Nybörjarcykel MTB

MTB Åkaren

Medlem
Nybörjarcykel MTB
Hej! Vilka av dessa 4 cyklar har bäst kvalitet, delar och köregenskaper etc. Orbea Hardtail Mtb Onna 29, Trek Marlin 7, Trek Marlin 6 och Merida big nine 200. Tänkte köra på några små skogsvägar med lite rötter och sten, en del asfalt och testa att köra MTB spår också. Vilken ska jag välja? Dessa kostar mellan 6500 - 8000 kr nu på rea och det är min budget! Eller om ni har några andra förslag i denna prisklass....

Tack på förhand!

Nybörjarcykel MTB
https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/stoic/stoic-2/2659.html?dwvar_2659_pv_rahmenfarbe=WH/MC
Om XL är din storlek så hade jag köpt den.

Av de modeller som du nämner så tycker jag att Trek Marlin ser bäst ut. Det är viktigt att det är Gen 3 bara, skulle gissa att den gamla Gen 2 kan reas ut en del men det är inte värt det ändå.

Vet inte om jag får rekommendera Vitus eftersom att framtiden för Bikester kanske inte är helt säker men deras Nucleus ser rätt bra ut om du kan hitta den i din budget. Se till att det är 29" versionen du tittar på, den finns även i 27".
Edit: https://www.bikester.se/vitus-nucleus-29-vrs-intl.-M1362423.html?vgid=G2039781#cgid=37165

Nybörjarcykel MTB
Håller med om att titta på Stoic och Vitus Nucleus och jämföra med Trek.

I första hand sätter jag nog Nucleus-cykeln som är lite lättare på pappret än Stoic, som ju är en litet biffigare cykel inriktad på utförskörning.
Vitus Nucleus har dessutom ofta förekommit som testvinnare i den (lägre) prisklassen har jag sett.

Pojken har en Nucleus 26” som funkat väldigt bra m.a.p. kvalitet och att extrautrusta med t ex höj- sänkbar sadelstolpe mm.

Sen beroende på hur du kommer använda cykeln kan du senare byta till lättare, rappare eller biffigare däck. Gaffel med litet mer fjädringsväg eller litet mindre vikt… Större bromsskivor osv…

Så du kommer komma långt på den cykeln.

Nybörjarcykel MTB
Tack för svar! Jag har valt att gå upp en aning i prisklass och kollar på Orbea Laufey h30, är den bra? Eller om det finns andra cyklar i samma prisklass.
Den är skitbra! Det blir ett ganska stort steg upp ffa med ramens standarder och dropperpost när man kommer upp över 10k.

Andra cyklar jag hade tittat på är MB31 Rescue Deore Dropper. Om du bor nära Alingsås så kan du även känna lite på den innan. Du får generellt lite bättre komponenter om du väljer den över nästan alla större tillverkares trailhardtails.

Om storleken är rätt så finns det en på Factory Sale:
Obs att det är med en lite sämre men fortfarande bra gaffel jämfört med de som inte är på rea.

Nybörjarcykel MTB
Den är skitbra! Det blir ett ganska stort steg upp ffa med ramens standarder och dropperpost när man kommer upp över 10k.

Andra cyklar jag hade tittat på är MB31 Rescue Deore Dropper. Om du bor nära Alingsås så kan du även känna lite på den innan. Du får generellt lite bättre komponenter om du väljer den över nästan alla större tillverkares trailhardtails.

Om storleken är rätt så finns det en på Factory Sale:
Obs att det är med en lite sämre men fortfarande bra gaffel jämfört med de som inte är på rea.
Oauw! Vad snygg den var (mb31) !

@MTB Åkaren - du kommer inte att ångra att du satsar litet mer än vad du tänkt från början. Det blir billigare i längden och roligare cykling för dig på direkten.
Lycka till !

Tillbaka
Topp