[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

"Jag tror att man ska spela ned vikten av service på mekaniska ur. Det behövs förstås men kanske inte så ofta som tillverkaren vill få oss att tro. Om jag hade servat min Speedmaster var femte år hade jag blivit ruinerad. Den fungerar alldeles utmärkt fortfarande efter tio år oservad."

"Jag tror att man ska spela ned vikten av service på mekaniska ur. Det behövs förstås men kanske inte så ofta som tillverkaren vill få oss att tro. Om jag hade servat min Speedmaster var femte år hade jag blivit ruinerad. Den fungerar alldeles utmärkt fortfarande efter tio år oservad."
Ja, jag saknar den. Sålde den till min kompis Christian. Han har fortfarande inte servat den. ??

Ska tillägga att det inte på något sätt ändrar på det faktum att Rolex signalerar nyrik lyx och gangstercred. Vilket är vad denna diskussion handlar om.

Piguet är ofta mycket dyrare än Rolex men har inte alls samma signalvärde.

Känns inte så meningsfullt att fortsätta diskussionen. Kör på med dina Rolex - de är snygga tycker jag.

Angående Porsche, DIY och amerikanska bilar tror jag att det räcker att titta på vilka som är vanligast bland den övre medelklassen i storstäderna och deras kranskommuner. Det finns alltid undantag, jag var bekant med en kille som ägde en Ferrari vilken han hade sparat till i många år. Tyvärr var han alltid orolig för att något skulle gå sönder och han fick spara på milen hela tiden, jag vill minnas att en service (med motorlyft) kostade drygt 40 000 kronor. Då. 2002.

Det är bara de rika som har råd att bruka dylika lyxartiklar. Att det ens är kontroversiellt att konstatera det säger ganska mycket om dagens Sverige.

Ha det fint med klockorna nu, killar!

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker också saker. En sak jag tycker är att du för ofta signalerar din agenda på ett tröttsamt sätt. Och i fel forum.
Det får du tycka vettu! Tanken är fri och så vidare. Detta är inte bara ett forum för välsituerad medelklass som skriker ”Jante”, vilket för övrigt är rätt vanligt att man gör här inne, utan för cykelintresserade från alla delar av samhället. Och i OT-trådarna diskuteras allt mellan himmel och jord.

Jag tycker saker om dina poster också. Känns rätt naturligt i ett forum.

Jag kan inte hjälpa att du inte håller med om vad Rolex signalerar. (Vilket är en rätt okontroversiell sak att konstatera.)

Styr de olika klockpreferenserna era val av cyklar? Kör alla Rolex ägare Colnago? Alla Omega fan boys BMC och de som gillar Swatch kör Specialized? Canyon ägare vilka klockor har de? Wellington?

Styr de olika klockpreferenserna era val av cyklar? Kör alla Rolex ägare Colnago? Alla Omega fan boys BMC och de som gillar Swatch kör Specialized? Canyon ägare vilka klockor har de? Wellington?
Jag tänker att det har med design att göra. Man kan säkert se nån koppling mellan min pilotklocka och min Cannondale! ?

D33DE996-7BED-4C66-B7AF-27002A6B1654.jpeg

Vilka är ”de rika”? Finns det nån definition?
Jag tror mest det handlar om prioriteringar.
Berättigad fråga. Vi kan nog inte diskutera det här - blir politik och trådkidnappning direkt.

(F ö väldigt glad för dina oväntade inhopp i Elmånntenbajktråden, glasklara värderingar som jag skriver under på 100 procent.)

Känns som att du mest vill visa dina dyra klockor just nu. Rolex och Pie pan och så vidare. Helt okej, de är snygga och så, men det ändrar liksom inte på något.

Ser gärna bilder på lite mer spännande grejer från @Gregorz om jag får önska. Skulle vilja ha en James Bond-Seiko från 70-talet. Fulsnygg.
Trafalgar från ca -74.
trafalgar.jpg

Eller också beundrar man hantverket och den fantastiska mekaniken.
Du menar att det inte finns några ”titta på mig vilken fin klocka jag har köpt och vilken god smak jag har”-inslag här? Är det bara hantverk och mekanik som står i fokus? Jag tror att det är en blandning.

Jag kan mycket villigt erkänna att det finns en hel del självgodhet i mina postningar av cyklar jag har köpt eller byggt. Och att det känns härligt att få glada tillrop och ”lajks”. Tror inte att det är ett dugg annorlunda här. Varför skulle människor ens visa upp sina manschetter och kavajärmar annars, noga justerade?

Signalvärden alltså. ??‍♂️

Dagens klocka.
PXL_20231103_132746279.MP~2.jpg

Får passa på att posta en bild då det för ovanlighetens skull är något annat än en Garmin-klocka på armen.
(för säkerhets skull med en skjorta utan monogram så att ingen ska bli provocerad ;)

//j

Senast ändrad:
Du menar att det inte finns några ”titta på mig vilken fin klocka jag har köpt och vilken god smak jag har”-inslag här? Är det bara hantverk och mekanik som står i fokus? Jag tror att det är en blandning.

Jag kan mycket villigt erkänna att det finns en hel del självgodhet i mina postningar av cyklar jag har köpt eller byggt. Och att det känns härligt att få glada tillrop och ”lajks”. Tror inte att det är ett dugg annorlunda här. Varför skulle människor ens visa upp sina manschetter och kavajärmar annars, noga justerade?

Signalvärden alltså. ??‍♂️
Stör det dig?

Ditt nick passar verkligen din personlighet. Kämpa!
Jag gör mitt bästa vettu! Men när man inte ens kan se att Rolexklockor och Porschar inte är överkomliga för det breda löntagarkollektivet, då är det lite tuffare. Jag får kämpa hårdare för att övertyga den övre medelklassen här på forumet, helt enkelt!

Förlåt, glömde att det handlar om ”avundsjuka”. ?

@Ragge Hylsa

Haha, då hade jag inte erkänt att jag gör så själv. Men då är vi överens om att det också handlar om självmedvetenhet och jakt på bekräftelse, inte bara om ”hantverk och mekanik”. Eller?
Får jag föreslå att du slutar utsätta dig för situatoner som dessa som du har svårt att hantera.
Annars kan jag bara hålla med Skogling! Kämpa.

Får jag föreslå att du slutar utsätta dig för situatoner som dessa som du har svårt att hantera.
Annars kan jag bara hålla med Skogling! Kämpa.
Det får du. Men hur var det nu? ”Mekanik och hantverk”? Eller kan det vara något annat också? Oklart. Inga signaler om något annat i tråden? (Börjar känna mig inspirerad av @BFS)

Kom ihåg: Detta började med att jag tyckte att Rolex signalerar ”förortsgangster”, ingenting annat. Sedan har någon annan plussat på epitetet ”nyrik”. Sedan började ytterligare någon att blanda in Porsche i det hela. Då hände det grejer. Kan inte låta bli att misstänka att en del känner igen sig.

Jag tycker personligen att den individuella friheten är väldigt viktig, men det är en aning svårt att inte ens kommentera när det kommer påståenden om att Porsche och Rolex handlar om prioriteringar. Det är ju trams.

Det får du. Men hur var det nu? ”Mekanik och hantverk”? Eller kan det vara något annat också? Oklart.
Vad någon har för drivkraft att lägga upp sin bild är tämligen irrelevant för mig. Jag gillar att se alla möjliga och omöjliga klockor vilka en del jag annars kanske aldrig fått se.
Om tråden på något sätt irriterar eller känns obekväm går det att välja ignorera.

Vad någon har för drivkraft att lägga upp sin bild är tämligen irrelevant för mig. Jag gillar att se alla möjliga och omöjliga klockor vilka en del jag annars kanske aldrig fått se.
Om tråden på något sätt irriterar eller känns obekväm går det att välja ignorera.
Jag gillar också att se olika klockor. Var tidigare helt insnöad på armbandsur. Innebär inte att jag vill ha alla själv eller att jag inte kan tycka till om ett visst klockmärke.

Jag har en massa fel och brister, men jag är i alla fall ärlig nog att erkänna att jag vill ha bekräftelser och ryggdunkningar när jag postar bilder på de av mina egna grejer som jag är nöjd med. (Är också lite för dumärlig för att avhålla mig från att visa upp en massa misstag, men det bjuder jag på!)

Jag gillar också att se olika klockor. Var tidigare helt insnöad på armbandsur. Innebär inte att jag vill ha alla själv eller att jag inte kan tycka till om ett visst klockmärke.

Jag har en massa fel och brister, men jag är i alla fall ärlig nog att erkänna att jag vill ha bekräftelser och ryggdunkningar när jag postar bilder på de av mina egna grejer som jag är nöjd med. (Är också lite för dumärlig för att avhålla mig från att visa upp en massa misstag, men det bjuder jag på!)
Alla har vi våra fel och brister, nog ingen som innerst inne inte håller med.
Men om vi nu gillar klockor kanske det inte är en så smart taktik att börja skuldbelägga i tråden.

Alla har vi våra fel och brister, nog ingen som innerst inne inte håller med.
Men om vi nu gillar klockor kanske det inte är en så smart taktik att börja skuldbelägga i tråden.
Det handlar inte om att skuldbelägga. Tycker att det blir så här ibland på Happy. Många medlemmar tillhör ju en ekonomiskt ganska privilegierad skara, vissa saker tas som helt självklara. Man har någon elbil eller köper cykel för tiotusentals kronor, åker på semester för massvis av pengar etc, etc.

Det är inget fel på att göra det, det tycker jag verkligen inte, men när det blir såna här diskussioner så är omedvetenheten om andras livsvillkor kompakt. Jag vet inte vad det beror på, om det innerst inne är nåt slags dåligt samvete eller om människor faktiskt inte förstår att de har det väldigt, väldigt bra. Att exempelvis Rolex och Porsche inte är något som Svenne Banan har möjlighet att skaffa sig, hur mycket de än vill.

Då slängs det med uttryck som ”avundsjuka” och ”jante” och annan skit. Ibland tänker jag att de som gör det, de som tycker att jag är nåt slags vänsterspöke, borde diskutera med människor som verkligen är vänster. Det tyder på rätt stora skygglappar om man tycker att jag är extrem på nåt sätt.

Ledsen för politik där på slutet, ev. moderator som läser.

Det handlar inte om att skuldbelägga. Tycker att det blir så här ibland på Happy. Många medlemmar tillhör ju en ekonomiskt ganska privilegierad skara, vissa saker tas som helt självklara. Man har någon elbil eller köper cykel för tiotusentals kronor, åker på semester för massvis av pengar etc, etc.

Det är inget fel på att göra det, det tycker jag verkligen inte, men när det blir såna här diskussioner så är omedvetenheten om andras livsvillkor kompakt. Jag vet inte vad det beror på, om det innerst inne är nåt slags dåligt samvete eller om människor faktiskt inte förstår att de har det väldigt, väldigt bra. Att exempelvis Rolex och Porsche inte är något som Svenne Banan har möjlighet att skaffa sig, hur mycket de än vill.

Då slängs det med uttryck som ”avundsjuka” och ”jante” och annan skit. Ibland tänker jag att de som gör det, de som tycker att jag är nåt slags vänsterspöke, borde diskutera med människor som verkligen är vänster. Det tyder på rätt stora skygglappar om man tycker att jag är extrem på nåt sätt.

Ledsen för politik där på slutet, ev. moderator som läser.
Återigen slår du in öppna dörrar. Men varför ska det ens diskuteras här.

Rolex/Tudor osv är väl supernice eftersom det är den enda mainstream tillverkaren som gör allt själv , armband och sånt väl?

Det kanske redan skrivits i tråden att Rolex är ett objektivt fint märke men annars har jag en Seiko, sån orange monsterklocka. Byter ut den mot öl, miyatas eller annat smått å gott

Återigen slår du in öppna dörrar. Men varför ska det ens diskuteras här.
Jag önskar att det hade varit öppna dörrar, min vän, men det är inte det.

Ja, varför diskutera det? Några blev provocerade och ville diskutera. Och som ni vet är jag inte den som nobbar en sådan inbjudan. Mina NPF-drag, antar jag. Arv från morsan. Sorry.

Rolex/Tudor osv är väl supernice eftersom det är den enda mainstream tillverkaren som gör allt själv , armband och sånt väl?

Det kanske redan skrivits i tråden att Rolex är ett objektivt fint märke men annars har jag en Seiko, sån orange monsterklocka. Byter ut den mot öl, miyatas eller annat smått å gott
En röd Miyataram?

När jag läste operations management på KTH så vill jag minnas att föreläsaren hävdade att även just Seiko gör allt själva.

Tillbaka
Topp