Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
IMG_4605.jpeg

Deda Piega och lite lagom våld genom styrstammen så är man hemma. Eller är det någon efterfrågad egenskap som saknas där?

Silver var det ja.. Äh, när man ändå har styrlinda på nästan hela styret duger svart mot silvrig stam - på en omodern cykel åtminstone.

Stål!
Ja, i viss utsträckning - på den tidigare (53) sitter jag som på min linjecykel, vilket funkar alldeles utmärkt för att åka både hyfsat snabbt och långt. Däremot hade jag velat ha möjligheten att komma upp ännu lite högre (utan att hänfalla till spacertorn och/eller glada stammar) för att sitta lite mindre sportigt för riktigt långa (flerdagars-)turer/bikepacking/rando. I tillägg är Road Logic låg/kompakt i förhållande till längden, vilket gör det lurigt att få plats med mycket mer än ett par riktigt stora flaskor i huvudtriangeln på 53:an. Med ovannämnda ambitioner att åka med mer än en pingvinstång i packningen gör de där centimetrarna gott.

En kanske lite fjantigare anledningar är att Heritage Edition-ramen är lite för kul, speciell (iom att Rick Stefani lagt teamlacken) och chi-chi för att jag ska vilja ge den så mycket smuts och stryk som jag har ambitionen att göra. Jag blir helt enkelt lite för rädd om den, och tanken med att köpa en ny ram var just att jag skulle kunna dra dit så mycket kardborreband, klämmor och kattstrypare jag vill (och kanske till och med låta tatta dit några extra skruvfästen) och köra både sprängstensblästrande och saltlake. Därför var ju ambitionen att köpa en standardram, men när den nya produktionshojen efter flera års väntan till slut släpptes för försäljning förrförra veckan kastade jag pengarna på första bästa handlare som hade den. Tjugo minuter senare fick jag nys om att det fanns ett osålt ex av femtioårsutgåvan i en källare i Milano, och…ja…
Ah, då är jag med! Den ser ju fortfarande klädsamt proportionerlig ut så det känns som ju ett rimligt byte. Riktigt fin cykel!

Om jag av någon anledning skulle leta ersättare till min Strael hade en Road Logic med skivbromsar varit en het kandidat. Ritchey känns så tryggt och rätt och robust och ja... Jävla bra helt enkelt!

Stål!
Ah, då är jag med! Den ser ju fortfarande klädsamt proportionerlig ut så det känns som ju ett rimligt byte. Riktigt fin cykel!

Om jag av någon anledning skulle leta ersättare till min Strael hade en Road Logic med skivbromsar varit en het kandidat. Ritchey känns så tryggt och rätt och robust och ja... Jävla bra helt enkelt!

Tjena!

Kan du säga det till det böjda underröret på min SwissCross?
Iofs har den misshandlats rätt rejält bland stenar och rötter genom åren.

Stål!
Visa bilaga 663920

Deda Piega och lite lagom våld genom styrstammen så är man hemma. Eller är det någon efterfrågad egenskap som saknas där?

Silver var det ja.. Äh, när man ändå har styrlinda på nästan hela styret duger svart mot silvrig stam - på en omodern cykel åtminstone.
Jag har faktiskt Piega på Ritcheyn ovan - polerat i mitten.

Jag har händelsevis försökt trycka ett likadant genlm en 3ttt-quillstam. Stört omöjligt, trots allsköns trix (bändande, slantar et cetera).

Stål!
Jag har faktiskt Piega på Ritcheyn ovan - polerat i mitten.

Jag har händelsevis försökt trycka ett likadant genlm en 3ttt-quillstam. Stört omöjligt, trots allsköns trix (bändande, slantar et cetera).
Roligt sammanträffande! För min del har det perfekt form på alla vis, och billigt som tusan var det också tror jag.

Ska erkänna att det krävs lite övertalning för att få igenom det genom en Nittostam som sitter på Miyatan ovan också, men det gick utan att jag är orolig för styret och stammens hållbarhet. Körde samma grej med en BLB-stam på en annan hoj, men kan verkligen förstå att det kan vara omöjligt med "fel" stam.

Värt att notera är att detta styre mäts på utsidan och inte c-c, vilket jag lärde mig den hårda vägen..

Stål!
Kollade i routern men där fanns inget styre.
Du, min herre, kan ju ingenting alls om teknik! Först och främst är det styrstammen vi pratar om. Styrstam heter Potence på franska, vilket, återöversatt till svenska blir potens – hela anledningen till internets existens.

Klarar du inte av att hitta en styrstam på internet så har du troligtvis något veck eller böj på nån av alla ström- eller internetslangar. Routern har inget med saken att göra, det är bara en onödig pryl som de vill tjäna pengar på.

Stål!
Du, min herre, kan ju ingenting alls om teknik! Först och främst är det styrstammen vi pratar om. Styrstam heter Potence på franska, vilket, återöversatt till svenska blir potens – hela anledningen till internets existens.

Klarar du inte av att hitta en styrstam på internet så har du troligtvis något veck eller böj på nån av alla ström- eller internetslangar. Routern har inget med saken att göra, det är bara en onödig pryl som de vill tjäna pengar på.
Om jag ”surfar” in på någon så kallad ”hemsida” som är särskild inriktad på potens (det kallas visst för att ”herrsurfa”) kanske jag kan finna en styrstam där? Har du några tips?

Stål!
Roligt sammanträffande! För min del har det perfekt form på alla vis, och billigt som tusan var det också tror jag.

Ska erkänna att det krävs lite övertalning för att få igenom det genom en Nittostam som sitter på Miyatan ovan också, men det gick utan att jag är orolig för styret och stammens hållbarhet. Körde samma grej med en BLB-stam på en annan hoj, men kan verkligen förstå att det kan vara omöjligt med "fel" stam.

Värt att notera är att detta styre mäts på utsidan och inte c-c, vilket jag lärde mig den hårda vägen..
Japp, jag trivs utmärkt på Dedas RHM-styren och har dem i en massa olika varianter.

Jag har ett Piega i källarn där jag skavt av en hel del gods i mina fåfänga försök att få det genom nämnda 3ttt-stam. Man kan väl sammanfatta det som att det varken är självklart eller okomplicerat att köra det genom en styrstam utan lös front.

Stål!
Jag älskar Road Logic (och har ju åkt två år på min nuvarande/tidigare - som med leveransen på det nya åket är till salu, nudge nudge...), det är en mångsidig, balanserad, vacker och välbyggd maskin med mycket känsla. Varm rekommendation!

Låter trevligt! Var befinner den sig på skalan mellan rapp/nervös - stabil/trygg?

Men det är fult att försöka dyvla på karaktärslösa stackare en så högoktanig fix! En Ritcheyram (Road Logic eller Swiss cross) ligger högt på önskelistan sedan länge, jag räddas för tillfället av att garaget är fullt... Den långsiktiga rörelsen mot bara stål i stallet fortsätter dock, så vem vet när det öppnar sig en lucka?

Stål!
Låter trevligt! Var befinner den sig på skalan mellan rapp/nervös - stabil/trygg?

Men det är fult att försöka dyvla på karaktärslösa stackare en så högoktanig fix! En Ritcheyram (Road Logic eller Swiss cross) ligger högt på önskelistan sedan länge, jag räddas för tillfället av att garaget är fullt... Den långsiktiga rörelsen mot bara stål i stallet fortsätter dock, så vem vet när det öppnar sig en lucka?
Luckan kanske redan finns, i taket.
IMG_1547.jpeg

Stål!

Den är mycket välbalanserad, med ett lugnt och stadigt uppträdande. Det är ingen spettig och sprättig GP-båge utan om något mer i karaktären som klassiska etapploppsbågar med stabil och förlåtande karaktär. En lisa för själen att köra svängigt och/eller utför på!

Stål!
Det går framåt. Mycket från hyllorna, något från K&S och lite nyköp. Väntar på nya slicka kabelsatser, där ska det glida lätt.
Glömde att väga ramen tyvärr för den intresserade ?.
Fast vikten på denna totalt onödiga cykeln är egentligen ointressant, tänkt att användas på platta skånska landsvägar varma sommardagar enbart. Dvs 5-6 dagar om året....
Lite intressant att trycka 6 bar i däcken igen, det var länge sedan det trycket var aktuellt. Slang och 28 mm.

20231106_141134.jpg

Stål!
Lite intressant att trycka 6 bar i däcken igen, det var länge sedan det trycket var aktuellt. Slang och 28 mm.
Samma fråga som i en annan tråd
Vad är totala systemvikten för dig+cykel(+ MER)?
För 6 Bar i 28mm däck krävs det vid en totalvikt på (minst) 110 kg enl

Stål!
Det går framåt. Mycket från hyllorna, något från K&S och lite nyköp. Väntar på nya slicka kabelsatser, där ska det glida lätt.
Fast vikten på denna totalt onödiga cykeln är egentligen ointressant, tänkt att användas på platta skånska landsvägar varma sommardagar enbart. Dvs 5-6 dagar om året....

Visa bilaga 664379
Då är frågan vad jag ska trycka i mina nyinköpta 23-millimetersdäck. Med slang.

Stål!

Visa bilaga 664379
Jäkla fin cykel, för övrigt. Jag hade förstås önskat quillstam där men inte avgörande för utseendet på något sätt. Skulle gjort den ännu finare, bara.

Stål!
Jo, min. tryck enl. Conti. Det blir till att justera när den väl rullar ?
Men enl ifylld schema hamnar jag på 5,65 bar så det är inte så tokigt.
28 mm GP5000 mäter fö 26 mm på 17 mm Vision-fälgen.
På min andra lvg med 30 mm slanglöst säger Silca 4,3/4,5. Där kör jag max 4 bar, sen blir det för stökigt, så slutresultatet lär väl hamna kring 5 kan jag tro.
Sen kan Silca dra nåt gammalt över sig, men tack för länken, kul att ha nåt att utgå ifrån.

Edit, snavfel och tanker.

Senast ändrad:
Stål!
Jäkla fin cykel, för övrigt. Jag hade förstås önskat quillstam där men inte avgörande för utseendet på något sätt. Skulle gjort den ännu finare, bara.
Tycke o smak är som vanligt individuellt. Tanken är att ha en traditionell men modern stålcykel. Hur nu det går ihop.
Sedan har denna ramen egenheten att levereras med 1” styrlager. Och passande gaffel; så för den hugade skulle säkert en quill gå att banka dit.

Stål!
SRAM (om man litar på dem) verkar rekommendera lite högre tryck.

Stål!
Om man vet om trycket som en given kalkylator räknar ut är bra eller dåligt borde man väl kunna känna vilket tryck man ska ha i däcken för att det ska kännas bra utan att behöva fråga en kalkylator? Jag köper att man kollar om man inte har koll, men om man först räknar ut trycket och sen har förmågan att avgöra om det är optimalt eller ej så borde man klara av testningen själv redan från början. Teoretiseringen vet inga gränser ibland...?

Stål!
Om man vet om trycket som en given kalkylator räknar ut är bra eller dåligt borde man väl kunna känna vilket tryck man ska ha i däcken för att det ska kännas bra utan att behöva fråga en kalkylator? Jag köper att man kollar om man inte har koll, men om man först räknar ut trycket och sen har förmågan att avgöra om det är optimalt eller ej så borde man klara av testningen själv redan från början. Teoretiseringen vet inga gränser ibland...?
Om man har hittat en kalkylator som stämmer med ens praktiska erfarenhet går det snabbare att med den bestämma däcktrycket på en annan cykel, med andra hjul och däck!

Stål!
Om man har hittat en kalkylator som stämmer med ens praktiska erfarenhet går det snabbare att med den bestämma däcktrycket på en annan cykel, med andra hjul och däck!
Ja jo, köper det till viss del. Men samtidigt är ju behov/känsla/egenskaper osv helt olika om vi pratar en cykel med släta 28-däck och en men grova 47-däck så man letar ju inte efter samma egenskaper där.

Uttrycker mig såhär istället; däcktryckskalkylatorn är sämre än dig om du har lite vana, eftersom du själv vet bäst vad som funkar. Heja dig!?

Stål!
Ja jo, köper det till viss del. Men samtidigt är ju behov/känsla/egenskaper osv helt olika om vi pratar en cykel med släta 28-däck och en men grova 47-däck så man letar ju inte efter samma egenskaper där.

Uttrycker mig såhär istället; däcktryckskalkylatorn är sämre än dig om du har lite vana, eftersom du själv vet bäst vad som funkar. Heja dig!?

Jag har alltid bara utgått från att folk på sin höjd använder kalkylatorvärden som utgångspunkt?

På mtb så släpper jag ut tills jag börjar få lätta genomslag, sen pumpar jag lite till och mäter däcktrycket. Det har funkat toppen

Stål!
@HåkanC @Pfaff

Lust att vidareutveckla varför silca ska dra något gammalt över sig?
Aningen mer allvar; jag tar den sortens tabeller med någon skepsis. Och som vi båda skrev, som en fingervisning.
Fö minns jag Silca som en pumptillverkare med bra handpumpar till ett rimligt pris. Ännu ett klassiskt namn som övertagits av folk som ska göra cykling till nåt märkvärdigt och exklusivt. Flaskhållare för en tusenlapp, handpumpar för femtonhundra. Hoppas de brinner i helvete.

Stål!
Det är nog bra att ta värdena från Silcas kalkylator med en liten nypa salt, men.

Josh Poertner idag CEO för Silca jobbade tidiager för Zipp i 14 år som bl.a Technical Director. https://www.linkedin.com/in/josh-poertner-06665b17/ Han jobbar även direkt som konsult åt ett antal pro teams.

Jag förstår att den här tråden inte handlar om optimisering i tid och otid men ville ge lite perspektiv om vem som idag står bakom Silca. Jag gillar honom skarpt och tror på det han gör. Fint med eldsjälar inom vår lilla hobby/sport som driver utvecklingen framåt.

Men jag kan hålla med om att deras produkter skriker premium och ofta kommer med en hög prislapp.

Tillbaka
Topp