Kniv i handbagage på flyg

• Trådstartare Trådstartare DE
  • Start datum Start datum

DE

Aktiv medlem
Enligt transportstyrelsen och Swedavia är det okej med kniv om bladet är kortare än 6cm.
Skulle vilja ta med en Leatherman T4 med 5,6cm långt blad i handbagaget.
Någon som provat att flyga med kniv?
Finns det risk att det blir strul även om det är okej enligt reglerna?
Ska flyga till Amsterdam på cykelsemester över jul och nyår

Enligt transportstyrelsen och Swedavia är det okej med kniv om bladet är kortare än 6cm.
Låt nog bli att försöka. Jag har fått lämna skruvmejsel...

Jaha. Det verkar ju vara totalt hål i huvudet.
You can take a pair of tweezers or pocket knife into the plane if the sharp part (the blade) is no longer than 6cm. A razor blade is only allowed if it is a safety razor blade or disposable razor in a fixed holder. Loose or open blades are not allowed in your hand baggage.

911 är väl glömt nu då.

Står dock att skarpa, spetsig eller farliga föremål är förbjudet.
Jag hade inte kännt mig säker att ta mig igenom kontrollen

Prova!

Jag blir väldans imponerad ifall det går utan krångel

Jag gav bort min leatherman i barcelona efter jag glömde lägga ner den i cykelväskan på hemvägen

Jag känner folk som blivit av med cigarrsnoppare. Tror inte en Letherman går igenom

Vad säger Amsterdam?
Samma reglar på Schiphol

Can I bring a pair of tweezers, a pocket knife or a razor blade into my hand baggage?​

You can take a pair of tweezers or pocket knife into the plane if the sharp part (the blade) is no longer than 6cm. A razor blade is only allowed if it is a safety razor blade or disposable razor in a fixed holder. Loose or open blades are not allowed in your hand baggage.

Du gör som du vill, men jag hade inte tagit den i handbagaget om jag inte var ok med att lämna den i säkerhetskontrollen om någon krånglar.

Edit: Här är en annan kniv med blad som är kortare än 6 cm. Den skulle alltså släppas igenom?

Samma reglar på Schiphol

Can I bring a pair of tweezers, a pocket knife or a razor blade into my hand baggage?​

Längre ner står att skarpa grejer går bort...

Har du inget incheckat bagage du kan ta den i? Räknar du med att säkerhetskontrollen i Amsterdam följer Swedavias regler?
Flyger med enbart handbagage denna gång. Brukar alltid ta med kniv/multitool när jag har incheckat bagage och annars inte. Såg nu att det är okej enligt reglerna att ha i handbagaget.

Här känns det väl nästan som att bilder inte kommer räcka till; önskemålet är nog filmer. ?

Spännande oavsett.

Går inte bladet att skruva loss? Det känns ju som lite större chans att komma igenom med multitool utan kniv, om du kan klara dig utan det.

oavsett om de är lagligt eller ej så kan säkerhetspersonalen i kontrollen anse det är säkerhetsrisk sen kan du hänvisa till vilken text du vill för döva öron jag har själv fått lämna tillomed nagelklippare i kontrollen av just den anledningen
så första frågan du ska ställa dej själv är om du är beredd att offra din leatherman i kontrollerna dit och ev hem är svaret ja så testa e svaret nej så lämna den hemma

ps. med nagelklippare så menas en sån här i större modell (ca 7cm)

nagelklippare.jpg

Jag har ett Winchester-pump med pistolgrepp, kan jag ta med det på planet?
Jag är ju ordentlig och om nån terrorist tar den och skjuter alla så är det väl inte mitt fel?

När mina skor röntgades på Heathrow så visade skärmen ett drygt decimeterlångt metallblad inuti ena skon, blev lite spänd stämning där ett tag innan vidare undersökning gav att det var en vanlig stålgelänk och att den lossnat och försvunnit från den andra skon.

oavsett om de är lagligt eller ej så kan säkerhetspersonalen i kontrollen anse det är säkerhetsrisk sen kan du hänvisa till vilken text du vill för döva öron jag har själv fått lämna tillomed nagelklippare i kontrollen av just den anledningen
så första frågan du ska ställa dej själv är om du är beredd att offra din leatherman i kontrollerna dit och ev hem är svaret ja så testa e svaret nej så lämna den hemma

ps. med nagelklippare så menas en sån här i större modell (ca 7cm)

Visa bilaga 670110
Man blir nästan full i skratt när man tänker på hur sjukt det är att inget hindrar att man super sig redlös på flygplanet, men inte får ha nageltången med sig för att det kan skada nån. ?

Känns som allt detta pappersvändande och byråkratiska pajaseri inte leder till nån som helst ökad säkerhet. Går ju utmärkt att exempelvis lägga en kolfiberkniv i sulan på skon, som man sen kan skära halsen av folk med om det nu är sånt man vill pyssla med. Eller varför inte bara strypa en flygvärdinna med ett snöre?

Jag fick precis svar från Swedavia att kniv med blad som är kortare än 6cm går bra att ta som handbagage.
Som redan påpekats, vad reglerna säger och vad som sker i säkerhetskontrollen är två skilda saker. Det kan gå bra, men det kan lika gärna bli strul. Jag skulle inte chansa om det inte är nåt jag kan tänka mig slänga i soptunnan i säkerhetskontrollen.

Det handlar inte om nåns rättigheter att ha med ex kniv eller liknande.
Det handlar om övriga resenärers rätt till en så långt som möjligt säker resa.
Om man måste ha kniv kan man cykla(där det inte är allmän plats)

Dagens tips är att lämna den hemma, jag tror du klarar dig utan den...

har alltid med pincett, nagelsax och förvånande för många ett par korta skalpellblad. inte haft problem någonsin, på decennier. en liten polygrip ibland, blivit diskussion vid tillfälle, men släppts igenom. de är alla förstås korta, och har tvärt avslipade ändar.

de är också påtagligt billiga, typ femtiokronorsklassen. tror möjligen det är en förutsättning för att man i längden skall få behålla dem.

en leatherman skulle jag inte ta med, hur billig kopia det än är. skulle jag vilja ha skruvmejslar och liknande med, blir det med lösa bits, inte ett typiskt multiverktyg av cykeltyp.

Jag har blivit av med både vikbar nagelsax och nagelfil genom åren. Just Amsterdam är otroligt kinkiga, vilket kanske mest är ett problem på hemresan. Skillnaden mellan vad lagen säger och hur den tolkas i praktiken är stor och godtycklig.

checkar man in sitt bagage t ex om man tar med en cykel är frågeställningen inte direkt aktuell. ta med det du önskar. men nuförtiden flyger man ju allt oftare med endast handbagage. då ställs ju saken mer på sin spets:)

och att inte kunna ta med småverktyg för att hålla efter naglar, fästingar och eventuella stickor känns ju b. revor i en väska eller lossade knappar likaså.

Jag har blivit av med både vikbar nagelsax och nagelfil genom åren. Just Amsterdam är otroligt kinkiga, vilket kanske mest är ett problem på hemresan. Skillnaden mellan vad lagen säger och hur den tolkas i praktiken är stor och godtycklig.
Sax kan man kanske förstå, men nagelfil? Vad är det för risk med en sådan?

Om det är nån som uppenbart inte filar naglarna så bli de lite misstänktsamma.

Det är ingen slump att de lägger till skarpa eller spetsiga grejor på slutet. Varför de däremot specar fickkniv under 6cm som tillåtet är en gåta och sen mattkniv som inte ok....

Om det är nån som uppenbart inte filar naglarna så bli de lite misstänktsamma.
Känns dock konstigt att neka resa p.g.a. att personen själv troligen inte använder förmålet. Får man t.ex. inte ta med ett fullt lagligt föremål till någon man ska träffa på resmålet? Jag tycker nekandet av ett föremål borde vara baserat på om föremålet anses farligt eller inte.

Finns väl gott om multiverktyg utan kniv om man reser ofta, köp en billig fällkniv på plats?
Precis, om man nu inte orkar checka in utan ska komma dragandes med åt h-e för mycket bagage in i kabinen, springa runt o leta plats för det, och försena avgången. Något som blir allt vanligare och en stor skandal att flygbolagen inte agerar hårdare mot.

Tillbaka
Topp