Pendlar-Bianchi

Kurre86

Aktiv medlem
Pendlar-Bianchi
För att göra en kort historia lång...

Bianchi gräs.jpg

För något över 20 år sedan kom jag över ett soprumsfynd, en Bianchi från mitten av 70-talet. Bakhjulet var bortom räddning och cykeln var allmänt sliten, men med hjälp av ett bakhjul från ett annat soprumsfynd och lite servicedelar blev det en användbar cykel... Bakhjulet var en sorglig historia med en bucklig stålfälg och krokig hjulaxel, men cykeln rullade i det utförandet i över 10 år.
Nästa iteration av cykeln uppstod när jag fick en överbliven 622 aluminiumfälg när min frus cykel fick ett nytt framhjul med navdynamo. Lite nya ekrar och en kväll senare satt en rak och rund aluminiumfälg bak - åkuplevelsen var som dag och natt, men mullet-stuket med 622 bak och 630 fram var inte så roligt. Ytterligare några år senare kom jag över ett komplett 630 bakhjul med snyggt högflänsnav som bara behövde några nya ekrar och riktning (trodde jag). Lite mek senare satt det på plats på cykeln och glad i hågen gav jag mig ut på en provtur. Tyvärr visade det sig att dreven var för slitna så kedjan rappade över på flera av dem. Vidare undersökning visade att navet var en tidig variant på kassett av en standard som verkar vara helt utdöd (d.v.s. inte varken Hyperglide eller Uniglide), så det navet ligger i numera i en låda här hemma... Nästa iteration blev då navet från det gamla hjulet med den nya fälgen, en kombination som fungerade bra fram till dess att även det frihjulet var utslitet. Tyvärr var även det navet en standard som inte var helt lätt att få tag i delar till (inte modern frihjulsgänga...), så nu slog jag till på stort och köpte ett nytt, billigt 630 bakhjul komplett med nav för vanligt frihjul. Ett nytt 14-24 frihjul blev det också och cykeln fungerade som den skulle igen. Ett par år har gått sedan dess, hjulet rullar fortfarande men axeln blir allt krokigare (ett problem samtliga nav har haft på den här cykeln) och utbudet på utväxlingsalternativ på billiga frihjul är lite begränsat.

I vintras byggde jag en modern 2x11 kolfiber-gravel att cykla på, det belyste tyvärr en del brister med min gamla trotjänare... 52-42 + 14-24 är väldigt tungt för lilla mig, 58x58cm ram med 110mm styrstam är väldigt stort och Ofmega vevlagret från 70-talet är väldigt slitet... Cykeln är dock bekväm, har pakethållare och stänkskärmar och är inte särskilt stöldbegärlig, så en plan har börjat ta form. För att kunna använda den till att pendla till tåget och liknande utan att känna att jag tappar en massa jämfört med nya cykeln skulle jag vilja:
  • Byta till en kortare styrstam
    • 80-90mm lång
    • Klassisk quill-stam i aluminiumfinish
    • Får gärna vara italiensk, helst 3T Touriste för att hålla cykeln "original"
  • Byta till ett modernare vevparti
    • Aktuell standard (JIS, Hollowtech 2 el. dyl.), inte Ofmega proprietär fyrkantsaxel...
    • Möjlighet att köra klingor kring 46-36 eller så (en landsvägstrippel kan absolut också fungera, lite beroende på utväxlingar). Vettig BCD som det faktiskt finns klingor att köpa till
    • Aluminiumfinish
  • Byta till ett bakhjul med Hyperglide-body (jag har ett 630 bakhjul med 7-delad Hyperglide body som väntar i garaget redan)
    • Hemmabyggt hjul med Shimano STX nav, 126mm OLD, okänd fälg
  • Se vad jag kan göra för att få dit en lite större kassett med Campa Super Record växlarna (sväljer max 25t på min ram)
    • Utvärderar för tillfället ett hemmahack med längre cage och större löphjul, kommer troligen att bli någonting liknande (om jag inte köper en Soma Long Cage)
Tanken är att hålla stilen rimligt tidsenlig, så klassisk quill-stam och smala vevarmar i aluminiumfinish är det som gäller. Då kolfibercykeln har ätit "hela" cykelbudgeten för en överskådlig tid framöver så blir det budget-bygge, begagnade delar eller billiga nya delar lockar således... Någon som råkar ha en 80-90mm quill-stam (gärna 3T Touriste för att matcha resten) eller ett vettigt vevparti (Ultegra 6603, Stronglight Impact, gamla MTB delar eller liknande) liggandes som de gärna blir av med?

Pendlar-Bianchi
Tyvärr inte de grejorna, även om jag har dålig koll på vad jag öst ner i kartongerna. Men den cykeln kommer du att ha glädje av väldigt länge, stilig. Och härlig miljö! Smååland?

Pendlar-Bianchi
Har haft glädje av cykeln i över 20 år redan, förhoppningsvis har den många år kvar att ge!
Bilden är tagen här hemma, strax utanför Strängnäs.

Pendlar-Bianchi
Efter diverse spanande på K&S, ebay, marketplace och liknande kom jag fram till att bästa sättet att lösa vevparti-bekymret stavades Shimano FC-RS400.
Inte direkt tidsenligt, men billigt, 110mm BCD med fem bultar och 24mm axel. Att det dessutom är helt i aluminium gör att det är rimligt enkelt att få ett lite mer passande utseende på det hela... Sagt och gjort:
1703415504450.png

Ett stycken vevparti inhandlades. Detta spändes omgående upp i fräsen för att snyggas till:
1703415652123.png

Högersidan fick motsvarande behandling, en 8mm bred och cirka 3mm djup urfräsning i mitten.
Då FC-RS400 inte direkt är lättaste delarna i Shimanos sortiment blev det lite bearbetning på baksidan också:
1703415815727.png

Fortfarande långt från Dura Ace, men det känns lite bättre i vart fall. Därefter gick jag över allt med roterande stålborste och stoppade ner klingorna i kaustiksoda:
1703415940280.png

Inte riktigt italiensk 70-talselegans, men betydligt bättre än innan! 46-34 klingor lär passa mig betydligt bättre än 52-42 också... Ska poleras lite och sedan blir det ett försök till eloxering innan det är klart bara. Lagom julpyssel!

Pendlar-Bianchi
Resultatet blev kanske inte helt 100%, men för ett första försök att anodisera får det duga:
20231226_181337.jpg

Nästa steg var att få en passande kassett till cykeln...
20231226_102435.jpg

En niodelad 11-32 kassett och en 13-25 kassett fick sätta livet till för att tillsammans bli en åttadelad 13-32 kassett för sjudelad body... Ungefär samma steg som mitt gamla 14-24 frihjul men två extra växlar i uppförsbackarna, förhoppningsvis blir det bra!

Pendlar-Bianchi
En niodelad 11-32 kassett och en 13-25 kassett fick sätta livet till för att tillsammans bli en åttadelad 13-32 kassett för sjudelad body... Ungefär samma steg som mitt gamla 14-24 frihjul men två extra växlar i uppförsbackarna, förhoppningsvis blir det bra!
Klarar din bakväxel att kassetten går från 14-24 => 13-32?

Pendlar-Bianchi
20240105_162604.jpg

Efter alldeles för många timmar med bågfil, nålfil, borr, våtslippapper m.m. så har jag nu en Campagnolo Super Record Long Cage bakväxel som sväljer 32t kassett och bör ha en total kapacitet på cirka 38t. Löphjulen räknas nog tekniskt sett som "oversize" också då de kommer från Shimano Ultegra 10-delat och är någon tand större än original Campagnolo hjul.
Nästa steg är att få dit en kedja för 9-delat i rätt längd, nuvarande kedja är för 6-8 delat och lite onödigt bred samt en smula kort.

Pendlar-Bianchi
Liten miniuppdatering:
I helgen fick jag på nya Continental Gatorskins (630-32) med latex-slangar på Bianchin, justerade kedjelängden på nya kedjan och provcyklade nya setupen för första gången! Växlarna fungerar som de ska, något känsligare när man ska hitta rätt bland växlarna men inget större problem. Inte helt oväntat när man trycker in två extra drev på samma utrymme heller. Ska bli jätteskönt att börja cykla med bockstyre och landsvägsdäck igen efter en vinter på MTB med dubbdäck...

Lite vikter från vinterns arbete kan jag trycka in här också:
Ofmega Forgiato 170mm 52-42 med kedjeskydd: 710g
Ofmega fyrkantsvevlager med italiensk gänga: 281g
Totalt: 991g

Shimano FC-RS400 170mm 50-34: 807g (enligt bike24)
Efter bearbetning i fräsen: 757g (3g tyngre än FC-R7100 med samma mått!)
Med 46t FSA klinga: 723g
Shimano BB-RS501 vevlager för italiensk gänga: 92g
Totalt: 815g

En viktminskning av vevpartiet på 176g samtidigt som utväxlingen passar mig betydligt bättre, lyftpinnarna på stora klingan gör det betydligt mer lättväxlat och lagret knakar inte - en markant förbättring skulle jag vilja säga!

Senast ändrad:
Pendlar-Bianchi
Ska försöka fixa lite aktuella bilder snarast!
Angående gamla bakhjul så var det inte Maillard Helicomatic; inga splines alls utan snarare en D-formad hub som dreven satt på... Ska försöka fixa bilder även på det!

Pendlar-Bianchi
Baknav2.jpg

Baknav1.jpg

Som utlovat, några bilder på mitt mystiska baknav... DHB Unihub verkar det heta; ruskigt tungt (helt i stål) med fem drev på... En vacker dag kanske jag ska mäta lite och se om det finn några moderna kassetter som går att modifiera för att passa på det - vore ju kul till ett retro-bygge att kunna köra högflänsnav...

Pendlar-Bianchi
Detta är ett bygge helt i min smak: En blandning mellan gamla, nya och modifierade delar. Det vanligaste är väl annars "neo-retro" där ramen är gammal och mer eller mindre allt annat nytt.

Kör du alltså friktionsreglage fortfarande?

Pendlar-Bianchi
20240312_164522.jpg

Dagsaktuell bild på cykeln i full pendlarmundering! Underbar dag att cykla - blå himmel, mestadels torra vägar och vindstilla.
20,3kg väger ekipaget som det står på bilden med ombyteskläder och laptop i väskorna - det var tur att jag lyckades spara de där 176 grammen ?
Mycket nöjd med vinterns uppgraderingar, utväxlingen fungerar jättebra för min cykling med täta steg i de farter jag cyklar mest. Den är lite benägen att spontanväxla bakväxeln ett steg när man växlar till lilla klingan fram och skarven mellan de två ihopblandade kassetterna är märkbart osmidigare att växla än resten av växlarna, men på det hela fungerar det utmärkt! Vilken skillnad i växlingsprestanda det blev med moderna klingor med lyftpinnar fram också - bara att lätta lite på pedaltrycket och lägga om så växlar den! Inget mer lirkande och överväxlande för att hitta stora klingan...

Senast ändrad:
Pendlar-Bianchi
Jag blir inspirerad.

Körde några cx-tävlingar på en cykel från 98-nånting och fick många glada reaktioner från medtävlande. Tänkte då att jag skulle försöka ta det till nästa steg och köra på en cykel från den här tidsperioden (sent 70 / tidigit 80-tal). Specifikt skulle jag då ha friktionsväxlar... Men det finns många utmaningar. Utväxling är en. En annan fråga är vilka ramar man kan få in crossdäck på, testade på min peugeot och där går det inte pga kedjestagen...

Pendlar-Bianchi
Jag blir inspirerad.

Körde några cx-tävlingar på en cykel från 98-nånting och fick många glada reaktioner från medtävlande. Tänkte då att jag skulle försöka ta det till nästa steg och köra på en cykel från den här tidsperioden (sent 70 / tidigit 80-tal). Specifikt skulle jag då ha friktionsväxlar... Men det finns många utmaningar. Utväxling är en. En annan fråga är vilka ramar man kan få in crossdäck på, testade på min peugeot och där går det inte pga kedjestagen...
Min ram sväljer sannolikt 35mm CX däck utan problem, kör 630-32 däck nu med skärmar och ganska gott om plats... Har sett två likadana till salu senaste åren, så det finns fler runt om i landet! Kanske inte roligaste ramen att utgå ifrån om man vill tävla CX dock, Bianchi Tubi Calibrati är inte direkt de lättaste, styvaste ramrören på marknaden... Det finns ju dock andra touring-ramar i lite finare material som har plats för stänkskärmar, så det borde ju finnas några där man kan få in 35mm CX däck. Låter som ett riktigt roligt projekt att få ihop!

Pendlar-Bianchi
Kanske inte roligaste ramen att utgå ifrån om man vill tävla CX dock, Bianchi Tubi Calibrati är inte direkt de lättaste, styvaste ramrören på marknaden...
Fast nu är ju en del i detta att jag är ganka kass och hade fått dåliga resultat även med en lätt modern hoj. Dom här påhitten med gamla cyklar ger mig en "ursäkt" när jag kommer sist :-)

Pendlar-Bianchi
Härligt bygge och roligt när man tar hand om gamla saker :-)

Jag är inte särskilt bra på att meka med cyklar men jag tror mig ana att växlingen av bakväxeln kan bli bättre. Om dragningen av växelvajer + hölje fortfarande ser ut som på bilden i inlägg #10 kan det troligtvis orsaka problem med växligen (i alla fall på moderna indexerade växlar?).

Växelvajer + hölje skulle må bra av vara lite längre så den kan ansluta bakväxeln i en mer rak linje. Höljet ser dessutom inte ut att passa in i justerskruven, här behövs nog en passande ändhylsa för växelhöljet.

1710321521371.png

Pendlar-Bianchi

Jag är inte särskilt bra på att meka med cyklar men jag tror mig ana att växlingen av bakväxeln kan bli bättre. Om dragningen av växelvajer + hölje fortfarande ser ut som på bilden i inlägg #10 kan det troligtvis orsaka problem med växligen (i alla fall på moderna indexerade växlar?).

Växelvajer + hölje skulle må bra av vara lite längre så den kan ansluta bakväxeln i en mer rak linje. Höljet ser dessutom inte ut att passa in i justerskruven, här behövs nog en passande ändhylsa för växelhöljet.

Visa bilaga 685834
Gör som havet: Våga!

För övrigt en mycket inspirerande tråd och härlig cykel.

Pendlar-Bianchi

Visa bilaga 685834
Det står på "att-göra" listan! Finns en del annat smått och gott att se över också, gäller ju att inte få slut på projekt i förtid ?

Pendlar-Bianchi
Vinterns lilla Bianchi-projekt stavades styrlager. Ofmega original-lagret fungerade visserligen och var inte märkbart "hackigt", men tyvärr är gängorna på gaffeln skadade precis där den gängade lagerkoppen sitter. Då det finns ett låsspår på gaffeln som hindrar bromsvajerhängaren från att rotera så har det fungerat hyfsat att bara använda låsmuttern, men det är ju långt ifrån optimalt.
Efter en del mätande och funderande beställde jag ett Stronglight A9 styrlager som tomten fick slå in och lägga under granen... Igår var jag och sonen ute och bytte - demontering av gamla lagret var inga konstigheter och med hjälp av lite gängstång och brickor satt snart de nya lagerkopparna i ramen. Den stora utmaningen var "crown race" som skulle monteras på gaffeln. Min Bianchi är ytterst italiensk med 26,8mm diameter på gaffeln vilket inte passar så bra med de flesta moderna lagerstandarder...
20250103_135023.jpg
Ett tappert försök gjordes att svarva en offerbit som centrerade lagersätet för att sedan limma fast det och svarva upp innerdiametern. Tyvärr är det väldigt lite plan yta på baksidan av delen, så det höll inte riktigt. Nästa lösning blev att försiktigt spänna upp lagersätet direkt i chucken och svarva ur innerdiametern. Med två mycket försiktiga skär och ett riktigt vasst svarvstål gick det galant och sedan var det bara att värma delen lite så trillade den dit på gaffeln utan protest! Nu sitter alla delarna där de ska och det nya lagret använder oskadade delar av gängorna, så nu är det bara att invänta våren!

Pendlar-Bianchi
Proffsigt!

Off: Lärde mig nyligen, att drottning Katarina av Medicis parfymör hette Bianchi. Förutom parfymör var han förmodligen giftblandare, (1500 - 1600-talen.)

Pendlar-Bianchi
För att göra en kort historia lång...

Visa bilaga 661152
För något över 20 år sedan kom jag över ett soprumsfynd, en Bianchi från mitten av 70-talet. Bakhjulet var bortom räddning och cykeln var allmänt sliten, men med hjälp av ett bakhjul från ett annat soprumsfynd och lite servicedelar blev det en användbar cykel... Bakhjulet var en sorglig historia med en bucklig stålfälg och krokig hjulaxel, men cykeln rullade i det utförandet i över 10 år.
Nästa iteration av cykeln uppstod när jag fick en överbliven 622 aluminiumfälg när min frus cykel fick ett nytt framhjul med navdynamo. Lite nya ekrar och en kväll senare satt en rak och rund aluminiumfälg bak - åkuplevelsen var som dag och natt, men mullet-stuket med 622 bak och 630 fram var inte så roligt. Ytterligare några år senare kom jag över ett komplett 630 bakhjul med snyggt högflänsnav som bara behövde några nya ekrar och riktning (trodde jag). Lite mek senare satt det på plats på cykeln och glad i hågen gav jag mig ut på en provtur. Tyvärr visade det sig att dreven var för slitna så kedjan rappade över på flera av dem. Vidare undersökning visade att navet var en tidig variant på kassett av en standard som verkar vara helt utdöd (d.v.s. inte varken Hyperglide eller Uniglide), så det navet ligger i numera i en låda här hemma... Nästa iteration blev då navet från det gamla hjulet med den nya fälgen, en kombination som fungerade bra fram till dess att även det frihjulet var utslitet. Tyvärr var även det navet en standard som inte var helt lätt att få tag i delar till (inte modern frihjulsgänga...), så nu slog jag till på stort och köpte ett nytt, billigt 630 bakhjul komplett med nav för vanligt frihjul. Ett nytt 14-24 frihjul blev det också och cykeln fungerade som den skulle igen. Ett par år har gått sedan dess, hjulet rullar fortfarande men axeln blir allt krokigare (ett problem samtliga nav har haft på den här cykeln) och utbudet på utväxlingsalternativ på billiga frihjul är lite begränsat.

I vintras byggde jag en modern 2x11 kolfiber-gravel att cykla på, det belyste tyvärr en del brister med min gamla trotjänare... 52-42 + 14-24 är väldigt tungt för lilla mig, 58x58cm ram med 110mm styrstam är väldigt stort och Ofmega vevlagret från 70-talet är väldigt slitet... Cykeln är dock bekväm, har pakethållare och stänkskärmar och är inte särskilt stöldbegärlig, så en plan har börjat ta form. För att kunna använda den till att pendla till tåget och liknande utan att känna att jag tappar en massa jämfört med nya cykeln skulle jag vilja:
  • Byta till en kortare styrstam
    • 80-90mm lång
    • Klassisk quill-stam i aluminiumfinish
    • Får gärna vara italiensk, helst 3T Touriste för att hålla cykeln "original"
  • Byta till ett modernare vevparti
    • Aktuell standard (JIS, Hollowtech 2 el. dyl.), inte Ofmega proprietär fyrkantsaxel...
    • Möjlighet att köra klingor kring 46-36 eller så (en landsvägstrippel kan absolut också fungera, lite beroende på utväxlingar). Vettig BCD som det faktiskt finns klingor att köpa till
    • Aluminiumfinish
  • Byta till ett bakhjul med Hyperglide-body (jag har ett 630 bakhjul med 7-delad Hyperglide body som väntar i garaget redan)
    • Hemmabyggt hjul med Shimano STX nav, 126mm OLD, okänd fälg
  • Se vad jag kan göra för att få dit en lite större kassett med Campa Super Record växlarna (sväljer max 25t på min ram)
    • Utvärderar för tillfället ett hemmahack med längre cage och större löphjul, kommer troligen att bli någonting liknande (om jag inte köper en Soma Long Cage)
Tanken är att hålla stilen rimligt tidsenlig, så klassisk quill-stam och smala vevarmar i aluminiumfinish är det som gäller. Då kolfibercykeln har ätit "hela" cykelbudgeten för en överskådlig tid framöver så blir det budget-bygge, begagnade delar eller billiga nya delar lockar således... Någon som råkar ha en 80-90mm quill-stam (gärna 3T Touriste för att matcha resten) eller ett vettigt vevparti (Ultegra 6603, Stronglight Impact, gamla MTB delar eller liknande) liggandes som de gärna blir av med?
Har 1 llikadan Bianchi ifrån mitten av 1970talet. Tom samma färg. Antar därför att din hoj är utrustad med Campagnolo. Dessa hojar är numera extremt sällsynta! Under denna epok var dessa cyklar utrustade med 5sp frihjulskrans. Går dock att uppgradera till 6. Med lite lirkande av ställskruvarna på bakvxl. Men antar att din hoj saknar växelöra bak och att därför bakväxeln är monterad på bakhjulets axel. Dock var inte originalhjulen av stål, utan av ohärdad aluminium, vilket gjorde dom fullständigt omöjliga att rikta!
Originalskärmarna på dessa hojar. Ack så vackra i ,aluminium! Blocklås var standard. Tyvärr var fjädern i bakväxeln för klen. Fö var reglagen helt ok i knackig italiensk stil.
Vet inte om jag lagt ut någon bild på denna hoj. Men har valt att behålla cykeln av nostalgiska själ!

Pendlar-Bianchi
Kul med fler liknande hojar! Har sett en i princip identisk på annons och en snarlik men med fabriksmonterat blockljus och lite annan färg på dekalerna, så de finns där ute... Framhjulet på min är sannolikt original och har hållit sig rakt sedan det riktades i slutet av 90-talet. Originalbakhjulet har jag aldrig sett, men det hade sannolikt 5-delad frikrans som du säger. Jag har kört både 5-delad och 6-delad frikrans och numera kör jag 8-delad kassett på 7-delad HG-body (d.v.s. 8 av 9 drev från en 9-delad kassett). Allt med Campagnolo-växlar, dock något modifierad bakväxel för att klara 32t kassett. "Växelörat" är som syns på bilderna en bockat plåt som hålls fast av hjulaxeln, gängad 3/8"x1mm på sant italienskt vis...

Min har skärmar i kromad plåt och har sannolikt haft dynamobelysning från början. Framlampa och dynamo saknades dock när jag fick tag i cykeln och baklampan saknade glas så den har plockats bort. Fäste för dynamo på gaffeln har den dock!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp