[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

Rolex/Tudor osv är väl supernice eftersom det är den enda mainstream tillverkaren som gör allt själv , armband och sånt väl?

Det kanske redan skrivits i tråden att Rolex är ett objektivt fint märke men annars har jag en Seiko, sån orange monsterklocka. Byter ut den mot öl, miyatas eller annat smått å gott

Tjena!

En orange monster mot en Valley Runner?

När jag läste operations management på KTH så vill jag minnas att föreläsaren hävdade att även just Seiko gör allt själva.
Stämmer - just Seiko är om jag kan minnas rätt bolaget med en helt vertikal värdekedja.

Rolex är imponerande i sina processer (med egen hytta, till och med), men det är fortfarande lite smågrejor som kommer från externa leverantörer.

När jag läste operations management på KTH så vill jag minnas att föreläsaren hävdade att även just Seiko gör allt själva.
Jo, Seiko har helt egen produktion och kommer även upp med en hel del spännande innovationer. Tänker att de, av gemen man, mest ses som ett dussinmärke men jag håller de som en av de främsta tillverkarna, Särskilt av massproducerat. Det finns såklart många små, mer hantverksinriktade, tillverkare som är mer intressanta. Seiko har dock ett väldigt spann. Allt från: prisvärda bruksklockor, till innovativa/väldigt välbyggda kvalitetsklockor, och slutligen extremt dyra/konstiga/tacky modeller.

//j

Senast ändrad:
Jag vill ju inte vara sämre. Nu får de som behöver hjärtmedicin sträcka sig efter den. ?

Bilagor

• 20231104_125137.jpg
    20231104_125137.jpg
    269 KB · Besök: 121
Senast ändrad:
Trist utveckling av den här tråden. Någon användare ber en annan inte posta fler bilder, vill hellre se en annan typ av klockor. Tjafs, för tjafsets skull (jo, så är det. Försök inte). Inte Happy för mig. Det är ju inte som vi inte har en massa trådar där man kan tjafsa hur mycket man vill. ”Varje höst..”-tråden ska vara 42hz som postar en fantastisk bild på sin Monster, köp Seiko-rekommendationer, tips om Singular-straps och lite spridda gemytbilder på armbandsur (där priset spelar noll roll). Behövs inte politik.

Jag har några olika klockor jag får mycket glädje av. Jag har dem för min egen skull. Min fru bryr sig inte, mina vänner bryr sig inte, min omgivning fattar aldrig det geniala i att bära just den klockan jag bär vid ett speciellt tillfälle. ”Ingen vill veta var jag har köpt min tröja”. Och jag är ok och trygg med det. Jag har dem för min egen skull, och jag bryr mig. Den teoretiska risken att mina grannar ska se mig som en gäng-wannabe kan jag ta, så ängslig är jag inte.

Här kommer en som jag själv tycker signalerar (klock)snobb rätt bra. År och månad matchar bäraren tex.
IMG_0363.jpeg

Mycket Seiko idag.
Så även för mig
PXL_20231104_132845014.PORTRAIT.ORIGINAL~2.jpg

(lite moddad med nya urtavla, välvt saphirglas och blästrad boett)

image.png
(en bild på baksidan som visar skillnaden mot originalfinishen)

//j

Senast ändrad:
Om den är 20' eller större så kan det nog vara intressant. En 'leet' matchande casio ingår!

Visa bilaga 663978
Noterar att jag verkar få mindre kontaktallergi av min Polar klocka annars. Dags skaffa en Epix kanske?
Attans. Nu har jag bildgooglat och känner ju att den där hade varit något för mig. Har en Miyata i storlek 58 som jag dessvärre är lite för glad i för att byta bort...☹️

Trist utveckling av den här tråden. Någon användare ber en annan inte posta fler bilder, vill hellre se en annan typ av klockor. Tjafs, för tjafsets skull (jo, så är det. Försök inte). Inte Happy för mig. Det är ju inte som vi inte har en massa trådar där man kan tjafsa hur mycket man vill. ”Varje höst..”-tråden ska vara 42hz som postar en fantastisk bild på sin Monster, köp Seiko-rekommendationer, tips om Singular-straps och lite spridda gemytbilder på armbandsur (där priset spelar noll roll). Behövs inte politik.

Jag har några olika klockor jag får mycket glädje av. Jag har dem för min egen skull. Min fru bryr sig inte, mina vänner bryr sig inte, min omgivning fattar aldrig det geniala i att bära just den klockan jag bär vid ett speciellt tillfälle. ”Ingen vill veta var jag har köpt min tröja”. Och jag är ok och trygg med det. Jag har dem för min egen skull, och jag bryr mig. Den teoretiska risken att mina grannar ska se mig som en gäng-wannabe kan jag ta, så ängslig är jag inte.

Här kommer en som jag själv tycker signalerar (klock)snobb rätt bra. År och månad matchar bäraren tex.
Visa bilaga 663985
Snygg klocka! Det är härligt när de blir så slitna, jag hade ett Certina dykarur som jag tyvärr har tappat bort, men det såg ut precis så. Det var en riktig vardagsklocka som hade varit med om både det ena och det andra. Kändes helt rätt.

För övrigt: Synd att du missuppfattar. Handlar inte om uren i sig utan reaktionen på en kommentar om vilka associationer olika prylar ger och vilka värden som är ihopkopplade med dem. Ingen konstig eller opassande kommentar i en tråd som denna - händer hela tiden på Happy.

Smaken är som rôven klôven och den individuella friheten enorm i Sverige. Den enes smak är den andres skryt. Om din pryl får dig att må bra - gött. Rolex är uteslutet för andra, både prismässigt och associationsmässigt (eller både och) och skulle inte få dem att må bra. Också gött.

Resten, om ”avundsjuka” och ”jante”, är ju bara trams.

Ser fram emot fler fina bilder på armbandsur.

Senast redigerad av en moderator:
För mig som är oinvigd i klockornas värld så är det spännande att läsa vad ni skriver om symbolvärde och status kring klockor. Eller vilka klockor som är bra eller sämre. Eller historien bakom olika modeller. Mycket uppskattat!

Själv försöker jag hitta min egen identitet i en djungel!

För mig som är oinvigd i klockornas värld så är det spännande att läsa vad ni skriver om symbolvärde och status kring klockor. Eller vilka klockor som är bra eller sämre. Eller historien bakom olika modeller. Mycket uppskattat!

Själv försöker jag hitta min egen identitet i en djungel!
Det låter som att du ska satsa på en Certina från -69.

Lyckas ej tyda.

Tror det står 290054.

Kan vara från 1992 då.

The watch was made in September 1972,1982,1992,2002,2012,2022

Bilagor

• 20231105_150106.jpg
    20231105_150106.jpg
    273.5 KB · Besök: 53
Jag blev "bannad" i en tråd på Klocksnack. Tråden är "tillbakadragen". Jag jag har bara gillat flera bilder och är ny medlem där. Inte skrivit något eller annonserat. Fattar nada... har ställt frågan till moderatorerna där.

Senast ändrad:
Jag som är i början av mitt klockintresse har två skiljda frågor.

Mitt förstaklocka är en mekanisk Seiko 5 med automatisk uppdragning. Men om jag nu vill testa fler klockor och kunna byta, hur gör ni då? Låter ni klockan stanna för att sedan starta den igen (och ställa in tid + datum + dag) eller är det klockuppdragare som gäller?

Jag gillar generellt det som går under "field watches". Kanske för att de andas lite äventyr. Men finns det någon analog field watch som även har alarm? Eller är det G-Shocks som gäller för äventyr om jag önskar sådana funktioner?

Mitt förstaklocka är en mekanisk Seiko 5 med automatisk uppdragning. Men om jag nu vill testa fler klockor och kunna byta, hur gör ni då? Låter ni klockan stanna för att sedan starta den igen (och ställa in tid + datum + dag) eller är det klockuppdragare som gäller?

Jag gillar generellt det som går under "field watches". Kanske för att de andas lite äventyr. Men finns det någon analog field watch som även har alarm? Eller är det G-Shocks som gäller för äventyr om jag önskar sådana funktioner?
när man har ökande antal klockor blir det efterhand mindre bekvämt med återkommande batteribyten, så kvarts tenderar hamna i skuggan helt klart. att hålla igång t ex tio kvartsklockor skulle jag säga närmar sig ett pita. och använder man klockan bara enstaka dagar blir även gångnoggrannheten mindre viktig. inte för att den inte är intressant;)

när det gäller automatisk uppdragning skulle jag säga den har ett praktiskt värde på en klocka som skall användas mer eller mindre kontinuerligt. det krävs inte många klockor i samlingen för att detta inte skall vara fallet. det krävs som antyds i videon från 42hz inte heller många klockor för att det skall bli kö i en eventuell uppdragarmaskin. skulle säga den är intressant för en ofta använd automatisk dykarklocka där du vill spara packningarna till kronan, knappast annars.

datum bryr jag mig inte överhuvudtaget om att ställa in. orka.

vilket sammantaget gör den manuella klockan utan datum mer intressant ju mer klocknörd man blir.

Jag har en sådan här från nittiotalet, min favoritklocka, köpt på Ebay och visade sig aldrig vara använd och jag tyckte den var för fin att börja slita på så den ligger kvar i sin originalask i väntan på bättre tider ...

164a36f2-f996-4e79-98fe-9438978c3890.jpg

så jag köpte den här Citizen som jag är mycket nöjd med, några få sekunder per år i avvikelse och inga batteribyten. Också från Ebay.co.uk och även denna var i princip oanvänd så ett riktigt fynd, låg ett tag i sin låda den också innan jag kom mig för att börja använda den för jag tyckte den var för fin .
Citizen-Men-s-Eco-Drive-Chandler-Green-Strap-Field-Watch-BM8180-03E_a47bfbd0-7f97-46f6-8a76-349ed7e0781f.160addc8985faf9e190bd697d525d3ce.jpeg

Inga dyra klockor, inte ens Hamiltonen som jag själv rankar som en av de finaste militärinspirerade armbandsur som tillverkats :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp