Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Har just skaffat trainer och kört ett pass med Zwift. Kul!

Nu undrar jag om någon har tips på billigt styrfäste för telefonen? Alltså köra companion-app. Blev lite fippligt att ha den på ett bord bredvid. Fästet kan ju egentligen vara hur dåligt som helst, skall inte köra det utomhus.

Alternativt fäster jag luren med gummiband men lite finare kan jag väl unna mig.
Inte klockrent ha den på styret, kört man hårt eller svettas mycket börjar telefonen freebasa typ. Vet inte om om det var det, men en gång gjorde telefonen (zwift companion) u-sväng av sig själv på väg uppför alp de zwift..
Haft den på styret några år. Men nu är den på lifeline trainer bordet, inte perfekt. Men den sliper svetten i alla fall.

Jag funderar på att köpa ett svettskydd med inbyggd ficka för telefonen, just för kombinationen skydda cykeln och ha Companion-appen någorlunda i blickfånget. Dålig idé?

Nu undrar jag om någon har tips på billigt styrfäste för telefonen? Alltså köra companion-app. Blev lite fippligt att ha den på ett bord bredvid. Fästet kan ju egentligen vara hur dåligt som helst, skall inte köra det utomhus.
Du bygger naturligtvis ihop ett kit med RAM Mounts. Då kan du få mobilen precis där du vill ha den. Kostar iofs en del, men då kan man använda hållaren på cykeln, motorcykeln, skotern, i bilen, båten eller varhelst man vill.

Jag funderar på att köpa ett svettskydd med inbyggd ficka för telefonen, just för kombinationen skydda cykeln och ha Companion-appen någorlunda i blickfånget. Dålig idé?
Det från tacx som XXL säljer (sålde?) har funkat fint för mig.

Min svåger hade dock problem med det, då han är relativt kobent.

Jag har ett extra skal där jag monterat ett självhäftande garminfäste på baksidan så bara att klicka i garminhållaren (om man nu redan har en sån monterad såklart)

Har just skaffat trainer och kört ett pass med Zwift. Kul!

Alternativt fäster jag luren med gummiband men lite finare kan jag väl unna mig.
Jag har en 129:- hylla från Ikea bredvid cykeln. Sjukt smidigt.

Edit: såg nu att TS redan provat bord men måste säga att bord är smidigt. Hållare på cykeln resulterar bara i svettig telefon är min erfarenhet.

Senast ändrad:
Jag har ett extra skal där jag monterat ett självhäftande garminfäste på baksidan så bara att klicka i garminhållaren (om man nu redan har en sån monterad såklart)
Har sett sådant på Aliexpress men orkar inte vänta på att få levererat (kostar väl 10 kr, men tar en månad).

Hittade denna på Decathlon, det vore ju faktiskt absolut smidigast (förutsatt att det funkar).

Har en gammal iPhone med extra stor skärm som legat i en låda i 4 år jag kan använda.

köp 2 . Spelar ingen roll vilket du köper, vid daglig användning håller de typ ett år.

jag kör Netonnet´s andersson Pulsband. finns ingen anledning att betala mer.
Tänkte protestera. Mitt Wahoo-band har nog hängt med 4-5år. Visst håller sensorplattorna på att lossna, men det fungerar fortfarande som det ska.

Sen såg jag att du skrev ”daglig användning” och plötsligt så får jag ge mig. Våra pulsband håller nog samma lika… :-)

När jag ska köpa nytt ska jag också köra Netonnet.

Den lilla pucken kan hålla i all evighet men själva bandet brukar ta slut på en innomhussäsong för mig. jag köpte billiga färgglada band på amazon senast

Tänkte protestera. Mitt Wahoo-band har nog hängt med 4-5år. Visst håller sensorplattorna på att lossna, men det fungerar fortfarande som det ska.

Sen såg jag att du skrev ”daglig användning” och plötsligt så får jag ge mig. Våra pulsband håller nog samma lika… :-)

När jag ska köpa nytt ska jag också köra Netonnet.
Går ju att reklamera wahoos pulsband, det gjorde jag fick ett komplett nytt, nya versionen.
Är inne på min andra sedan våren 2020.

Själv kör jag med Wahoo Tickr eller Polar H10 pulsband. Det sistnämnda är skönast att ha på sig och favoriten, men använder även Wahoo, fast mest på trainern. Synd bara att H10 använder CR2025 batterier och inte CR2032.

IMG_1411.jpeg
Kör på Apple TV med pulsband+trainer via Companion. Idag under SWE-cup när sonen körde började det plötsligt tappa kontakten regelbundet ca var trettionde sekund. Kört samma setup i ett år utan problem. Någon idé vad som kan strula?

Visa bilaga 670240
Kör på Apple TV med pulsband+trainer via Companion. Idag under SWE-cup när sonen körde började det plötsligt tappa kontakten regelbundet ca var trettionde sekund. Kört samma setup i ett år utan problem. Någon idé vad som kan strula?
Svårt att säga, allt trådlöst kan ju i princip störa då, tex microvågsugn.
man ska ändra kanal 10 i routern, som är default på 2,5Ghz. Måste för ant+, bör göras för blueetoot oxå.
För att enkelt kolla kanalen wifi använder använd andoid appen netspot.

annars har nog zwift insider bäst info t ex
eller zwifts felsöknings sida
tyvärr kan man ju inte köra zwiftaliser på appletv, då man inte kommer åt loggen...

Har aldrig problem med laptop & ant+ (kinetic), under watopia fick jag köra ethernet kabel istället för wifi några gånger.
Annars kör jag wifi, bootar routern typ 1 gång per vecka.

Senast ändrad:
Finns det happykorrekt fläkt att rekommendera?
Hittade denna men kanske vill man inte ha golvmodell?
I klenaste laget skulle jag säga iallafall om du inte har riktigt svalt där du kör. Jag har ungefär en sån här men min är på 140W.

Finns det happykorrekt fläkt att rekommendera?
Hittade denna men kanske vill man inte ha golvmodell?
Har också en sån här. Smidigt med fjärrkontroll och bra blås men lite väl samlad luftström och lite högljudd tycker jag. Sonen föredrar dock denna före den andra.

Vacmaster

Använder 3 såna här

Alldeles perfekt! Allt styrs via app i mobilen, steglös fläktstyrka 0-100%, antingen konstant vind eller naturlig där den pulserar och efterliknar verklig vind. Roterar 30, 60, 90, 120 eller 140 grader. Samt nästintill ljudlösta bortsett från maxeffekt på konstant vind.

Blir inte mer än svettdroppar på mattan även vid maxbelastning

Körde en workout nyss som tjatar om "ERG off" förutom vid vila.
Vad är grejen med det?

Provade lite först, men blev hela tiden fel växlar och effekt, så det fick vara på sen. Känns som man tappar poängen med strukturerade pass.
Vad har jag missat?

Vad är grejen med det?

Provade lite först, men blev hela tiden fel växlar och effekt, så det fick vara på sen. Känns som man tappar poängen med strukturerade pass.
Vad har jag missat?
Jag vet inte men blocken som heter freeride (grått) är inte erg. Jag har kopierat pass från annan plattform istället så jag slipper sånt.

Det var ingen freeride i denna, och den funkade hur bra som helst med ERG på.

Men den uppmanade hela tiden att man skulle slå av det (och slå på för vilosegment).
Finns en del pass där de vill att du skall styra effekten på intervallerna med kadens istället för ERG.
De jag testat säger 85rpm i vila och 100+ för själva intervallen.

Då väljer du lämplig växel så kan du snabbare styra effekten framförallt om det är korta intervaller.

Men på min Wattbike funkar det uselt då man inte kan växla i workouts på Atom1.

Och det funkar precis lika bra med ERG på. ?

Finns en del pass där de vill att du skall styra effekten på intervallerna med kadens istället för ERG.
De jag testat säger 85rpm i vila och 100+ för själva intervallen.

Då väljer du lämplig växel så kan du snabbare styra effekten framförallt om det är korta intervaller.

Men på min Wattbike funkar det uselt då man inte kan växla i workouts på Atom1.

Och det funkar precis lika bra med ERG på. ?
Kan tänka mig att det över lag funkar, om man faktiskt är van vid att växla inte bara coastar nedför.

Men med 15sek långa intervall var det inte lätt att få det rätt ?

Är det någon som byggt nån slags ställning istället för framhjul på trainer för att spara plats inne?

Finns det isåfall inspirationsbilder?

Vad är grejen med det?

Vad har jag missat?
De flesta strukturerade pass utgår från FTP och det är tämligen irrelevant på korta intervaller som 10/15/20 sekunders där man i princip skall maxa. Två personer med samma FTP kan ha flera hundra Watts skillnad i maxeffekt. Då är det bättre att köra utan ERG och maxa fritt med hjälp av växlarna.

De flesta strukturerade pass utgår från FTP och det är tämligen irrelevant på korta intervaller som 10/15/20 sekunders där man i princip skall maxa. Två personer med samma FTP kan ha flera hundra Watts skillnad i maxeffekt. Då är det bättre att köra utan ERG och maxa fritt med hjälp av växlarna.
Jag typ förstår vad du menar men förstår inte alls vad du säger :p

Klart det är skillnad mellan olika personers maxeffekt, men varför inte då bara sätta respektive med ERG?

Och det tar ju tid att hitta rätt effekt med växlar. Och plötsligt blir det en virtuell nedförsbacke i det hela.
Helt bortkastat på 15 sekunder upplever jag.

Ja, vilken tråd var det? Några veckor sen...
Här såklart!

Man kan ju inte svetsa, men tänkte skruva lite trä istället.

Hur mycket behöver dom palla? Känns som att det blir rätt lite kraft där fram?

Jag typ förstår vad du menar men förstår inte alls vad du säger :p

Klart det är skillnad mellan olika personers maxeffekt, men varför inte då bara sätta respektive med ERG?

Och det tar ju tid att hitta rätt effekt med växlar. Och plötsligt blir det en virtuell nedförsbacke i det hela.
Helt bortkastat på 15 sekunder upplever jag.
Om du kör ett egendefinierat pass där du själv bestämt effekten i intervallerna, så funkar det med ERG. De fördefinierade passen gissar dock bara din 5- 10-, 15- elller 20-sekunders effekt utifrån FTP.
Wahoo SYSTM använder dock algoritmer baserade på din effekt på kortare intervaller, så jag gissar att de stämmer bättre. Kör själv dessa med ERG på.

Här såklart!

Lite längre ner hittar du den i trä jag tänkte på

Här såklart!

Sätt framhjulet på en personvåg och sprinta, så får du en indikation.

Trä brukar ju hinta om att det är påväg att ge upp åtminstone, så håll lite koll och kika efter sprickor.

Om du kör ett egendefinierat pass där du själv bestämt effekten i intervallerna, så funkar det med ERG. De fördefinierade passen gissar dock bara din 5- 10-, 15- elller 20-sekunders effekt utifrån FTP.
Wahoo SYSTM använder dock algoritmer baserade på din effekt på kortare intervaller, så jag gissar att de stämmer bättre. Kör själv dessa med ERG på.

Så du menar egentligen att siffrorna i workouten mest är "trams", och så kan man lika gärna trampa på i vad det nu än blir med växlar?

Så du menar egentligen att siffrorna i workouten mest är "trams", och så kan man lika gärna trampa på i vad det nu än blir med växlar?
Ja. Gissar Zwift din 10s effekt till 700W, men du presterar 1000W, så blir det lite bleka intervaller. Tvärtom, så blir det tvärstopp under första intervallen.

Ja. Gissar Zwift din 10s effekt till 700W, men du presterar 1000W, så blir det lite bleka intervaller. Tvärtom, så blir det tvärstopp under första intervallen.
Nu gissade dom 400+ nånting, och när jag försökte utan EGR så låg jag och vispade under 300 innan perioden var slut.

Man hade ju typ önskat att lutningar helt ignorerades under workouts, så att man lättare kunde växla sig fram till något

Man hade ju typ önskat att lutningar helt ignorerades under workouts, så att man lättare kunde växla sig fram till något
Jag kör visserligen mina strukturerade pass med ERG, men trodde i min enfald att dylika pass utan ERG också ignorerade lutningen.
Är du säker på att det är så och inte bara att det krävs många växelsteg för att öka 400+ watt?

Jag kör visserligen mina strukturerade pass med ERG, men trodde i min enfald att dylika pass utan ERG också ignorerade lutningen.
Är du säker på att det är så och inte bara att det krävs många växelsteg för att öka 400+ watt?
Jag vet fan inte. 15 sekunder när man redan är rätt mör, inte mycket hjärnan hinner med att analysera på den tiden :LOL:

Nu gissade dom 400+ nånting, och när jag försökte utan EGR så låg jag och vispade under 300 innan perioden var slut.
300W på högsta växeln och fullt pådrag? I så fall borde du kunna ställa upp basmotståndet några hack. (Har iofs inte kört Zwift på länge, men det borde gå. Annars blir det löjligt lätt på lägsta växeln.)

Körde nyss 2x5x10s på Wahoo SYSTM i ERG-mode. Min Kickr skickade på 800+W i intervallerna, vilket var precis på gränsen av min kapacitet för tillfället. Tre av intervallerna lade den dock på motståndet lite sent, så missade halva de intervallerna. Då hade det kanske varit bättre att köra utan ERG och styra motståndet med växlarna. Även SYSTM rekommenderade att stänga av ERG under dessa korta intervaller.

Senast ändrad:
Här såklart!

Jag prototypade pallbocksversionen men kändes sådär så gjorde inte klart den. Tror inte det behövs så mycket, vad har du för trainer? Vissa vaggar lite, vet inte hur pass det kan behövas röra sig fram med.

Jag prototypade pallbocksversionen men kändes sådär så gjorde inte klart den. Tror inte det behövs så mycket, vad har du för trainer? Vissa vaggar lite, vet inte hur pass det kan behövas röra sig fram med.
Zwift hub, den är rätt ok stabil.

Däremot är det en mtb på den, och gaffeln dyker lite även helt "låst", blir kanske inte jättebra utan hjul ..

Tillbaka
Topp