Float X trimma högfartskompression

Rattnalle

Aktiv medlem
Efter två turer på nya cykeln kan jag konstatera att även Float X, precis som DPX2, har för lite högfartskompression för min smak/åkstil/vikt/annat. På DPX2:an jag haft tidigare knödde jag i största spacern som fanns och nöjde mig med det, det fungerade typ men blev inte helt optimalt eftersom jag fortfarande förbrukade slaget lika fort i början, förvisso slapp bottna, men sen fick en kick när det skulle upp igen (om jag inte drog på mer rebound men då packade den ihop i början av slaget istället..).

Nu tänkte jag gå mer direkt på en faktisk lösning och fixa kompressionen istället.

Vad jag förstår så finns det massvis med olika kompression tunes, men med de nya koderna blir jag inte klok på vad min är. Det löser säkert min cykelmek förvisso. Men därefter uppstår också frågan vad som är rätt tune, hur stora är stegen och vad behöver jag? Hur fasen listar jag ut det?

Jag har trimmat in dämparen så att jag har minsta rekommenderade sag cch ett par klick LSC (att öka den mer gör bara att cykeln känns okänslig). Det som händer är alltså att jag vid helt odramatiska saker helt förbrukar all slaglängd. Det gör inte så mycket här i hemmaskogen men av tidigare erfarenhet vet jag att det kommer att bli rätt irriterande i riktig terräng när det kommer en smäll till och slaget redan är slut, eller där smällen är så hård att den där bottningen blir obekväm.

Dämparen:
2023_22, FLOAT X, P-S, A, 2pos, Evol LV, Yeti, SB140, 210, 55, 0.2 Spacer, CLSS, RFOE001, Rezi LFB2, Standard, Neutral Logo

Cyklisten väger ca 70 kg, med alp-kit med 3 l vatten och kameran i ryggan kanske jag närmar mig 80 kg. Tung för min vikt har jag fått höra. Gillar lite fastare känsla i dämperiet med fokus på kontroll snarare än bottenlös mjuk komfort.

Det var ju enkelt nu när du skriver ut det sådär .. här var Google verkligen inte hjälpsamt när jag googlade olika koder :)

Nån som vet hur stora stegen är? Svårt att säga så klart men nyanser eller märkbara steg?

Skillnaden är tjockleken på tre shims:

Annars finns också CM+ som ersätter en till shim med en större och tjockare. Tre/fyra identiska shim är vad som behövs för att ändra.

Jag har dock ingen aning om skillnaden i dämpningen.
Det var mest det sistnämnda jag var nyfiken på om nån visste nåt om.

Sen skiljer det så klart på hur olika ramar driver dämparen osv osv.

Det var mest det sistnämnda jag var nyfiken på om nån visste nåt om.

Sen skiljer det så klart på hur olika ramar driver dämparen osv osv.

Förstår. Jag är också nyfiken på skillnader i dämpning för att både min fru och son är lätt och jag skulle vill undvika för hög dämpning. Det är riktigt svår att hitta information om det. Jag verkar har valt rätt framdämpare till sonen, efter mycket letande om info på nätet: RS Charger 2.1, som har just inte för mycket dämpning med allt helt öppen för sonens 40 kg och sin åkstil.

Hur ramen driver dämpare kan har en effekt på hur dämpningen ändrar sig genom slaget, men det borde har ingen effekt på hur dämpningen ändrar sig relativt när man byter shim stack.

Är detta verkligen ett högfartscomp problem?
Låter mer som lufttryck/spacer problem.
Vad är ditt sag nu?
Rekommenderat sag är just rekommenderat, inget man ska gå efter rakt av.
Slår du igenom lätt, i med mer luft och justera spacer efterhand.

Det finns lite diskussion i den här tråden:

Mer HSC kommer ju göra dämpningen ännu mer okänslig, så frågan är om det verkligen är vad du vill ha. Hastigheten har ingen större koppling till hur mycket slaglängd man förbrukar. En liten skitrot vill flytta hjulet väldigt fort också, men inte så långt.

Mer HSC kommer ju göra dämpningen ännu mer okänslig, så frågan är om det verkligen är vad du vill ha. Hastigheten har ingen större koppling till hur mycket slaglängd man förbrukar. En liten skitrot vill flytta hjulet väldigt fort också, men inte så långt.
Den är alltså inte okänslig i nuläget, tvärt om är den mer känslig än vad jag riktigt behöver, men om jag skruvar på mer LSC blir den okänslig på ett väldigt märkligt sätt eftersom LSC om jag inte läst helt bakvänt i beskrivningarna är en nålventil som ger mer plattform men sen öppnar HSC:n vid samma hastighet ändå och då blåser den igenom. Den teorin stämmer iaf med upplevelsen att mycket LSC gör cykeln stum fram tills den inte är det längre och då är den lika mjuk som tidigare. Det ger inte en speciellt förutsägbar och konsekvent känsla på stigen.

För mycket HSC kommer också göra den okänslig helt klart, men att öka dämpningen gradvis när slaglängden går åt för fort hade varit åtgärd 1A om jag haft en dämpare med ett HSC-vred, eller för den delen nån enklare dämpare med ett enda stort C-vred. Särskilt som det nu visar sig att jag har den lätta tunen är det knappast extremer vi rör oss i utan grader på en skala.

Fjädern har jag dessutom som jag skrev i första inlägget redan laborerat en del med när jag hade exakt samma problem på förra cykeln och blev inte helt nöjd med det. Så då kvarstår att ge sig på dämpningen. Sen ska jag antagligen ha en något större spacer också, för att inte behöva för mycket extra dämpning. Trycka i mer luft som den är nu då kommer jag hamna för högt i slaget, dvs få för lite sag, så det är inte heller ett alternativ.

På gaffeln är det ju bara att skruva på GRIP2:an tills den dämpar tillräckligt och där går det rätt fort att bli nöjd tycker jag. Bak anses man av någon anledning jag inte förstår inte behöva den funktionen på en stigcykel. Hade det inte varit för att den var så väldokumenterat kass att äga hade jag antagligen sneglat åt en X2:a istället.

Personligen hade jag inte använt hsc för att lösa problemet med att man går igenom slaget för lätt.
Det är är lufttryck och spacer till för, sen kan man såklart göra finjusteringar med lsc och hsc.
Men att förlita sig på hsc för det kommer göra det väldigt stötigt utför.

Var skrev jag förlita sig på?

Jag har sen tidigare försökt lösa det med luften, konstaterat att det inte löser problemet, och då kvarstår att skruva på kompressionen också.

Dessutom löser kompressionen exakt samma problem på gaffeln så jag ser nog inte riktigt varför bakdämparen skulle vara helt väsensskild.

Sen är jag givetvis öppen för andra kreativa förslag men bara större spacers tyckte jag som jag skrev redan i första inlägget gav andra negativa effekter.

Senast ändrad:
Var skrev jag förlita sig på?

Jag har sen tidigare försökt lösa det med luften, konstaterat att det inte löser problemet, och då kvarstår att skruva på kompressionen också.

Dessutom löser kompressionen exakt samma problem på gaffeln så jag ser nog inte riktigt varför bakdämparen skulle vara helt väsensskild.

Sen är jag givetvis öppen för andra kreativa förslag men bara större spacers tyckte jag som jag skrev redan i första inlägget gav andra negativa effekter.
Tänkte mest på detta men kan ju tolkat det fel. "men att öka dämpningen gradvis när slaglängden går åt för fort hade varit åtgärd 1A om jag haft en dämpare med ett Hsc-vred"

Hur många psi har du i dämparen?

Tänkte mest på detta men kan ju tolkat det fel. "men att öka dämpningen gradvis när slaglängden går åt för fort hade varit åtgärd 1A om jag haft en dämpare med ett Hsc-vred"

Hur många psi har du i dämparen?
Ja, hade jag haft ett sådant vred hade jag redan under gårdagens tur provat att vrida på det och sett vad som hände. Precis som jag gör på gaffeln ute på berget om jag vill ändra beteendet. Sen kanske det inte hade löst hela problemet men jag hade provat.

Tror jag har ~165 eller nåt sånt men som jag skrev ovan så har jag också så lite sag nu att mer tryck rakt av inte är ett alternativ eftersom cykeln kommer ligga för högt i slaget. Jag kommer också prova en något större spacer än 0,2, men utifrån erfarenheterna från förra dämparen vill jag inte lösa det med den allra största rakt av.

Har en X2 på min Enduro, finfin dämpare. Men det suger att man inte ens kan göra en liten service själv på den utan att köpa verktyg för tusentals kronor.
Sambons åt precis upp sig själv fullständigt och iom att den är köpt begagnad så kommer vi inte kunna få in den på Fox recall för den årsmodellen.
Återstår att se om den omarbetade 2024-versionen fungerar..

Sen är det kanske lite overkill på en Yeti SB140 som är en pop-cykel.

Ja, hade jag haft ett sådant vred hade jag redan under gårdagens tur provat att vrida på det och sett vad som hände. Precis som jag gör på gaffeln ute på berget om jag vill ändra beteendet. Sen kanske det inte hade löst hela problemet men jag hade provat.

Tror jag har ~165 eller nåt sånt men som jag skrev ovan så har jag också så lite sag nu att mer tryck rakt av inte är ett alternativ eftersom cykeln kommer ligga för högt i slaget. Jag kommer också prova en något större spacer än 0,2, men utifrån erfarenheterna från förra dämparen vill jag inte lösa det med den allra största rakt av.
Ja jo det förstår jag att du hade gjort om du haft det.

Okej, vad är sag i mm?

Ja har du bara 0 2 spacer så är ju det säkert en del av problemet.

Jag väger ca 88-90kg på cykeln och har 210psi i min float x just nu, kommer inte ihåg vilken spacer jag har i men tror det är minsta eller näst minsta.

Den är alltså inte okänslig i nuläget, tvärt om är den mer känslig än vad jag riktigt behöver, men om jag skruvar på mer LSC blir den okänslig på ett väldigt märkligt sätt eftersom LSC om jag inte läst helt bakvänt i beskrivningarna är en nålventil som ger mer plattform men sen öppnar HSC:n vid samma hastighet ändå och då blåser den igenom. Den teorin stämmer iaf med upplevelsen att mycket LSC gör cykeln stum fram tills den inte är det längre och då är den lika mjuk som tidigare. Det ger inte en speciellt förutsägbar och konsekvent känsla på stigen.

För mycket HSC kommer också göra den okänslig helt klart, men att öka dämpningen gradvis när slaglängden går åt för fort hade varit åtgärd 1A om jag haft en dämpare med ett HSC-vred, eller för den delen nån enklare dämpare med ett enda stort C-vred. Särskilt som det nu visar sig att jag har den lätta tunen är det knappast extremer vi rör oss i utan grader på en skala.

Fjädern har jag dessutom som jag skrev i första inlägget redan laborerat en del med när jag hade exakt samma problem på förra cykeln och blev inte helt nöjd med det. Så då kvarstår att ge sig på dämpningen. Sen ska jag antagligen ha en något större spacer också, för att inte behöva för mycket extra dämpning. Trycka i mer luft som den är nu då kommer jag hamna för högt i slaget, dvs få för lite sag, så det är inte heller ett alternativ.

På gaffeln är det ju bara att skruva på GRIP2:an tills den dämpar tillräckligt och där går det rätt fort att bli nöjd tycker jag. Bak anses man av någon anledning jag inte förstår inte behöva den funktionen på en stigcykel. Hade det inte varit för att den var så väldokumenterat kass att äga hade jag antagligen sneglat åt en X2:a istället.
Det luriga är att HSC och LSC påverkar varandra. Stryper du LSC så tvingar du mer olja genom HSC-stacken vid en given smäll, och alltså blir dämparen mindre benägen att äta småskräp.
Jag tror man bör tänka att LSC är "grunddämpningen", vilken mycket riktigt oftast bara är en nålventil. En sån enkel konstruktion kommer vid höga hastigheter att ge alldeles för mycket dämpning, så då gör man en till ventil som öppnar mer bara när det behövs. Detta är HSC, och den sänker alltså dämpningen genom trave shims som böjer sig, eller en på annat sätt fjäderbelastad ventil som öppnar vid ett visst tryck.

För att göra det ännu knöligare kan man göra en shimstack som öppnar en skvätt ganska tidigt men som kräver rejält med kraft för att öppna mycket. Alltså fjäderkonstanten i stacken är inte linjär.

Det luriga är att HSC och LSC påverkar varandra. Stryper du LSC så tvingar du mer olja genom HSC-stacken vid en given smäll, och alltså blir dämparen mindre benägen att äta småskräp.
Jag tror man bör tänka att LSC är "grunddämpningen", vilken mycket riktigt oftast bara är en nålventil. En sån enkel konstruktion kommer vid höga hastigheter att ge alldeles för mycket dämpning, så då gör man en till ventil som öppnar mer bara när det behövs. Detta är HSC, och den sänker alltså dämpningen genom trave shims som böjer sig, eller en på annat sätt fjäderbelastad ventil som öppnar vid ett visst tryck.

För att göra det ännu knöligare kan man göra en shimstack som öppnar en skvätt ganska tidigt men som kräver rejält med kraft för att öppna mycket. Alltså fjäderkonstanten i stacken är inte linjär.
Precis och när då HSC för klen så bara viker hela dämparen ner sig när gränsen passeras, vilket är precis det som händer här. Ok stöd först sen försvinner stödet helt. Jag vill ha lite mer stöd kvar när kretsen öppnats.

Exakt det här identifierade jag redan på förra cykeln tidigt men jag nöjde mig då för fyra år sen med att sätta i största spacern för det blev typ ok men sen har jag stört mig på att det aldrig blev bra. Så nu nöjer jag mig inte med bara den delen av lösningen.

När HSC öppnat så är det fritt blås? HSC öppnar väl LSC ventilen när förspänningen inte räcker längre? Om jag nu fått det rätt förklarat...(av Jofa tror jag)

Ja, X och X2 är rätt olika om jag fattar rätt. Hade jag haft en X2 hade jag haft HSC/LSC och detta hade varit en ickefråga om inte tunen varit helt off.

Hittar inget motsvarande klipp på X dock.

Ja, X och X2 är rätt olika om jag fattar rätt. Hade jag haft en X2 hade jag haft HSC/LSC och detta hade varit en ickefråga om inte tunen varit helt off.

Det man kan justera utifrån på X2 verkar dock snarare vara LSC och nåt slags mellanting mellan LSC och HSC. HSC sitter på kolven som man bara kommer åt genom att riva hela skiten i molekyler (som på 9 av 10 andra dämpare också).

Gissningsvis är det just den där mellanfartsdämpningen som inte finns på X, så det borde inte spela nån roll för din del. Med största sannolikhet vill du styva upp HSC-stacken och då är steg ett att lista ut vad det sitter där i nuläget.

Edit: Vad dämparen har för "tune" är alltså i regel vad den har för HSC-stack-konfiguration. Så det kan ge ledtrådar utan att öppna den först.

Inte jag heller tyvärr och helt lika är dom ju inte.

Men hur som, testa att byta stack till en medium istället för soft vid nästa service. Den funkar ju inte så bra för dig nu, borde inte bli sämre.

Det man kan justera utifrån på X2 verkar dock snarare vara LSC och nåt slags mellanting mellan LSC och HSC. HSC sitter på kolven som man bara kommer åt genom att riva hela skiten i molekyler (som på 9 av 10 andra dämpare också).

Gissningsvis är det just den där mellanfartsdämpningen som inte finns på X, så det borde inte spela nån roll för din del. Med största sannolikhet vill du styva upp HSC-stacken och då är steg ett att lista ut vad det sitter där i nuläget.

Edit: Vad dämparen har för "tune" är alltså i regel vad den har för HSC-stack-konfiguration. Så det kan ge ledtrådar utan att öppna den först.
Ja den verkar onekligen ha hög och jättehög om inte annat, eller hur man nu än benämner det.

Som tur är redde vi ut redan inlägg 2 att jag har "compression low", och medium känns ju som en rimlig sak att testa. Ska förbi verkstan idag ändå och lämna in gaffel så ska höra med dem vad det innebär. Man åker ju säkert på att montera isär den motsvarande en fullservice på kuppen.

Jokern här i leken är att min är en crossover-stack. Efter att ha läst på lite om sådana så verkar de kunna konfigureras på ett antal olika sätt med olika egenskaper. Ska förhöra mig även om vad verkstan vet om detta.

Snackade med verkstan. Finns lite alternativ i stigande prisklass:

Köpte spacers, så ska prova med en lite större redan nu.

Montera i en CM+SS är inga problem, men man får ta isär hela skiten så spar det tills jag cyklat lite på den så det känns lönt att få lite service på den iaf.

Vorsprung skulle tydligen vara på G med en tractive-tune för Float X med. Så ytterligare ett alternativ. Ska läsa lite recensioner och se vad folk tycker om dem.

Sen finns ju andra dämpare från andra märken också att utforska.

Snackade med verkstan. Finns lite alternativ i stigande prisklass:

Köpte spacers, så ska prova med en lite större redan nu.

Montera i en CM+SS är inga problem, men man får ta isär hela skiten så spar det tills jag cyklat lite på den så det känns lönt att få lite service på den iaf.

Vorsprung skulle tydligen vara på G med en tractive-tune för Float X med. Så ytterligare ett alternativ. Ska läsa lite recensioner och se vad folk tycker om dem.

Sen finns ju andra dämpare från andra märken också att utforska.
Blir intresserant att se vad du kommer fram till, keep us posted!

Jag är nyfiken på nya Vivid från Rockshox, men du ska väl satsa på en Super Deluxe i så fall.

Blir intresserant att se vad du kommer fram till, keep us posted!

Jag är nyfiken på nya Vivid från Rockshox, men du ska väl satsa på en Super Deluxe i så fall.
Att byta en Float X mot en Super Deluxe känns mer som ett steg i sidled än en uppgradering spontant. Så det är nog något mer exotiskt som åker på i så fall.

Tillbaka
Topp