Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
[OffTopic] I Änggården försöker jag att sköta mig, i Svarte mosse svinar jag lite mer.

[OnTopic] I tisdags var det rejält vattensjukt i Svarte mosse. Gissar att det är liknande idag.

Hur är föret i GBG?
Drog ut vid 11 i ÄGB och tyckte det helt klart var bättre idag. Första gången någonsin (typ) som jag cyklat stig med FF, men helt klart smart ?Bra före på kullen (om den nu har nått namn) med Kjärstin, Dubbelbranten, Eklanda Switchbacks osv. Men när regnet började blev det lite mer halt.
IMG_20231231_113834.jpg

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Någon med färsk rapport från skogen? Isigt på stigarna eller ok grepp? Har surhålorna börjat frysa? Vågar man sig ut imorgon kväll eller är det längre sjukskrivning att vänta? Trampar i Partille om det är någon som är sugen att hänga på någon dag eller kväll! ?

Hur är föret i GBG?
Någon med färsk rapport från skogen? Isigt på stigarna eller ok grepp? Har surhålorna börjat frysa? Vågar man sig ut imorgon kväll eller är det längre sjukskrivning att vänta? Trampar i Partille om det är någon som är sugen att hänga på någon dag eller kväll! ?
Har inte varit ute på riktigt i skogen, men tror det kommer vara ganska bra imorgon. Problemet blir att ta sig till stigarna. Jag har 1-2 km asfalt beroende på var jag ska, och där är det ruggigt lurigt (utan dubbar dvs).

Det var några partier med sväll-is när jag var ute i hagarna och åkte pulka med barnen förut. Tidigare sa rapporten att det skulle bli lite snö imorgon, men nu verkar det bli uppehåll. Pudersnö ovanpå isen blir superlurigt, så vi får väl hålla tummarna för mycket snö eller ingen snö tror jag.

Jag kan för övrigt eventuellt cykla en sväng till helgen. Planerade att långcykla på asfalt men -14 grader på lördag gör att jag ställer mig lite tveksam..?

Hur är föret i GBG?
Har inte varit ute på riktigt i skogen, men tror det kommer vara ganska bra imorgon. Problemet blir att ta sig till stigarna. Jag har 1-2 km asfalt beroende på var jag ska, och där är det ruggigt lurigt (utan dubbar dvs).

Det var några partier med sväll-is när jag var ute i hagarna och åkte pulka med barnen förut. Tidigare sa rapporten att det skulle bli lite snö imorgon, men nu verkar det bli uppehåll. Pudersnö ovanpå isen blir superlurigt, så vi får väl hålla tummarna för mycket snö eller ingen snö tror jag.

Jag kan för övrigt eventuellt cykla en sväng till helgen. Planerade att långcykla på asfalt men -14 grader på lördag gör att jag ställer mig lite tveksam..?

Japp det är just pudret på eventuell is jag inte tycker är kanon. Har också ett par km till stigen, utgår från furulund, men får ta det i sakta mak så går det nog hyfsat. Får se när men lördag blir det säkert en sväng.

Hur är föret i GBG?
Japp det är just pudret på eventuell is jag inte tycker är kanon. Har också ett par km till stigen, utgår från furulund, men får ta det i sakta mak så går det nog hyfsat. Får se när men lördag blir det säkert en sväng.
Håller själv till i Lexby alternativt Furuskog så det är ju nära! Håller koll på tråden hur planerna går, så får vi se hur det funkar!?

Hur är föret i GBG?
Någon som varit i Vättlefjäll senaste dagarna? Vi tänkte promenera stig från Surtehållet imorgon. Går det ens? Med barn under 6år..
Jag svarar mig själv. Toppenfint i Vättlefjäll igår. Ingen is i skogen annat än i vattensamlingar. Allt vi gick var cyklingsbart och de däckspår som vi såg tyder på samma sak.

Hur är föret i GBG?
Det var ju knappt någon is alls så länge man höll sig borta från grusvägarna! :)

1000025316.jpg

Prima ute nu, äntligen genomfruset och lättrullat. Marginellt med snö i spåren pga vinden de senaste dagarna! Ut och köööör ?

Hur är föret i GBG?
Det var ju knappt någon is alls så länge man höll sig borta från grusvägarna! :)

Visa bilaga 674202
Prima ute nu, äntligen genomfruset och lättrullat. Marginellt med snö i spåren pga vinden de senaste dagarna! Ut och köööör ?
Nog var det en hel del is på vissa hällar där det rinner mycket vatten. Speciellt på östra delen. Men de flowiga lederna i barrskogen var bra helt klart.

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Go tur i kylan! Bra före och grepp. Isen såg man oftast så ingen fara där.

Påt imorgon igen! Hojta om någon vill hänga på! Utgår från kåsjön eller prästtjärn någonstans.

Bilagor

• 20240106_094734.jpg
    20240106_094734.jpg
    372.5 KB · Besök: 66
  • 20240106_112715.jpg
    20240106_112715.jpg
    508.2 KB · Besök: 65
  • 20240106_122254.jpg
    20240106_122254.jpg
    783 KB · Besök: 65
Hur är föret i GBG?
Hur ser det ut i Paradiset nu? Bara ishalka eller tillräckligt snöigt för att det ska vara kul?
Jag har bara vandrat idag, typ röda stigen från Bomvägen, upp till Flatevatten, grusvägen ner till grönvita som går ner till Gavelåsvägen. Men såg ett cykelspår iaf. Stora delar är torr/hårdfrusen stig och berghäll med bara lite kall fluffsnö, men en del svall-is lömskar sig här och var så man får ju vara lite beredd att parera. Har själv fundering på fatbike imorgon, den är ju lite mer förlåtande.

Hur är föret i GBG?
Jag har bara vandrat idag, typ röda stigen från Bomvägen, upp till Flatevatten, grusvägen ner till grönvita som går ner till Gavelåsvägen. Men såg ett cykelspår iaf. Stora delar är torr/hårdfrusen stig och berghäll med bara lite kall fluffsnö, men en del svall-is lömskar sig här och var så man får ju vara lite beredd att parera. Har själv fundering på fatbike imorgon, den är ju lite mer förlåtande.
Låter ändå klart cykelbart då! Körde just en sväng kring Blacktjärn/Östra Långvattnet, det var väl ungefär likadant där. Skitkul men med vissa ishinder.

Hur är föret i GBG?
mmmh det var himla osis att den första snön hann smälta innan den längre köldperioden kom den här julen. Små isfläckar brukar vara lugnt om man håller lite fart för man hinner rulla/glida fram till mark med grepp innan man tappar balansen men de här stora isfälten på flera meter känns allt för krash-bringande för min smak (eller så börjar jag bara bli gammal och feg ?)

Tillbaka
Topp