Retro mtb:s!!!

Alla ni som bygger coola 26-tummare a la Stridsland. Hur tycker ni att cyklarna uppför sig med korta stammar styren med aningens sweep där händerna mer eller mindre hamnar i linje med styrröret? Själv upplevde jag att cykeln blev apnervös och konstig. Kort stamm och bockstyre var bättre. Modern kort stam/retro BMX stam kanske är mer funkis på en modern mtb med neråt 66grad i HTA? Eller är det for show?
Jag brukar resonera att stabiliteten man förlorar med kortare stam kompenseras med riktigt brett styre

Alla ni som bygger coola 26-tummare a la Stridsland. Hur tycker ni att cyklarna uppför sig med korta stammar styren med aningens sweep där händerna mer eller mindre hamnar i linje med styrröret? Själv upplevde jag att cykeln blev apnervös och konstig. Kort stamm och bockstyre var bättre. Modern kort stam/retro BMX stam kanske är mer funkis på en modern mtb med neråt 66grad i HTA? Eller är det for show?
Jag tycker om det, men då har jag cyklat på 50mm stam och riserstyre sån setup sen innan man la till "retro" framför dom här byggena

En zaskar i xs med kort stam å torquebar var liksom något man drömde om.

Nu tänker jag kalla in förstärkningar i form av @Kneecap

Edit: Förtydligar lite att jag inte bara vill raljera. En kort styrstam med ett högt styre på en kort cykel skapar exempelvis bekymmer när man ska uppför en brant backe och ställer sig upp för att ta i - då slår man knäna i styret.
Alltså perfekt att hoppa trottoarkanter och rycka upp på bakhjulet för att styla på 12-åringarna utanför ICA

Min karate monkey har också kort stam, brant HA och mycket backsweep
IMG_6181.jpeg

Alltså perfekt att hoppa trottoarkanter och rycka upp på bakhjulet för att styla på 12-åringarna utanför ICA
Det är i de lägena viktigt att komma ihåg att man satt på stänkskärmar. Har jag hört.
man får ju trimma bakskärmen till wheelie längd (och cykla sist i klungan)
Min första tanke var inte risken att skrapa i skärmarna utan snarare vilken inverkan blotta förekomsten av skärmar har på stajlabiliteten visavi 12-åringarna.

Men alldeles bortsett från detta så håller jag med L.and om att korthögtbrett funkar utmärkt, iaf för det gubbslöa grusgnagande som jag hänger mig åt med mina teratologiska krommolybdenetyder.

Okej, tackar för svar. Jag testade aldrig ett rikt brett styre på min innan jag skrotade idéen så jag kanske inte har hela bilden. Noterar att en Surly KM har väl en HTA om 69 grad. Min '94 Parkpre har 72 grad styrvinkel. Min kommentar handlade om de brantare i de spektrumet.

Läser svaren igen och tyder mig se att ingen hänvisar till att det känns bättre.

Men jag håller med om att det ser coolt ut!
Jag tycker det ofta känns bättre med hänsyn till att man får en sittställning som är mer anpassad för vardagscykling än vad originaluppsättningen ger på äldre mtbs.
Instämmer även i detta. Nästan alla mina byggen har haft samma 80/90-talsstukade ATB-modell som utgångspunkt. I icke moddat skick är de tämligen iskalla, i mitt tycke främst beroende på att de hade smala och raka styren placerade för lågt och för långt fram. De inbjuder öht inte till nöjescykling.

Med lite roligare grejer till cockpit däremot så är de hur sköna som helst, återigen utifrån mina behov/önskemål om bekväma landsbygdskryssare. Om jag har bråttom eller behöver cykla riktigt fräcka tekniska grejer fort som blixten så väljer jag inte bara en annan cykel utan lämpligen också en annan cyklist. Men som sagt, för cruising på vischan… ❤️❤️❤️

Jag tycker det ofta känns bättre med hänsyn till att man får en sittställning som är mer anpassad för vardagscykling än vad originaluppsättningen ger på äldre mtbs.

Ja, det kanske är just detta som är poängen och det viktigaste. Att man sitter skönt. Att man sedan kompenserar för en nervös styrgeometri med ett brett styre borde funka väl.

Poletten börjar kanske falla ner här borta. Kul att rör runt lite i grytan. Trevlig kväll!

Jag tycker om det, men då har jag cyklat på 50mm stam och riserstyre sån setup sen innan man la till "retro" framför dom här byggena

En zaskar i xs med kort stam å torquebar var liksom något man drömde om.

Nu tänker jag kalla in förstärkningar i form av @Kneecap

Tjena!

Min cykel år 2001, S-Works Stumjumper HT med 60mm Roox Stam och Roox Torque Bar. Sen dess är det bara på krullstyren jag har haft längre stammar än 60mm och smalare styren än 72.
Håller på och bygger ihop en Spec Enduro -00 just nu. Gissa vad jag ska ha för styre på den!

Vad tycker du om den där cykeln i allmänhet? Jag tycker att den ser väldigt trevlig ut.

En liten amerikansk flagga på sadelröret med?
Jag ärvde den av min far. Den går mest som ”fintvädertillstrandenochköpaglassturer” men gillar den skarpt. Tyvärr sitter ena pedalen fast så blir nog ett vevpartibyte snart.
Exakt, du ser rätt.

Rätt in i diskussionen om korta stammar och breda styren kommer jag med det här missfostret. Detta är väl att se som ett grovt utkast, köpte ram och lite annat på Happy i vintras och har plockat ihop med saker jag haft liggande för att se om jag gillar cykeln, innan jag eventuellt börjar köpa lite grejer till den.

Efter en kort provtur tror jag att jag kommer gilla den skarpt. Känns pigg och fin.
Framtida planer ser i grova drag ut såhär:

Mindre ful styrkombo.
Matchande växelreglage (helst tumreglage)
Eventuellt cantibromsar eftersom det skulle bli snyggast och smidigast med ramens vajerdragning.
Gärna snyggare vevparti.
Troligen andra pedaler.
Troligen skärmar (lite kluven här, tror att den kanske gör sig bäst utan skärmar utseendemässigt men å andra sidan kommer den nog mest stå i förrådet då).
Allmän uppsnyggning av vajrar när jag har bestämt mig för vilket styre jag ska ha.

P_20231023_203607.jpgP_20231023_203613.jpgP_20231023_203621.jpg

Senast ändrad:
Rätt in i diskussionen om korta stammar och breda styren kommer jag med det här missfostret. Detta är väl att se som ett grovt utkast, köpte ram och lite annat på Happy i vintras och har plockat ihop med saker jag haft liggande för att se om jag gillar cykeln, innan jag eventuellt börjar köpa lite grejer till den.

Efter en kort provtur tror jag att jag kommer gilla den skarpt. Känns pigg och fin.

Mindre ful styrkombo.
Eventuellt cantibromsar eftersom det skulle bli snyggast och smidigast med ramens vajerdragning.
Gärna snyggare vevparti.
Troligen andra pedaler.
Troligen skärmar (lite kluven här, tror att den kanske gör sig bäst utan skärmar utseendemässigt men å andra sidan kommer den nog mest stå i förrådet då).
Allmän uppsnyggning av vajrar när jag har bestämt mig för vilket styre jag ska ha.

Visa bilaga 661882Visa bilaga 661883Visa bilaga 661884
Precis en sån hade Min Vän Hjulbyggaren när vi körde mtb på det glada 1900-talet. Dina listade ändringar kommer att göra en redan snygg skjuts ännu snyggare!

Fixade iordning en m800 i sjukt bra skick åt en kund idag, man blir ju väldigt sugen på en gammal cannondale själv. Modern drivlina och riserstyre är definitivt the way to go.

Mindre ful styrkombo.
Gärna snyggare vevparti.
Troligen andra pedaler.

Visa bilaga 661882Visa bilaga 661883Visa bilaga 661884
Om du byter vevar är jag intresserad av dem som sitter på.

Fixade iordning en m800 i sjukt bra skick åt en kund idag, man blir ju väldigt sugen på en gammal cannondale själv. Modern drivlina och riserstyre är definitivt the way to go.
Ja. En m800 i större size hade varit toppen, men inte helt lätt att hitta någon till ok pris.

Låg en rostig och jävlig gul en ute för typ 6000kr förut

Cannondale - 1.jpeg

Cannondale - 1 (9).jpeg

Vad drog jag precis hem?

En Cannondale, aluminium...jag har ingen aning om vad jag håller på med. Så dagens bildgåta till er Cannondale-freaks: vad är det för modell?

Jag köpte den mest för hjulsetet eftersom jag behövde ett till med svarta fälgar. Men den har en del andra godsaker...ny kedja, ny kassett, nytt bakdäck...lite udda att köpa en hoj som tagits hand om. Jag undrar om den var mer i mellansegmentet och sen uppgraderats. Framväxeln är väl en STX och den hade nog cantis från början. M780 vevar och M750 bakväxel...väldigt kort styre med Cinelli-thingamajinxen. Klart värd 45 euro.

Bilagor

• Cannondale - 1 (8).jpeg
    Cannondale - 1 (8).jpeg
    249.7 KB · Besök: 84
  • Cannondale - 1 (10).jpeg
    Cannondale - 1 (10).jpeg
    205.5 KB · Besök: 100
  • Cannondale - 1 (11).jpeg
    Cannondale - 1 (11).jpeg
    233.8 KB · Besök: 89
  • Cannondale - 1 (7).jpeg
    Cannondale - 1 (7).jpeg
    222.6 KB · Besök: 95
  • Cannondale - 1 (6).jpeg
    Cannondale - 1 (6).jpeg
    194.3 KB · Besök: 94
  • Cannondale - 1 (1).jpeg
    Cannondale - 1 (1).jpeg
    176.2 KB · Besök: 94
  • Cannondale - 1 (2).jpeg
    Cannondale - 1 (2).jpeg
    193.1 KB · Besök: 78
  • Cannondale - 1 (3).jpeg
    Cannondale - 1 (3).jpeg
    227.2 KB · Besök: 72
  • Cannondale - 1 (4).jpeg
    Cannondale - 1 (4).jpeg
    181.8 KB · Besök: 93
  • Cannondale - 1 (5).jpeg
    Cannondale - 1 (5).jpeg
    299.7 KB · Besök: 81
Om allt går rätt till så kommer en rolig ram till ett nytt projekt i slutet av veckan ?. Har samlat ihop lite roliga delar som inte skall ligga och damma. Letar dock efter ett till par Paul Motolite och love levers.
IMG_6983.jpeg
IMG_7085.jpeg
Blir att bygga hjul på XTR nave och Mavic 719.
Lägger med en en liten hint på vad som kommer trilla in ?
IMG_7087.jpeg

Visa bilaga 666838
Visa bilaga 666835

Vad drog jag precis hem?

En Cannondale, aluminium...jag har ingen aning om vad jag håller på med. Så dagens bildgåta till er Cannondale-freaks: vad är det för modell?

Jag köpte den mest för hjulsetet eftersom jag behövde ett till med svarta fälgar. Men den har en del andra godsaker...ny kedja, ny kassett, nytt bakdäck...lite udda att köpa en hoj som tagits hand om. Jag undrar om den var mer i mellansegmentet och sen uppgraderats. Framväxeln är väl en STX och den hade nog cantis från början. M780 vevar och M750 bakväxel...väldigt kort styre med Cinelli-thingamajinxen. Klart värd 45 euro.
Jackpot ju! Massa godis! Bara vevpartiet är väl nästan värt 45€

Fint.

Känslan av ouppnåeliga mtb's när man var 25. För 30 år sedan... ?

Tjena!

När jag var 25 så hade jag en blå buss, bodde i Vinsta och trampade runt på "bojsänket". Men hängde ju ändå med er "racegubbar" runt Lövsta.
Peakade redan när jag var 18 med min första S-Works.. Så han bara sukta något år efter det riktiga godiset.

Tillbaka
Topp