Få loss trilskande fyrkants vevlager

stigfinnare

Aktiv medlem
Blir lite galen av grabbens hoj. Vevlagret hade som synes på bilden sett sina bästa dagar, men jag kan inte få loss vänstersidan hur jag än försöker. Har använt rikligt med 5-56 och våld.

Jag är rätt säker på att jag drog medsols på högersidan och således ska dra motsols här men tvivlet börjar komma. Vilket håll ska jag dra och vad kan jag prova mer än skiftnyckel och hammare?

IMG_9267.jpeg

Bilagor

• IMG_9268.jpeg
    IMG_9268.jpeg
    873.3 KB · Besök: 67
Det bör vara högergänga på vänstersidan. Och lossas alltså motsols.

Om du har en spis med glashäll eller gjutjärnsplattor så kan du lägga vevlagret mot en av dem för att få upp temperaturen ordentligt. Strykjärn borde också funka, men det har jag aldrig provat.

Slå på låsringen med dorn/huggmejsel/valfritt skrot och hammare. Det ger mycket större kraft än vad du lyckas få med en haknyckel.

Håll vevlagersverktyget på plats axiellt med en skruvtving. Missa inte att lossa successivt när vevlagret börjar komma ut.

Jag upprepar bara det alla sagt tidigare:

Motsols för att lossa vänstersidan. Medsols för att lossa högersidan. Jag brukar tänka att vevlager ska skruvas fast baklänges om man tänker på hjulens rotationsriktning, och skruvas loss framlänges = det håll som hjulen roterar när cykeln rör sig framlänges.

Låsringen måste bort först. Den lossar du genom att skruva den motsols. Hakverktyget är tyvärr ganska värdelöst. Knacka loss, eller köp ringnyckel av rätt typ. Oklart om modellen nedan passar just din låsring, men principen är den rätta i alla fall.
1704439732548.jpeg

Jag upprepar bara det alla sagt tidigare:

Motsols för att lossa vänstersidan. Medsols för att lossa högersidan. Jag brukar tänka att vevlager ska skruvas fast baklänges om man tänker på hjulens rotationsriktning, och skruvas loss framlänges = det håll som hjulen roterar när cykeln rör sig framlänges.

Låsringen måste bort först. Den lossar du genom att skruva den motsols. Hakverktyget är tyvärr ganska värdelöst. Knacka loss, eller köp ringnyckel av rätt typ. Oklart om modellen nedan passar just din låsring, men principen är den rätta i alla fall.
Visa bilaga 674107
Funkade att knacka bort låsringen med en skruvmejsel, tack!

För att det ska vara lättare att få bort nästa gång, räcker det med lite litiumfett?

Funkade att knacka bort låsringen med en skruvmejsel, tack!

För att det ska vara lättare att få bort nästa gång, räcker det med lite litiumfett?
Ja, litiumfett eller något annat fett. Jag använder Biltemas universalfett. Jag kanske har fel, men jag tar hellre lite för mycket än lite för lite, och så torkar jag bort överflödigt fett efter att jag monterat allt.

Tillbaka
Topp