Hur får man enklast lös limmade däck?

Skulle snabbt byta däck på sonens MTB 27.5-tum och upptäckte då att dom rackarna på Canyon har limmat däcken. Jag försökte först använda den list jag kunde uppbringa sent en torsdag kväll för att göra det på ett smart sätt, utan framgång. Övergick efter detta, i lätt vredesmod, till att använda min manliga kraft, inte heller det med någon framgång alls. Kanske är jag både för korkad och för klen för att kunna lösa det här själv, men tänker att det måste finnas något vettigt sätt att göra det här på.

Hjälp, hur gör jag?

Drog fast däcket i ett skruvstäd och drog allt jag vågade för att inte riskera att dra fälgen sned. I helvete det släppte. Canyon hävdar ju dessutom att de här däcken INTE är limmade. Jag fattar ingenting. Men däckets kanter sitter bergfast mot fälgens innerkanter.

Ett tips som kommit upp i liknande trådar och som räddade mig när jag skulle byta däck är att ta en tving och spänna runt däcket. Sedan använder du det som hävstång och försöker få däcket att lossa från fälgsidan.

Ett tips som kommit upp i liknande trådar och som räddade mig när jag skulle byta däck är att ta en tving och spänna runt däcket. Sedan använder du det som hävstång och försöker få däcket att lossa från fälgsidan.
Bra idé! Ska testa det. Fattar fortfarande hur ett j-vla däck kan sitta på det viset. Totalt fastnaglat. Tack för tipset.

Ok, ska prova men tummarna ger snart upp….varför är det så här och kommer det nya vinterdäcket att funka ändå tro….?
Nu har jag (nog) inte samma grejor som du men mina 2.8'' däck sitter så hårt att jag måste trycka med en bräda. Skruvtving som nämns ovan kanske funkar.

Klart de nya funkar men mina fälgar är även väldigt grunda och kräver bra teknik även för att få på däck

Nu har jag (nog) inte samma grejor som du men mina 2.8'' däck sitter så hårt att jag måste trycka med en bräda. Skruvtving som nämns ovan kanske funkar.

Klart de nya funkar men mina fälgar är även väldigt grunda och kräver bra teknik även för att få på däck
Tack, jag prova med lite mer våld helt enkelt…men limmade är de troligen inte alltså?
Bräda var bra tips! ??

Vad är det för hjul?
IMG_4115.jpeg

Fick lös båda däcken till slut med hjälp av tvingen ovan samt en bit träregel för att trycka ner den andra sidan av däcket! ??

Har aldrig tidigare varit med om så besvärliga däck i mitt liv….jag trodde ju faktiskt att de var limmande! ??‍♂️

Tack för att ni tipsade och stöttade! ?

IMG_4134.jpeg

Jag har skrivit i en annan tråd om samma sak. Jag fick loss ena sidan efter mycket slit. Därefter blev det kniven och tråd för tråd skära av kanttråden.

Jag har skrivit i en annan tråd om samma sak. Jag fick loss ena sidan efter mycket slit. Därefter blev det kniven och tråd för tråd skära av kanttråden.
Mina däck är fortfarande intakta så någon kniv behövdes aldrig i mitt fall….däremot mycket tålamod! ?
Men de var aldrig limmade ändå! ?

Senast ändrad:
Det har ju blivit helt hopplöst. Går inte byta däck längre. Vart fall inte de bredare varianterna, på racern går det ju fortfarande även om blivit mycket tuffare där med. Behövs nya typer verktyg för det om man ska klara av det. Mina senaste Conti Terra Speed på gruscykeln höll på ta knäcken på mig helt. Gav upp efter ett par timmars slit. Men lyckades få på när gjorde nytt försök dagen efter. Men tog väl minst en timma då med.

Det går ju i allmänhet lite lättare när ute i fält ändå, när cyklat på däcken ett tag. Men det är inte lätt då heller, och vid den här tiden på året finns det ju inte en chans att det kan gå.

Jag råkade ut för en generalpunka i skogen :rolleyes: 27.5" och 3.0, fälgar med tejp tjockare än grädde och bara små plastverktyg i ryggan. Myggigt var det också...

Särbon såg inte glad ut när reparationen började närma sig en timma och tummarna mina blödde. Men hon såg lite gladare ut när jag fixade hennes raketpunka som hon fick några hundra meter längre fram snabbt nog för att myggorna inte hade hunnit dit från kalasstället vi bjöd på en stund tidigare. Väldigt stenig led.

Jag råkade ut för en generalpunka i skogen :rolleyes: 27.5" och 3.0, fälgar med tejp tjockare än grädde och bara små plastverktyg i ryggan. Myggigt var det också...

Särbon såg inte glad ut när reparationen började närma sig en timma och tummarna mina blödde. Men hon såg lite gladare ut när jag fixade hennes raketpunka som hon fick några hundra meter längre fram snabbt nog för att myggorna inte hade hunnit dit från kalasstället vi bjöd på en stund tidigare. Väldigt stenig led.
Starkt jobbat! ??
Jag håller mig i stan på vintern så då får man ringa efter hjälp om det behövs! ??

Tillbaka
Topp