[Byggtråd] Stooge Dirtbomb!

heffe

Aktiv medlem
Det hände en grej och mot bättre vetande råkade jag lägga en förhandsbeställning av misstag på en senapsfärgad ram från Stooge Cycles i England. Det var givetvis inte meningen, men nu blev det så här. Några av anledningarna är bristande omdöme samt att jag varit drabbad av ett latent BMX / Klunker-sug.

Förväntad leverans är någon gång i februari / mars vilket innebär att 1) Risken för moms/tull ökar en aning 2) det här kommer bli en utdragen historia. Mycket också eftersom våren kommer vara fokuserad på att hantera planering inför Sverigetempot samt att min egentliga budget i verkligheten sträcker sig till en Biltema cruiser med MX-styre.

Den här tråden kommer i nuläget att fungera som cykelbyggarterapi och ett ställe att samla tankar kring delar och annat. Jag har redan nu en idé om hur jag skulle önska att den ser ut när den är färdig, men är mycket medveten om att den antagligen inte kommer att bli så pga orsaker +ANNAT.

Modellen är helstel med plats för 29x3" däck, vilket ger ju en del att spela med och att ha smalare än 2,5" i däcksbredd känns fegt. Den kommer i en storlek och finns inte på nätet i annat än en roströd färg (som ej går att beställa).
– Double butted 4130 cromoly frame with boost spacing and clearance for 29×3.00. Internal dropper routing for 30.9 post. 2 x bottle cage mounts.
– Stooge Klunkpacker biplane fork, 110×15 thru-axle, triple cage mounts. 455 axle to crown, 57mm offset.
– Non suspension corrected with 1 1/8th headset, because 44mm headsets are wrong on skinny steel bikes.
– ONE SIZE: 18″ seat tube with 625mm ETT. 75mm BB drop, 450mm chainstays, 66 degree head angle with 57mm offset forks.
– Frameset includes: frame, fork, EBB insert, front and rear thru axles (allen key type), seat clamp, all mounting bolts.
db2-2-scaled.jpg

Som det känns nu skulle drömmen vara färgmatchade styrstam och vevarmar (helst från Clandestine! 😻). Blir nog till att spreja nån budget variant själv.
Ingen aning om vad det kommer att bli för drivlina, men kommer nog att bygga upp den som singlespeed från början (ett val som grundar sig i en blandning mellan budget och HTFU).
Funderar över styret, vill gärna ha något med crossbar. Antingen Stooges egna Junkerbar, Surlys Sunrise, Velo Orange Klunker bar ELLER något vettigt BMX Styre.
Jag skulle vilja ge mig på att sy en egen ramväska och en väska att sätta "i hålet" i styret.

Hjul? 29" fälg med 35-45mm ID? Ingen aning om nav, velar om dynamo bara för att jag gillar det men kanske inte behövs här?
Allt övrigt får växa fram allt eftersom.

Tänker att det inte ska vara något silver eller krom på den. Svarta och senapsfärgade komponenter. Väskorna får gärna vara lite spexigare, typ så här:
Fairlight-Faran-Wizard-Works_4.jpg

Det var väl allt för nu.
Det är möjligt att den här inte är färdig förrän sommaren 2022...

Senast ändrad:

L.and

Aktiv medlem
Det här blir kul att följa! Är en cykelmodell jag också tilltalas mycket av. Kan varmt rekommendera styret till en yamaha dt. Lite tyngre men mycket billigare än sunrise...

heffe

Aktiv medlem
Liten uppdatering.
I sann pandemirelaterad FOMO-anda brände jag lite mer än februarilönens hopp-och-lek-pengar på cykeldelar till det här bygget. Vänta-leken har ju redan börjat, men nu är det lite mer att vänta på, nämligen hjul, däck, styrstam, handtag och bromsskivor. Tidigare hittade jag ett par bromsar på K&S här på forumet som jag plockade hem som ligger här och väntar på att luftas.

Ny beräknad leveranstid för ramen är början april vilket nu när jag tänker på det är ju bara en månad bort, men vem behöver sadelstolpe, drivlina och styrlager?

Till sist: en liten teaser från producenten med aktuellt färgval :)

Dirtbomb-mustard.jpg

heffe

Aktiv medlem
Mjaha. Måndagen kom och gick, tisdagen likaså.
Ingen cykel. Mjau mjau mjau.
Men! På torsdag kanske?

Screenshot_20210419-201757_Chrome~2.jpg

Nästan alla delar har landat i alla fall :)
Lite småplock kommer under morgondagen, så allt bör vara hemma samtidigt :)

heffe

Aktiv medlem
Ja, dom är ju riktigt fina.
Dessvärre ser det ut som att jag får vänta tills måndag 😿

Bilagor

• Screenshot_20210421-070212_Chrome.jpg
    Screenshot_20210421-070212_Chrome.jpg
    126.3 KB · Besök: 120

Laan84

Aktiv medlem
Snyggt jobbat med uppdatering på uppdatering på uppdatering 😢

ser fram emot att följa bygget och dina intryck av cykeln!

heffe

Aktiv medlem
Hmpf, måndagen kom och gick utan någon leverans. Efter ett samtal till UPS fick jag reda på att ramen inte lämnat England än utan hängde ut på ett lager i väntan på att brexitörerna skulle jobba ikapp...
Suck.

heffe

Aktiv medlem
Nu gäller det bara att hitta tid i veckan mellan växthusbyggande, säsongens första 200k och ankomst av ny kattunge.

heffe

Aktiv medlem
Haha, you and me both!
Den senaste infon är att ramen anlände Järfälla igår, så den finns inom rikets gränser iaf vilket känns betryggande. Sen om den dyker upp idag eller inte återstår att se.

Klart att kattungen skall lära sig meka, men är rädd han kommer bli mer av en stjälpreda.

heffe

Aktiv medlem
Hehe, lite sent ute är vi nog, men det är snart färdigt och om inte annat så kan vi förlänga säsongen en del.

heffe

Aktiv medlem
Kort uppdatering: Verkar sakna skruvar för att fästa bromsarna = Besök hos LBS.

Skivorna är monterade på hjulen och drevet är på på i bak.

Enligt bergvännernas kedjelängdskalkylator behövs det 98 - 100 länkar i kedjan beroende på om jag vill köra med 20, 18 eller 16t bak. Har 20t nu och tänkte testa med det samt ha EBB i "främsta" läget så får man justera där när man byter till mindre drev.

Styret har fått handtag och styrstam, men styrlagret är inte i än så får vänta med att göra en testmontering.

20210710_143620.jpg

Sen har jag dragit sönder "pre-load adjustern" när jag monterade vevpartiet.... Besök hos LBS?

heffe

Aktiv medlem
Det börjar hända grejer! Har skruvar till bromsarna, men har tydligen fel adapter till bromsoket i fram, sååå, besök hos LBS?

På att göra listan är det: Korta slangen till bakbromsen, korta vajern till sänkstolpen och montera kedja.

Att få på däcken på fälgarna var tyngre än väntat men gick med stark vän och såpa.
Styrlager monterat och styrrör kapat, tack @Pepperazzi !

1626032915193.png

1626032945215.png

Dragkroken

Aktiv medlem
Så sjukt häftigt!
Man blir lagom sugen på att skaffa en sådan, verkar perfekt för hemmarundorna och lattja lite med barnen.
Hur upplevs den i skogen?

heffe

Aktiv medlem
Med frakt och så blev just under 8000 för ram + gaffel. Styret gick på £75, så det är väl ungefär 900 svenska.

Topp