Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fick peeling av nån sort snövariant av spöregn i motvinden hem över Ekerö! Gick över på de långfingrade tunna neopren fingervantar jag brukar använda på sommaren på hemturen ist för lobsterhandskar. Så gött att ha kontroll på styret igen!
Det bästa! Hade 100ggrs jubileum idag på min Spånga-Tumba pendling. ( Cyklar 1-2ggr veckan, resten hemifrån pga massa barn)
Är jag rutinerad nu? Gillar att cykla denna årstid då det känns som att jag förtjänar solskenspendlingen i maj och juni mer!

Vem var det som skrev "Sköna snubbar på raw-bikes"? Gapskrattade när jag såg det. Låter som en punkdänga.
På grund av det här inlägget har jag gått omkring och nynnat ”Sköna snubbar på raw-bikes” till melodin på den inte alls punkiga Magnus Ugglalåten ”Hotta brudar från Djursholm” ?

Räknas detta som aero-hjul?
DSC_5197.JPG

Hur ser vägarna ut mot Tyresö ut idag? Klarar man dem utan dubbdäck?
Jag vet inte hur det är idag, eller bortanför 73an söder om Bagis, och det finns såklart folk som varit ute både igår o idag och kan ge bättre svar, men jag killgissar vilt ändå...
Det kan nog frusit på inatt, igår kväll kändes kallare än på morgonen, men jag tror ändå att problemet mer än otymplig snö(och salt-)sörja än isgator, så dubbfritt går nog minst lika bra som dubbbat, men vinterdäck as such är kung.
De gamla winter top contact som sitter på 26"-hjulen jag köpte av dig känns som årets skivade bröd. ?

Jag vet inte hur det är idag, eller bortanför 73an söder om Bagis, och det finns såklart folk som varit ute både igår o idag och kan ge bättre svar, men jag killgissar vilt ändå...
Det kan nog frusit på inatt, igår kväll kändes kallare än på morgonen, men jag tror ändå att problemet mer än otymplig snö(och salt-)sörja än isgator, så dubbfritt går nog minst lika bra som dubbbat, men vinterdäck as such är kung.
De gamla winter top contact som sitter på 26"-hjulen jag köpte av dig känns som årets skivade bröd. ?
Killgissningar mottages tacksamt. ? Måhända blir det för säkerhets skull till att vänta till imorgon och se hur läget är då; när dagens besök hos Zillén är avklarat.

Kul att höra. ?

På grund av det här inlägget har jag gått omkring och nynnat ”Sköna snubbar på raw-bikes” till melodin på den inte alls punkiga Magnus Ugglalåten ”Hotta brudar från Djursholm” ?
Haha!! Jag kommer gå runt exakt likadant från och med nu. Tusan också. Denna uppdaterade Ugglatext sitter ju som en smäck!

På tal om Raw bikes, igår var det en snubbe som seglade förbi mig på en sådan och den hade blinkande framljus, (ja och blinkers som han inte stängde av. Började instinktivt sjunga "blinka lilla stjärna där" som körskolläraren alltid gjorde när jag inte stängde av blinkers när jag lärde mig köra mc)

Jag annonserar att jag ger upp nu, kommer inte gnälla på blow out snytare något mer (syftar enbart på Stockholms pendling nu under rusningen), snora på era j-vlar. ? Så himla allvarligt är det trots allt inte och helt enkelt inte värt uppröras längre.

Oftast de snabbare rackarna man råkar ut för, tror att de enklare får för sig att de är "ensamma". Alternativt att de verkar tro att det är fritt fram bara de blåser ut allt snor i riktning mot "höger" (typ...).

Finpendling i morse, till o med modden var snäll. Rätt ensamt båda vägarna, hemresan vann en hare sprinttävlingen på cykelvägen. Mer spårigt på vägen hem, sopsaltat var sämre än utan dito.

Bara lite misär, 2/10
Glömde, väldigt mycket is, så ta det varligt

Senast ändrad:
Jag annonserar att jag ger upp nu, kommer inte gnälla på blow out snytare något mer (syftar enbart på Stockholms pendling nu under rusningen), snora på era j-vlar. ? Så himla allvarligt är det trots allt inte och helt enkelt inte värt uppröras längre.

Oftast de snabbare rackarna man råkar ut för, tror att de enklare får för sig att de är "ensamma". Alternativt att de verkar tro att det är fritt fram bara de blåser ut allt snor i riktning mot "höger" (typ...).
Grisar!

IMG_0019.png

Tyst å fint på hemvägen (förutom dubbsmattret ) , körde med trippel framlampa oxå , var inte säker på om jag laddat batterierna eller inte så jag snodde en lampa från grabbens hoj (bara två var tända )….

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    712.7 KB · Besök: 70
Lagom kallt. Lugnt. Zen.
Visste inte om jag skulle komma iväg för något hade låst sig i bakänden av drivlinan. Som om kedjan hade frusit. Men jag tror inte det är minusgrader i förrådet. Kom igång efter lite provtrampande.

Varit slarvig med att hålla acceptabelt tryck i däcken, men i dag fick jag tummen ur. Fräscha 5-6 bar i däcken gjorde susen. Trodde det var dubben som gjorde det omöjligt att komma upp i någon form av fart under pendligen men bevisligen gjorde lite luft susen (se snittdiagram nedan)... I övrigt bra pendling, mer eller mindre ensam på cykelbanorna genom Göteborgs stadskärna.

1702449263335.png

Senast ändrad:
Varit slarvig med att hålla acceptabelt tryck i däcken, men i dag fick jag tummen ur. Fräscha 5-6 bar i däcken gjorde susen. Trodde det var dubben som gjorde det omöjligt att komma upp i någon form av fart under pendligen men bevisligen gjorde lite luft susen (se snittdiagram nedan)... I övrigt bra pendling, mer eller mindre ensam på cykelbanorna genom Göteborgs stadskärna.

Visa bilaga 670573
Vad högt det låter, men du kanske har smala däck. Jag har själv Schwalbe Winter K-guard 32mm och blev lite förvånad när jag kollade att man kan ha betydligt högre tryck i dem än jag trodde.
Så jag har också pumpat mycket mer och märkt stor skillnad de senaste två dagarna. Kör 52/55 PSI fram/bak vilket ungefär är 3.5852737925/3.7921165112 bar ?
Acceptabelt tryck är väl annars egentligen minimumtrycket för att undvika punka ?

Nu kan jag inte ta mig över knöl-is utan att wobbla och behöver hoppa av på vissa ställen på vägen till och från min raka fina cykelbana. Men hellre det än att den fina raksträckan blir jobbigare ?

Ska ta mig en tur i em men funderar på vilken av cyklarna jag bör ta. Kan man få en uppdatering av läget på cykelbanorna? Är det sopat eller dödsknöggelis? Hur ser bron över Essingeleden och Alviksbron ut? Ulvsundavägen?

Perfekt temperatur idag men sega ben. Käppala- Brevik-Kottla-Aga-Lidingöbron bra om du har dubb, Lidingöbron moddig, där var det bra med 55-559, de med 35-622 verkade få ta det lugnare. Ropsten - Gärdet asfalt, cykelvägen på Tegeluddsvägen ser moddig ut men jag cyklar inte där.

Vad högt det låter, men du kanske har smala däck. Jag har själv Schwalbe Winter K-guard 32mm och blev lite förvånad när jag kollade att man kan ha betydligt högre tryck i dem än jag trodde.
Så jag har också pumpat mycket mer och märkt stor skillnad de senaste två dagarna. Kör 52/55 PSI fram/bak vilket ungefär är 3.5852737925/3.7921165112 bar ?
Acceptabelt tryck är väl annars egentligen minimumtrycket för att undvika punka ?

Nu kan jag inte ta mig över knöl-is utan att wobbla och behöver hoppa av på vissa ställen på vägen till och från min raka fina cykelbana. Men hellre det än att den fina raksträckan blir jobbigare ?
Kör 35mm Winter k-guard, maxtryck 6bar. Sen finns det ingen snö eller is kvar här så pumpar gärna på så det rullar fint. Acceptabelt tryck = fint rull ?

Så länge "fint rull" är baserat på mätningar och inte känsla :)
För högt tryck kan kännas snabbt utan att vara det.
Om vi säger så här, "fint rull" i jämförelse mot vad det var tidigare när trycket var alldeles för lågt. Sen kan det givetvis optimeras, men det orkar jag inte ägna mig åt när det gäller pendlingscykling ?

Ganksa ensamt vid inpendling efter kl 9. Cykelbanorna var till stora delar perfekt sopsaltade, men från Frösunda och in mot stan hade det blivit kvar en del knöggel. Den omgjorda korsningen Roslags/Surbrunn har varit uppe tidigare i tråden, men den förtjänar beröm en gång till. Så mycket bättre flyt nu utan trafikljusen.

Är helt på din sida i tryckdebatten, men vad jag minns så vinner hårda, tröga och därmed dåliga däck (dit är jag rätt säker att K-guard kan räknas) på pumpas stenhårda.

Rätt sliten idag. Efter morgonens tur så blir det 88 km hittills denna vecka. Tror jag får vila i morgon.

Fruset och hårt bra underlag. Vissa korta sträckor är det frusen spårig slask men tar man det lugnt så går det bra.

2 bar både bak och fram ger en väldigt komfortabel tur men visst är det trögrullat på sopsaltad asfalt. Kör med Conti Spíke i 35 mm

Ska ta mig en tur i em men funderar på vilken av cyklarna jag bör ta. Kan man få en uppdatering av läget på cykelbanorna? Är det sopat eller dödsknöggelis? Hur ser bron över Essingeleden och Alviksbron ut? Ulvsundavägen?
Uppdatering vet jag inte, men Alvik-Gröndal var bra saltat måndags kväll, möjligen lite mer plogkanter/rörigt/smalare i svängen uppe på Essingen.

Ulvsundavägen har jag inte kört i vinter men gissar den är rimlig. Ulvsundabron är antagligen riktigt usel.

Exakt min upplevelse också. Känns jättefort när man pumpar rejält sen blir man förvånad när man kollar Strava.
Men sen kan man bli snabbare av det psykiska också, ifall man tror man ska bli det

Uppdatering vet jag inte, men Alvik-Gröndal var bra saltat måndags kväll, möjligen lite mer plogkanter/rörigt/smalare i svängen uppe på Essingen.

Ulvsundavägen har jag inte kört i vinter men gissar den är rimlig. Ulvsundabron är antagligen riktigt usel.
Det är dåligt nedanför Ulvsundabron (åt Solnahållet) av flera anledningar tex gropar, hala brunnslock. På bron är det ju också fortfarande cykeltrafik i båda riktningarna på en smal bana pga en tunnel är avstängd på ena sidan. Har varit så väldigt länge.
Vägen till Brommaplan därifrån är inte heller bra tycker jag, trångt, en del knölig is vid övergångar.

Sen är det ett vägarbete också så det är avspärrat precis innan Brommaplan.
Jag brukar snedda över macken, gående.
Skulle lätt valt en annan väg ifall det inte var snabbaste sättet för mig att komma upp på Drottningholmsvägen.

Bra t.o.r hem-jobb, ett par lamplösa och skrämde slag på dam med hund.
Och dessa jäkla bilister som kör om med 10 cm tillgodo, dags och skaffa pinne med en spik längst ut o fästa i styret
En inte helt dum idé. Jag har länge tänkt att jag skulle vilja ha en rätt fet järndank fastsatt i hållare på styret. Vid synnerliga livsfarliga omkörningar kan man kvickt drar loss danken och sula iväg den genom en bakruta. Den ska ha texten "Du visar väl hänsyn i trafiken?" ingraverat. Tror inte jag gör verklighet av det, men det är ju åtminstone en festlig tanke.

Tillbaka på jobbet nu. Tomt och skönt på banorna.

Men blev jävligt less på den här lilla pölen. Har skickat felanmälan till Tyck Till en andra gång i hopp om att det ska åtgärdas. (Brunnen ligger 5 m bort runt hörnet och cykelbanan har satt sig vilket resulter i stående vatten efter regn.) Problemet uppstår framför när vattnet dunstat och den där goa ler och löv blandningen ligger kvar. Blir lite som ett bananskal i Mario kart. En gång fick jag framhjulssläpp här men lyckades rädda.

Visa bilaga 643225
Plats: cykelbana under Folkungagatan/stadsgårdskajen precis efter Henriksdal.

Då så! Arbetet är igång efter "min" felanmälan! Dom höll på att såga upp asfalten för att avvattningen till dagvattbrunnen skulle funka. Bör ge oss tillgång till hela cykelbanans bredd. Fint att se att man kan göra skillnad.

IMG_7296.jpeg

Edit: Efter regn står ofta vatten i den här zonen som lämnar klägg och löv efter sig när det har dunstat. Och isbildning vintertid.

1702551930257.png

Bilagor

• IMG_7295.jpeg
    IMG_7295.jpeg
    642.1 KB · Besök: 94
Senast ändrad:
Jag har länge tänkt att jag skulle vilja ha en rätt fet järndank fastsatt i hållare på styret. Vid synnerliga livsfarliga omkörningar kan man kvickt drar loss danken och sula iväg den genom en bakruta.
En ngt snällare variant skulle kunna vara att ha Bodyguards överfallssprej åtkomlig på styret i tätort. När man kommer ikapp förövaren vid nästa rödljus sprejar man ner fönstrena på högersidan. Enl tillverkaren är rödfärgen mkt svår att få bort. Men det kanske inte uppfyller de formella kraven på äkta lågaffektivt bemötande?

Tillbaka
Topp