Klingor till gammalt vevparti

Hej alla ni som varit i cykelsvängen längre än mig och därmed har kunskap om vad jag behöver för klingor till vevpartiet på bilden.
Ska hjälpa en kompis få ordning på sin 90-tals pendlare.
Bultcirkeln är 110mm, separata klingor 40t/50t.
Kan jag hitta rimligt prissatta klingor att ersätta de gamla med eller bör jag hellre konvertera? Isåfall till vad? Är det värt det?

Tack på förhand! :)
1704653437176.png
1704653451229.png

Tack Pfaff, har redan googlat en massa men inte fått en enda träff på något som sett ut som det på bilderna jag bifogade, men nu kan jag ju slänga in ordet "Fauber" också :-)

Då jag mest skruvat relativt moderna cyklar avsedda för skogsbruk så har jag inte varit på dessa 110 BCD innan.
Menar du alltså att alla klingor med BCD 110, typ alla träffar på din länk, kommer funka finfint på det vevpartiet jag lade upp bild på, så länge det är rätt antal tänder och inte N/W? :-)

Jag vill ju inte behöva köpa fel och köpa om, därför frågar jag er som faktiskt hållit på med det för att det ska bli rätt från början.

Tack ändå för länken, har varit där tidigare idag och kikat :-)

Då jag mest skruvat relativt moderna cyklar avsedda för skogsbruk så har jag inte varit på dessa 110 BCD innan.
Menar du alltså att alla klingor med BCD 110, typ alla träffar på din länk, kommer funka finfint på det vevpartiet jag lade upp bild på, så länge det är rätt antal tänder och inte N/W? :-)

Jag vill ju inte behöva köpa fel och köpa om, därför frågar jag er som faktiskt hållit på med det för att det ska bli rätt från början.

Tack ändå för länken, har varit där tidigare idag och kikat :-)
De i länken är väl för 10-delat och lite smala?

Tyvärr slängs det ju mängder av klingor som dessa, som dessutom är i gott skick. Fråga din lokala LBS om dom inte har någon diverselåda eller gammal hoj du kan få skruva på.

Har dom inte det så kan du pma mig så ska jag kolla skafferiet.

det är inga problem köra med moderna smala framklingor. och 110 bcd är dagens standard. man får på köpet modern utslitbarhet

ibland på äldre cyklar saknas ramper och nitar för att underlätta växlingen och då kan man helt enkelt vända klingorna. förstås mera av en nobrainer på lilla klingan. förutsätter att klingorna är raka utan offset.

men det smidigaste kan vara att ta fram en rundfil och renovera. slitaget stora klingan dock substantiellt så en viss utmaning där:)

sedan går cykeln lugnt 40 år till...
.

Tack Adrien, Aben, Waikato och Kais01 för era svar.

Gött att få lära sig något idag också!

Jag är rätt övertygad om att min lokala LBS inte sparar på sådant då mekanikerna där är unga och timanställda och man helst säljer nytt, inte håller igång, kommer PM @waikato :-)

//Anders

Tillbaka
Topp