Orbea oiz storlek, Rock machine?

Jonas12

Medlem
Hej!
Funderar på en Orbea oiz 2023 och verkar ligga lite mittemellan M och L så lite input från någon som har en vore trevligt.
Jag är 176cm kort men har ett armspann på 186(mina He-man axlar kan kanske bidra lite till detta, det är inte enbart ap-armarna). Mina ben är nog lite längre än medel också.
Orbea säger M 165-180 och L 178-? . Jag cyklar mestadels platt svensk stig i kustterräng med en hel del rötter och sten. Jag kommer hellre hem helskinnad än med ett nytt tidsrekord.
Jag har redan beställt hem en rock machine blizzard xcm 70-29 (L) men nu såg jag att Orbean var nedsatt till 1000kr mindre än denna så jag kan tänka mig att skicka tillbaka den om den inte känns rätt. Är medveten om att rock machinen inte bara är retro i lacken utan även geon. Men jag tror inte att det är ett problem. Jag trivdes lite bättre på min Radon zr Team än på den senaste On one scandal som har typ 5 grader flackare gaffelvinkel och betydligt längre reach. Radonen kastade mig dock över styret betydligt oftare än den sistnämnda och det vill jag undvika i framtiden. :)

Någon som har lite input om Rock machine blizzard xcm?

Jag har en Oiz TR i Medium, jag är 179 cm lång. Jag tycker den passar mig perfekt; på en large tycker jag att jag kommer längre fram över styret - jag vill gärna få bak vikten lite framförallt när det går utför. Men skillnaden är ganska så marginell.

Tack för svar! De har dock gjort om geon på Oiz 2023 (och skippat Trail/xc varianterna). Den har blivit längre mer "modern" med 67grader gaffelvinkel istället för 68 .
De verkar ha ändrat storleksrekommendationerna därefter också. Det jag kan hitta från före 2023 är M 160 - 175CM .

Har en Oiz 2023 stl M. Är 176cm lång utan varken långa ben eller armar.
Skulle inte vilja ha en större utan för mig är M perfekt.
Har ingen åsikt om rock machine blizzard xcm 70-29 men trivs riktigt bra med min Oiz ?

170-180 står det här

170-180 står det här
Den sidan ser mer tillförlitlig ut än den som jag hittade :) Tack!

170-180 står det här
Det är ju den gamla

Tillbaka
Topp