[Byggtråd] Delsjömonstret. RAAW Madonna V2.2

skjivert

Aktiv medlem
Nu är det snart vinter. Alltså dags att bygga sig en ny cykel.

1696514599592.png

Ledstjärnorna är som följer.

Tungt
Rejält
Rått

Min nuvarande endurocykel är en propain tyee som jag aldrig riktigt blivit kompis med.
Efter min tidigare Pole kändes Tyeen alltid lite för liten.

Komponenterna kommer bli blandad kompott av saker jag redan har, k&s samt lite nytt.
Ramen kommer med coil och planen är att utrusta min stackars gamla lyrik med en smashpot för att få upp vikten till en mer respektabel nivå.

Mer info kommer när ramen har anlänt. Här är en bild från postterminalen i Tyskland.
1696514853020.png

Intressant, om man utgår från namnet på tråden så kan man kanske räkna ut vad det blir, kollar på samma till våren om jag gissar rätt. Har idag också från Tyee, dock varit väldigt nöjd med den, men ska bli spännande att höra vad som ersätter den!

Förövrigt rockar jag smashpot i lyriken, tungt men mumsigt. Dropps blir som att landa på ett moln och allt lugnar ned sig lite över småstök. Tips vid installation är att använda en lättare olja än rekomenderat, speciellt nu när det blir kallare.

Intressant, om man utgår från namnet på tråden så kan man kanske räkna ut vad det blir, kollar på samma till våren om jag gissar rätt. Har idag också från Tyee, dock varit väldigt nöjd med den, men ska bli spännande att höra vad som ersätter den!

Förövrigt rockar jag smashpot i lyriken, tungt men mumsigt. Dropps blir som att landa på ett moln och allt lugnar ned sig lite över småstök. Tips vid installation är att använda en lättare olja än rekomenderat, speciellt nu när det blir kallare.
Låter toppen gällande smashpotten. Upplever du att hbo'n blir alldeles för hård om man inte kör lättare olja?
Om tyskarna sköter sig kommer vi få se om du gissat rätt under nästa vecka :)

Ja precis, körde 15wt förra vintern och det var aldelles för hårt. Just hbo´n blev lite som en vägg i kylan. Gick till 7wt vilket har fungerat mycket bättre, fick köra ganska många klick hbo när det var som varmast i somras så tror sweetspotten är runt 10wt. Jag shimsade också om för att det skulle bli lite lättare, har 3/5 shims mot snabbt nu. Mina 2 öre för min vikt på 74kg.

Ja precis, körde 15wt förra vintern och det var aldelles för hårt. Just hbo´n blev lite som en vägg i kylan. Gick till 7wt vilket har fungerat mycket bättre, fick köra ganska många klick hbo när det var som varmast i somras så tror sweetspotten är runt 10wt. Jag shimsade också om för att det skulle bli lite lättare, har 3/5 shims mot snabbt nu. Mina 2 öre för min vikt på 74kg.
Toppen med lite tips. Provar nog med lättare olja till att börja med då :)

EDIT: Smashpot införskaffad av andjo024 ?
Ett steg närmare 17 kg hojpa.

Senast ändrad:
Var är det man behöver ett monster i Deljsöterrängen? Vansinnigt tråkigt att cykla stig med tunga överfjädrade cyklar.

Var är det man behöver ett monster i Deljsöterrängen? Vansinnigt tråkigt att cykla stig med tunga överfjädrade cyklar.
Behöver och behöver. Cykeln byggs som ett komplement till min transition spur. Alltså är fokus på att bygga något väsensskilt från spuren som är rapp, snärtig och kul. Kan vara så att Delsjömonstret kommer spanas i en del bikeparks samt utländska cykeldestinationer under året som kommer också ?.

Behöver och behöver. Cykeln byggs som ett komplement till min transition spur. Alltså är fokus på att bygga något väsensskilt från spuren som är rapp, snärtig och kul. Kan vara så att Delsjömonstret kommer spanas i en del bikeparks samt utländska cykeldestinationer under året som kommer också ?.
Lägger en gissning på en banshee prime eller en transition smuggler

Mina gamla stigar i lackarebäck? Nu blir jag nyfiken, vilka stigar har du byggt i lackis och hur fick du tag på en knolly i sverige?
Började snoka upp stigar med lite utförsåka 1995-96 när jag hade skaffat en Turner 5Spot som fick de vanliga stigarna att kännas för tama. Bl.a stigar runt Lackarebäcksfjället såsom HHHR, Staffans Störtlopp, Raka Spåret, slutet på Elins o det mesta som körts på endurotävlingar ,utom HHHR Baksida, Matilda o ett par nya löpor. Mycket jobb att fixa till stigarna runt N:a Långvattnet o lite annat. Kördes många svartrace med Team Voltaren.
Knollyn importerade jag som ram från en firma i Californien o satte på delar från tyska o svenska firmor.
Tyvärr tyckte herr Knolly (Buckley) att jag skulle ha en Large ( korta ramar var modernt) med lite för mycket OTB känsla trots flack gaffelvinkel. Jag är 190 cm lång.

Började snoka upp stigar med lite utförsåka 1995-96 när jag hade skaffat en Turner 5Spot som fick de vanliga stigarna att kännas för tama. Bl.a stigar runt Lackarebäcksfjället såsom HHHR, Staffans Störtlopp, Raka Spåret, slutet på Elins o det mesta som körts på endurotävlingar ,utom HHHR Baksida, Matilda o ett par nya löpor. Mycket jobb att fixa till stigarna runt N:a Långvattnet o lite annat. Kördes många svartrace med Team Voltaren.
Knollyn importerade jag som ram från en firma i Californien o satte på delar från tyska o svenska firmor.
Tyvärr tyckte herr Knolly (Buckley) att jag skulle ha en Large ( korta ramar var modernt) med lite för mycket OTB känsla trots flack gaffelvinkel. Jag är 190 cm lång.
Det var intressant att få veta lite historia, men inte skulle jag ha trott att stigarna var nästan 30 år gamla, finns säkert ett par antal stigar bortglömda över tiden i lackaret. Kan knappast tänka mig att hhhr var så rolig på en cykel från den tiden.

HHHHR var jätterolig på en 120mm hoj, trots att den numera är mycket mera lättåkt med doserade kurvor, särskilt den efter första stenhällen och ett par träd som kunde vara svåra att missa. Fast inte körde vi så hämningslöst som de 3 bästa i endurocupen.
Och den kan lätt förlängas med start uppifrån det gamla flygspanarhuset på toppen med mer eller mindre svåra spår. Eller med spåret under kraftledningen.

Senast ändrad:
Nu har det landat en ram här hemma! Det blev en raaw madonna v2.2. Självklart började de teasa v3 två dagar efter jag hade beställt ?
IMG_0599.png

Aja jag fick iaf lite rabatt samt en del tillbehör på köpet. V3 kommer antagligen innebära UDH samt styrlagerkoppar så man kan ändra gaffelvinkel.

Under nästa vecka kommer en beggad smashpot som ska ner i min lyrik. Sedan får vi se om jag lyckas sälja min gamla tyee komplett. Om inte kommer den plundras på en del komponenter så som hjul etc.

Grattis, grym cykel! :D

Jag har dreglat efter en Madonna i över två år nu, står på short-listen över nästa års hoj!
Väntar dock med spänning vad V3 kan innebära.

Får man fråga vad du förväntar dig i föränding mot just din Tyee, jag kommer från samma hoj så ska bli väldigt intressant att höra vad du tycker om Madonnan!

Nu har det landat en ram här hemma! Det blev en raaw madonna v2.2. Självklart började de teasa v3 två dagar efter jag hade beställt ?
Visa bilaga 659526
Aja jag fick iaf lite rabatt samt en del tillbehör på köpet. V3 kommer antagligen innebära UDH samt styrlagerkoppar så man kan ändra gaffelvinkel.

Under nästa vecka kommer en beggad smashpot som ska ner i min lyrik. Sedan får vi se om jag lyckas sälja min gamla tyee komplett. Om inte kommer den plundras på en del komponenter så som hjul etc.
Öhlinsgult, lyrik rött, vad blir det egentligen för färgtema? Kul bygge oavsett!

Grattis, grym cykel! :D

Jag har dreglat efter en Madonna i över två år nu, står på short-listen över nästa års hoj!
Väntar dock med spänning vad V3 kan innebära.

Får man fråga vad du förväntar dig i föränding mot just din Tyee, jag kommer från samma hoj så ska bli väldigt intressant att höra vad du tycker om Madonnan!
Min XL tyee kändes alltid lite för liten. Ser fram emot lite längre reach och lite brantare sadelrör. I övrigt är det mest kul med en ram som enligt mig är jäkligt mycket snyggare & mer lättservad.

HHHHR var jätterolig på en 120mm hoj, trots att den numera är mycket mera lättåkt med doserade kurvor, särskilt den efter första stenhällen och ett par träd som kunde vara svåra att missa. Fast inte körde vi så hämningslöst som de 3 bästa i endurocupen.
Och den kan lätt förlängas med start uppifrån det gamla flygspanarhuset på toppen med mer eller mindre svåra spår. Eller med spåret under kraftledningen.
Nu blev jag nostalgisk och minns DH-tävlingarna i HHHR på mitten av 2000-talet. Det var innan linjen gick till vänster nedför hällarna brevid i stenbranten, och man körde den riktiga stenkistan. :-D Fast några 120mm-hojar min jag inte. Snarare dubbelkrona och 18-kilos freeride-hojar med DH-sulor.

Nu blev jag nostalgisk och minns DH-tävlingarna i HHHR på mitten av 2000-talet. Det var innan linjen gick till vänster nedför hällarna brevid i stenbranten, och man körde den riktiga stenkistan. :-D Fast några 120mm-hojar min jag inte. Snarare dubbelkrona och 18-kilos freeride-hojar med DH-sulor.
Stenkistan som går vid trädet till vänster om första hällen? Jag trodde den var helt okörbar och bara nåt man pushbike uppför...

Hittade en fin 10-årig rulle från en Enduro Göteborg serie tävling med en del sträckor som fortfarande körs, men förmodligen under andra namn. https://vimeo.com/user16094222
Angående dubbelkronor mm så var Manji ( Manfred Kronbrink) kung i backarna trots att han länge åkte omkring på en HT. Hans tyska kompis Peter gjorde enjätttefin film som tyvärr försvann i Happys serverkrasch för några år sedan.

Hittade en fin 10-årig rulle från en Enduro Göteborg serie tävling med en del sträckor som fortfarande körs, men förmodligen under andra namn. https://vimeo.com/user16094222
Angående dubbelkronor mm så var Manji ( Manfred Kronbrink) kung i backarna trots att han länge åkte omkring på en HT. Hans tyska kompis Peter gjorde enjätttefin film som tyvärr försvann i Happys serverkrasch för några år sedan.
Intressant att se sträckningarna på stigarna och hur man körde, börjes bana efter att man korsar grusvägen verkar ha försvunnit och höftleden är helt borta och totalt överväxt sedan några år tillbaka.

Jag blev lite otålig så jag smällde ihop cykeln igår kväll. Landade i att det var lika bra att rensa min Tyee och smäcka på allt på nya cykeln.

Först en rensad Tyee som kommer komma upp på k&s.

IMG_0604.jpg

Sedan en ? som ska få lite prytlar.
IMG_0606.jpg

Väldigt trevlig ram att bygga. Det mesta känns genomtänkt och allt passar som det ska. Det enda som är lite mek är att bromsslangen sitter väldigt tight mot vevlagret om man kör med dub/30mm.

IMG_0614-EDIT.jpg

Här är cykeln på dagens provtur. Gick väldigt smärtfritt, dock en del saker som jag kommer vilja byta ut i närtid. Som jag redan nämnt har jag köpt en smashpot som skall i gaffeln. Har också ordnat med lite andra klibbor så det ska matcha bättre med dämparen. Utöver det så ska det på ett annat styre, vevar och dropper. Nuvarande styre saknar back sweep samt rise. Vevarna är för långa efter att vant mig med 165or på spuren. Samt dropper vill jag ha en 240 mm nu när det finns plats i ramen :)

Efter första turen är jag riktigt nöjd med cykeln. Precis som jag hoppades så känns den större och stabilare än vad tyeen gjorde. Reviewsen på nätet har helt rätt i att den svänger riktigt riktigt bra. Jag tar all hjälp jag kan få då jag inte är något vidare i svängarna. @Gimpen kan intyga på det ?

Får se om jag kommer vara nöjd med fjädern som hängde med eller om det blir en sprindex så man kan justera lite. Uppskattade det väldigt mycket på Tyeen då man kundre ändra beroende på humör och terräng on the fly.

Hunnit med några fler åk nu. Slängde i smashpoten i helgen. Fjädern som hängde med var alldeles för hård så blev ett besök på trekstore där jag införskaffade en 45 fjäder samt en ny topcap då den som hängde med såg ut att öppnats med två stenar i skogen.

Efter en provtur på parkeringen har jag en hörbar samt kännbar topout som jag inte riktigt gillar. Justerat förspänningen på fjädern så löst som jag kan få den utan att ha för lite gänga exponerad. Någon annan med en smashpot som haft liknande problem? Samt hur har ni gjort med olja i ytterbenet på dämparsidan? Har ni ökat mängden där också för längre serviceintervall eller legat kvar på rockshox rekommendation på 10 ml?

Upplever att det brukar vara ganska lite olja kvar efter 50h så att öka på mängden något hade ju varit trevligt om det inte riskerar att strula med chargern?

IMG_0665.jpeg

IMG_0664.jpeg

Köpte en ny xx1 b-skruv till bakväxeln också då min gx spökväxlade och hade sig en hel del. Inte hunnit provcykla än men det har försvunnit en hel del glapp när man känner på den så det skadade nog inte.

Nu blir det på med stänkor så man kan glida runt i Delsjön och drömma om sommarens cykelresor.

Senast ändrad:
Har inte haft problem med topout förutom när rebound var ställd för högt, så enkelt åtgärdat. Så tyvärr ingen input där.

Bra idé med ökad oljemängd på dämparbenet, har dock inte en aning om det ställer till med något. Jag körde som vanligt med 10ml.

Har inte haft problem med topout förutom när rebound var ställd för högt, så enkelt åtgärdat. Så tyvärr ingen input där.

Bra idé med ökad oljemängd på dämparbenet, har dock inte en aning om det ställer till med något. Jag körde som vanligt med 10ml.
La till två click rebound idag på lunchrundan men det klonkar fortfarande ibland när man rycker upp hjulet över en rot eller dyl. I övrigt är jag grymt nöjd med smashpoten, känns som man äntligen förstår vad folk menar när de snackar om mid stroke support.

De har verkligen lyckats få till det där lilla sista på alla detaljer. Älskar nya försänkta loggan :love:
Övertalar mig själv att jag ändå bara hade skruvat bort mig om det fanns fler justeringsmöjligheter...

La till två click rebound idag på lunchrundan men det klonkar fortfarande ibland när man rycker upp hjulet över en rot eller dyl. I övrigt är jag grymt nöjd med smashpoten, känns som man äntligen förstår vad folk menar när de snackar om mid stroke support.

De har verkligen lyckats få till det där lilla sista på alla detaljer. Älskar nya försänkta loggan :love:
Övertalar mig själv att jag ändå bara hade skruvat bort mig om det fanns fler justeringsmöjligheter...
Testa med lite mer preload då kanske? Annars konakta Vorsprung, ska tydligen vara grymt hjälpsamma!

Kul at du verkar nöjd med Smashpotten! Håller med om midstroke support, var just det jag ville ha mer av samt lite mer plush såklart. Svårt att förklara hur lugnt allt blir med en smaspot för någon som inte testat =)

Grymt sugen på en V3, har bara svårt att välja om jag ska köra på rullande chassi med Öhlins eller ram och bygga själv...

Testa med lite mer preload då kanske? Annars konakta Vorsprung, ska tydligen vara grymt hjälpsamma!

Kul at du verkar nöjd med Smashpotten! Håller med om midstroke support, var just det jag ville ha mer av samt lite mer plush såklart. Svårt att förklara hur lugnt allt blir med en smaspot för någon som inte testat =)

Grymt sugen på en V3, har bara svårt att välja om jag ska köra på rullande chassi med Öhlins eller ram och bygga själv...
Hmm kanske missförstått men fattat som att mer preload innebär mer klånkande då topout fjädern får mer last på sig. Snackar med Trek nästa gång jag är där. I nuläget händer det väldigt sällan så inget som stör direkt.

Deras rullande chassi kommer ju med bra grejer så om du inte har komponenter redan eller vill köpa beggat hade jag tagit det :)

Mer olja i gaffelbenet går väl bra, i alla fall på min gamla Totem. Borde gå att kolla om oljan får plats genom att plocka ur fjäder/minska lufttryck och se om det går att trycka gaffeln i botten utan att tätningarna åker upp eller att gaffeln inte går att komprimera helt..

Tillbaka
Topp