[OT] Längdskidsvantar

Skippe

Aktiv medlem
[OT] Längdskidsvantar
Nu närmar vi oss vintern, o börjar kolla efter vantar till längdskidsåkningen då jag är väldigt frusen om händerna så vill jag ha tips på ett par varma vantar till främst längdskidåkning. Vilka rekommenderar ni?

[OT] Längdskidsvantar
Nu närmar vi oss vintern, o börjar kolla efter vantar till längdskidsåkningen då jag är väldigt frusen om händerna så vill jag ha tips på ett par varma vantar till främst längdskidåkning. Vilka rekommenderar ni?
Jag har bla ett par hestra tummisar. Inte så tjock isolering, men fingrarna blir inte isolerade från varandra. För kallare temperaturer använder jag ett par billiga och fluffiga noname fingerhandskar.

[OT] Längdskidsvantar
Jag gillar inte alls tumvantar. Har ett par Lillsport tumvantar som jag använde på ett Vasalopp när det var kallt, dumt nog hade jag inte testat dem innan och det loppet lärde mig att fingrarna skaver mot varandra så att jag fick skavsår. Undviker tumvantar vid längdåkning sedan dess. Sedan har jag med åren lärt mig att jag klarar mig med tunna handskar vid längdåkning även vid 20-25 minus. Viktigare att hålla centrala kroppen, dvs bålen, varm. Då klarar sig även händer och fötter.

[OT] Längdskidsvantar
Jag kör med Hestras Race Tracker för tre fingrar. En skalvante med windstopper i storlek som gör att man får plats med liner under. Är det kallt kan man alltid pilla in pekfingret tillsammans med resten av fingrarna. Funkar även toppen vid cykling, mycket bättre än klassiska hummervantar.
IMG_1628.jpeg

[OT] Längdskidsvantar
Lillsport coach är fina fingerhandskar som funkar bra när det är lite kallare. Räcker inte de så finns lobster. Är det kallare än så stannar jag hemma.

[OT] Längdskidsvantar
Har själv inte problem vid längdåkning men värre vid cykling. Såg dessa i en annan tråd:

[OT] Längdskidsvantar
Lillsport legend thermo och lillsport overstrap om det är riktigt kallt (fördelen med overstrapen är att stavremmen bara sitter över den första handsken).

Tillbaka
Topp