Racer till Vättenrundan, nybörjare, fråga om kassettbyte, budget

Presilja

Medlem
Hej alla

Jag behöver lite hjälp med en cykel till årets vättenrunda.

Kort om mig: Cykelpendlar året om med en gamma crecent citybike. Har ingen tidigare erfarenhet av cykeltävling, gillar att meka med cyklar. Gör en svensk klassiker, därav Vättenrundan.

Jag har en begagnad gammal racer som jag funderar på att använda till vättenrudan, målet är att komma i mål. Har cyklat en sommar på cykeln utan att byta något. Funderar nu på att byta lite grejer i hopp om att spara pengar.

Växelförare, ST5510 där den högra är 9-växlar och den vänstra som går till framdreven (som är två) "klickar" fyra gånger (funkar bra att växla med)

Framdrev/kedjedrev: Ytterklinga 53 tänder, Inre klinga 39 tänder (shimano sg B-53)

Främre växelförare är shimano 105

Bakre växelförare är shimano 105

Kasettet är 12-23

Fram- och bakbroms är Shimano sora (funkar bra).

Frågor:

Frågan är om det är rimligt att endast byta kassett, kedja och framdrev för att spara pengar, och tror ni det räcker för vättenrundan?

Går det att sätta på ett 11-32 kassett istället för det som sitter på cykeln (svårt att hitta 12-23): https://www.cykelcity.se/shimano-hg-400-kassett-9d

Och behöver jag då andra framdrev än de som sitter på cykeln nu?

Tänker fortsätta använda cykeln för motion efter vättenrundan.

Tack på förhand

Bilagor

• IMG_1596.jpg
    IMG_1596.jpg
    548.5 KB · Besök: 201
  • IMG_1595.jpg
    IMG_1595.jpg
    824.9 KB · Besök: 201
  • IMG_1594.jpg
    IMG_1594.jpg
    479.5 KB · Besök: 196
  • IMG_1592.jpg
    IMG_1592.jpg
    518.3 KB · Besök: 126
  • IMG_1591.jpg
    IMG_1591.jpg
    407.8 KB · Besök: 139
Senast ändrad:
Är anledningen till bytet dålig funktion eller att du tycker att nuvarande (lättaste) utväxling är för tung?

Ganska säker på att din bakväxel inte klarar 11-32, det blir för stort omfång.
SRAM har 9-delade kassetter som bör funka, t.ex. deras 12-26 är trevlig (finns även 12-23 om du är nöjd med nuvarande utväxling).

Hej

Tack för svar och tips!

Ja jag känner mig nöjd med utväxlingen. Ska kolla på SRAM. Är det bra att byta framdreven samtidigt?

Framdreven är nog okej. Jag hade bara bytt kedja och kollat hur det känns. Du känner om kassetten eller framdreven behöver bytas

Alltså 53 är en stor klinga. Det kan kompenseras i viss mån med större kassett, men är osäker på om den bakväxeln accepterar större kassetter än 25. 12-23 är rätt högt utväxlad kassett för motionären, men är trevligt tätstegat i alla fall. Hitta mindre storklinga till vevpartiet. Styrstammen ser oproportionerligt lång ut med tanke på sadelhöjden. Styrlindan som ser ut som hockeytejp och verkar inte jättekomfortabelt till vätternrundan. Jag kör med dubbel styrlinda. Glöm inte nya vajrar och höljen.

Alltså 53 är en stor klinga. Det kan kompenseras i viss mån med större kassett, men är osäker på om den bakväxeln accepterar större kassetter än 25. 12-23 är rätt högt utväxlad kassett för motionären, men är trevligt tätstegat i alla fall. Hitta mindre storklinga till vevpartiet. Styrstammen ser oproportionerligt lång ut med tanke på sadelhöjden. Styrlindan som ser ut som hockeytejp och verkar inte jättekomfortabelt till vätternrundan. Jag kör med dubbel styrlinda. Glöm inte nya vajrar och höljen.
Tack, har tänkt på att stuyrstammen känns lång, ska ställa in cykeln och fixa lindorna när jag fixat de mekaniska delarna. Hur kan man tänka med klingorna fram? Har du någon rekommendation gällande storlek?

Tack, har tänkt på att stuyrstammen känns lång, ska ställa in cykeln och fixa lindorna när jag fixat de mekaniska delarna. Hur kan man tänka med klingorna fram? Har du någon rekommendation gällande storlek?
Om du är nöjd med utväxlingen, kör med den. Jag själv körde alla mina Vätternrundor med 53-39 fram och 12-25 bak. Nu är det modernt bland motionärer att ha lite mindre klingor fram, men måste då kompenseras med högre trampfrekvens. Du kan oavsett inte få så mycket mindre lillklinga iom att du har 130 bcd på vevpartiet, så jag skulle stanna på det du har.

Om du är nöjd med utväxlingen, kör med den. Jag själv körde alla mina Vätternrundor med 53-39 fram och 12-25 bak. Nu är det modernt bland motionärer att ha lite mindre klingor fram, men måste då kompenseras med högre trampfrekvens. Du kan oavsett inte få så mycket mindre lillklinga iom att du har 130 bcd på vevpartiet, så jag skulle stanna på det du har.
Tack, känns som att utväxlingen funkar bra (utifrån min begränsade erfarenhet), kanske stannar med det jag har.

53 med 12 som minsta är inte galet högt.

50/34 med 11-28 som är/var väldigt vanligt ger en högre högsta växel.

Du sparar ännu mer pengar genom att inte byta något? Är det något som inte fungerar eller är slitet?
Ställa in cykeln efter din kropp är A och O. Sedan kan en ny styrlinda och bättre/bredare däck göra mycket för komfort och fart (däck).

Edit:
Högerreglaget är väldigt konstigt monterat och man ser inget vänsterreglage. Är det med flit?
Lång stam och lång reach på styret ger väldigt utsträckt sittposition. Det blir jobbigt, ffa för någon som inte cyklat så mycket.

Jag behöver lite hjälp med en cykel till årets vättenrunda.
Grattis!
Hoppas att du får en bra runda i bra väder
Jag har en begagnad gammal racer som jag funderar på att använda till vättenrudan, målet är att komma i mål. Har cyklat en sommar på cykeln utan att byta något. Funderar nu på att byta lite grejer i hopp om att spara pengar.
Spara pengar genom att byta delar?
För mig brukar det vara ett sätt att göra av med pengar
Men som andra redan har skrivit:
Om utväxlingen funkar för dig så nöj dig med en 12-25 kassett och kedja

Men vad som kan göra stor skillnad är bättre däck!
Jag tycker däcken ser ut som Michelin Lithion 3 vilket inte är ett dåligt däck,
men ett helt OK budgetdäck
Ett däck som är populärt hos många cyklister är
Continental Grand Prix 5000

De finns i flera strl och du bör välja de bredaste som får plats (med tillräcklig marginal),
mät dina nuvarande däck och kolla vad som får plats
En del handlare säljer GP5000 i par det får ned priset en del, tex

Bakhjulet hade gjort mig nervös. När inte ner i några gropar eller liknande med det.
Varför det? Jag tycker att hjulen ser ut att vara Shimanos parekrade WH-7700/WH-6700, ~15 år gamla.
De är tåligare än vad de ser ut och fanns även i en version för tandem!

<REDIGERAT>
Nu har jag googlat en stund och hjulen ser ut att vara
Shimano Ultegra WH-6500
755a02cc087d43be910eedd984a679cd.jpg

Senast ändrad:
Du sparar ännu mer pengar genom att inte byta något? Är det något som inte fungerar eller är slitet?
Ställa in cykeln efter din kropp är A och O. Sedan kan en ny styrlinda och bättre/bredare däck göra mycket för komfort och fart (däck).

Edit:
Högerreglaget är väldigt konstigt monterat och man ser inget vänsterreglage. Är det med flit?
Lång stam och lång reach på styret ger väldigt utsträckt sittposition. Det blir jobbigt, ffa för någon som inte cyklat så mycket.
Styrstammen var så när jag köpte cykeln, har inte känts helt ok men har inte brytt mig att byta tidigare. Ska undersöka det när jag ställer in cykeln. Tack för anmärkningen.

Dålig funktion, växlingen gick trögt trots byte av vajrar och höljen + rengöring av växelförare och kassett.
Titta på dragningen av vajerhöljen - det händer att folk gör dem i fel längd och skapar onödig friktion. Var noggrann och utgå inte ifrån tidigare längd på höljet var rätt.

Dålig funktion, växlingen gick trögt trots byte av vajrar och höljen + rengöring av växelförare och kassett.
Har du provat att smörja växlingsmekanismen i STI-reglagen?
Det är inte ovanligt att fettet har torkat i såpass gamla reglage
Du kan prova att spraja med en tunn smörjolja där man trär in växelvajern
1297768027916-ihl9ft863ibw-97f344e.jpg

OBS
Gör det inte inomhus; det brukar droppa svart "gucka" ur reglaget.

Om du är nöjd med nuvarande utväxling hade jag fortsatt med den eller ev. ändrat till 12-25-kassett. För en motionär som förbereder sig skapligt räcker typiskt 39/25 som lättaste växel utmärkt på Vättern. Och att gå ner till en 11:a på kassetten finns normalt ingen anledning till.

Grattis!
Hoppas att du får en bra runda i bra väder

Spara pengar genom att byta delar?
För mig brukar det vara ett sätt att göra av med pengar
Men som andra redan har skrivit:
Om utväxlingen funkar för dig så nöj dig med en 12-25 kassett och kedja

Men vad som kan göra stor skillnad är bättre däck!
Jag tycker däcken ser ut som Michelin Lithion 3 vilket inte är ett dåligt däck,
men ett helt OK budgetdäck
Ett däck som är populärt hos många cyklister är
Continental Grand Prix 5000

De finns i flera strl och du bör välja de bredaste som får plats (med tillräcklig marginal),
mät dina nuvarande däck och kolla vad som får plats
En del handlare säljer GP5000 i par det får ned priset en del, tex

Varför det? Jag tycker att hjulen ser ut att vara Shimanos parekrade WH-7700/WH-6700, ~15 år gamla.
De är tåligare än vad de ser ut och fanns även i en version för tandem!

<REDIGERAT>
Nu har jag googlat en stund och hjulen ser ut att vara
Shimano Ultegra WH-6500
755a02cc087d43be910eedd984a679cd.jpg

Gott! Var framför allt 16 ekrar bak som gjorde mig tveksam.

Titta på dragningen av vajerhöljen - det händer att folk gör dem i fel längd och skapar onödig friktion. Var noggrann och utgå inte ifrån tidigare längd på höljet var rätt.

Hej detta kan jag ha gjort fel på, "kopierade" befintlig längd på vajerhöljen när jag bytte. Finns det någon typ av riktlinje gällande längd på vajerhölje?

Har du provat att smörja växlingsmekanismen i STI-reglagen?
Det är inte ovanligt att fettet har torkat i såpass gamla reglage
Du kan prova att spraja med en tunn smörjolja där man trär in växelvajern
1297768027916-ihl9ft863ibw-97f344e.jpg

OBS
Gör det inte inomhus; det brukar droppa svart "gucka" ur reglaget.
Jo jag har tagit bort dem en gång och försökt rengöra dem ordentligt med wd-40.

Tillbaka
Topp