Biltemas produkter

Biltemas produkter
Godmorgon! Jag tänkte kanske ta en sväng förbi Biltema idag.
Vad säger ni om dessa produkter något mer jag behöver till cykeln för rengöring?
Jag tänkte köpa dessa + svampar och crc sprej för olja av kedjan på Mekonomen.
Vad tycker ni? Något jag inte behöver eller nägot annat jag behöver. Ska man undvika Biltema eller fungerar detta fint?

Ps: hur ofta behöver jag använda respektive produkter och hur länge räcker dom tror du?
Tack på förhand!

Biltemas produkter
Inte fan gör jag det med en stor svamp i alla fall. Om jag, gud förbjude, skulle få för mig att tvätta ramen så hade jag torkat av med en trasa.
Ge fan i att spreja på en massa olja så behövs ingen "schampo" och bromsarna kanske funkar ett tag.
Själv tvättar jag ram, hjul, däcksidor (och eventuella skärmar) med vanlig biltvättsvamp och Turtle vaxschampo. Blir en blank och trevlig smutsavvisande yta efteråt så jag bara behöver tvätta cykeln ett par gånger per år. Inte fan sprayar jag olja någonstans heller. Har droppflaska. Och har aldrig haft bromsproblem.

Senast redigerad av en moderator:
Biltemas produkter
och crc sprej för olja av kedjan på Mekonomen.
Olja droppas på. Ingen spray, det är ett recept för katastrof.

Vill du nörda ner dig i smörja till kedjan så finns det milslånga trådar här forumet. Men börja med den som följer med ena kitet från biltema. Köp kanske en wetlube också nu inför vintern (om det är en dry lube som ingår)

Biltemas produkter
Själv tvättar jag ram, hjul, däcksidor (och eventuella skärmar) med vanlig biltvättsvamp och Turtle vaxschampo. Blir en blank och trevlig smutsavvisande yta efteråt så jag bara behöver tvätta cykeln ett par gånger per år. Inte fan sprayar jag olja någonstans heller. Har droppflaska. Och har aldrig haft bromsproblem.
Det är väl bra. Jag hade varit rädd att få skiten på bromsarna.

Vill man tvätta cykeln med svamp så är det så klart fritt fram att köpa en hink med svamp.

Biltemas produkter
Det här var ett trevligt set för liten peng https://www.amazon.se/dp/B07VG98B1L?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
Skärmavbild 2023-11-12 kl. 09.58.41.png

Biltemas produkter
Ibland undrar man om alla här ens cyklar utomhus?

"Spola bara med vatten", "såpa", osv, visst, cykel ser lite ren ut medans den är blöt, men när den torkar dagen efter är den lika skitig som innan slangen kom fram.

Tycker Biltemas cykeltvätt funkar bra, men använder den på happy evigt hatade Muckoff istället.

Svamp på sommaren och diskborste när det är för kallt.

Biltemas produkter
Ibland undrar man om alla här ens cyklar utomhus?

"Spola bara med vatten", "såpa", osv, visst, cykel ser lite ren ut medans den är blöt, men när den torkar dagen efter är den lika skitig som innan slangen kom fram.

Tycker Biltemas cykeltvätt funkar bra, men använder den på happy evigt hatade Muckoff istället.

Svamp på sommaren och diskborste när det är för kallt.
(-och jag smörjar mina kedjor med Muckoff. Shhh.?)
Ska det va tvätt med annat än vatten och borste använder jag BTs vaxshampo utan att ha upplevd dålig eller skrikig bromsverkan. Innehållet av vax är nog så minimalt att det nästintill är obefintligt. Å andra sidan cyklar jag för att komma nånstans inte för att bromsa.

Biltemas produkter
Jäkla skillnad på tvätt o tvätt: vissa putsar ju varenda litet stänk och vårdar cykeln som ett barn och andra skrapar av värsta sörjan på sadeln. Själv så ser jag cyklar som transportmedel och tvättar hojen ett par ggr/år...

Biltemas produkter
Tjena!

Lägger man på ett riktigt bra vax på ramen med jämna mellanrum så blir det galet mycket enklare att hålla den ren.
Är man riktigt nördig så behandlar man den med keramiskt lackskydd, då är det verkligen bara att spola av. Där är biltemas faktiskt riktigt bra, inte så billigt för en burk som räcker till 50 ramar, men man kan passa på att lägga på bilen också, eller glasväggen i duschen, handfatet i badrummet m.m. Den fantastiskta avrinningen gör att kalk m.m. inte fastnar

Biltemas produkter
Skall det köpas kinaskit så finns det
liknande kit på AliExpress ~50kr

Själv köpte jag Finish Line Easy Pro Brush Set när det på kampanj kostade endast 55 kronor. Det har funkat bra för mig hitintills, men vissa borstar har blivit lite missformade. Jag skulle inte betalat mer än så då diskborstar och flaskborstar gör nästan samma sak för väldigt mycket mindre pengar.

Biltemas produkter
inte för att det är biltema, men alltid kört "billiga" ej cykel apassade tvätt grejer och måste säga att borsten från muc off som jag fick i ett kitt är grymt smidig o tvätta cykeln med

Använder ihop med denna, men funkar nog lika bra med något annat skummande medel

Biltemas produkter
Nu framgår det inte vilken cykel och vilken cykling som avses. Det är en viss skillnad mellan en MTB som körs i geggamoja, en lvg som bara rullar sommartid i solsken eller en pendlarhoj som rullar i ur och skur och på saltade gc-banor vintertid.
Till mina cyklar, lvg och pendlarhoj enligt ovan, räcker det gott med hink, bilschampo och bilsvamp. Samma saker som jag använder till bilen. Utöver detta när det är riktigt smutsigt avfettning och diskborste. Oftast räcker det med den lite mildare bioavfettningen men är det riktigt geggigt och oljigt på pendlarhojen så kan det krävas alkalisk avfettning.
Kedjan räcker att torkas med en trasa innan den smörjs på nytt. Sköter man sin kedja regelbundet behövs inga starka rengöringsmedel.

Biltemas produkter
Jag brukar göra en egen häxblandning som jag tycker funkar bra. blandar en skvätt såpa, biologisk avfettning och en kork mild bilschampo i en skumspruta och fyller upp med vatten skaka och spraya på, en liten svamp för att dra av ramen och duscha av. Kostar inte så många kronor per tvätt.

Biltemas produkter
Kassetten och kedjan är ju det som tar en jävla tid att få rent. Övrigt är en dans på rosor. Och enligt min uppfattning är det enda som funkar att lägga kedjan i avfettning över natten och kassetten är ännu jobbigare. Baksidan på kransarna kräver mikrokirurgi, blåställ och ett eget garage. Således orkar jag bara göra en sån ordentlig rengöring typ två gånger per år.

Biltemas produkter
Jag brukar göra en egen häxblandning som jag tycker funkar bra. blandar en skvätt såpa, biologisk avfettning och en kork mild bilschampo i en skumspruta och fyller upp med vatten skaka och spraya på, en liten svamp för att dra av ramen och duscha av. Kostar inte så många kronor per tvätt.
Ska testas!

Biltemas produkter
Kassetten och kedjan är ju det som tar en jävla tid att få rent. Övrigt är en dans på rosor. Och enligt min uppfattning är det enda som funkar att lägga kedjan i avfettning över natten och kassetten är ännu jobbigare. Baksidan på kransarna kräver mikrokirurgi, blåställ och ett eget garage. Således orkar jag bara göra en sån ordentlig rengöring typ två gånger per år.
Med rätt kassett, såpa, ljummet vatten och en gammal tandborste går det fort.
20210401_133643_Original.jpeg

Biltemas produkter
Kör ni avfettning på grejor som ska vara smorda? Medan de sitter på cykeln? Ovan på det kan lite högtryck inte vara så farligt.

Kör ni i spolhall eller gräsmattan går bra?

Biltemas produkter
Alkalisk avfettning borde inte vara några problem, den tar väl inte vanlig olja/fett.

Kallavfettning hade jag inte våga mig på.
vet inte. Hur vet den vilket fett som ska bort? Jag har inte sett det som problem att ta av kassetten för rengöring så har aldrig bekymrat mig

Men jag är inte så petnoga, som säkert framgått.

Biltemas produkter
du ville väl blaska på den utan att plocka av den från cykeln, eller det var kanske ett skämt?
När det gäller happy och cykeltvätt har jag lite svårt att skilja skämt från allvar.
Jag blaskar på mucoffs lilla fjollfrengöring, som är gjord just för att blaska på hela cykeln.

Det är inget syrebad eller oljebad vi pratar här direkt.

Mina cykelturer tar ofta slut kring 21 på kvällen, vilket är innan middagstid, det blir inget tal om att demontera några kassetter ute i mörkret då

Tillbaka
Topp