dem själv.

Tillbaka
Topp