Visa din misär!

Visa din misär!
Jag tror eventuellt inte man räknas som cyklist av puritanerna utan mer som nån sorts skogsmulle.

Det är ju avsevärt mer dynamiskt att cykla mtb men även där kan man ju misstänka att lite kompletterande träning inte vore fel ibland…

Jag har aldrig haft en bättre tränad överkropp än sedan jag började cykla helstel MTB i stök. Men då var referensen rätt låg.

Däremot är ju en timmes mtb-cykling ytterst liten belastning jämfört med en timmes löpning samma sträcka imho.

Men fel belastning är precis vad man vill unvika. Löpning ger större åkning av kapaciteit eller/och uthållighet än de flesta andra aktiviteter, men ger rätt ofta problematiska belastningar på olika kroppsdelar. Dessutom skulle jag tänka att man inte tränar överkroppen mycket vid löpning, men jag är ingen expert.

Visa din misär!
Tänker du här att man cyklar sakta eller springer fort?
En timme vid samma relativa ansträngning då kanske. Cykling är snällare än löpning. Riktigt brötig cykling blir ju till slut mer eller mindre löpning med medhavd cykel, så det är en flytande skala. Plan asfaltsväg är såklart ännu mindre belastande än riktigt stökig stig. Sen kan man såklart köra sig fullständigt slut på en timme asfalt också utan problem, men då har man bara använt vissa delar av benen och det som diskuterades, alltså cyklingen som funktionell träning, är närapå noll.

Att sakta mala fram i löpning i 5-6 min/km är knappast någon hälsokur över tid det heller, så det är inte det jag förespråkar. Vi behöver träna kondition över lång och kort tid (dvs ibland 1 h, ibland 5 h), ibland lyfta tungt men få gånger, ibland lyfta lätt men många gånger, ibland träna statiskt, ibland spänst. Blir man enformig stängs de övriga funktionerna av, varpå det är värre och värre att starta igång dem igen.

Edit: Sen är det ju så att vi är gjorda för att vara aktiva all vaken tid och sen sova i en grotta. Idag lever i princip alla människor ett extremt inaktivt liv. Även om man tränar säg 10 h i veckan på en seriös nivå så sitter man på sin röv på jobbet resten av tiden eller på samma röv i soffan och slöar, så det där aktiva livet som vi har kroppar för är det nästan ingen som lever. Tyvärr.

Visa din misär!
Vi behöver träna kondition över lång och kort tid (dvs ibland 1 h, ibland 5 h), ibland lyfta tungt men få gånger, ibland lyfta lätt men många gånger, ibland träna statiskt, ibland spänst. Blir man enformig stängs de övriga funktionerna av, varpå det är värre och värre att starta igång dem igen.
Tycker det där ändå låter rätt likt min cykling. Eller förlåt, "när jag + mtb transporterar oss". Så får man välja om man kallar det cykling eller ej.

Sen är jag rätt nyfiken på vad som menas med att belasta benstommen (eller "belastar skelettet" som 1177 skriver).

Om man ska vara petig så händer det ju konstant sålänge man inte är tyngslös, men fattar ju att det inte räknas. Vart går gränsen? Är det rumpkontakt med sadeln som gör att cykling inte räknas? Eller behövs det mer belastningar från olika riktningar?

Visa din misär!
Tycker det där ändå låter rätt likt min cykling. Eller förlåt, "när jag + mtb transporterar oss". Så får man välja om man kallar det cykling eller ej.

Sen är jag rätt nyfiken på vad som menas med att belasta benstommen (eller "belastar skelettet" som 1177 skriver).

Om man ska vara petig så händer det ju konstant sålänge man inte är tyngslös, men fattar ju att det inte räknas. Vart går gränsen? Är det rumpkontakt med sadeln som gör att cykling inte räknas? Eller behövs det mer belastningar från olika riktningar?
Ingen aning kring benstomme, men brukar man inte säga att den ska ha "slag och vibrationer" i lagom mängd? Tror inte på att se och träna en enskild del - det reder sig om man ofta och regelbundet utsätter sig för fysiskt jobbiga saker helt enkelt.

Visa din misär!

Här finns en hel del matnyttigt. Nackdelen för oss som är uppväxta redan är att de flesta av oss inte var välkomna att träna styrka när vi var unga och på så vis gick miste om möjligheten att bygga en riktigt god benhälsa.

Visa din misär!
Låter inte som en cx-tur utan en tur på cx.
1704467610601.png

Du menar att det är CX som ska ta en tur på cyklist, och inte cyklist som ska ta en tur på CX?

Visa din misär!
Jag har träffat Niklas Wikegård två gånger i modern tid. Första gången försökte han få mig att fatta att padel var da shit och att bara måste testa. Nästa gång var väl ett år senare i väntrummet på Sophiahemmet när hans hälsena var av.

Visa din misär!
Jag är för närvarande osannolikt hel. Har alltid gjort många saker förutom att cykla. Nu spelar jag volleyb*ll en gång i veckan i tre timmar. Skulle köra snöslunga innan jobbet för några dagar sen. Knatar ut med fem liter Aspensoppa i vänster näve, halkar på snödold glansis, benen i vädret och landar enbart på ryggen på isig betong. Slår varken i huvud armbågar eller något annat, reser mig, hittar andningen, luften gick ur, och fortsätter gå. Tror inte jag klarat det så bra i min ålder utan mångsidig träning. Nu var ju inte det här misär, ber om ursäkt att jag inte gick i tusen bitar. Det blir fler tillfällen att försöka. Krya på er, ni som lider i tråden.

Visa din misär!
Ja, det kanske man kan kalla det.
Påkörd av bilist vid cykelöverfart. Eftersom jag fick lite minneslucka vet jag inte exakt hur det gick till. Jag tror att bilen träffade bakhjulet som gjorde att jag fick kast på cykeln och körde ner i diket där det tog tvärstopp och jag flög över styret och landade på motstående dikesvall. Enligt ett vittne var det en ordentlig flygtur. Tuppade av och låg i diket. Som tur var fanns det vittnen som ringde på ambulans. Bilisten körde vidare.

Visa din misär!
Ja, det kanske man kan kalla det.
Påkörd av bilist vid cykelöverfart. Eftersom jag fick lite minneslucka vet jag inte exakt hur det gick till. Jag tror att bilen träffade bakhjulet som gjorde att jag fick kast på cykeln och körde ner i diket där det tog tvärstopp och jag flög över styret och landade på motstående dikesvall. Enligt ett vittne var det en ordentlig flygtur. Tuppade av och låg i diket. Som tur var fanns det vittnen som ringde på ambulans. Bilisten körde vidare.
Fyfan vilket jävla arsle ?

Senast ändrad:
Visa din misär!
Jag har träffat Niklas Wikegård två gånger i modern tid. Första gången försökte han få mig att fatta att padel var da shit och att bara måste testa. Nästa gång var väl ett år senare i väntrummet på Sophiahemmet när hans hälsena var av.
Den stora frågan är väl vad du gjorde i väntrummet? Paj hälsena? ?

Visa din misär!
Galet, mtp. ålder och aktivitet. /
Min grånade mamma stärktes upp med preparat, efter andra cancer-operationen. -Så det kan fås bra "motmedel"! För oss övriga gäller det att studsa vidare och stimulera skelettet..

Tillbaka
Topp