Jag testade att slipa till de två minsta dreven på kassetten (10-delad Deore på familjens elcykel) som hade börjat hacka och tjuvkugga av oklar anledning)i en annan tråd beskrev jag hur man kan renovera slitna kassetter.
gjort det i många år, och trots skeptiska röster fungerar det bra. man får tillbaka nybilskänslan med crispigt anslag när man trampar till, och genom växlarna.
orsaken vanligen att kedjan börjar hoppa när man bytt till en ny. när ny kassett kostar ett par hundra spelar det mindre roll; köp en ny. men dels kan kassetter kosta flera tusen idag, dels kan det vara en trotjänare med titan och annat nyttigt som gått ur produktion, inte går att få tag i.
idag var det dags för den tioväxlade dura-ace kassetten 12-27 som jag har på en brompton. först en beskrivning hur det går till, kopierar från den andra tråden.
Tack, ser nu att den ena var för suddig.tack för förtroendet:)
första kassetten nr1 är måttligt men ändå tydligt sliten och jag skulle ge åtminstone drev 4,5,6 en lättare behandling.
nr2 är bilden något suddig, men ser egentligen bra ut? kolla lite extra på drev 5 och 6??
nr3 skulle jag tuta och köra, enda minimala slitaget skymtar på drev 4.
nr4 ser också bra ut. ett par tänder på ovanliga drev 9 har väl en liten insänkning möjligen. inget att åtgärda innan nästa kedjebyte skulle jag tro. om kedjan skulle hoppa får du väl ompröva.
så det är väl egentligen bara första kassetten som mera troligt behöver åtgärd? hoppar det på den?
Är det de här kurvorna som är kass?tack för förtroendet:)
första kassetten nr1 är måttligt men ändå tydligt sliten och jag skulle ge åtminstone drev 4,5,6 en lättare behandling.
nr2 är bilden något suddig, men ser egentligen bra ut? kolla lite extra på drev 5 och 6??
nr3 skulle jag tuta och köra, enda minimala slitaget skymtar på drev 4.
nr4 ser också bra ut. ett par tänder på ovanliga drev 9 har väl en liten insänkning möjligen. inget att åtgärda innan nästa kedjebyte skulle jag tro. om kedjan skulle hoppa får du väl ompröva.
så det är väl egentligen bara första kassetten som mera troligt behöver åtgärd? hoppar det på den?
när du får till detta lyfts ett av cyklingens större irritationsmoment bort från dina axlar:)
Ja, jag kanske kan intala mig själv är de är ok med dyra kassetter. Tittade just på en 10s för 462euro och 126 gram. Viken liten godbit!när du får till detta lyfts ett av cyklingens större irritationsmoment bort från dina axlar:)
säkert flera tiondels gram:)Hur mycket lättare blir kassetten? Frågar åt en kompis.
att kassera i förtid utslitna kedjor är inte riktigt i klass med att kassera nyss dyrt köpta nästan användbara kassetter😝Du skojar! Numera vet vi ju att kedjesmörjning och kedjepolering är DET viktigaste och tyngsta oket att lyfta om man ska kunna cykla öht!
Jula och bauhaus har av fabrikatet Dremel, men biltemas gör också jobbet.Var köper man lämpligen dremel-biten?:)
kört med lite olika cylindriska resp runda. lagom diameter 5-6mm. blir de för stora har de tendens att nypa.
senaste åren kört från den här satsen i hårdmetall, minns inte var den köptes men något av sedvanliga gubbdagis alt bauhaus kan det ha varit. hållit emot fint. det är lite mjukare metall än man kan hoppas eller tro i kassettdrev.
i vissa singeldrev ffa äldre sachs är det hårdare härdning, om man nu skulle få för sig slipa till ett sådant. pga typ mindre besvär än att ta sig till affären:)
då kan det vara bra med ett vanligt slipstift. diamantstift funkar förstås också, men mestadels inte så bra hållbarhet på dessa.
Visa bilaga 532351
tror de är ok. men diversifieringen är större än behovet?Oh. Hur är deras tillbehör?