Ny kedja till Sram SX

• Trådstartare Trådstartare ADW
  • Start datum Start datum

ADW

Medlem
Ny kedja till Sram SX
Hej alla Happy riders,
Dags för ny kedja men hittar ingen, konstigt nog, för min drivlina. Sram SX 12-speed.
Kanske har någon annan benämning eller vad har jag missat?
Någon som har lite koll som kan visa mig vilken kedja jag bör eller kan ha?

Mvh,
Andreas

Ny kedja till Sram SX
Instämmer, bytte till XX1 (på grund av fåfänga, den regnbågsfärgade matchar min cykel) har aldrig kört så länge på en kedja utan problem tidigare!
What !!!
Låter klart intressant. Vad kan det bero på?
Ytbeläggning, stålkvalitet, bra val av material i länk resp. nit?
Eller att när man lägger extra slantar på kedjan ser man till att vårda den litet extra?

Någon som vet vad det kan bero på eller vad Sram hävdar ?
Låter iaf som en vettig investering när det blir dags för kedjeköp.

/Materialingenjör

Ny kedja till Sram SX
What !!!
Eller att när man lägger extra slantar på kedjan ser man till att vårda den litet extra?

/Materialingenjör

Det är jättestor skillnad i kvalitet på kedjor. Är inte insatt i SRAM men på på Shimano är det stor skillnad i ytbehandling på Deore och XT. XTR är enbart lättare än XT vad jag vet. Märks på billigare kedjor, de får ju ytrost bara man tittar lite snett på dem.

Ny kedja till Sram SX
Det är jättestor skillnad i kvalitet på kedjor. Är inte insatt i SRAM men på på Shimano är det stor skillnad i ytbehandling på Deore och XT. XTR är enbart lättare än XT vad jag vet. Märks på billigare kedjor, de får ju ytrost bara man tittar lite snett på dem.
Hjälper det att kasta en vänlig blick på dom?
Nå, frånsett kvalitetsaspekten borde väl vilken 12-vx kedja som helst passa på TS cykel, oavsett märke? - möjligen med undantag för srams senaste påhitt med flat topp, vad nu det skulle göra för skillnad.

Ny kedja till Sram SX
What !!!

/Materialingenjör
Vet inte varför. Men jag behandlar de lika illa.
Det jag framförallt har lagt märke till är att om jag spolar av cykeln och slarvar/glömmer att torka av och komplettera med mer squirtwax så rostar inte XX1-kedjan medans GX rostar på ett dygn.

Plus att när de börjar bli gamla så brukar jag till slut dra av GX-kedjorna, medans min XX1 hade bara blivit längre. GX-kedjorna klarar hälften av vad min första XX1 har levt. Nu såg jag att den blivit för lång och köpte nr 2 i mitt liv.

Ny kedja till Sram SX
Hjälper det att kasta en vänlig blick på dom?
Nå, frånsett kvalitetsaspekten borde väl vilken 12-vx kedja som helst passa på TS cykel, oavsett märke? - möjligen med undantag för srams senaste påhitt med flat topp, vad nu det skulle göra för skillnad.
srams framdrev är lite kinkiga faktiskt, även dem vanliga gamla eagle. Funkar helt ok med shimano/kmc men rasslar och låter mer än om man kör med srams egna. Gick över helt till att använda sram kedjor då familjens cyklar är blandat shimano och sram.

Ny kedja till Sram SX
Tjena!

Nej, GX har "Chromed pins" för bättre hållbarhet. X01 har "Chromed pins and plates" och ihåliga pins. XX har hårdare ytbeläggning än X01, men annars är det samma kedja.
Verkar som skillnaden mellan X01 och XX1 är hårfin? Vill egentligen ha guldkedja, men är för snål och har inte lyckats motivera...

Ny kedja till Sram SX
Tjena!

Nej, GX har "Chromed pins" för bättre hållbarhet. X01 har "Chromed pins and plates" och ihåliga pins. XX har hårdare ytbeläggning än X01, men annars är det samma kedja.

OK, det hadde jeg ikke fått med meg.

I den lange testen på håldbarhet på kjeder, var iallefall NX og GX identiske. Testen er borte nå ser det ut til.

Ny kedja till Sram SX
510 kr från tysken för en X01...
630 kr för XX1

Ny kedja till Sram SX
630 kr för XX1
Vad kostar frakten? Ingår kedjelås? (Det ingick på Allebike)
Dessutom så hade jag vägen förbi, så det gick fort och kaffe ingick!

Ny kedja till Sram SX
Vad kostar frakten? Ingår kedjelås? (Det ingick på Allebike)
Dessutom så hade jag vägen förbi, så det gick fort och kaffe ingick!
Frakten kostar €10 och masterlink ingår. Det blir väl ungefär samma som du betalade om man enbart köper kedjan. Jag hittar dock inte XX1 på Allebikes hemsida och dem tar ju även 85 kr i fraktkostnad om man inte kan hämta i butiken.

Tillbaka
Topp