Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
En faktor som inte är helt ovidkommande är det faktum att svenska Biksters ehandel och lager i viss mån, hanteras av svenska Addnature. Detta lär påverka vilka beställningar och returer som hanteras på rätt vis.

Addnature kommer troligen att kunna verka på marknaden så länge som de har resurser för att kunna köpa in varor, men även deras kreditlina via Tyskland är kapad. Detta bör betyda att de kan driva det egna bolaget så länge som de har tillräckliga intäkter och kassa.

Tyvärr gjorde Addnature en stor förlust under 2022, och det bör rimligen betyda att utan nya investerare tar kassan slut vid nästa årsskifte.
This is not how it works

Bikester omstartar?
Ja, vi diskuterade precis det här hemma. Problemet är ju att paketet nu legat två veckor på DHLs logistikhub och den lagstadgade 14 dagars ångerrätten vid distansköp har därför gått ut. Så om Addnature vägrar ta emot paketet är jag rädd att returen kan åka i retur tillbaka till oss och då står vi med en vara som Addnature plötsligt kan neka oss retur på eftersom det gått för lång tid.

Hade vi haft grejerna i händerna hade man ju kunnat klampa in i butiken och vägra lämna innan de tagit emot returen...

Klarna har en returfunktion så fakturan är pausad och beloppet för returen är redan krediterad på fakturan. Men allt ligger ju i limbo och Klarna ger returer 21 dagar. Så om ca 1 vecka så förväntar sig Klarna aktivitet. Vi har gett dem trackingnummer mm nu så får vi se om Klarna kan agera påtryckning mot Addnature också.

Men det är nog bra att hålla sig långt borta från Addnature tills det här är ur världen.
"Ångerfristen börjar löpa den dag konsumenten tog emot varan, inte dagen då varan kom till ombudet."

Bikester omstartar?
"Ångerfristen börjar löpa den dag konsumenten tog emot varan, inte dagen då varan kom till ombudet."

Jo, fast i det här fallet så hade varan varit i vår ägo men vi ville returnera den. Problemet var alltså en teoretisk ubdran vad som händer om returfrakten trilskas varvid ångerfristen går ut innan vi lyckats skicka tillbaka den.

Som tur var slapp vi gräva vidare i det problemet.

Bikester omstartar?
Aha. Det var slarvigt läst av mig. Fast längre ned på samma sida står ju att du dels har ytterligare 14 dagar att returnera och att företaget ansvarar därefter. Förvisso ARN uppfattning och inte mer:

"Meddelande om att konsumenten ångrat sitt köp
Om konsumenten ångrar sitt köp ska du få information om det samt få tillbaka varan. Konsumenten måste ha skickat sitt meddelade om ångerrätt innan ångerfristen löpt ut.

Ansvaret för varan
När konsumenten har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till dig inom 14 dagar från den dag konsumenten meddelat dig att hen ångrat sig.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) menar att det är du som företag som ansvarar för varan vid returen från det att konsumenten lämnat den till transportören. Konsumenten kan alltså inte hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten, såvida inte du kan bevisa att konsumenten varit vårdslös, exempelvis genom otillräcklig paketering eller felaktig adressering.

Om transportören inte anmärkt på vare sig paketering eller retursedel är det svårt att argumentera för att konsumenten varit vårdslös."

Bikester omstartar?
This is not how it works
Jo, så funkar det.
Om du syftar på möjligheten för ett dotterbolag att driva verksamhet med egen kassa även om koncernmodern är på obestånd.
Om du syftar på returnhantering så kan de väl visst hjälpa Bikester med hantering av returer av ren god vilja, även om företagens ekonomier såklart är skilda från varandra.
Bikester lär dock fortfarande ha problem att kreditera om de inte har pengar. Men även här verkar svenska Bikester ha pengar kvar. De kan bevisligen hålla butiken öppen och betala ut löner.

Bikester omstartar?
Nej, sedan april är det samma aktiebolag, om allabolag inte har fel.
Sorry, du har rätt! Jag som hade varit in på allabolag.se men inte läst noggrant nog. Fusionerat i april 2023!

Screenshot_20231111-214933656 (1).jpg

Bikester omstartar?
Sorry, du har rätt! Jag som hade varit in på allabolag.se men inte läst noggrant nog. Fusionerat i april 2023!

Visa bilaga 665390
Jaha - spännande. Jag trodde också att de fortfarande var separata bolag. Men då är det väl verkligen så som någon misstänkte att Bikester Sverige kanske fortfarande kan fungera både som butik och med viss näthantering?
Frågan är väl hur stor likviditeten är och när den sinar….

Bikester omstartar?
Jaha - spännande. Jag trodde också att de fortfarande var separata bolag. Men då är det väl verkligen så som någon misstänkte att Bikester Sverige kanske fortfarande kan fungera både som butik och med viss näthantering?
Frågan är väl hur stor likviditeten är och när den sinar….

Blir nog svårt. Att köpa loss varumärket blir svårt och dyrt. Även e-handelsplattformen blir svår att ta över. Visst kan någon anställd ta över butiken och bygga en egen e-handel och teckna nya avtal med alla leverantörer men de lär ju inte kunna hålla Bikesters priser och sortiment (de baseras nog på en hel del bulkordrar).

Bikester omstartar?
Det lär ju inte fungera om det inte går att sälja. Jag har inte relevant kompetens men gissar vilt att ett AB inte kan drivas utan ägare och att det är en tillgång i konkursboet.

Bikester omstartar?
Det lär ju inte fungera om det inte går att sälja. Jag har inte relevant kompetens men gissar vilt att ett AB inte kan drivas utan ägare och att det är en tillgång i konkursboet.
Nej, men visst. Vad jag menar är att det lär ses som en tillgång av tyska förvaltaren och det ligger i allas intresse att hålla igång det och försöka hitta köpare. Och hålla igång det funkar så länge de har likvida medel kvar.

Bikester omstartar?
Aktierna ägs givetvis av konkursboet. Gissar återigen vilt att konkursboet inte kommer att finnas för evigt.
Det är troligen inte så att bikester.se är noterat börsen. Aktierna eller aktien är en formalitet.
Om det vore noterar håller jag med om att det hade funkat.

Sen är det inte ens säkert att bikester.se AB ägs av bikester.de. Man skiljer på operationell organization och legal.
(Här har jag delvis relevant kompetens eftersom det spelar en jävla roll tex för oracle licenser)

Bikester omstartar?
Aktierna ägs givetvis av konkursboet. Gissar återigen vilt att konkursboet inte kommer att finnas för evigt.
Det är troligen inte så att bikester.se är noterat börsen. Aktierna eller aktien är en formalitet.

Sen är det inte ens säkert att bikester.se AB ägs av bikester.de. Man skiljer på operationell organization och legal.
(Här har jag delvis relevant kompetens eftersom det spelar en jävla roll tex för oracle licenser)

Der finns ingen bikester.se AB och det finns ingen bikester.de. Bikester är del av Addnature AB. Detta äggs av Internetstores GmbH som i sin tur ägs av Signa Sports United. Jag tror att det inte finns bolag emellan, men jag är inte 100% säkert.

Bikester omstartar?
Der finns ingen bikester.se AB och det finns ingen bikester.de. Bikester är del av Addnature AB. Detta äggs av Internetstores GmbH som i sin tur ägs av Signa Sports United. Jag tror att det inte finns bolag emellan, men jag är inte 100% säkert.
Ja, så vad som troligen händer är att om man vill driva butiken så får man lägga ett bud på inventarier och lager. Vill man driva addnature AB så får man lägga ett bud på det.

Vad som gäller IT system vid normal försäljning är att man avtalar om carve out och/eller övergångsperiod. För e-handel och kk kan det säkert bli mer dramatiskt.

Bikester omstartar?

Om vi ska flexa våra kompetensmuskler på området så är jag korncernredovisningschef i ett börsbolag med ett 70-tal bolag i 26 länder och har, utan att vara bolagsjurist, ok koll på hur det funkar. ;)

Ett koncernbolag som genererar positiva kassaflöden och resultat kommer troligtvis drivas vidare i befintlig regi trots att något moderbolag i längre upp i koncernstrukturen är på obestånd, detta tills det antingen säljs eller beslut om nedläggning av verksamheten tas. Verksamheten läggs inte ner per automatik bara för att ett utländskt moderbolag går i konkurs – någon äger alltid aktierna och kan fatta beslut om verksamheten. Tar däremot pengarna slut i det svenska bolaget och de slutar betala löner, skatter, och leverantörer, då kommer det bolaget hamna i ett konkursförfarande i Sverige.

Bikester omstartar?
Ja, så vad som troligen händer är att om man vill driva butiken så får man lägga ett bud på inventarier och lager. Vill man driva addnature AB så får man lägga ett bud på det.

Vad som gäller IT system vid normal försäljning är att man avtalar om carve out och/eller övergångsperiod. För e-handel och kk kan det säkert bli mer dramatiskt.
Det första man vill är ju att bli av med lokalen, 1/10del räcker, sen ligger den helt off utan parkering, läget är ju bara pga addnature har kontor i byggnaden

Bikester omstartar?
Om vi ska flexa våra kompetensmuskler på området så är jag korncernredovisningschef i ett börsbolag med ett 70-tal bolag i 26 länder och har, utan att vara bolagsjurist, ok koll på hur det funkar. ;)

Ett koncernbolag som genererar positiva kassaflöden och resultat kommer troligtvis drivas vidare i befintlig regi trots att något moderbolag i längre upp i koncernstrukturen är på obestånd, detta tills det antingen säljs eller beslut om nedläggning av verksamheten tas. Verksamheten läggs inte ner per automatik bara för att ett utländskt moderbolag går i konkurs – någon äger alltid aktierna och kan fatta beslut om verksamheten. Tar däremot pengarna slut i det svenska bolaget och de slutar betala löner, skatter, och leverantörer, då kommer det bolaget hamna i ett konkursförfarande i Sverige.

Ja, jag är inte redovisningschef men det du skriver om aktierna är obegripligt. Som vi verkar ha konstaterat så finns det inte ens något bolag som motsvarar bikester Sverige.

Du menar kanske att det går att driva självständigt under tiden kk pågår? Ja, det låter ju rimligt men tydligen gick inte det så bra i det här fallet.

Bikester omstartar?
Om jag handlar på bikester.se från Tyskland så har jag avtal med tysken? Om jag handlar på bikester.se med leverans från hbg så är det fortfarande avtal med tysken?
Om jag handlar i butiken i tokhult så handlar jag av Addnature AB?
Sånt här är ju egentligen rätt intressant.

Edit. Ja, så om man med bikester se menar addnature AB så kanske man kan säga att jag delvis har fel då.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Om vi ska flexa våra kompetensmuskler på området så är jag korncernredovisningschef i ett börsbolag med ett 70-tal bolag i 26 länder och har, utan att vara bolagsjurist, ok koll på hur det funkar.

Nu verkar du fullständigt ha glömt att detta är Happy, här fungerar inte vanlig kunskap?
Den mest enträgne tror alltid att den har rätt trots att dom flesta lämnat trådarna skakandes i huvet, suckandes för länge sen?

Bikester omstartar?
Jag vet inte men en falang tycker ju att det är omoraliskt att sluta handla på bikester innan de öppet erkänt KK - för att rädda jobb i Sverige osv.

Lycka till med det

Bikester omstartar?
Ja, jag är inte redovisningschef men det du skriver om aktierna är obegripligt. Som vi verkar ha konstaterat så finns det inte ens något bolag som motsvarar bikester Sverige.

Du menar kanske att det går att driva självständigt under tiden kk pågår? Ja, det låter ju rimligt men tydligen gick inte det så bra i det här fallet.
Konkursförvaltare har en skyldighet att få ut så mycket som möjligt av bolagets tillgångar. Att lägga ner verksamheten i fungerande, och lönsamma, legala enheter minskar ju möjligheten att dessa kan säljas. Ingen aning dock om Addnature faller in under kategorin lönsam.

Bikester omstartar?
Konkursförvaltare har en skyldighet att få ut så mycket som möjligt av bolagets tillgångar. Att lägga ner verksamheten i fungerande, och lönsamma, legala enheter minskar ju möjligheten att dessa kan säljas. Ingen aning dock om Addnature faller in under kategorin lönsam.
Nej, precis. Jag tror frågan från början gällde om butiken stod opåverkad och i stunden är jag med på att den tekniskt kan vara det. Jag tolkar frågan som om butiken förblir opåverkad när Kk är klar.

Bikester omstartar?
Nej, precis. Jag tror frågan från början gällde om butiken stod opåverkad och i stunden är jag med på att den tekniskt kan vara det. Jag tolkar frågan som om butiken förblir opåverkad när Kk är klar.
Butiken (bolaget Addnature) är en egen legal entitet och står legalt frikopplad från moderbolaget. Troligtvis påverkas de, då de sannolikt inte kan upphandla varor och tjänster till samma priser som Internetstores GmbH kan. Det är inte heller säkert att det går att finansiera bolaget på samma sätt när moderbolaget är satt under förvaltning. Finns det en möjlighet att Addnature med verksamhet intakt kan säljas för högre värde än bolagets tillgångar, så kommer verksamheten att säljas, och då vore det dumt om man lagt ner den.

Bikester omstartar?
Butiken (bolaget Addnature) är en egen legal entitet och står legalt frikopplad från moderbolaget. Troligtvis påverkas de, då de sannolikt inte kan upphandla varor och tjänster till samma priser som Internetstores GmbH kan. Det är inte heller säkert att det går att finansiera bolaget på samma sätt när moderbolaget är satt under förvaltning. Finns det en möjlighet att Addnature med verksamhet intakt kan säljas för högre värde än bolagets tillgångar, så kommer verksamheten att säljas, och då vore det dumt om man lagt ner den.
Jo, och då tycker jag det kräver en hel del is i magen för att dra detta till att säga att bikesterbutiken står opåverkad av kk.

Ingen har sagt att något läggs ner. Även moderbolaget drivs vidare under administration.
(Vilket jag inser att du är medveten om)

Det som varit skumt med den här affären att man slutade ta returer INNAN man ansökte om kk, rekonstruktion eller vad det nu är.
För den oinsatte kan det ju verka som de vetat om att det saknades slantar och då är det ju olagligt att dra på sig fler skulder. Man kunde ju hoppats att det också är olagligt att ta betalt för saker som inte kommer att levereras.... i alla fall så är det omoraliskt.

Bikester omstartar?
Jo, och då tycker jag det kräver en hel del is i magen för att dra detta till att säga att bikesterbutiken står opåverkad av kk.

Ingen har sagt att något läggs ner. Även moderbolaget drivs vidare under administration.
(Vilket jag inser att du är medveten om)

Det som varit skumt med den här affären att man slutade ta returer INNAN man ansökte om kk, rekonstruktion eller vad det nu är.
För den oinsatte kan det ju verka som de vetat om att det saknades slantar och då är det ju olagligt att dra på sig fler skulder. Man kunde ju hoppats att det också är olagligt att ta betalt för saker som inte kommer att levereras.... i alla fall så är det omoraliskt.

De visste väl inte att holding bolaget skulle dra undan mattan för dem.

Bikester omstartar?
De visste väl inte att holding bolaget skulle dra undan mattan för dem.
Kanske men de ställde in returer. Så nåt var ju på g.

Jag TROR att om jag ska söka KK ikväll så får jag inte dra på skulder under dagen. Får jag verkligen sälja nåt till kund fast jag vet att förvaltaren inte kommer att leverera? Är det inte likställt med att dra på sig skuld?

Jag inser att det är troligt att de följt lagen oavsett om jag tycker det verkar skevt eller inte

Bikester omstartar?
Nu har jag klantat till det rejält.
Jag beställde från Bikester dagen innan deras situation blev känd och de gick ut med information om stoppad returnering.
22 okt returnerade jag varorna ändå med bifogad returfraktsedel och meddelade Klarna som pausade betalningen (6500kr).

Idag 12 november har returen ännu inte hanterats av Bikester. Klarna ber mig därför om mer info om min returfrakt. Men, jag kan verkligen inte hitta inlämningskvittot någonstans. Vad gör jag nu? Att Postnord eller mitt butiksombud ska kunna söka upp försändelsen på mitt personnummer verkar inte möjligt.

Bikester omstartar?
Nu har jag klantat till det rejält.
Jag beställde från Bikester dagen innan deras situation blev känd och de gick ut med information om stoppad returnering.
22 okt returnerade jag varorna ändå med bifogad returfraktsedel och meddelade Klarna som pausade betalningen (6500kr).

Idag 12 november har returen ännu inte hanterats av Bikester. Klarna ber mig därför om mer info om min returfrakt. Men, jag kan verkligen inte hitta inlämningskvittot någonstans. Vad gör jag nu? Att Postnord eller mitt butiksombud ska kunna söka upp försändelsen på mitt personnummer verkar inte möjligt.
Fick du inte kvittot som mejl eller sms?
Vad man än tycker om PN är appen bra att ha…

Bikester omstartar?
Jag tror att om man använder deras retursedel och inte spara kvitto så är man helt utan spår...? Det är väl i så fall bikster som vet vilket retur id som hör till din order.

Bikester omstartar?
You are rightly pointing out that for consideration of keeping the business live one needs to be assuming profit.
And I am 93,58% sure that, such an assumption would be 100% wrong and has been for over 2 years.

Furthermore, neither Addnature nor Bikester Sweden (would we split them for operational reasons and not legal or accounting) would not be able to remain a player without the purchasing power that is/was InternetStores.

All purchases were made by them, in Germany in volume that would make no sense whatsoever if the purpose was only to cover Sweden (or even Scandinavia as a whole).

Without those volumes, the pricing, inventory size, and variety would disappear and all you would be left with is another shop.

Most likely, one worse than the rest of the established ones.

Not something I can see anyone wanting to put money or energy in

Tillbaka
Topp