Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Jag

Jag har bestämt mig för att de återanvänder enheten jag skickar tillbaka och säljer den begagnad. Jag vet att det nog inte är så i verkligheten, men det hade såklart varit bättre om saker funkar längre och går att reparera.
”Reverse logistics” är ju en stor del inom t ex IT-hårdvara, alla större pc- tillverkare har en avdelning (egen eller outsourcad) för returer, avbeställningar, DOA’s, gammalt lager etc som av olika anledningar inte kan åter-säljas genom ordinarie distributionskanal. Tyvärr når antagligen inte en trainer-tillverkare den volym som motiverar den rätt så krävande organisationen som krävs, men det kanske ändras framöver, i synnerhet när acceptansen för att köpa en produkt som kanske eller kanske inte per definition är fabriksny ökar. Ett problem i sammanhanget är att tillverkaren som driver ”alternativkanalen” ofta hamnar i direkt konkurrens med den lokala återförsäljaren vilket inte gör underverk för relationen..

Nu är jag nästan lika arg som han som inte kom upp för en backe på sin mtb - trots 48 försök - och som sedan kastade cyckeln i marken några gånger och skrek fula ord.

I förrgår tog jag passet "45 min free ride" och då fungerade ergmode på min Neobike. Idag vägrade ergmode kicka in på samma pass. Startade om paddan med Zwift och dessutom cykeln massor av gånger. Testade några gånger med en telefon. Efter 40 minuter av svordomar och milt vansinne så hoppde det spontant igång på telefonen. Men nu hade jag tappat sugen och tog en tröstöl istället.

Någon ide' om varför det strulade?

Spontant, ERG i free ride? vad är poängen? Är inte 45min free ride tänkt att vara just en free ride utan låst watt?

Spontant, ERG i free ride? vad är poängen? Är inte 45min free ride tänkt att vara just en free ride utan låst watt?
Tja, ville väl bara starta ett pass att sitta och trampa låst watt på. Typ lugnt pass med att köra medan jag kollade på en dokumentär. Och det passade bra att passet reggades via zwift. Vad borde jag startat för pass då?

Screenshot_20231104_113435_Chrome.jpg

Tja, ville väl bara starta ett pass att sitta och trampa låst watt på. Typ lugnt pass med att köra medan jag kollade på en dokumentär. Och det passade bra att passet reggades via zwift. Vad borde jag startat för pass då?
Men hur ställer du in vilken watt trainern ska hålla i ett free ride block?

Bäst hade nog varit att skapa en egen workout där du lägger ut ett enda långt block eller flera block i den watten du vill köra eller hittar ett sånt som liknar det du vill köra. Finns ju massor av workouts att välja bland, även zon1-2 recovery rides som passar bra när man ska titta på netflix t.ex

Hur noga och exakt är ni med vikten?
Har kört samma vikt hela tiden för den har inte ändrats direkt. Justerade nu från 80 till 79 eftersom det är vad vågen visade en hel vecka.
79 är dock naked så att säga, utan cykelkläder (bibs och tröja).

Har börjat racea nu i B-klass 1-2 tävlingar i veckan WTRL. Där både teamet och Zwift kan begära in video på viktmätning.

Har ni gjort det tidigare, skickat in video? Vad är godkänd viktmarginal? För att väga sig naken på morgonen kontra på kvällen med kläder är ju väldigt annorlunda.

Kanske ska mäta mig en kväll innan pass, efter middag och se vad det blir för vikt och köra på det. Vill inte bli diskvalificerad för 1kg felmarginal.

Har kört samma vikt hela tiden för den har inte ändrats direkt. Justerade nu från 80 till 79 eftersom det är vad vågen visade en hel vecka.

Har börjat racea nu i B-klass 1-2 tävlingar i veckan WTRL. Där både teamet och Zwift kan begära in video på viktmätning.

Har ni gjort det tidigare, skickat in video? Vad är godkänd viktmarginal? För att väga sig naken på morgonen kontra på kvällen med kläder är ju väldigt annorlunda.

Kanske ska mäta mig en kväll innan pass, efter middag och se vad det blir för vikt och köra på det. Vill inte bli diskvalificerad för 1kg felmarginal.
Ärligast är ju att väga sig precis innan rejset, klädd för rejs. Då kan du ju med gott samvete köra. Sen finns ju den intressanta aspekten att iallafall jag är dålig på att dricka och brukar typiskt gå ner ett drygt kilo på ett lopp. Men det bjuder jag på.

Men vad som gäller i de större rejsen har jag dålig koll på men ärlighet funkar ju alltid.

Tror ingen kommer bry sig förrän du klättrar upp i top 25-50 i ranking eller regelbundet börjar spöa folk som ligger där. För att komma så högt måste du i praktiken köra en massa A-klassade race också så det är nog ingen fara

Ärligast är ju att väga sig precis innan rejset, klädd för rejs.
Fast vikten i kläder och utrustning hjälper inte till att producera watt, så det borde väl vara nakenvikten som räknas.
Kanske skall ha invägning kvällen innan precis som i kampsport. Då sitter folk i bastun och klipper vikt inför invägningen och kan sedan återta 10 kg inför tävlingen.

Fast vikten i kläder och utrustning hjälper inte till att producera watt, så det borde väl vara nakenvikten som räknas.
Kanske skall ha invägning kvällen innan precis som i kampsport. Då sitter folk i bastun och klipper vikt inför invägningen och kan sedan återta 10 kg inför tävlingen.
Jag förstår din tanke. Min tanke var också vikt = den vikt som vågen visar när jag väger mig vanligtvis.

Men enligt Zwift racing reglementet så ska det vara med strumpor, bibs och tröja för att de ska slippa få film på nakna gubbar.

Jag förstår din tanke. Min tanke var också vikt = den vikt som vågen visar när jag väger mig vanligtvis.

Men enligt Zwift racing reglementet så ska det vara med strumpor, bibs och tröja för att de ska slippa få film på nakna gubbar.

Aha, så man kanske bör avrunda sin morgonvikt ca 0,5 kg uppåt då så är man på den säkra sidan?

Hur är det nu med integrationen med Garmin Connect? Är den "hundraprocentig" dvs får man in all data och även träningsbelastning etc? Förr var man ju tvungen att köra sitt Zwiftpass parallellt i sin Garmin enhet för att man skulle få in data. Men nu skall det vara fixat så att även Garmins egna beräkningar synkas över till t.ex. ens klocka?

Hur är det nu med integrationen med Garmin Connect? Är den "hundraprocentig" dvs får man in all data och även träningsbelastning etc? Förr var man ju tvungen att köra sitt Zwiftpass parallellt i sin Garmin enhet för att man skulle få in data. Men nu skall det vara fixat så att även Garmins egna beräkningar synkas över till t.ex. ens klocka?
Jag får in all data i Garmin connect som sen synkar med resterande enheter.

Om datan kommer direkt från Tacx (Garmin) eller via zwift som mellanhand vet jag inte.

Allt tror jag inte du kan få med, t ex höger/vänster-balans, rundtrampseffektivitet och sånt.
Träningsbelastning får jag dock i Garmin Connect även från Zwift-pass på en Wahoo Kickr och separat effektmätare.

Allt tror jag inte du kan få med, t ex höger/vänster-balans, rundtrampseffektivitet och sånt.
Träningsbelastning får jag dock i Garmin Connect även från Zwift-pass på en Wahoo Kickr och separat effektmätare.
Ok, men då är det kanske värt att testa igen så man slipper starta en egen aktivitet på klockan och sen radera extrapasset i Strava. Har ingen extern effektmätare så det är lugnt.

Senast ändrad:
Postar i Zwift-tråden, eftersom jag inte hittar någon bra trainer-tråd.

Denna produkt verkar nyligen ha lanserats av Decathlon. En modern trainer för 3100:- vilket känns väldigt billigt när alla andra kostar det dubbla eller mer.

Vissa begränsningar verkar den ha, men ändå.

Några uppenbara anledningar till att det är en dålig idé? Annars känner jag mig manad att köpa en (och eventuellt bittert ångra mig för att sedan köpa en Kickr Core eller Zwift Hub nästa november).

Jag vet inte vad mina ben är kapabla till men 600W är nog inget jag skulle klara under en längre tid. Spurta då kanske, men det är kanske något jag vill kunna göra ordentligt?
600W kan man trycka ur sig iaf under korta perioder, jag har en FTP om modesta 212W och Zwift har lagt in korta intervaller om 500W+ i mina FTP-anpassade intervallpass.

Märkligt om de inte kunde maxa trainern till iaf 800-1000W? Hade ju kunnat kosta en femhundring mer.

It's a specific cassette socket

Frågan är väl lite vad billigaste alternativet blir under rean. Jämför vi med 6500 så är det kanske värt.

Sen är frågan om den håller 600w på alla utväxlingar / rpm. Samt att 5% precision är rätt högt. Det gäller nog att det stannar på 5% annars känns det ovärt.

Jag vet inte vad mina ben är kapabla till men 600W är nog inget jag skulle klara under en längre tid. Spurta då kanske, men det är kanske något jag vill kunna göra ordentligt?
600 W tror jag de flesta klarar under 5 eller 10 s sprintar. Med min FTP på 250 W maxar jag ändå en bit över 1000 W.

It's a specific cassette socket

Frågan är väl lite vad billigaste alternativet blir under rean. Jämför vi med 6500 så är det kanske värt.

Sen är frågan om den håller 600w på alla utväxlingar / rpm. Samt att 5% precision är rätt högt. Det gäller nog att det stannar på 5% annars känns det ovärt.
Jag planerar att hålla koll under black friday, men har inga höga förhoppningar.

Kanske får se Kickr Core för 5999:- nånstans eller Elite Suito-T för 4500:- men det är ändå bara att spara en femhundring.

Såg nu att Saris H3 finns för 6000. Det lockar lite, även om jag inte BEHÖVER 2000W och allt vad det är.

Det där fattar jag inte riktigt. 600W vid en simulerad hastighet? Vad är det för motstånd vid lägre simulerade hastigheter liksom? Knappast att jag kan nå 60 km/h på platten ändå.
Ja, de har räknat om det till 60km på 28'' får man anta. Jag har svårt att fatta hur det egentligen funkar men på erg bör det innebära att du behöver hög utväxling och kadens för att ligga stadigt på höga watt.
Utan erg är det väl bara att jämföra med cykling ute. Du kommer inte kunna få 600w på låg kadens på låg växel. = låg hastighet

Vad detta innebär för någon med ftp på 200 -300 har jag ingen aning om men närmar man sig 300 kanske man ska vara orolig

Max 600W och max 6% simulerad lutning gör att iallafall jag inte skulle vilja använda den med Zwift. Fungerar antagligen bra att köra jämna zon 2 träningar, men det gör ju även en även en enkel med mekanisk reglering.
Bara bluetooth gör att den inte kan fungera som hub vissa pulsband och liknande.
Behöver även köpa till en passande kassett.

Jag planerar att hålla koll under black friday, men har inga höga förhoppningar.

Kanske får se Kickr Core för 5999:- nånstans eller Elite Suito-T för 4500:- men det är ändå bara att spara en femhundring.

Såg nu att Saris H3 finns för 6000. Det lockar lite, även om jag inte BEHÖVER 2000W och allt vad det är.
Tidigare år har det varit riktigt låga priser men med valutan så kanske 3000 står sig bra....

Fast 1500 billigare än en elite är kanske för dålig premie? Om det inte finns en riktigt review.

Spontant och utan att tagit till mig den dåliga växelkursen så hade jag hellre betalt 2000 än 3000. Kickr för under 6 är ändå bra.

Om max watt är ett jämförbart mått så kan man kolla lite på

Snap ligger på det dubbla och det är väl pga anledning men vid vilken ftp spelar det roll?

Just snap har jag vissa betänkligheter om dock, skulle åtminstone läsa forum och diverse reviews först. Vet åtminstone en i Zwiftlaget som hade en något traumatisk period när han bytte från Wahoo Snap till Wahoo Kickr V5, det var nog till och med på gränsen att han fick levla ner sig från cat b till c. ?

Efter många pass på Tacx Neo 2T med motion plates som gör att trainern gungar fram & tillbaka för en mer naturlig känsla

Det är verkligen värt pengarna att investera i en riktigt bra trainer! Upplevelsen blir bättre = du kommer köra fler pass. Sen håller den förhoppningsvis 4 år så då är det inte så farligt zwifttimmar per krona.

Just snap har jag vissa betänkligheter om dock, skulle åtminstone läsa forum och diverse reviews först. Vet åtminstone en i Zwiftlaget som hade en något traumatisk period när han bytte från Wahoo Snap till Wahoo Kickr V5, det var nog till och med på gränsen att han fick levla ner sig från cat b till c. ?
När jag bytte från min Tacx Vortex (hjultrainer) till en direktdriven blev jag säkert 10 % svagare. Sämsta träningsgrejjen jag gjort :)

Ojdå. Den brukar dock stå som top av on-wheel.... men det är väl få som kör B race på en sån.
För mig duger nog vad som helst och säkert 600w men jag skulle inte köpa nåt utan ERG.

Ojdå. Den brukar dock stå som top av on-wheel.... men det är väl få som kör B race på en sån.
För mig duger nog vad som helst och säkert 600w men jag skulle inte köpa nåt utan ERG.
Ja, man (jag) ska inte generalisera, personen jag syftade på kan ha haft något udda strul med sin Snap men historien är sann, stackars starka Karsten i Rhino Racing som drabbades av detta. ? Vet inte om han tvingades skapa om hela Zwiftpower profilen efter trainerbytet, det blev konstigt varje fall. Från att ha varit både starkare och vassare än mig i B så verkar han nu köra i C kat (en stark C kat snubbe dock), hmmm borde kanske kontakta honom och uppmuntra honom liite. ?

Senast ändrad:
Ja, man (jag) ska inte generalisera, personen jag syftade på kan ha haft något udda strul med sin Snap men historien är sann, stackars starka Karsten i Rhino Racing som drabbades av detta. ? Vet inte om han tvingades skapa om hela Zwiftpower profilen efter trainerbytet, det blev konstigt varje fall. Från att ha varit både starkare och vassare än mig i B så verkar han nu köra i C kat (en stark C kat snubbe dock), hmmm borde kanske kontakta honom och uppmuntra honom liite. ?
Lingonserierna i Zwift uppmuntrar ju till fusk så han kanske byter tillbaka snart?

Jag bytte från Snap till Core mellan säsongerna, så reagerade inte på att jag blev svagare. Men rent generellt sådär, så är det otroligt skönt att slippa pumpa och spänna rullen exakt. En av mina bästa uppgraderingar totalt under åren.

Efter många pass på Tacx Neo 2T med motion plates som gör att trainern gungar fram & tillbaka för en mer naturlig känsla

Det är verkligen värt pengarna att investera i en riktigt bra trainer! Upplevelsen blir bättre = du kommer köra fler pass. Sen håller den förhoppningsvis 4 år så då är det inte så farligt zwifttimmar per krona.
Pay once cry once eller vad de säger.

Men det gäller ju bara om man mer eller mindre vet att inköpet kommer vara välanvänt. Köper jag en trainer och inser att det är tråkigt ser jag hellre att min kostnad för användning är 300 per gång istället för 800.

Tillbaka
Topp