Beställde en Stooge .. vad gör jag nu?

Stålis

Aktiv medlem
Satt och villhövde ha en Stooge Speedbomb 29 ganska länge. Körde till slut ett klassiskt självbedrägeri av typen YOLO så nu ligger en sådan på lastbil på väg hemöver.

Men vad gör jag nu? Det har tydligen hänt lite med olika standarder de senaste 20 åren. :) Jag kan inte ett jota om bredder/diametrar på nav och lager, vilka komponenter som duger osv.

Jag ser framför mig en gul hoj med silvernav och ev silvervev. Inte förlikat mig med tanken av att ha en silverstem med svart styre så får se hur det blir där..
Gul ram och svart styre är på G iaf. Alternativt allt gult eller guldelox.

Ingen shelf queen så behöver hålla för tjock gubbe. Är shelf queen ens ett begrepp inom cyklingen?
Frågorna är många.

Gratis!

Det är bara att köpa Boost nav eller Boost hjul. Vid stam, styr och stolpe behöver man bara har koll på olika diametrar.

Ska du köra den växlat eller som SS?

Satt och villhövde ha en Stooge Speedbomb 29 ganska länge. Körde till slut ett klassiskt självbedrägeri av typen YOLO så nu ligger en sådan på lastbil på väg hemöver.

Men vad gör jag nu? Det har tydligen hänt lite med olika standarder de senaste 20 åren. :) Jag kan inte ett jota om bredder/diametrar på nav och lager, vilka komponenter som duger osv.

Jag ser framför mig en gul hoj med silvernav och ev silvervev. Inte förlikat mig med tanken av att ha en silverstem med svart styre så får se hur det blir där..
Gul ram och svart styre är på G iaf. Alternativt allt gult eller guldelox.

Ingen shelf queen så behöver hålla för tjock gubbe. Är shelf queen ens ett begrepp inom cyklingen?
Frågorna är många.
Steg 1 är iaf att sitta och njuta av en kall och lura på resten?

Gratis!

Det är bara att köpa Boost nav eller Boost hjul. Vid stam, styr och stolpe behöver man bara har koll på olika diametrar.

Ska du köra den växlat eller som SS?
Bara och bara :D Det finns ju (minst) två olika boost. Sen kunde man tydligen lägga till nåt plus också.

Det blir växlat. Har kört singlespeed i massor av år tidigare (flera BMX:er och första Surly 1x1 och senare en Pugsley) och knäna mår ju som man kan gissa efter det.

Bara och bara :D Det finns ju (minst) två olika boost. Sen kunde man tydligen lägga till nåt plus också.

Nja, det finns Boost och SuperBoost Plus 157 Trail. Sistnämda är ingen vanlig Boost.

När man köpar nytt är nuförtiden allt enkelt. För fem år sen kunde det vara riktigt krångligt med blandningar av gamla och ny standard, eller värre, tillverkarnas egen "standard".

Det blir växlat. Har kört singlespeed i massor av år tidigare (flera BMX:er och första Surly 1x1 och senare en Pugsley) och knäna mår ju som man kan gissa efter det.

Jag kör mestadels SS. Växlat har jag nu Sram GX 11-delat på alla cyklar i familjen. Jag undviker 12-delat pga pizzadrevet. Val komponenter du tycker om, allt funkar bra nuförtiden.

Nja, det finns Boost och SuperBoost Plus 157 Trail. Sistnämda är ingen vanlig Boost.

När man köpar nytt är nuförtiden allt enkelt. För fem år sen kunde det vara riktigt krångligt med blandningar av gamla och ny standard, eller värre, tillverkarnas egen "standard".

Jag kör mestadels SS. Växlat har jag nu Sram GX 11-delat på alla cyklar i familjen. Jag undviker 12-delat pga pizzadrevet. Val komponenter du tycker om, allt funkar bra nuförtiden.
Låter ju kalas. Funderar på Race Face Vault-nav. Totalt outbildat val btw.. de finns i silver och har stor ytterdiameter. :D Alternativt Hope Pro 5. Men det verkar vara lurigt att få hjul byggda. Jag bor på vischan så jag behöver beställa men det verkar inet avara superenkelt att få delarna man vill ha (eller iaf till tyskpriser).

Funkar Sram bra? Jag har en hoj med instegs Sram med pizzadrev. Sådär känsla.

Låter ju kalas. Funderar på Race Face Vault-nav. Totalt outbildat val btw.. de finns i silver och har stor ytterdiameter. :D Alternativt Hope Pro 5. Men det verkar vara lurigt att få hjul byggda. Jag bor på vischan så jag behöver beställa men det verkar inet avara superenkelt att få delarna man vill ha (eller iaf till tyskpriser).

Första Race Face Vault nav var dåliga. Nyare verkar vara bättre. Jag skulle inte chansa med nav. Hope är då ett bättre val. R2-bike säljer Hope hjul med nav i alla mögliga färgar. De kan också bygga för dig med Hope nav och olika fälgar.

Funkar Sram bra? Jag har en hoj med instegs Sram med pizzadrev. Sådär känsla.

Billiga Sram 12-delat verkar vara det enda som är mindre roligt. Jag har själva bara provat GX 12-delat, det är ok.

Jag skulle rekommendera Shimano eller Sram 11-delat.

Första Race Face Vault nav var dåliga. Nyare verkar vara bättre. Jag skulle inte chansa med nav. Hope är då ett bättre val. R2-bike säljer Hope hjul med nav i alla mögliga färgar. De kan också bygga för dig med Hope nav och olika fälgar.

Billiga Sram 12-delat verkar vara det enda som är mindre roligt. Jag har själva bara provat GX 12-delat, det är ok.

Ok, bra tips - nu har jag mer att kolla efter!

Mäktigt!
Hoppas det blir bra. Jag byggde ihop en Dirtbomb för ett tag sen och är i färd med att knåpa ihop en Rambler som förhoppningsvis ska vara färdig till sommaren.

Haha, se där! Kul att "hjälpa till" :D Bara att gilla läget och leka vänta leken tills den dyker upp då. Lycka till!

Nån som har kläm på vevlager till en sån här ram?
Tror det var 73 mm gänga men hur brett ska man ha?
Finns ju både axlar och hylsor med olika siffror. Vore gött att slippa invänta ramen före jag börjar slanta upp för komponenter som ska passa.

Nån som har kläm på vevlager till en sån här ram?
Tror det var 73 mm gänga men hur brett ska man ha?
Finns ju både axlar och hylsor med olika siffror. Vore gött att slippa invänta ramen före jag börjar slanta upp för komponenter som ska passa.

73 mm är bredden.

Ok, toppen! Jag läste om nån här på forat som hade spörsmål efter fått fel bredd på hylsa mellan lagren om jag minns rätt men då är det alltså inget att fundera över. Gött mos!

Har du erfarenhet av R2 och hjulbygge? De verkar inte svara på mailen.... särskilt snabbt.

Also: Hur jäkla svårt ska det vara att hitta ett vevlagerverktyg? Har Hope BSA 73 mm vevlager och vill ha en hylsa med 3/8" eller 1/2" fäste så jag kan dra med momentnyckel. Det finns ju en miljard varianter. Hur vet jag vad som passar?

Har du erfarenhet av R2 och hjulbygge? De verkar inte svara på mailen.... särskilt snabbt.

R2-bike är en av deb bäste butikerna som finns. Jag har aldrig köpt hjul där, men andra happyiter verkar vara nöjd.

Also: Hur jäkla svårt ska det vara att hitta ett vevlagerverktyg? Har Hope BSA 73 mm vevlager och vill ha en hylsa med 3/8" eller 1/2" fäste så jag kan dra med momentnyckel. Det finns ju en miljard varianter. Hur vet jag vad som passar?

Om du har 24 mm varianten så ser det du som att det är ett vanligt HollowTech II verktyg som passar, men jag har inte googlat.

R2-bike är en av deb bäste butikerna som finns. Jag har aldrig köpt hjul där, men andra happyiter verkar vara nöjd.

Om du har 24 mm varianten så ser det du som att det är ett vanligt HollowTech II verktyg som passar, men jag har inte googlat.
Ja nu har jag beställt ett sådant verktyg så jag hoppas verkligen att du har rätt annars har jag ett verktyg för knappt två hundra spänn att ge bort! :D

Ramkittet kom idag. Första intrycken:

Tung gaffel. Subjektivt, inte vägt.
Något mörkare gul än jag fattat.
Snygg design förutom de vansinniga skruvarna under vevlagret. Lär bytas till låg skalle iaf. Inget jag sett bild och jag fattar varför.

Rätt ok i svets men finns några diken och nån pipe, troligtvis ingen fara.

Mätte sadelstolpröret till ca 33 mm invändigt. Det finns ju inte som standard. Vad borde det stått på Mitutoyo-displajjen?

Köpte ett styre från samma ställe. Inte riktigt prisvärt. Har mätt upp styret och det är rakt men fågelpinnen är några mm snett svetsad. Kommer störa mig nåt jävulskt även om det kvittar.

Jäkligt peppad på att bygga iaf. :)

Över förväntan trots allt även om man får en rätt trist bild ovan.

Beställde en Stooge .. vad gör jag nu?​

Snajdigt! Ofta är det dröm-musik och ibland ljud beståendes av högsmattrande frihjulning i cykelvideos. Här var det typ tvärt om. Gubb-ljud som det lätt blir när man landar stel hoj efter nåt mindre hopp. Festligt! Min terräng är precis som i utvalda delar av videon = 89% rötter så det kommer bli riktigt lattjo när cykeln är klar framåt vårkanten om jag känner mig själv rätt.

Du hade rätt! Verktyget passar perfekt. Tack!

Problemet är då att jag tänkte använda Hopes egna vev som kör 30 mm axel så vevlagret passar inte. Doh!!

Nån som har koll på en bra vev gärna silver eller ännu hellre polerad som passar Hopes vevlager med 24mm axel?

Ok, nästa nybörjarfråga: Vilket verktyg använder jag för extern center lock-ring till bromsskivorna? Man lär väl ha ett med stort hål alt ett som är djupt för att få plats med nav-hylsor.

Har sökt och sökt men finner inget vettigt med extern sexkant så man kan dra md momentskaftet.

Ok, nästa nybörjarfråga: Vilket verktyg använder jag för extern center lock-ring till bromsskivorna? Man lär väl ha ett med stort hål alt ett som är djupt för att få plats med nav-hylsor.

Har sökt och sökt men finner inget vettigt med extern sexkant så man kan dra md momentskaftet.
Är det inte samma verktyg som till htII vevlager…

Extern låsring är det HTII vevlagerverktyg som gäller. Intern är det kassettverktyg. Tyvärr är det rätt olika mellan toleranserna / passningen på dessa verktyg är min erfarenhet så se till att verktyget verkligen ligger ordentligt an runtom innan du börjar ta i.

Behöver du verkligen momentdra muttern till CL bromsskiva? Det tror jag inte många gör. Jag drar tills det tar emot och sedan lite till.

Platt nyckel med urtag för muttern är premium.

IMG_3472.jpg

Vikt på ett stycke Stooge Speedbomb 29" utan växelöra.

IMG_3473.jpg

Bild på den excentriska vevlagerhylsan. Jag hade föredragit justering i hjuländen istället. Hade blivit billigare också gissningsvis.

IMG_3474.jpg

Demonterat. Detta är ingen bra lösning. Infettade skruvar som pressar mot hylsan. Kommer sannolikt lossna.
En aningen bättre lösning vore stoppskruv, de sticker ju inte ut. Jag kommer troligen byta till det och välja en stoppskruv med spets så den borrar ner sig lite i materialet.
Svag gänglåsnig på det.

Visa bilaga 671320
Vikt på ett stycke Stooge Speedbomb 29" utan växelöra.

Visa bilaga 671321
Bild på den excentriska vevlagerhylsan. Jag hade föredragit justering i hjuländen istället. Hade blivit billigare också gissningsvis.

Visa bilaga 671322
Demonterat. Detta är ingen bra lösning. Infettade skruvar som pressar mot hylsan. Kommer sannolikt lossna.
En aningen bättre lösning vore stoppskruv, de sticker ju inte ut. Jag kommer troligen byta till det och välja en stoppskruv med spets så den borrar ner sig lite i materialet.
Svag gänglåsnig på det.
Fwiw så har jag kört en liknande lösning på min singular från 2007, helt utan problem

Ja jag tog ju aldrig ut EBBt på min men körde en Stooge Mk2 rätt mycket och tyckte det funkade väldigt bra. Noll knak och inget lossande, enkelt att justera. För mig som vill experimentera lite så uppskattade jag att den även går att justera några mm i sidled. Sen ser det ju lite sårbart ut med skruvarna på utsidan undertill sådär förstås. På så vis är de EBB som har skruv från sidan lite cleanare.

Gillar också att EBB ger enklare slut på baktriangeln, som blir större och med mer rör ända fram jämfört med sliding dropouts. Men sliding har ju sina fördelar också. Inte minst att reach och bb-drop är konstant.

Har nån nåt bra tips på däck? Skulle helst vilja ha tan walls. Men det verkar vara slut ”överallt” på de vanliga rekommendationerna typ Rekon 2.8, Teravail oavsett modell och Bontrager xr2/4 i tjockare modeller.

Brukar det vara så off season eller är vi kvar i covid/krig-läge och man får ta det som finns?

På min helstel kör jag Specialized Butcher T9 I 2,6 fram och Ground Control T7 i 2,35 bak. Jag är riktigt nöjd. T9 gummi dämpar och greppar otroligt bra. Om man vill har lite bättre till och vikt finns Eliminator T7 i 2,6, också med tanwall.

Har nån nåt bra tips på däck? Skulle helst vilja ha tan walls. Men det verkar vara slut ”överallt” på de vanliga rekommendationerna typ Rekon 2.8, Teravail oavsett modell och Bontrager xr2/4 i tjockare modeller.

Brukar det vara så off season eller är vi kvar i covid/krig-läge och man får ta det som finns?
Jag köpte terravale coronado 27.5 3.0 och de har mycket större volym än än rekon ,
de verkar oxå vara slut nu….
Mjuka å fina att rula runt på….

Tillbaka
Topp