byggtråd: Renovering av sliten kassett

Snuten

Aktiv medlem
Detta får mig att tänka att en dag, i framtiden, kommer det utanpåliggande växelsystemet en gång för alla att ersättas av en bättre konstruktion.

kais01

Aktiv medlem
det har man försökt gång på gång på gång sedan sent 1800-tal, utan att lyckas.

låg friktion och vikt är kung, trots underhållsbehov.

weldion

Aktiv medlem
Min gamla cykel hade låg friktion, vikt och ett litet underhållsbehov i transmissionen.
Sedan så hade den mer att önska.
IMG_2092.jpeg

Lejon

Aktiv medlem
Jag bumpar den här tråden eftersom fler borde renovera kassetter!
Jag gjorde det idag: sparade ca 3000kr på att slippa köpa en ny 12-delad Super Record-kassett genom att dremla lite i ca 15 minuter. Funktionen känns som ny! Tack Kais01

kais01

Aktiv medlem
underbart:) det bästa är att när nya kedjan senare skall bytas kan du göra samma trick igen. och igen och igen och igen...

vi kanske borde börja med tankeläsning lejon, för jag renoverade också kassett idag. samma dura-ace som på föregående sida. skulle byta till vintrigare däck på pendlarbrommien som det var inte i min värld tvingande att byta kedjan som slitits 0,75 %, men passade på.

inte jätteimponerad av slitstyrkan på connex 10 sx-kedjan men den växlar underbart. växling under hårt pådrag i branta uppförsbackar resulterar i ett diskret klick.

före/efter-bilder. inte mycket kvar av tänderna på krans 3 och 4, gjorda av titan. men funktionen oklanderlig, och ett par kedjebyten till kommer säkert gå bra. tappat räkningen hur många kedjor den klarat hittills.

CA99B024-7B7A-48D3-B449-EF8C1888C4FB.jpeg
B51F5901-446E-4F3A-A617-78EF87179C01.jpeg

Emil777

Aktiv medlem
i en annan tråd beskrev jag hur man kan renovera slitna kassetter.

gjort det i många år, och trots skeptiska röster fungerar det bra. man får tillbaka nybilskänslan med crispigt anslag när man trampar till, och genom växlarna.

orsaken vanligen att kedjan börjar hoppa när man bytt till en ny. när ny kassett kostar ett par hundra spelar det mindre roll; köp en ny. men dels kan kassetter kosta flera tusen idag, dels kan det vara en trotjänare med titan och annat nyttigt som gått ur produktion, inte går att få tag i.

idag var det dags för den tioväxlade dura-ace kassetten 12-27 som jag har på en brompton. först en beskrivning hur det går till, kopierar från den andra tråden.
Jag testade att slipa till de två minsta dreven på kassetten (10-delad Deore på familjens elcykel) som hade börjat hacka och tjuvkugga av oklar anledning)
Det var ju enkelt då dreven är lösa och jag kunde göra det och komma åt med en fil. Det var både grader och slitage på dreven. Ytterst märkligt efter bara 400mil. Men som sagt flera i familjen + utlån gör att jag inte fattar hur det gått till...
Kassetten blev iaf helt återställd och växlar nu klockrent och exakt. Tog kanske 30min totalt. Rekommenderas!
Tack för bra tips!
/Emil

Jonatan F

Aktiv medlem
Skrattade gott när jag hörde att det här tipset nått cyclingtips.com! De citerar "some swedish website" i sin senaste Nerd alert podcast.

Avsnittet heter "the fifth element"

kais01

Aktiv medlem
klart kul! lyssnade när jolov tipsat om detta. klart efter första 25 minuter. de lyckades förklara på radio närmast bra hur det går till, bara det en prestation. i övrigt lite kul infall kring tekniken, och viss respekt för att det antagligen funkar:)

men det slutar ändå med att de är skeptiska, då de tror växlingen försämras. min erfarenhet är att den snarast förbättras med varje behandling. detta är ju inte så konstigt eftersom det efterhand minskas en hållhake bakifrån på kedjan.

roligt att de läste happy! en av de tre kände till att zinn i velonews skrivit om detta, men förstod inte att källan var samma i båda fallen.

Smiler

Aktiv medlem
"Räddade" min gamla kassett ikväll. De tre högsta växlarna rappade över efter kedjebyte. Inte nu längre👍
Tack för tipset!

kais01

Aktiv medlem
hihi. lika kul varje gång att göra denna enkla operation.

gjorde även jag en räddningsinssats i helgen. på gammalbrommien har jag haft två drev 13-14 på ett femväxlat nav, rätt mycket jobb att modda originaldrev så två får plats på den smala drivern.

några vintrar sedan fick kedjan gå vidare förbi 1 procent då jag ändå tänkte byta drev till två tiodelade 13-14 istället. mindre jobb modda klackarna än dreven som ändå inte visade sig särskilt slitstarka. använder just denna cykel sparsamt, den brukar få dubbdäck för pendling isiga spåriga dagar, men blev aldrig den väderleken denna vinter.

men hade lite tid över och växelvajern strulade så tänkte cykeln kunde få lite kärlek. rätt som det var hade jag slipat om drevslitaget och bytt kedja.

nybilskänslan återkom:)

bilderna visade dreven före slipning. rätt avsevärt slitage. men nu är cykeln på topp igen. tio tajta växlar. dreven klarar nog att slipas om minst ett par gånger till.
.
4DDCA9C8-2337-4F21-80E3-64DCC26BB46A.jpeg
6F9BC23B-6E3C-4B6F-A969-807E9DE470B0.jpeg

Har köpt en dremmel nu och tänkte prova detta men har lite funderingar kring val av stift. Fick inget i orginalförpackningen som kändes rätt. Vilken diameter har ni på slipstiftet och har ni nått stift att rekommendera? Är det typ diamantstift som gäller?

kais01

Aktiv medlem
det går lättast om diametern på stiftet är åtm 2-3 mm mindre än gapet. ligger den nära kedjerullens diameter är det dels lätt att det blir kast, dels svårt få till rätt och lagom djupt intrång mellan kl 4.30 och 5:30. det är där kedjerullen skall landa sedan, inte uppe kl 4.

så länge du inte slipar nere kl 6 var inte rädd för att slipa en aning för djupt. hellre det än för lite;

är du osäker kan det vara bra att lägga ett nytt drev bredvid det slitna och se vad som behöver göras. att det blir lite ojämnt gör inget; det smider snart till sig.

Orustarn

Medlem
Funkade utmärkt på 12delat smala tänder gör det lätt. tyckte dock att det var lättare att känna slitaget med en tolk (gjort av en gammal kjedja) råkade dok slipa växlings kuggen av misstag på xo1
Nöd Slipade på ett 10 delat men det var inte värt jobbet, bättre å köpa lösa drev där

Bilagor

• 5DF08B8D-B5B2-4B87-8652-0AAB45C68A0B.jpeg
    5DF08B8D-B5B2-4B87-8652-0AAB45C68A0B.jpeg
    667.6 KB · Besök: 170

kais01

Aktiv medlem
tjusigt. den lilla felslipningen lär funka ändå? och efterhand kommer de andra dreven att slitas ikapp.

undrar med spänning fortfarande hur det gick för skjivert.... :)

Orustarn

Medlem
Bilden visar hur kuggen ser ut orginal. Gör att kjedjan släpper å växlar snabbare. på några mitten-drev råkade jag slipa bort extra hacket vilket gör en liten skillnad i växlings hastighet just där. 150mil har det funkat än. Första turerna var i blötväder å då syntes det tydligt om nån slet lite ojämnt
Täta kjedje byten e att föredra.

Många säger varför hålla på å slipa eller byta enstaka drev - byt allt
Min cykel har flera växlar jag använder dom olika mycket ,sliter alltid en kassett ojämt.
att köpa ny eagle x01 12 drivlina svider.

lägga tid på in-slipning vid behov efter kjedje-byte så att den fungerar som nytt igen e så värt jobbet.

tips.
notera hur dom stora dreven ser ut på
12delade x01. har smal/bred kugge även bak, kan luras lite när kjedjan ligger fel.

Bilagor

• 3209AC44-2835-4D2A-803A-2D33202AC46E.jpeg
    3209AC44-2835-4D2A-803A-2D33202AC46E.jpeg
    628.8 KB · Besök: 110

jonte987

Aktiv medlem
Jag är sugen på detta men tyvärr är jag lite för trög för att se slitaget. De är redan olika slipade från början och uppenbarligen saknar jag förståelsen. Tidigare har jag slängt skiten vid minsta tecken på problem.

Av lite oklara anledningar sitter jag sen nåt år på 4 beggade 10s kassetter. Sen en vecka har jag även en 10s cykel med hjul och trainer att sätta dem på.

SRAM sitter på hjulet för att den väger 200g och sunrace på trainern eftersom den har en bättre konstruktion för 11s lvg Body men jag tycker de ser ok ut?

Den ena hg50 är gammal den andra ska vara ny-ish. De kom men en xtr lina men visade sig vara icke xtr.

Jag tar gärna lite hjälp med diagnos. @kais01? Går det inte att se får jag plocka fram tandborste och systemkamera...

20220109_095915.jpg

20220109_095641.jpg

20220109_094925.jpg

20220109_093028.jpg

kais01

Aktiv medlem
tack för förtroendet:)

första kassetten nr1 är måttligt men ändå tydligt sliten och jag skulle ge åtminstone drev 4,5,6 en lättare behandling.

nr2 är bilden något suddig, men ser egentligen bra ut? kolla lite extra på drev 5 och 6??

nr3 skulle jag tuta och köra, enda minimala slitaget skymtar på drev 4.

nr4 ser också bra ut. ett par tänder på ovanliga drev 9 har väl en liten insänkning möjligen. inget att åtgärda innan nästa kedjebyte skulle jag tro. om kedjan skulle hoppa får du väl ompröva.

så det är väl egentligen bara första kassetten som mera troligt behöver åtgärd? hoppar det på den?

jonte987

Aktiv medlem

första kassetten nr1 är måttligt men ändå tydligt sliten och jag skulle ge åtminstone drev 4,5,6 en lättare behandling.

nr2 är bilden något suddig, men ser egentligen bra ut? kolla lite extra på drev 5 och 6??

nr4 ser också bra ut. ett par tänder på ovanliga drev 9 har väl en liten insänkning möjligen. inget att åtgärda innan nästa kedjebyte skulle jag tro. om kedjan skulle hoppa får du väl ompröva.

så det är väl egentligen bara första kassetten som mera troligt behöver åtgärd? hoppar det på den?
Tack, ser nu att den ena var för suddig.

Jag har inte kört några av dem än. SRAM och den nyare hg50 ska vara bra enligt säljaren. Sunrace kom på ett beggat hjulpar jag köpte till 9s cykel. Tycker själv den ser fin ut.

Nu sitter de på flickans cykel men vi har kommit upp på 26'' nu så jag ska själv testa på trainern senare. Verkar växla väldigt fint. Vi får se vad hon säger om xtr. (Från altus som jag ändå tycker är ok)

jonte987

Aktiv medlem

Är det de här kurvorna som är kass?

20220109_095915.jpg

kais01

Aktiv medlem
nej du har pekat ut den bakre delen av insänkningen, "kl 6-9": det är den andra delen som slits, "kl 3-6"

men när kedjan blir längre med slitage tar rullen inte ner ordentligt, utan slitaget kryper upp längs tanden, och när det är som mest blir max insänkning kl typ 4.

man ser det på tanden övre vänstra hörnet på din bild. det har även medfört viss breddning av översta delen av tanden medelst smidesaktig deformering av metallen.

den kan man lugnt lämna, men däremot slipa in snett nedanför, kl typ 4 till halv 6.

jonte987

Aktiv medlem
när du får till detta lyfts ett av cyklingens större irritationsmoment bort från dina axlar:)
Ja, jag kanske kan intala mig själv är de är ok med dyra kassetter. Tittade just på en 10s för 462euro och 126 gram. Viken liten godbit!
Det är inte aktuell men en 210gram sram var billigare än jag trodde. Tur den beggade verkar funka, kanske betalade lite mycket minns inte säkert

Jag får nog lugna mig till jag har en i drift som hoppar, vill inte montera den sämsta bara för "skoj" skull. Jag kan i alla fall köra på med de två monterade med gott hopp.

Du menar vid de lila markeringarna? Jag ser inte riktigt problemet men vid tillfälle ska jag tvätta av dem och jämföra.
20220109_095915 (1).jpg

kais01

Aktiv medlem
Du skojar! Numera vet vi ju att kedjesmörjning och kedjepolering är DET viktigaste och tyngsta oket att lyfta om man ska kunna cykla öht!
att kassera i förtid utslitna kedjor är inte riktigt i klass med att kassera nyss dyrt köpta nästan användbara kassetter😝

kais01

Aktiv medlem
kört med lite olika cylindriska resp runda. lagom diameter 5-6mm. blir de för stora har de tendens att nypa.

senaste åren kört från den här satsen i hårdmetall, minns inte var den köptes men något av sedvanliga gubbdagis alt bauhaus kan det ha varit. hållit emot fint. det är lite mjukare metall än man kan hoppas eller tro i kassettdrev.

i vissa singeldrev ffa äldre sachs är det hårdare härdning, om man nu skulle få för sig slipa till ett sådant. pga typ mindre besvär än att ta sig till affären:)

då kan det vara bra med ett vanligt slipstift. diamantstift funkar förstås också, men mestadels inte så bra hållbarhet på dessa.
F60FDE0B-1972-48F1-9588-60B986F1B3B9.jpeg

Jonatan F

Aktiv medlem
kört med lite olika cylindriska resp runda. lagom diameter 5-6mm. blir de för stora har de tendens att nypa.

senaste åren kört från den här satsen i hårdmetall, minns inte var den köptes men något av sedvanliga gubbdagis alt bauhaus kan det ha varit. hållit emot fint. det är lite mjukare metall än man kan hoppas eller tro i kassettdrev.

i vissa singeldrev ffa äldre sachs är det hårdare härdning, om man nu skulle få för sig slipa till ett sådant. pga typ mindre besvär än att ta sig till affären:)

då kan det vara bra med ett vanligt slipstift. diamantstift funkar förstås också, men mestadels inte så bra hållbarhet på dessa.
Visa bilaga 532351

Tack! Ska nog kunna hitta något då:)

kais01

Aktiv medlem
kommande vecka säljs på lidl en batteridremel som jag har goda erfarenheter av.

om ni skall renovera en kassett eller så. komplettera med en sats hårdmetallbits från lämpligt gubbdagis.
8D02915B-949C-4E5F-8172-AD598F7446B5.jpeg

johnboy

Aktiv medlem
Otroligt fascinerande. Tack för att du skriver om detta kais01! Blir sugen på att skaffa dremeln från lidl alternativt julas variant utan batteri

kais01

Aktiv medlem
Oh. Hur är deras tillbehör?
tror de är ok. men diversifieringen är större än behovet?

i praktiken använder jag till min riktiga dremel och min copycatdremel mest de cylindriska hådmetallstiften, ibland de runda. till exempel till kassetterna.

andra som kommer fram är små dito för gravyr, små diamantstift till glasdetaljer, och kapskivor, helst armerade.. i övrigt väntar de flesta på sin användning:)

ett bra och cykelrelaterat användningsområde är att slipa igenom yttre lagerbanor vid byte, i fall där en avdragare inte lyckas. använder då slipstensaktiga stift.

roefv

Aktiv medlem
Vilken tråd, var precis för snål att köpa ny kasset, men detta var ju super... 😁 å helt i rätt i tiden när vårt slit och släng ska minska... 👍

kais01

Aktiv medlem
då var det dags igen, på flitigt använd pendlarbrompton som varit med tidigare i tråden, senast kedjebyte okt 20, nu uppe i dryga halva procenten slitage. inte så värst mycket, men man märker det på att kedjan kräver tätare smörjintervall för att kännas så där lättgående och crisp.

gått med ojämna intervall av absolute black graphen wax, däremellan tru tension banana slip all weather lube utan 'tungsten'

kassetten en duraace köpt begagnad 2012 och klarat fler kedjebyten jag hållit räkning på. slits tydligt mest på de större titandreven, alltså inte att rekommendera om ni önskar lång livslängd. men med omslipningar blir det en annan grej:)

så här ser kassetten ut efter att ha gått utan dedicerad rengöring sedan i somras, fram till isen i december, och sedan från mitten av mars. notera slitaget ffa växel 3-5

AA214BCD-AA97-4944-A6EC-DD68DFC93D3B.jpeg

Topp