Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Bra beskrivet Simon!!Packar nu för hemfärd efter att ha fått mycket tips och (drag)hjälp av @Paul D här på ön. Först och främst stort gäng på lördagen (rapporterat här ovanför) som för min det slutade i Soria, efter utmaning med både sadelhöjd och värme. Dagen efter visade Paul mig Ayaguares-rundan, så vackert så man baxnar.
Sista cykeldagen bestämde jag mig för att ge mig av mot högsta toppen, Pico de las Nieves, på egen hand, vilket tar ett tag när man väger dubbelt så mycket som en TdF-cyklist. Satte av tidigt för att undvika värsta värmen, men det blev inte heller en särskilt varm dag som tur var.
Nästan direkt utanför Maspalomas kom jag ikapp en cyklist och vi skulle sen cykla om varandra ett antal gånger med olika stopp innan vi till sist tog en pratstund vid toppen. Några km innan Roque Nublo kom en fastlandsspanjor ikapp mig, vände sen och cyklade tillbaka, och hjälpte till att dra ett tag. Väldigt trevligt och hjälpsamt. Jag lyssnade dock inte när han avrådde mig från att fortsätta hela vägen upp. Även om det gick långsamt upp var det full kontroll och milsvid skillnad från de tidigare, varma dagarna.
Väl uppe var det så många som erbjöd sig att ta en bild att jag tappade räkningen. "I never see big boy like you on mountain" sa en och gav high-five. Efter ett tag var det dags för samma väg hem (Fataga, San Bartolome, Ayacata). Den usla asfalten första biten var inte att leka med, men när asfalten väl blir bra är det verkligen en fin upplevelse nedåt... tills man ändå får en rejäl stigning efter kanske 3/4. Just när det kändes mörkt cyklade (tror jag) Simon och Adam Yates förbi i promenadtempo så jag tänkte att jag skulle haka på och det gjorde jag i säkert fem-sex meter.
Tyvärr blev både jag och min sambo sedan ordentligt sjuka, men det hinner jag glömma till nästa gång. Tusen tack till @Paul D för råd och hjälp och trevligt snack!
GRYMT kämpat.
Trevligt att träffas och att få tillfälle att visa något av det bästa jag vet.
Hör av dig inför nästa besök!!