byggtråd: Renovering av sliten kassett

kais01

Aktiv medlem
i en annan tråd beskrev jag hur man kan renovera slitna kassetter.

gjort det i många år, och trots skeptiska röster fungerar det bra. man får tillbaka nybilskänslan med crispigt anslag när man trampar till, och genom växlarna.

orsaken vanligen att kedjan börjar hoppa när man bytt till en ny. när ny kassett kostar ett par hundra spelar det mindre roll; köp en ny. men dels kan kassetter kosta flera tusen idag, dels kan det vara en trotjänare med titan och annat nyttigt som gått ur produktion, inte går att få tag i.

idag var det dags för den tioväxlade dura-ace kassetten 12-27 som jag har på en brompton. först en beskrivning hur det går till, kopierar från den andra tråden.

kais01

Aktiv medlem
kais01 sa:
Fjärdebrunn sa:
kais01 sa:
framklingor håller för mig många år. undantag mtb som slits mot stockar och stenar,

på pendlarhoj är det skonande för drivlina och skor med ett stänklapp för framhjulet, som går långt ner.

när en framklinga ändå blir sliten brukar jag renovera den med rundfil. tar några minuter och går att upprepa 3-4 ggr

Det där får du gärna gå igenom lite mer noga, dvs fila upp klingorna.

För mig räcker 50-kakan ca 2000 mil. Då har jag bytt kassett 2-3 gånger och kedja +10 gånger under tiden.

haha, undrade lennard zinn också, så du är i gott sällskap. mest kände cykelrep-gurun i usa? har gjort detta i många år, med kassetten i princip varje gång det åker på ny kedja, åtminstone mest slitna dreven. lite mer sällan med framklingan. den är enkel att bearbeta med fil, men kassetten har hårdare metall och i fallet med fastmonterade drev kan vara svårare att komma åt. så ofta dremel där.

en modern kassett kan kosta flera tusen, så det finns en ekonomisk vinning, plus att det känns bra att ta vara på grejorna. har heller ingen ångest att köpa beggade kassetter, man kan få lyxigaste modellerna för en spottstyver.

principen är att återställa profilen på drivsidan av drevet. slitaget sker med max i rikting kl 4 till 4:30 och går från kl 2:30 till cirka 5 varefter det avtar ned till inget slitage i botten av cirkeln, kl 6

på skissen härintill har jag försökt rita hur slitaget sker, ifyllt med svart. genom att sedan fila bort de angränsande streckmarkerade delarna av cirkeln och även en del av taggen återställer man den ursprungliga formen på kurva och tagg, och den nya kedjan att driva mot en profil som när drevet eller framkransen var ny. att insänkningen blir bredare gör inget, kedjan driver bara åt ena hållet. det här kan man upprepa flera gånger, tills taggen blir i smalaste laget.

under INGA omständigheter får man fila eller slipa längst in i kurvan, kl 6. då är det totalkört. är man tveksam om det ändå finns slitage där (det ska det inte göra) kan man vara lite snål med bearbetningen redan från 5:30. om man tar i lite extra i rikting 4:30 gör däremot inget, kedjan sitter då närmast säkrare, och formar dessutom snart till sätet.

har inte läst om detta någonstans, prövat mig fram själv. det funkar.

lycka till!
.
C63400B8-FD30-48AB-B015-63AC6FBA15D1.jpeg

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
så var det dura-ace kassetten. bytte nyligen kedja, prövade denna gång wipperman istället för tiodelad dura-ace kedja, som förresten inte heller saluförs längre.

det började hoppa i mildare grad, och bara på tredje växeln. på bilden ser man att den totalt sett är mindre sliten än fjärde, som renoverats ska vi säga flitigare. använder väl den betydligt mer av någon anledning.

fjärde ser man hur det ser ut efter några renoveringar, halvcirkeln som kedjerullen vilar i har kommit att breddas. detta är absolut inget problem så länge dels formen där den ligger mot taggen är opåverkad, dels inte halvcirkeln slitits eller filats in radiellt.

då är det kört.
.

kais01

Aktiv medlem
det ser väldigt slitet ut, och det är det. kolla taggarnas bredd på 4e:) men funkat helt klockrent med gamla kedjan, som hade 1 % slitage när den byttes.
.
692014A3-96E1-40DF-8AA2-1DD16343C4F5.jpeg

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
och efter en dryg halvtimmas jobb. gick över alla dreven, men det var egentligen bara trean som behövde en omgång.

förutom att fördjupa cirkeln vid halvfem till halvsex brukar jag ta av lite av taggens topp på dragsidan, detta för att kedjan inte skall hindras att lägga sig på plats.

inte slipa där slitaget är störst, kl halvfyra- fyra
.
0A252810-4320-4690-BE9B-69D69C709F15.jpeg

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
nickpick, när det gäller kedjeslitage jämfört med en ny kassett kan jag förstås inte säkert veta, men mitt intryck är att det är precis som vanligt.

man behöver inte vara jättenoga med slipningen så länge man inte går på vid fel ställe, kl 3-4 och kl 6. undvik dessa ställen!

Valhalla_

Aktiv medlem
Bra tips, ska testa någon gång!
Hur håller nya kedjor efter denna mod? Tänker att om man slipar lite för mycket på några av tänderna så belastar man kanske kedjan lite mer i denna del av varvet och det borde kunna leda till högre slitage. Men du kanske inte har märkt av något sådant?

kais01

Aktiv medlem
nej valhalla, alltså inte märkt någon skillnad. möjligen att det går smoothare första tiden jämfört med ny kassett som behöver köras in den med, men ser det inte som väsentligt.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Blir det då att ojämn slipning per tand på rätt ställe. Ger större slitage på den minst slipade och att det därför snabbt jämnas ut till lika slitage per tand?

kais01

Aktiv medlem
hasse, om man slipat ojämnt det blir nog någon sorts smide snarare än slitage på den taggen som sas sticker upp. innebär förstås en extra påfrestning på kedjan, men det fördelar sig ju jämnt.

men så länge man fått kedjan att sluta sitt förargliga hoppande kommer det trots allt att funka:)

kais01

Aktiv medlem
dremeln. om kassetten är trång och dreven sitter hopkopplade händer det att jag kör rundstift, men det är klart pyssligare.
.
70275BFA-D949-4357-A039-B0E0CEAC9420.jpeg

Senast ändrad:

SLI

Aktiv medlem
En favorit i repris?

Ja, nä... Jag är fortsatt skeptisk! Slitaget på kassetten är delvis radiellt, och det kan du omöjligt kompensera för genom att slipa på den. Och sen att du på frihand skulle kunna behålla delningen mellan kuggarna med tillräcklig noggrannhet håller jag för mycket osannolikt. För det tredje så kommer varje kugg att få en förändrad och unik geometri vilket leder till ojämn belastning och slitage på kedjan.

Om du sen väljer att cykla vidare med kassetten bevisar inte att du lyckats förbättra den.

D

Deleted member 43681

Guest
SLI sa:
En favorit i repris?

Ja, nä... Jag är fortsatt skeptisk! Slitaget på kassetten är delvis radiellt, och det kan du omöjligt kompensera för genom att slipa på den. Och sen att du på frihand skulle kunna behålla delningen mellan kuggarna med tillräcklig noggrannhet håller jag för mycket osannolikt. För det tredje så kommer varje kugg att få en förändrad och unik geometri vilket leder till ojämn belastning och slitage på kedjan.

Om du sen väljer att cykla vidare med kassetten bevisar inte att du lyckats förbättra den.

"Placebo skola icke underskattas..."

kais01

Aktiv medlem
det är inte placebo att kedjan slutar hoppa och att man klarar stående igångdrag.

att en drivlina lirar är sedan lätt att känna. 11t lirar t ex inte någon gång. kuggig, trög. känner ni inte den skillnaden känner ni definitivt inte skillnaden mellan en rekondad kassett och en ny.

snarare brukar jag tycka att den rekondade kassetten känns smidigare än en ny. mer exakt friktion kan jag förstås inte veta. men den är inte i närheten av vad en 11t ställer till med.

förstås är det här ingenting för den ohändige. att undvika att slipa radiellt in i botten är dock inte alltför svårt.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Jag gillar idén. Har aldrig ens tänkt tanken att man skulle kunna rädda en sliten kassett. Allt som bryter slitosläng-mentalitet är positivt ...

Rent logiskt borde det vara problemfritt och proceduren gå att upprepa tills tänderna blir för smala för att tåla belastningen.

d_anders

Aktiv medlem
Ta en ny kedja, mät den och mät längden efter var 50:e mil när du kör med den renoverade kassetten. Sen grafer!. Jag tror på att du kan få till en kassett som inte sliter alltför mycket extra på kedjan så länge som du ser till att kedjan får grepp och slutar att gör mikroskopiska glidningar i längdled.

kais01

Aktiv medlem
absolut kristoffer:) titta på fjärde växeln ovan. fortfarande up and running, trots att bortåt halva kuggbredden gått åt. det blir nog det drevet som sätter gränsen för den här kassetten, men ett par uppgraderingar till bör den klara av.

man kan fråga sig varför den slitits mest, men dels är det väl flitig användning mitt i kassetten, dels är de större dreven till och med femman gjord av titan. känns vid slipning att det är mjukare.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
anders, jag brukar köra med pro gold chain gauge och byta kedjan vid 1 procent. det brukar stämma bra med en länks förlängning. kör man längre än så och det händer även mig tyvärr, brukar det i princip garanterat börja hoppa på något av dreven.

i samband med kedjebytet tittar jag till och åtgärdar vid behov slitage på kassetten. de brukar hålla en 5-8 kedjor åtminstone. har inte någon större konsumtion av kedjor.

Bilagor

• 580C0E68-A647-4801-B3A1-1319C2A3E021.jpeg
    580C0E68-A647-4801-B3A1-1319C2A3E021.jpeg
    88.3 KB · Besök: 106
Senast ändrad:

LasseB

Aktiv medlem
Det funkar. Jag brukar köra det på NW framklingor, men känt att det varit görbart på 32 tänder och aluminium. Funkar då t.o.m att gå över med vinkelslip, tar en minut.
Aldrig kännt mig hågad att gå över 255 tänder, men nu gör jag detta nästa gång. Fast med dremeln då.

kais01

Aktiv medlem
framklingor är bra att öva upp förmågan på.

kul att fler är igång med detta:)

det är mera sällan det hoppar där fram, även om det förekommer. men en sliten klinga känns oskön att trampa, det blir liksom en elastisk känsla. snabbt blir det oljud vid torr kedja. tror möjligen det också kan vara ogynnsamt slitagemässigt?

med singelklinga ökar också kedjehoppen om det inte är harmoni mellan krans och kedja.

Senast ändrad:

us930

Aktiv medlem
Jag kan bara bekräfta att detta fungerar, jag har provat ett flertal gånger och inte sett några nackdelar i form av ökat kedjeslitage eller liknande. Första gångerna var jag lite för feg och tog för lite, men efter några försök lär man sig hur mycket man ska ta.

Mvh Ulf S.

kais01

Aktiv medlem
vad kul Ulf:)

det är inte farligt att ta en aning för mycket så länge man inte fördjupar radien. den nya kedjan hittar sin plats ändå. det som händer är att kassetten går åt lite fortare bara. men den var ju redan skrotfärdig i de flestas ögon redan innan, så ett andra liv är ju mest en bonus.

hade du också hittat på själv, eller fick du inspiration någon stans? man skall ha klart för sig att när det gäller cykel är det sällan något nytt under solen, det mesta var uppfunnet år 1900.

us930

Aktiv medlem
kais01 sa:
vad kul Ulf:)

det är inte farligt att ta en aning för mycket så länge man inte fördjupar radien. den nya kedjan hittar sin plats ändå. det som händer är att kassetten går åt lite fortare bara. men den var ju redan skrotfärdig i de flestas ögon redan innan, så ett andra liv är ju mest en bonus.

hade du också hittat på själv, eller fick du inspiration någon stans? man skall ha klart för sig att när det gäller cykel är det sällan något nytt under solen, det mesta var uppfunnet år 1900.

Nej, det var egentligen ett experiment från början, jag blev tvungen att byta kedja på en gammal 10växlad sporthoj, och då började det kugga över och bråka naturligtvis, så jag beslutade mig för att prova. Jag hade i och försig hört någonstans att folk hade filat om drev och sådant men inte någon beskrivning hur, så det blev till att testa, för mig var det dessutom bara på en växel det var problem så det kändes ju litet retfullt att köpa ny frikrans bara för det. Jag skrev en tråd också,

https://happyride.se/forum/read.php/1/2696832/2697565#msg-2697565

det blev en del teoretiska diskussioner där, men faktum kvarstår, det fungerar i praktiken! Kul för övrigt att någon mera tycker det känns bra att rädda gammalt skrot!

Mvh Ulf S.

kais01

Aktiv medlem
det var ju en jättebra tråd ulf! liknade pedagogiska problem att förklara hur det går till, och liknande skeptiska röster.

missade den!

hade hållit på med det här sedan några decennier. började med att vände på slitna drev, då förstod man ju att bakkanten saknar betydelse, och likaså hur långt bort den ligger så länge bärytan för kedjerullen är rätt formad och stark nog.

skulle säga med prisutvecklingen på kassetter att det här blivit aktuellare senaste åren.

men sen precis som du också säger, det känns bra att ta vara på saker och inte bara köpa nytt.

jonja

Aktiv medlem
Så önskad profil är inte cirkulär? Annars hade det kanske funkat med en rundfil av lämplig diameter på lösa kransar i ett skruvstäd, ungefär som när man skärper motorsågen?
Vända på kransen är väl ett annat alternativ men då funkar inte växlingsramperna på lite mer moderna kassetter. Byta ut enskilda kransar en annan möjlighet, tex Rose brukar ha lösa kransar till Ultegra serien.

kais01

Aktiv medlem
nej jonja önskad profil är inte cirkulär om man ser till ser utseendet på mellanrummet mellan kuggarna, det blir bredare efter varje 'behandling' och botten skal idealt vara plan, och ABSOLUT inte djupare än den var från början. hellre en liten aning grundare där man nyss slipat, för att ge marginal mot radiellt slitage. det syns rätt bra på mina bilder ovan, eftersom denna kassett varit med såpass länge.

däremot är rampen som kedjerullen ska driva mot en del av en cirkel. ju mer perfekt cirkel desto bättre.

rundfil fungerar på framkransar av aluminium, men i kassetten bak är dreven oftast numera sammankopplade, och man skulle inte komma åt med en fil. dessutom är härdningen för hård.

på dremeln ovan ses spets av hårdmetall(wolframkarbid). man kan även använda slipstift av antingen aluminiumoxid eller hellre karbid, men även diamantklädda stift finns.

jonja

Aktiv medlem
Jag menade om rampen var cirkulär och det tycks den ju vara. Låter ju lite marigt att skapa en cirkulär yta med en handhållen dremel, men det kanske det inte är? De kransar som kuggar över är vanligen på den yttre halvan, och de är lösa, åtminstone på mina shimano kassetter. Däremot om de är härdade låter besvärligt. En motorsågskedja är ju tämligen mjuk att fila på, iaf som jag minns det.
För övrigt skulle jag önska mig lillkaka av stål. Tycker inte att viktminskningen väger upp den dåliga hållbarhet man får på tex 34T eller 39T om man slarvar lite med drivlineunderhållet vintertid.
Vidare, finns det inget enkelt sätt att göra kedjorna mer hållbara i sin konstruktion? Tycker det är lätt att göra slut på en kedja på 150 mil. Jmf med en kamkedja på en bil som iaf ytligt sett ter sig snarlik en cykelkedja, låt vara inkapslad i oljebad. Den håller vanligen i evigheters evigheter.

HåkanC

Aktiv medlem
jonja sa:
Vidare, finns det inget enkelt sätt att göra kedjorna mer hållbara i sin konstruktion? Tycker det är lätt att göra slut på en kedja på 150 mil. Jmf med en kamkedja på en bil som iaf ytligt sett ter sig snarlik en cykelkedja, låt vara inkapslad i oljebad. Den håller vanligen i evigheters evigheter.
Jag tror att det är vridningen i sidled (läs: växlingen) tillsammans med all skit som ger så pass kort livslängd på kedjor.
För att maximera kedjelivslängden får du gå över till en-, eller nav-, växlade cyklar med helkapslade kedjeskydd, typ:
61rqgJlI3mL._SY355_.jpg

Det finns många exempel på extremt lång livslängd på kedjorna hos sådana cyklar
(Eller kanske rent av remdrift?)

/Håkan

SLI

Aktiv medlem
jonja sa:
Jag menade om rampen var cirkulär och det tycks den ju vara. Låter ju lite marigt att skapa en cirkulär yta med en handhållen dremel, men det kanske det inte är? De kransar som kuggar över är vanligen på den yttre halvan, och de är lösa, åtminstone på mina shimano kassetter. Däremot om de är härdade låter besvärligt. En motorsågskedja är ju tämligen mjuk att fila på, iaf som jag minns det.
För övrigt skulle jag önska mig lillkaka av stål. Tycker inte att viktminskningen väger upp den dåliga hållbarhet man får på tex 34T eller 39T om man slarvar lite med drivlineunderhållet vintertid.
En kamkedja består av flera länkar i bredd, den är inte viktbantad som en cykelkedja, den arbetar i en mer skyddad miljö och den utsätts inte för växlingar. Sen dömer man ut en cykelkedja på andra grunder än en kamkedja.

kais01

Aktiv medlem
har i en annan tråd tagit upp att gamla goda standardkedjor tycks ha övergått till mjukost. kört med biltemas producerad av kmc, och tidigare varit nöjd, men den håller numera inte ens en vintersäsong.

skall nu på den bromptoncykeln byta till x1, även den producerad av kmc. så hur det går. samtidigt skall jag byta till 15 ist f 13 kuggar bak och ett motsvarande större framdren på 57 i st f 50.

det finns också dyrare varianter av kedjor som marknadsförs för e-cyklar med centraldrivning.

när man börjar räkna cykelkedjors livslängd i enstaka. hundra mil har gränsen för vettig livslängd sedan länge passerats.

kais01

Aktiv medlem
jonja, det är förstås bra om rampen blir cirkulär, men totalt nödvändigt är det inte. huvudsaken är att kedjan hittar sin plats och inte tvingas upp på källbacken som slitaget medfört. det fanns drev förr med vinklad rak tagg alltså inte ens rund, och det fungerade bra det med.

som us930 skrev är felet man snarare tenderar göra är att ta i för lite.

som jag varnat för flera gånger får man däremot under inga omständigheter fördjupa cirkeln inåt mot centrum.

Atakua

Aktiv medlem
Jag trodde att jag läste något liknande någon annanstans… https://www.velonews.com/2018/09/technical-faq/technical-faq-chain-hops-and-grinding-cogs_478553

Dear Lennard,
“Refurnish my worn cassettes as well ” from a letter-writer in your column … Are they talking about old audio tapes? How can you get an old worn out cassette back to life? Do you know? Never heard and doesn’t even make sense to me as the spacing will diminish as the metal wears down (even if you could get the teeth filed back to original shape). A mind-bender.
— Brian

Dear Brian,
Kai is talking about grinding the trailing edge of each cog with a carbide bit in a Dremel tool. The idea is to make the shape of the section of the tooth where the chain roller is loading it so that it is again shaped like it originally was, as well as to make the spacing from tooth to tooth at exactly ½ inch from the trailing edge of one tooth to the trailing edge of the next tooth (since chains are made on an inch standard). The width of the valley between teeth of course increases, which could affect shifting but won’t affect the chain running on the cog.

The trailing edges of the teeth on a worn cog are hook-shaped. This is due to a worn, elongated chain running on it; the longer chain links cause the chain to be loose behind the top roller so the only chain roller bearing on a tooth is the one against the top tooth. A new chain will then skip on these teeth. Kai is attempting to eliminate that hook shape.

Here is a description of the process in Kai’s own words:
“Well I have been doing it for years and it works. Maybe, however, you should try this on a cheap cassette first, not your dearest one. But it will not be hard for a guy with your mechanical skills.

Untitled.png

The clock direction refers to the center of the chain roller position when engaging the cog, or round valley between each tooth.

Drawing is not my best ability, but I tried to make a sketch. I hope it’s understandable. The top sketch shows the clock directions I’m describing. The middle sketch shows where the wear is. On the last sketch, I have marked the parts you grind away, just so the curve where the chain roller attacks the cog is restored.

Wear is usually in the 3:45 direction. I grind with max in the 4:30 -5:15 direction and with caution, to thus obtain the original curve in the drive direction only, and of each and every tooth. Most of the wear for me is in the middle of the cassette. If wear is great, you also have to take a bit off the tip of tooth. The procedure widens the gap somewhat, but that absolutely doesn’t matter.

It is best not to augment the wear at about 3 o’clock, and absolutely not to deepen the curve in the 6:00 direction, towards the center of the hub. That’s a big no-no; that part of the curve must be left untouched. After a few reconditions this part of the curve will be slightly flat or wide if you like, but the chain does not really cause any wear in this direction.

Some teeth may be hidden behind the teeth of neighboring riveted cogs; then you may use a smaller round diamond-head on your Dremel. Needless to say, the cassette should be off the wheel so as not to risk any debris reaching the bearings.

It takes maybe 20-30 minutes, so hourly pay for this can be substantial. Apart from the satisfaction to make things work again! It can be repeated 2-3 times and augments life of the cassette just as much. A new chain is fitted, and no skipping occurs.
— Kai”

I have never tried this, but I just had to take a very pricey Campy Record cassette off of my road bike due to it skipping on about half of the cogs when I recently replaced the chain. I could not bring myself to throw it out; I plan on giving this a try to see if I can breathe some more life into it.
― Lennard

kais01

Aktiv medlem
jo atakua, lennard zinn hörde av sig i ett tidigare läge när jag hade nämnt om detta. en trevlig man.

kommentaren från frågeställaren brian om ljudkassetter är ju ganska kul:))

fekke

Medlem
+1
classic sa:
Behåller man gamla kedjan eller byter man ut den? Efter kasset renoveringen?

...likaså har jag försökt läsa mig till om det beskrivs om "godset" (på kassetten, vid varje tand) som trycks ut av kedjedraget vid just kl 3-4?
Kedjedraget kan ju skapa en liten uttryckt kant vid varje tand...den bör väl också slipas till så att det blir jämnt? Har varit med om kedjor som nuddar vid denna kant och låter vid varje "släpp"...

Senast ändrad:

classic

Aktiv medlem
fekke sa:
+1
classic sa:

...likaså har jag försökt läsa mig till om det beskrivs om "godset" (på kassetten, vid varje tand) som trycks ut av kedjedraget vid just kl 3-4?
Kedjedraget kan ju skapa en liten uttryckt kant vid varje tand...den bör väl också slipas till så att det blir jämnt? Har varit med om kedjor som nuddar vid denna kant och låter vid varje "släpp"...

Kedja är ju inte jätte kostsamt, så kan ju vara värt ett försök. Väldigt smart sätt att hosta fram några mil till på kasseten iallafall. Om man är fattig som jag är

kais01

Aktiv medlem
ny kedja i samband med renoveringen. det är den nya kedjan som 'behöver' en fräsch kassett.

är slitaget stort bildas en negativ läpp kl 2.30 till 3.00. finns den måste den bort.

kais01

Aktiv medlem
fekke sa:
+1
classic sa:

sorry fekke, missade att ge bra svar på din fråga. hamnade nu av sinkadus i min egna gamla tråd via google när jag läste på om slitagemätare. den låg hyggligt högt bland träffarna, men det är väl så google fungerar, s k sökbubblor.

har inte haft problemet du beskriver, och sett lite bredd på godset där vid kl 3-4 som närmast gynnsamt. dels kan man gissa den smidda metallen där är mer motståndskraftig mot det fortsatta slitaget, dels kan det vara bra med lite extra yta för bärigheten just på denna plats där slitaget är som störst. men förstås viktigt att inte kedjan sas fastnar.

men det som eventuellt sticker in kl 2-3 måste alltså bort, annars lägger sig inte den nya kortare kedjan på plats som den ska. även det en orsak till att den kan hoppa, men det räcker inte att bara ta bort den. kälkbacken kl 4:30 till 5:30 måste under alla förhållanden fördjupas.

när man väl lärt sig det här blir det en rutin vid kedjebyte. och kassetterna håller stilen år efter år:)

Lejon

Aktiv medlem
Tackar för tipset. Funkar utmärkt - jag har hittills bara testat på det omtalade udda asymmetriska Apex-framdrevet. Först har jag vänt på drevet en gång, nu har jag filat på det från båda håll så det är som nytt funktionsmässigt. Ska kunna gå minst tusen mil till tänker jag mig om jag vänder det en gång under tiden.
(Och jag undanber mig vänligt men bestämt bror-duktig-kommentarer från finväderscyklister som tycker att mitt drivpaket är smutsigt.)

782B02AF-6E90-4574-83AA-7A1100DF0DED.jpeg

kais01

Aktiv medlem
vi har lärt oss i happy-skolan att det kan vara skadligt med överdriven rengöring av drivlinan : )

kul med din framgång lejon!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer