Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade en Marin Team Issue full XTR -93, 1994. Då låg du på rygg och sprattlade! ?
En sån här?Jag hade en Marin Team Issue full XTR -93, 1994. Då låg du på rygg och sprattlade! ?
Den där var min en gång i tiden. Köpte den ny på Harry Snells i Borås 91-92 nån gång. Svarta Concept komponenter och full deore dx. Uppgraderade med en Girvin flex stem.Rätt in i diskussionen om korta stammar och breda styren kommer jag med det här missfostret. Detta är väl att se som ett grovt utkast, köpte ram och lite annat på Happy i vintras och har plockat ihop med saker jag haft liggande för att se om jag gillar cykeln, innan jag eventuellt börjar köpa lite grejer till den.
Efter en kort provtur tror jag att jag kommer gilla den skarpt. Känns pigg och fin.
Framtida planer ser i grova drag ut såhär:
Mindre ful styrkombo.
Matchande växelreglage (helst tumreglage)
Eventuellt cantibromsar eftersom det skulle bli snyggast och smidigast med ramens vajerdragning.
Gärna snyggare vevparti.
Troligen andra pedaler.
Troligen skärmar (lite kluven här, tror att den kanske gör sig bäst utan skärmar utseendemässigt men å andra sidan kommer den nog mest stå i förrådet då).
Allmän uppsnyggning av vajrar när jag har bestämt mig för vilket styre jag ska ha.
Visa bilaga 661882Visa bilaga 661883Visa bilaga 661884
Kul! Girvin-stammen har jag här, är sugen på att använda den men den behöver en översyn först, glappar åt alla möjliga håll.Den där var min en gång i tiden. Köpte den ny på Harry Snells i Borås 91-92 nån gång. Svarta Concept komponenter och full deore dx. Uppgraderade med en Girvin flex stem.
Tror jag har ett foto på den i nån låda.
Perfekt.Trodde jag hade postat min gamle Crescent här men hittade den ej.
Rimfaxe från -99 om jag förstått rätt.
Går som pendlarhoj (bilden är tagen påväg till jobbet)
Kul, då kan jag fylla i det "tomrum" som ännu ej nämnts.Kul! Girvin-stammen har jag här, är sugen på att använda den men den behöver en översyn först, glappar åt alla möjliga håll.
Näe säljare, det där är bara ett fint ställe påvägen :)Perfekt.
Jobbar du som skogshuggare?
Kul att ha en cykel med känd proveniens sedan ny! Och det var en utmärkt leveranskedja vi fick till, med mellanlandning i en trädgård i Horred (se bild).Kul, då kan jag fylla i det "tomrum" som ännu ej nämnts.
Jag köpte Univegan av Sebbe när denne skaffade sig en Scott Expert. Minns inte så mycket av hur jag brukade den. Dock minns jag att min far som tog över den efter mig körde mååånga mil på den till allt möjligt. Skogsturer och pendlarcykel. Tyvärr var det nog han som skrotade DX thumbs reglaget och satte dit nåt avskyvärt smäckigt... ;) Jag minns att jag var med på turen då bakfälgen gav upp, ena fälgsidan bara stack iväg och slangen ploppade ut som en ballong och exploderade. Pappsen fick cykla hem på bara fälgen.
När de skulle flytta till mindre boende höll den på att gå till skroten men jag räddade den. Sålde och levererade den till Orwars svåger (eller nåt sånt) i Horred.
Det är mycket kul att se att den är uppe och rullar igen! ??

Fin färg.Kan detta vara nåt?
Visa bilaga 670152
Vill man ha en ok alu-mtb från runt millennieskiftet så är den säkert duglig. Men ramen är för ny för att Klein-namnet ska bidra till något särskilt i värde. Och det är för många komponenter som bytts ut för att en retro-nörd ska gilla den. Sadel, sadelstolpe, styre, styrstam(?), pedaler, bakväxel....... Framväxel och reglage saknas. Tyvärr skulle jag nog säga att renoveringen av denna cykel kanske höjt funktionaliteten, men troligtvis inte värdet. En ordentlig rengöring hade nog gjort mer för värdet än alla byten av delar, men tvätten hade inte kostat en massa pengar.Kan detta vara nåt?
Visa bilaga 670152
Väcker gamla fina minnen
Riktigt fin!!Väcker gamla fina minnen till liv!![]()
Bridgestone MB-1 från tidigt 90-tal. I stort sett allt original, SunTour Xe grupp, Ritchey logic vevparti och Sansin nav på ritcheyfälgar. Har piffat upp med röda Ritcheyhandtag, röda kabelhöljen och en gammalny Ritchey vattenflaska i otroligt ergonomiskt och aerodynamiskt utförande.
Fick bli en runda på gammelcykeln.
Visa bilaga 671078
Verkligen, varför göra så mycket nya ramar när de såg bättre ut förr?!Riktigt fin!!
Gillar gaffeln.Fin hoj! Skrattar lite varje gång jag plockar fram min MB-Zip och känner hur löjligt lätt den är. Suntour XC Pro växlar lika bra idag och Mavic naven snurrar bättre än dagens nav trots att dom misshandlats i 30 år. Bidrog helt klart till Bernt Johansson's dominans 1991-92.
Marzocchi gafflarna var klart bättre än de mer välkända tillverkarna när det begav sig. Fick tips om att byta till lite tunnare olja och Eibach fjäder vilket gjorde stor skillnad när man bara hade 50 mm slaglängd.
Keep us postedGillar gaffeln.
Går mjukt och fint över all knagglig is nu.
Blir nog bra som fan på grusvägarna om några månader.

Den där är kanonfin, och jag försökte också köpa den ?Visa bilaga 673217
På Surlys site kan man läsa följande:
"Now, the very first Surly bikes don’t have model codes or serial numbers. We’re sorry about that, and we recommend hanging onto those legacy models extra tight so nothing bad ever happens."
Den här har inget serienummer så då kvalar den väl in i retro tråden?
För drygt 20 år sedan körde jag en gammal Nishiki mtb som pendlare. Sista åren som fixed. Den gav upp till slut med sönderrostade kedjestag, fastrostat vevlager och vevar där gängorna för avdragaren var sönderdragna. De delar som gick att rädda packades ner i en låda tills vidare.
Jag har alltid varit svag för Surly men aldrig ägt någon. I höstas dök en 1x1 upp i närheten. Den var i bättre skick än förväntat trots åldern så jag köpte den direkt. Rotade fram de gamla prylarna och monterade det som höll måttet. Hängde lite i Yardsaletråden och kunde komplettera.
Här är den nu, nästan klar. 1x1 har blivit 2x2. Körde den varianten tidigare också men då som fixed. Baknavet är vändbart. 40-16 för väg, 36-20 om jag skulle våga ge mig ut på nån stig. Med fyra kuggars skillnad både fram och bak behöver jag inte justera om bromsen.
Styrstammen är 110 mm. Jag skulle vilja ha en kortare, tror att 70-80 vore mer lämpligt. Silver och för 25,4 styre. Någon som har en sådan? Det finns lite andra stammar att byta med.
Söker också en stolpe i silver, endast av estetiska skäl. 27,2 mm.
Utöver det får den nog anses som klar. Funderat lite på något slags flak framtill men såna var ju inte särskilt inne då det begav sig så det får nog vara.
Ingen frambroms?50mm stam och 780mm styre och ett par Odi Rogue va ju inte helt fel.
Älskar fan den här cykeln.
Visa bilaga 673261
Nope.Ingen frambroms?
Det diskuterades nyligen däck i Miyatatråden där det nog kan anses finnas lite matnyttigt att läsa.Finns det något rådande konsensus kring bästa all terrain (kanske lite mer asfalt än grus/stig/skog) däck i 26"? Är den panaracer gravelking som gäller?
de där vevarna måste dock bort...Liten juluppdatering. Monterat ett NOS Chris King 2nut styrlager och en originalsadelklämma med den lite egendomliga tätningen samt en Tange Strut gaffel. Önskar såklart haft en originalgaffel men den här är ändå framtagen i samarbete med Fat Chance så det får duga. Nästa steg blir att kapa distansen och montera en Paul cable hanger och en NOS Controltech styrstam.
God jul.
Visa bilaga 672426Visa bilaga 672425Visa bilaga 672433Visa bilaga 672431Visa bilaga 672432Visa bilaga 672435
Renoverade ett par 950s.
Räknar med en skrikfest pga slappt parallellogram som vanligt
Joo, det fanns kit specifikt för att fixa sånt back in the days. Men nu tror jag att man borde leta rätt på gamla Is51 brickor typToasty Rides på Youtube hade en video på detta ämne, han gjorde en liten shim/bricka av tunn metallfolie och fick bort skriket...jag måste testa nångång, jag har ett par M750 som bromsvarnar nåt sinnessjukt.