[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

1974

a.jpg

Favoriten för närvarande. Certina DS Trionyx. En liten (39mm) quartzdykare som funkar utmärkt till vardags. Har inte sett just den här varianten med safirglas någon annanstans.

Fin. Jag hade länge en liknande som beater (39 mm, quartz). Tyvärr dog den efter 22 år och Certina ville/kunde inte fixa den ?.

Gissar att det är safirglas med tanke på hur pass repfri det hållit sig. Tror att den är från -99.

20231119_185421.JPG

/J

Fin. Jag hade länge en liknande som beater (39 mm, quartz). Tyvärr dog den efter 22 år och Certina ville/kunde inte fixa den ?.

Gissar att det är safirglas med tanke på hur pass repfri det hållit sig. Tror att den är från -99.

Visa bilaga 666766

/J

Om armbandet är 19mm mellan hornen och du kan tänka dig sälja det så hör av dig.
Sitter bara gümmi på min.

Inget annat att komma med än aningen mindre plast i haven och så kommer jag ihåg namnet på jycken.
Visa bilaga 665875
Kul! Har varit sugen på den med, eventuellt i sea sheperd variant. Slarvar bort min klocka om jag inte har på mig den jämt och vill kunna gymma, duscha, cykla i regn etc. Och inte oroa mig. Har en mekanisk klocka för 2-3 tkr (finns längre bak i tråden) men vågar sällan använda den. Har haft Casio fw-91 och den är också rätt perfekt. Är du nöjd med Triwan? Rekommenderar du den?

Visa bilaga 666766

/J
en händig urmakare sätter in ett annat verk?

Om armbandet är 19mm mellan hornen och du kan tänka dig sälja det så hör av dig.
Sitter bara gümmi på min.
Har inget skjutmått tillhands, men är rätt säker på att det är 20 mm.
Försökte googla lite och hittade detta som också tyder på 20 mm

/J

Hmm, Har inte tänkt den tanken. Utgick från att det var kört när den skickades iväg från lokala Stjärnurmakarbutiken och kom tillbaka med besked att det inte fanns reservdelar.
Får kanske leta nån mer kreativ.

/Johan
samma verk sitter förmodligen på en lång rad klockor. det kan vara lite special med infästningen på en ds. det skall vara en poluyretanring som håller verket på sin plats. just det faktum kan eventuellt göra att en transplantation går lättare?

värt att ta reda på.

om du har referrensnumret på verket kan det ibland hittas på exempelvis ebay. inget större ekonomiskt värde i dessa verk.

Kul! Har varit sugen på den med, eventuellt i sea sheperd variant. Slarvar bort min klocka om jag inte har på mig den jämt och vill kunna gymma, duscha, cykla i regn etc. Och inte oroa mig. Har en mekanisk klocka för 2-3 tkr (finns längre bak i tråden) men vågar sällan använda den. Har haft Casio fw-91 och den är också rätt perfekt. Är du nöjd med Triwan? Rekommenderar du den?
Den gör jobbet. Håller tiden. Håller stilen. Min hänger med på det mesta. Spolas av. Jag tappade den så oturligt att bakstycket lossnade. Gick att sätta dit men hur tät den är vet jag inte längre.

Lånar den samlade expertisen här p.g.a orkar inte skapa konto på klocksnack eller dylikt. Finns det några specifika modeller/märken ni rekommenderar om man inte vill betala för varumärkets status?

Jag tänker mig en klocka där varje detalj håller hög kvalitet i fråga om konstruktion och material utan att man betalar för att den heter Rolex. Det är helt okej för min del att klockan tas för att vara Ute&Penn-skit av kreti och pleti bara den gör sitt jobb och jag vet att eventuella ättlingar om typ 80år ärver en fungerande klocka.

Är intresserad av nättare modeller, typ 30-36mm.

Lånar den samlade expertisen här p.g.a orkar inte skapa konto på klocksnack eller dylikt. Finns det några specifika modeller/märken ni rekommenderar om man inte vill betala för varumärkets status?

Jag tänker mig en klocka där varje detalj håller hög kvalitet i fråga om konstruktion och material utan att man betalar för att den heter Rolex. Det är helt okej för min del att klockan tas för att vara Ute&Penn-skit av kreti och pleti bara den gör sitt jobb och jag vet att eventuella ättlingar om typ 80år ärver en fungerande klocka.

Tjena!

Underlättar om du höftar till en ungefärlig budget.

Men med tanke på att du ser framför dig att eventuella ättlingar ska ta över den så är det väl nedanstående som gäller

Persuasion and Influence Blog Post 2 (Patek Phillipe) .jpg

Förmodar du är ute efter en "automat", oavsett pris kommer den förr eller senare kräva service, oavsett om det är en Jaeger-LeCoultre, Rolex eller Seiko om du tänkt att dina barn ska ärva den.

Förmodar du är ute efter en "automat", oavsett pris kommer den förr eller senare kräva service, oavsett om det är en Jaeger-LeCoultre, Rolex eller Seiko om du tänkt att dina barn ska ärva den.
Det är jag med på. Tänker främst på att klockan/klockorna inte ska kosta mer än nödvändigt p.g.a ett etablerat rykte och gott andrahandsvärde.

Tjena!

Att köpa en Quartz och hoppas att det den lever om åttio år är ganska optimistiskt. Kan med all säkerhet säga att det inte finns ett armbandsur med quartzverk som är åttio år gammalt och fungerar. (Kanske att det finns något som är 54 år gammalt)
Men gamla Quartz-ur brukar vara svåra att få fixade. Kanske är så att det är lättare att underhålla nyare.

Hamilton som jag visat är ett sådant märke.

den skall alltså kunna servas och det skall finnas tillgängliga delar om 80 år. minskar som jag ser det intresset för kronografverk möjligen 7750 undantaget, och flertalet in house-verk. vilka märken finns kvar då, vilka är uppköpta och kanske nedlagda? liksom helst undvika datum. känsliga plastbitar....

så ett schweiziskt vanligt förekommande mekaniskt verk skulle vara i min kikare, eventuellt med kronometercertifikat om du nu vill spejsa lite. prisläge 5000-15000. underskattade märken med kvalitet hyggligt nära de bästa är certina, tissot, och mer än dessa eterna och mido. inte lika underskattade är longines.

nytt, beg, vintage, prisönskemål?

dagligt bruk dvs gärna automat, eller festbruk lika gärna manuell uppdragning?

Någon måste föreslå Seiko? Grand Seiko om du menar allvar med att det ska bli arvegods.

Försök prova innan eftersom ett boettmått inte säger allt, och 30mm kan bli väldigt litet.
gillar också seiko och har ett par stycken. men de har ett veritabelt dåligt rykte när det gäller att tillhandahålla reservdelar.

Tillbaka
Topp