Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Packar nu för hemfärd efter att ha fått mycket tips och (drag)hjälp av @Paul D här på ön. Först och främst stort gäng på lördagen (rapporterat här ovanför) som för min det slutade i Soria, efter utmaning med både sadelhöjd och värme. Dagen efter visade Paul mig Ayaguares-rundan, så vackert så man baxnar.

Sista cykeldagen bestämde jag mig för att ge mig av mot högsta toppen, Pico de las Nieves, på egen hand, vilket tar ett tag när man väger dubbelt så mycket som en TdF-cyklist. Satte av tidigt för att undvika värsta värmen, men det blev inte heller en särskilt varm dag som tur var.

Nästan direkt utanför Maspalomas kom jag ikapp en cyklist och vi skulle sen cykla om varandra ett antal gånger med olika stopp innan vi till sist tog en pratstund vid toppen. Några km innan Roque Nublo kom en fastlandsspanjor ikapp mig, vände sen och cyklade tillbaka, och hjälpte till att dra ett tag. Väldigt trevligt och hjälpsamt. Jag lyssnade dock inte när han avrådde mig från att fortsätta hela vägen upp. Även om det gick långsamt upp var det full kontroll och milsvid skillnad från de tidigare, varma dagarna.

Väl uppe var det så många som erbjöd sig att ta en bild att jag tappade räkningen. "I never see big boy like you on mountain" sa en och gav high-five. Efter ett tag var det dags för samma väg hem (Fataga, San Bartolome, Ayacata). Den usla asfalten första biten var inte att leka med, men när asfalten väl blir bra är det verkligen en fin upplevelse nedåt... tills man ändå får en rejäl stigning efter kanske 3/4. Just när det kändes mörkt cyklade (tror jag) Simon och Adam Yates förbi i promenadtempo så jag tänkte att jag skulle haka på och det gjorde jag i säkert fem-sex meter.

Tyvärr blev både jag och min sambo sedan ordentligt sjuka, men det hinner jag glömma till nästa gång. Tusen tack till @Paul D för råd och hjälp och trevligt snack!
Bra beskrivet Simon!!
GRYMT kämpat.
Trevligt att träffas och att få tillfälle att visa något av det bästa jag vet.
Hör av dig inför nästa besök!!

Diskuteras ganska flitigt bland GC stammisar hur man bäst tar sig från och till flygplatsen. Klart billigast är lokalbussen. Buss66 går en gång/timme kl halv och gör första stopp i Bahia Felize från flygplatsen till Fyren i Maspalomas. I PdI gör den många stopp.
Jag har nämnt att cyklister kan lyckas få med sin cykelväska.
Igår i 11tiden blev bagageutrymmet proppfullt på väg från Fyren till Flygplatsen redan en bit in i PdI. Passagerare med ngt större handbagage eller resväskor fick inte stiga på utan tvingades invänta nästa buss om 20 min med längre åktid eller ta taxi. Såg en cykelväska vars ägare fick vänta.

Det är första gången jag är med om att det blir så fullt. Ju närmare flygplatsen man stiger på dess större tycks risken vara.

Har pratat med cyklist som lyckats få med sin cykel från flygplatsen. Borde kolla upp detta framöver och efterfråga när det är rusningstid och om det är nya regler ang skrymmande bagage.

Diskuteras ganska flitigt bland GC stammisar hur man bäst tar sig från och till flygplatsen. Klart billigast är lokalbussen. Buss66 går en gång/timme kl halv och gör första stopp i Bahia Felize från flygplatsen till Fyren i Maspalomas. I PdI gör den många stopp.
Jag har nämnt att cyklister kan lyckas få med sin cykelväska.
Igår i 11tiden blev bagageutrymmet proppfullt på väg från Fyren till Flygplatsen redan en bit in i PdI. Passagerare med ngt större handbagage eller resväskor fick inte stiga på utan tvingades invänta nästa buss om 20 min med längre åktid eller ta taxi. Såg en cykelväska vars ägare fick vänta.

Det är första gången jag är med om att det blir så fullt. Ju närmare flygplatsen man stiger på dess större tycks risken vara.

Har pratat med cyklist som lyckats få med sin cykel från flygplatsen. Borde kolla upp detta framöver och efterfråga när det är rusningstid och om det är nya regler ang skrymmande bagage.
Gört, jag som har planerings-damp skulle aldrig komma på tanken att landa utan löst transfer.
Buss funkar självklart om det finns garanterad plats.....??

Gört, jag som har planerings-damp skulle aldrig komma på tanken att landa utan löst transfer.
Buss funkar självklart om det finns garanterad plats.....??
Det är garanterat att bussarna går men man kan behöva vänta in utrymme om man vill ha med cykel.
Riskerar man missa eftermiddags turen vid ankomst så kan det ju vara värt att betala 40-50€ för privat transfer jämf 4,5€ för buss.
Hemresan borde funka bra om man kan stiga på vid Fyren mitt emot FreeMotion i Meloneras. MEN kolla upp med tjejerna i hållplatsens biljettholk någon dag före. De pratar engelska.
Buss nr 1 är inte den typiska bussen till/från flyget och borde ha bättre plats för skrymmande bagage. Går 3ggr/h MEN stannar vid varenda mjölkpall.

Jag tar alltid lokalbussen till och från flygplatsen och det har gått bra hittills. Min lägenhet ligger i playa del Ingles. Men bor man mer norrut till exempel i San Agustin eller Baia Feliz och ska ta bussen till flygplatsen kan det vara lite riskabelt. Några gånger när jag flugit hem har bussen varit helt packad bara bränt förbi dessa stationer utan att stanna (ingen hade plingat för att gå av).

Senast ändrad:
Jag åkte 66 till/från PdI denna gång, utan cykel. Det gick bra och var snabbare, och billigare, än när jag har åkt chartertransfer. En gång har jag åkt taxi. Det var ju dyrast, men bekvämt.

Det är väl resan tillbaka till flygplatsen som kan vara kritisk om man inte har tillräckligt med marginal.

Jag åkte 66 till/från PdI denna gång, utan cykel. Det gick bra och var snabbare, och billigare, än när jag har åkt chartertransfer. En gång har jag åkt taxi. Det var ju dyrast, men bekvämt.

Det är väl resan tillbaka till flygplatsen som kan vara kritisk om man inte har tillräckligt med marginal.
Ja, Precis. Var nog lite otydlig i mitt inlägg ovan.

Brukar du Bottecchia ha egen cykel med dig??
Tror att det var strax efter din hållplats ”Shopping Center Plaza Maspalomas” som det började krisa.
Låter rimligt att det är där är däromkring det kan börja bli problem. Än värre vid Tropical där många brukar kliva på.

Nä, jag har faktisk aldrig tagit med mig egen hoj. Hyr alltid men kan som sagt bli knepigt att komma även utan extra cykelväska. Kan ha fel men har uppfattat det som att cykelväska är som vilket större bagage som helst. Finns det plats i bagageutrymmet så kommer hojen med.

Misstänker att det varit uppe i tråden innan, men skulle gärna få tips om bra väderapp. Just anlänt och ser ut att vara mörka moln i bergen. Misstänker även att smhi har få officiella metrologer här.

Misstänker att det varit uppe i tråden innan, men skulle gärna få tips om bra väderapp. Just anlänt och ser ut att vara mörka moln i bergen. Misstänker även att smhi har få officiella metrologer här.

Jag gissar att @Paul D har koll på vilken som är bäst. Jag kunde i alla fall konstatera att det skiljde sig mellan SMHI och YR.

Jag gissar att @Paul D har koll på vilken som är bäst. Jag kunde i alla fall konstatera att det skiljde sig mellan SMHI och YR.
Minns en gång i forntiden då hade YR ruggigt bra prognoser utanför Norge. Ryktet sa att Amerikat inte uppskattade detta då de ville sälja data även utanför Norge. Vet inte sanningen men upplevde en klar försämring.

Minns en gång i forntiden då hade YR ruggigt bra prognoser utanför Norge. Ryktet sa att Amerikat inte uppskattade detta då de ville sälja data även utanför Norge. Vet inte sanningen men upplevde en klar försämring.
Denna länk är bra om man vill ha koll på Caliman. Forecast en bit ner

Jag brukar kolla YR. Tycker det stämmer skapligt förutom nederbördpsognoserna som oftast överdiver mängden regn längst i söder.
Har någon gång sökt på "weather Pico de la Nieves" och hittat en sida som visar klimatdata för Pico.
Gör ett besök hos Izz på Bike10mil och fråga vart han kollar vädret.
Nu ska jag ut och göra skidspår så jag hinner inte hjälpa till mer just nu.

Jag brukar kolla YR. Tycker det stämmer skapligt förutom nederbördpsognoserna som oftast överdiver mängden regn längst i söder.
Har någon gång sökt på "weather Pico de la Nieves" och hittat en sida som visar klimatdata för Pico.
Gör ett besök hos Izz på Bike10mil och fråga vart han kollar vädret.
Nu ska jag ut och göra skidspår så jag hinner inte hjälpa till mer just nu.

Du växlar mellan att dra skidspår och klungor ?

Kanske 10000 kr frågan men det här med att åka motorvägstunneln (åka upp på motorvägsrampen mot körriktningen?)borta vid PdM är det så de flesta gör om man ska upp till Testbacken från PR eller bara dumma turister (som undertecknad).?

Kanske 10000 kr frågan men det här med att åka motorvägstunneln (åka upp på motorvägsrampen mot körriktningen?)borta vid PdM är det så de flesta gör om man ska upp till Testbacken från PR eller bara dumma turister (som undertecknad).?

Nu blir jag osäker på om du menar vid PdM, eller Taurito. Jag har bara cyklat från Taurito mot PdM och då med Izz på Bike 10Mil, och han är ju bofast och borde ha koll. Röda pilar.

När du cyklar FRÅN PdM mot Taurito så kan du ju cykla med trafiken, men sen måste du cykla mot trafiken på det som egentligen är påfarten österut. Gröna pilar.

1701630708714.png

Annars går det att cykla över Tauro pass, vilket ger många fler höjdmeter :geek: Det är alltså upp GC-505 från Arguineguin mot Soria, sen tar man vänster innan Soria. Då kommer man till toppen av Serenity climb/Testbacken, dvs GC-605. Denna väg brukar kallas förbjudna vägen eftersom det är cykling förbjuden där, men det är flitig cykeltrafik där. Asfalen är dålig och det är en smal brant väg. Gult nedan är förbjudna vägen.

1701630851030.png

Nu blir jag osäker på om du menar vid PdM, eller Taurito. Jag har bara cyklat från Taurito mot PdM och då med Izz på Bike 10Mil, och han är ju bofast och borde ha koll. Röda pilar.

När du cyklar FRÅN PdM mot Taurito så kan du ju cykla med trafiken, men sen måste du cykla mot trafiken på det som egentligen är påfarten österut. Gröna pilar.

Visa bilaga 669058

Annars går det att cykla över Tauro pass, vilket ger många fler höjdmeter :geek: Det är alltså upp GC-505 från Arguineguin mot Soria, sen tar man vänster innan Soria. Då kommer man till toppen av Serenity climb/Testbacken, dvs GC-605. Denna väg brukar kallas förbjudna vägen eftersom det är cykling förbjuden där, men det är flitig cykeltrafik där. Asfalen är dålig och det är en smal brant väg. Gult nedan är förbjudna vägen.

Visa bilaga 669059
Tack. Tänkte på den som är ritat med rött. 1a delen mot trafiken men kanske inga problem om man håller sig ute vid kanten. Och tunneln kanske inga bekymmer heller. Kollade Strava och ser ut att vara ett jämt flöde åt bägge hållen genom tunneln.

En annan sak: hur är vägen från Soria och norrut. Bara grus eller tar man sig fram med lvg hoj?

Tack. Tänkte på den som är ritat med rött. 1a delen mot trafiken men kanske inga problem om man håller sig ute vid kanten. Och tunneln kanske inga bekymmer heller. Kollade Strava och ser ut att vara ett jämt flöde åt bägge hållen genom tunneln.

En annan sak: hur är vägen från Soria och norrut. Bara grus eller tar man sig fram med lvg hoj?

Det gick bra att hålla sig till kanten, bred vägren inne i tunneln. Jag cyklade där en söndag, troligen mindre trafik.

Vägen efter Soriadammen är grus. Jag var fram och kollade, men tyckte inte att det var lämpligt för lvg.

Jag brukar ta färjan ifrån Puerto Rico. Jag brukar inte köra motorväg i Sverigeed cykel avsiktligt och undviker att göra det utomlands också. Dels för att det är farligt men även för att det statuerar ett dåligt exempel och det känns bättre att var ett gott föredöme.

Jag brukar ta färjan ifrån Puerto Rico. Jag brukar inte köra motorväg i Sverigeed cykel avsiktligt och undviker att göra det utomlands också. Dels för att det är farligt men även för att det statuerar ett dåligt exempel och det känns bättre att var ett gott föredöme.

Ja, det är ju faktiskt olagligt denna sträcka, och inte så kul. Jag har för mig att någon av PaulD’s vänner blivit bötfälld. På västra och norra sidan får man dock cykla på motorvägen. En tunnel har skyltar som varnar när det är cyklister i tunneln.

20231119_124305~2.JPG

Jag har följt Izz på Strava o han tycks köra många turer runt ön och tar vägen genom tunneln, utan några nämnda påföljder. Så det känns lockande.

Ja, det är ju faktiskt olagligt denna sträcka, och inte så kul. Jag har för mig att någon av PaulD’s vänner blivit bötfälld. På västra och norra sidan får man dock cykla på motorvägen. En tunnel har skyltar som varnar när det är cyklister i tunneln.

Visa bilaga 669114
Jag känner inte till någon som blivit bötfälld för passage genom den omtalade tunneln. Däremot ett par kompisar som fick sig en avskräckande avhyvling av "Kling och Klang". Kompisarna vände och slapp böter. De tog båten istället.
Vår gemensamma kompis Brexit blev tagen när han för något år sedan var på väg förbi den bristfälligt avspärrade GC500 förbi raset. Kling o Klang ville ha böterna direkt. Brexit hade inte så mycket pengar med sig. "Vi följer dig hem så du kan betala" .
Vist är det en fantastisk service!!!!????
Minns inte hur mycket han fick betala men för mig hade det svidit.

För egen del har jag än så länge valt att starta öturerna en timme tidigare för att hinna köra Soria, Förbjudna vägen och Testbacken och möta klungan söder om Mogan. Sist han jag och kompisen nästan ända ner till PdM innan vi mötte den för dagen ovanligt lugna klungan.

Jag känner inte till någon som blivit bötfälld för passage genom den omtalade tunneln. Däremot ett par kompisar som fick sig en avskräckande avhyvling av "Kling och Klang". Kompisarna vände och slapp böter. De tog båten istället.
Vår gemensamma kompis Brexit blev tagen när han för något år sedan var på väg förbi den bristfälligt avspärrade GC500 förbi raset. Kling o Klang ville ha böterna direkt. Brexit hade inte så mycket pengar med sig. "Vi följer dig hem så du kan betala" .
Vist är det en fantastisk service!!!!????
Minns inte hur mycket han fick betala men för mig hade det svidit.

För egen del har jag än så länge valt att starta öturerna en timme tidigare för att hinna köra Soria, Förbjudna vägen och Testbacken och möta klungan söder om Mogan. Sist han jag och kompisen nästan ända ner till PdM innan vi mötte den för dagen ovanligt lugna klungan.
Ja just ja, det var på ras-vägen det figurerade böter...

Senast ändrad:
Om jag inte minns alldeles galet finns, eller har det i alla fall funnits, planer på att fixa det. Osäker på om det var för biltrafik eller bara för gående och cyklande. @Paul D kanske har koll på det och projektets status!?

Edit: Hittade denna:
Jag har inte mer information än länken du föredömligt hittat och bifogat.
Har tolkat det som att tunnelprojektet är tänkt att underlätta för vandrare och cyklister. Övriga kan ju ta motorvägen.

120 millar för en tunnel, vad väntar de på? ;)
Åas så haltade tydligen ekonomin i byn.
Å 3e sidan så kan det inte vara lätt med vulkangeologi? Pimpsten är lätt pulvriserbart.
Och man kanske enklare skulle kunna modifiera motorvägstunneln i stället?
Mvh Snillen spekulerar.

Å 3e sidan så kan det inte vara lätt med vulkangeologi? Pimpsten är lätt pulvriserbart.
Mvh Snillen spekulerar.

Ja det borde vara en enkel åtgärd. Åtminstone tillfälligt till ny tunnel byggs.

Mvh Snillen spekulerar.
Enkelt. Sätt bara upp en sån här för fortsatt färd på motorvägen vid sista avtaget före tunneln i vardera riktningen. Kostar bara en bråkdel av tunnelsumman.
1701955688260.png

Edit: möjligen kan det ju dock innebära mer trafik upp mot Ayacata då Mogán och PdM ju blir knöliga att komma till.

Senast ändrad:
20231207_101337.jpg
Varit här i en vecka. Ovanligt få cyklister mot vad jag är van vid. Speciellt Mogan som var direkt öde. Vi blev förbicyklade av en cyklist och cykla förbi en. Klagar dock inte. Väldigt behaglig temperatur typ 22 och i huvudsak moln. Mycket bra vecka. Cykla i huvudsak berg. I början av veckan gott om snabba och unga cyklister som i stort sett alla körde med "näsduk" över näsa och mun. Blåste inte direkt farligt men antar att det var mot dammlunga. Såg dock inga I den mognare generationen som hade "näsduk". Så det är antagligen något som främst angriper den yngre generationen ?
20231203_152157.jpg

Visa bilaga 669617 Varit här i en vecka. Ovanligt få cyklister mot vad jag är van vid. Speciellt Mogan som var direkt öde. Vi blev förbicyklade av en cyklist och cykla förbi en. Klagar dock inte. Väldigt behaglig temperatur typ 22 och i huvudsak moln. Mycket bra vecka. Cykla i huvudsak berg. I början av veckan gott om snabba och unga cyklister som i stort sett alla körde med "näsduk" över näsa och mun. Blåste inte direkt farligt men antar att det var mot dammlunga. Såg dock inga I den mognare generationen som hade "näsduk". Så det är antagligen något som främst angriper den yngre generationen ?
Visa bilaga 669619
Näsduk över näsa och mun.
Har det varit Calima?? Det har jag i så fall missat. Prognosen säger besvärande Calima på tisdag med början måndag.
Om det är BARA 22 grader så tycker jag mig ha sett att en del infödda tycker det är kallt. Tänkte du på om "Bankrånarna" även bar armvärmare och väst?? I så fall tyder på att de inte ville frysa.

Näsduk över näsa och mun.
Har det varit Calima?? Det har jag i så fall missat. Prognosen säger besvärande Calima på tisdag med början måndag.
Om det är BARA 22 grader så tycker jag mig ha sett att en del infödda tycker det är kallt. Tänkte du på om "Bankrånarna" även bar armvärmare och väst?? I så fall tyder på att de inte ville frysa.
Stämmer nog att bankrånare bar armvärmare och väst. Jag upplevde inga problem med damm. Så det kanske var kylan.

Hur är det med Apelsinmannen på vägen efter Tauropasset. Är väl väg GC-605. Vet någon om de brukar stå där även i år? Funderar på depåstopp på vägen upp mot Pico.

Hur verkar security vara på flygplatsen?
Kan ett multiverktyg hänga med i handbagaget? Jag vet att det kan det i Sth och Cph samt i Frankrike. Men hur tuffa är de på GC?

Hur verkar security vara på flygplatsen?
Kan ett multiverktyg hänga med i handbagaget? Jag vet att det kan det i Sth och Cph samt i Frankrike. Men hur tuffa är de på GC?
Har du något incheckat bagage? Om så, går det inte att lägga det i det? Visst kan väskan försvinna, men ett multiverktyg borde väl gå att få tag på i ngn cykelaffär där nere om olyckan skulle vara framme? Är ju inte som skor, som i alla fall jag ogärna skulle vilja nödköpa även om jag faktiskt gjort det en gång, men då p.g.a. de gamla totalhavererade.

Sorry glömde förtydliga, har man incheckat bagage så lägger man självklart allt sånt där. Nu gällde frågan just handbagaget, om man skulle nöja sig med en minimal packning och inte har lust att betala/krångla med rullväskor och annat bök.

Sorry glömde förtydliga, har man incheckat bagage så lägger man självklart allt sånt där. Nu gällde frågan just handbagaget, om man skulle nöja sig med en minimal packning och inte har lust att betala/krångla med rullväskor och annat bök.
Oklart hur reglerna tolkas men det borde inte vara tillåtet. Säkerhetsmässigt.

Tänkte mest om det fanns någon samlad konsensus från just den flygplatsen. Men fattar också att det kan variera beroende på dagsformen hos personalen ;)

Tillbaka
Topp