[RR] Summit to Sea, Libanon

Sigge Star

Aktiv medlem
Tjenahej,

Ett år sen sist jag skrev på forumet... Tiden går och jag har hunnit cykla i några länder till. Tänkte jag skulle dela lite bilder här för de som inte kollar in hemsidan.

Landet som länge varit på min bucketlist. Äntligen :cool:
00 Cover.jpg

Jag lärde känna rätt folk och de tog mig till en stig de byggt och som fått namnet Summit to Sea. Den börjar uppe på 1800 meter i ett Cedertträds reservat.
00 MAP.jpg

Gött Endurostök ner till byn och sen fuskade vi med bil på platten och gick på nästa utförssträcka :-)
09.jpg

10.jpg

13.jpg

18B.JPG

24.jpg

31.jpg

37.jpg

42.jpg

Finns mer att berätta men ville bara dela lite bilder här...
Full story på https://siggestar.com/2023/07/16/summit-to-sea-lebanon/

Hade
Sigge

Senast ändrad:
Härligt med ett nytt land vad gäller happy-RR:ar! Och fina bilder. ?

Har som bergsälskare suttit och tittat på Libanon någon gång och insett att det finns en hel del kupering även vad det gäller asfaltsvägar. Nu lär det väl, av olika skäl, tyvärr knappast bli aktuellt med någon cykelresa dit för min del, men av nyfikenhet, har du någon känsla för hur det är att cykla lvg i Libanon, både vad gäller beläggning och trafik?

Härligt med ett nytt land vad gäller happy-RR:ar! Och fina bilder. ?

Har som bergsälskare suttit och tittat på Libanon någon gång och insett att det finns en hel del kupering även vad det gäller asfaltsvägar. Nu lär det väl, av olika skäl, tyvärr knappast bli aktuellt med någon cykelresa dit för min del, men av nyfikenhet, har du någon känsla för hur det är att cykla lvg i Libanon, både vad gäller beläggning och trafik?
Tjenare! Jorå. Vi var runt en del i landet och vandrade uppe vid Bcherre - strax nedanför Levantens högsta berg Qurnat as Sawda på 3088 meter. Kunde tyvärr inte bestiga toppen eftersom det hade varit lite strider med dödlig utgång några dagar innan. Folkgrupper som slåss om makten över vattnet... Men jag och äldste sonen rekade med militären och lokala snubbar och fick oss en vandring upp till 2700 meter i närheten. Går en jäkligt fin asfalterad väg över passet i närheten, ner till Bekaadalen. Såg att nån på Strava kört landsväg där men jag hade nog varit försiktig med att åka österut ner i dalen. De odlar en del knark där och det är inte bra "om man råkat se" vad de gör. Kan vara farligt. Det är dessutom väldigt mycket flyktingar från Syrien där och några av dem kan nog bli desperata på cash eftersom det är väldigt fattigt... Hursom inte läge att tänka på nu när UD avråder helt. Libanon är ju isig kanske inte som hemma så man får nog oavsett vara lite beredd på att kolla lite mer vad som är ok o inte. Oroligheter finns hela tiden pga Hizbollah och Iran. Min slutsats är att hålla sig i kristna områden så är det relativt lugnt. Uppe i bergen har man lite koll på bilarna som kommer, men i övrigt är trafiken inte cykelvänlig. Som det stod i en guidebok: högertrafik gäller, för det mesta. Vilket vi fick uppleva... Skickar med några bilder som inspiration - tagna från bilturer på de vägarna. Sista två bilderna från 2700 möh. Näst sista österut och sista med medelhavet i bakgrunden.
IMG_9870.JPG

IMG_9890.JPG

IMG_9891.JPG

IMG_9966e.JPG

IMG_9969.JPG

00.JPG

01.JPG

Nej, både säkerhetsläge och annat gör att det inte är aktuellt för min del. Utvecklingen i landet är verkligen trist. Primärt förstås för befolkningen där. Dock var det vad jag tror mig ha förstått tidigare också ett riktigt fint och bra land att turista i.

Åh vad härligt med en RR från Libanon!

Fint att du också så bra fått med landets oerhört vackra sidor, det saknas ju annars inte problem..

Vi bodde där 2017-2020 och cyklade då mycket både i Beirut (pendling till jobbet, lite spännande trafik ?) och sen i helgerna på andra fina ställen i landet. Oftast mellan Tripoli och Batroun (ser ut som du också avslutade där). Delar av Bekaadalen har också fin cykling (och vingårdar!), men som sagt, behövs lite varsamhet i vägvalen p g a Hizbollah..
Lite kul också att min fru köpte sin Specialized Mtb där på just din kontakt BikeGeneration.

Ja för den hågade lvg-cyklisten finns ju många fina (ofta asfalterade) branta vägar upp i bergen, för den som orkar. Många grupper av (starka) cyklister där. Och bra MTB i t ex naturreservaten uppe i bergen. SiggeStars bilder talar för sig själva om hur fint landskapet är. Och en Lebanon Mountain Bike Trail var ju en jättekul nyhet.

Som sagt, superkul RR och läste med nöje även bloggen. Hoppas nån mer tar sig till Libanon och cyklar, även om inte bästa läget är just nu..

Jag planerar hela tiden min Georgien- Armenien trip. 12-14 dagar

Jag planerar hela tiden min Georgien-Armenien trip. 12-14 dagar

Åh vad härligt med en RR från Libanon!

Fint att du också så bra fått med landets oerhört vackra sidor, det saknas ju annars inte problem..

Vi bodde där 2017-2020 och cyklade då mycket både i Beirut (pendling till jobbet, lite spännande trafik ?) och sen i helgerna på andra fina ställen i landet. Oftast mellan Tripoli och Batroun (ser ut som du också avslutade där). Delar av Bekaadalen har också fin cykling (och vingårdar!), men som sagt, behövs lite varsamhet i vägvalen p g a Hizbollah..
Lite kul också att min fru köpte sin Specialized Mtb där på just din kontakt BikeGeneration.

Ja för den hågade lvg-cyklisten finns ju många fina (ofta asfalterade) branta vägar upp i bergen, för den som orkar. Många grupper av (starka) cyklister där. Och bra MTB i t ex naturreservaten uppe i bergen. SiggeStars bilder talar för sig själva om hur fint landskapet är. Och en Lebanon Mountain Bike Trail var ju en jättekul nyhet.

Som sagt, superkul RR och läste med nöje även bloggen. Hoppas nån mer tar sig till Libanon och cyklar, även om inte bästa läget är just nu..
Wow. Vad häftigt! Då har du många fina minnen. Ett helt underbart land med i stort sett allt att erbjuda som jag letar efter. Hade tänkt åka ner för skidåkningen och tura lite med boysen men får väl avvakta. Och så köpte ni en hoj från just den affären. Coolt. Textade precis med ägaren :-)

Tillbaka
Topp