jonte987
Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Ja, får kolla när vi kommer hem från fjällen. Det är en 26a barncykel så kan ha skum linje.Kanske är pga kedjelinjen det låter?
Ja, får kolla när vi kommer hem från fjällen. Det är en 26a barncykel så kan ha skum linje.Kanske är pga kedjelinjen det låter?
det du beskriver är en inbyggd egenskap på 11t. åtminstone så snart kedjeslitaget är mer än helt minimalt. skrivit om det återkommande här på forumet. det där drevet ter sig oslitet och bör fungera som det är tänkt. alltså knorrande, trögt och allmänt kasst.@kais01
Vad sägs om denna då?
Hoppar inte men går ojämn...eller hur man ska beskriva det
Visa bilaga 595578
Har du satt på en smörjnippel eller någon annan slags tätning, eller räknar du med att använda tillräckligt med fett för att vattnet inte ska komma in?Efter första försöket så var det betydligt bättre, en halvsliten kedja funkade men en helt ny kedja kuggade fortfarande över vid belastning. Så jag gick på med filen igen och tog lite mer och nu kuggar det inte över längre men kedjan går inte mjukt när man belastar. Tror det är precis det du skriver ovan att några tänder fortfarande har för flack profil så kedjan rider lite på dem och går inte riktigt ned.. Skall ta av kasssetten och ge dreven en omgång till med rundfilen.
Så en viss träning behövs och bra att börja med en "kasserad" kassett att testa sig fram på.
Helt OT: tröttnade på att återigen behöva ta isär och packa om lagren i framnavet så igår kväll borrade jag ett smörjhål i mitten på navet. Har tänkt testa det länge och skall bli kul att se hur bra det fungerar. Inga problem att trycka igenom nytt fett i varje fall.
Skulle nog samlas mycket grus och skit om man inte skyddade hålet. Använde en bit blå vävtejp, färgen är viktig för det estetiska :)Har du satt på en smörjnippel eller någon annan slags tätning, eller räknar du med att använda tillräckligt med fett för att vattnet inte ska komma in?
Jag tror man som läsare av tråden bör förstå att om man ska slipa några hundra tänder på en kassett behöver ha lite känsla för hantverket. Det lär vara nödvändigt att antingen ha vanan inne av något liknande arbete, eller bereda sig på att man behöver testa sig fram innan man får till det optimalt.
Jag försöker cykla så mycket jag bara kan men lyckas ändå väldigt sällan slita ut några kassetter. Väger 85 kg och klassas nog som ganska stark, vilket borde gå hårt åt kassetterna. Förvisso har jag flera cyklar att fördela slitaget på så varje enskild cykel går förmodligen inte så värst mycket. Håller alltid koll på kedjeslitaget och verkar ha bra kedjesmörja eftersom jag upplever ett väldigt lågt slitage. Förutom på 12-delat då där jag gjorde slut på första kedjan på under 100 mil!😱 Nästa gång någon kassett börjar bli sliten tänkte jag prova att renovera.
Nu till frågan:
Vilken är den optimala diametern på filen/stiftet?
Jag vaxar kedjorna i fullmåne var fjärde år den 29/2, med en tillsats av månsand och piggsvinshår.Vad har du för smörja?:).
Jag vaxar kedjorna i fullmåne var fjärde år den 29/2, med en tillsats av månsand och piggsvinshår.
Nejdå, jag torkar av kedjan med en trasa, lägger på Rohloffs kedjeolja, torkar igen och sen cyklar jag. Kedjan blir smutsig men håller länge.
Det låter ju ännu bättre! Jag ska prova och utvärdera. Återkommer med recension!Jag brukar själv börja med ett särskilt slags olja utvunnen ur grus från Tjernobylområdet. Denna blandar jag sedan med aceton och lut. Avslutningsvis lagrar jag smörjan i ett oljefat från Teckomatorp.
Kedjan smörjs sedan på garageuppfarten och resterna sköljer jag ned i dagvattenbrunnen.
Det kan vara en smula besvärligt att få tag i ingredienserna men detta vägs upp av kedjan lyser så starkt att jag inte längre behöver lampa vid mörkercykling.
Det låter ju ännu bättre! Jag ska prova och utvärdera. Återkommer med recension!
föredrar 6 mm hårdmetallstift. för stora stift tenderar att kasta. vanliga slipstift går ju, men små stift som det här är frågan om går åt rätt snabbt, och sprider en del glödande partiklar som gör att det är vanskligt inomhus.Nu till frågan:
Vilken är den optimala diametern på filen/stiftet?
Inga stora skillnader vad jag märkt, men på en DH måste det väl ta väääldigt lång tid att slita ut en kassett så det borde väl vara lugnt?Är det stor skillnad i hållbarhet mellan lätta och tunga kassetter / kedjor?
Har tänkt lätta en DH cykel och kikade på drivlinan. Kanske en del att spara där, men vad gör det med underhållsbehovet?
//K
Jag tror det också.Inga stora skillnader vad jag märkt, men på en DH måste det väl ta väääldigt lång tid att slita ut en kassett så det borde väl vara lugnt?
Anledningen till den hårda gången visade sig vara att jag tagit lite för mycket så profilen blivit lite väl "rak", provade att runda av genom att ta lite på toppen av tänderna och nu går kedjan mjukt på det drevet.Efter första försöket så var det betydligt bättre, en halvsliten kedja funkade men en helt ny kedja kuggade fortfarande över vid belastning. Så jag gick på med filen igen och tog lite mer och nu kuggar det inte över längre men kedjan går inte mjukt när man belastar. Tror det är precis det du skriver ovan att några tänder fortfarande har för flack profil så kedjan rider lite på dem och går inte riktigt ned.. Skall ta av kasssetten och ge dreven en omgång till med rundfilen.
smörjnippel på navet på pendlarnas nav med cup&cone-lager!? Det låter ju spännande. Trycka ut guckelimuckset med nytt fett inifrån några gånger under vintern...Skulle nog samlas mycket grus och skit om man inte skyddade hålet. Använde en bit blå vävtejp, färgen är viktig för det estetiska :)
smörjnippel på navet på pendlarnas nav med cup&cone-lager!? Det låter ju spännande!Efter första försöket så var det betydligt bättre, en halvsliten kedja funkade men en helt ny kedja kuggade fortfarande över vid belastning. Så jag gick på med filen igen och tog lite mer och nu kuggar det inte över längre men kedjan går inte mjukt när man belastar. Tror det är precis det du skriver ovan att några tänder fortfarande har för flack profil så kedjan rider lite på dem och går inte riktigt ned.. Skall ta av kasssetten och ge dreven en omgång till med rundfilen.
Så en viss träning behövs och bra att börja med en "kasserad" kassett att testa sig fram på.
Helt OT: tröttnade på att återigen behöva ta isär och packa om lagren i framnavet så igår kväll borrade jag ett smörjhål i mitten på navet. Har tänkt testa det länge och skall bli kul att se hur bra det fungerar. Inga problem att trycka igenom nytt fett i varje fall.
Citerar lite konstigt, men har en del input:Har du satt på en smörjnippel eller någon annan slags tätning, eller räknar du med att använda tillräckligt med fett för att vattnet inte ska komma in?
På min har det funkat som tänkt, körde några långturer i regn och grus som tog en del på lagret som kändes lite sådär efteråt. Pressade i nytt fett som tryckte ut de gamla och sen gick det fint igen.smörjnippel på navet på pendlarnas nav med cup&cone-lager!? Det låter ju spännande. Trycka ut guckelimuckset med nytt fett inifrån några gånger under vintern...
Hur ser det ut vid bodyn egentligen? Ingen risk att man fyller den med för tjockt kullagerfett? Eller är "skarven" till den mer på utsidan? Kommer inte riktigt ihåg hur det sitter, men det kanske är så och då kanske det funkar! Vore ju ytterst smidigt!
Rapportera gärna utförliga om utfallet!
smörjnippel på navet på pendlarnas nav med cup&cone-lager!? Det låter ju spännande!
Trycka ut guckelimuckset med nytt fett inifrån några gånger under vintern...
Hur ser det ut vid bodyn egentligen?
Skulle det funka där oxå tro? Eller fyller man bodyn med för tjockt kullagerfett då? Eller är "skarven" till den mer på utsidan så det bara kommer ut vid axelöppningen? Kommer inte riktigt ihåg hur det sitter, men det kanske är så och då kanske det funkar! Vore ju ytterst smidigt! Men låter för bra för att vara möjligt...
Rapportera gärna utförligt om utfallet!
Precis som du skriver är det bara att torka av fettet man trycker ut från lagret, inte särskilt besvärligt om man tar av hjulen och särskilt inte i jämförelse med att ta isär, rengöra, fetta in och sedan justera lagret. Det stora frågetecknet för mig är hur mycket motståndet i navet kommer öka med ett annat fett, det allround lantbruksfett som jag använt är inte vidare vattenfast och inte så lämpat som hjullagerfett men motståndet ökar åtminstone inte nämnvärt med det fettet.Om det inte vore för att det blir så skitigt så hade jag inte sett några problem öht att sätta smörjkoppar på varenda lager på en cykel. Uttryckt fett hade man dessutom bara kunnat torka bort direkt. Nu när jag skriver så ser jag faktiskt ingen anledning till varför man inte skulle vilja ha smörjkoppar på cykeln. Framförallt på en ren pendlarcykel.
Jag har byggt och underhållit en hel del cyklar, och har bara ett enda fett. Det är Oilkeys röda, och såhär står det om det på någon sida:Precis som du skriver är det bara att torka av fettet man trycker ut från lagret, inte särskilt besvärligt om man tar av hjulen och särskilt inte i jämförelse med att ta isär, rengöra, fetta in och sedan justera lagret. Det stora frågetecknet för mig är hur mycket motståndet i navet kommer öka med ett annat fett, det allround lantbruksfett som jag använt är inte vidare vattenfast och inte så lämpat som hjullagerfett men motståndet ökar åtminstone inte nämnvärt med det fettet.
ja, skrev lite tidigare i tråden om hur jag i likhet med många andra för många år sedan vände på slitna singeldrev och insåg att den cirkelrunda formen på insänkningen mellan taggarna bara var väsentlig på drivsidan. då var inte tanken långt borta att nå samma framgång genom att slipa. mest för jag körde och kör moulton och senare brompton minicyklar, och cykelhandlarna hade aldrig de nödvändiga dreven på 13t och 14t.Jag har sökt internet men inte kunnat hitta någon referens till att fila tänderna på dreven, det finns väl säkert de som gjort det tidigare men inget publicerat vad jag hittat. Ganska fantastiskt, hur kom du in på det @kais01 ?
Jag kan inte annat än hålla med. Med risk för OT.ja, skrev lite tidigare i tråden om hur jag i likhet med många andra för många år sedan vände på slitna singeldrev och insåg att den cirkelrunda formen på insänkningen mellan taggarna bara var väsentlig på drivsidan. då var inte tanken långt borta att nå samma framgång genom att slipa. mest för jag körde och kör moulton och senare brompton minicyklar, och cykelhandlarna hade aldrig de nödvändiga dreven på 13t och 14t.
sen föll det sig naturligt att slippa förtida skrotning av kassetter på ett liknande sätt.
men som ulf skriver i inlägg 24 är jag inte ensam om att komma på detta. goda ideer poppar gärna upp oberoende av varandra på olika håll, och det finns absolut säkert fler som kommit på detta.
för min del var inte internet en del av processen, men det är ju förstås inte bra att det inte finns fler referenser. nu är ju sökträffar som handlar om försäljning och shopping kraftigt gynnade hos sökmotorerna, och det här är ju närmast raka motsatsen.
att få info om hur man reparerar och tar isär t ex kikare eller cykellampor är på ett liknande sätt närmast hopplöst. tråkigt tycker jag, och varken bra för ekonomi eller miljö.
Jag kan inte annat än hålla med. Med risk för OT.
Diskmaskinen tog natten för något år sedan, snabbt kom det fram att det var ett relä (läs 5:-) som var trasigt. Men att få reparera detta kostar ett par tusingar.
Då öppnade jag en gammal garageports-controller och nappade ut ett precis likadant relä men i en annan färg, och monterade dit det. Tog kanske 45min eller någon timme. Nu har diskmaskinen rullat på fint efter operationen.
Jag tror precis detsamma gäller MÅNGA produkter.
Just cykelkassetterna är faktiskt helt brilliant. När jag såg den här tråden började hjärnan fundera på hur man kan bygga en jigg som gör detta jobb snabbt, konseskvent och enkelt.
För en cykelhandlare borde det ju vara grymt att kunna erbjuda "återvunna" kasetter för halva priset.
Tror det finns säkert 10st i mitt garage om jag bara letar.. allt från 8-delat till 10-delat, räser och MTB.
//K
Ja precis.Vore ju guld om det gick att 3d printa och dela filen gratis. För att minska steget för alla oss som inte är så vana med dremelln.
Ja precis.
Jag funderade på hur man skall få samma avstånd mellan alla och samma djup.
Det blev lite klurigt eftersom dreven är olika stora.
Borde ju gå att fixa.
En grej är ju också att dremeln skall monteras fast där. Så det måste vara en smart lösning som tar alla olika modeller..
Jag tänkte på att använda en länk från en kedja (rullen) med en genomgående skruv för att hålla avstånden konstant. Sedan kanske man kan använda toppen på kuggen för att begränsa djupet.Och som inte slits ner :) kanske göra uttag för typ en mutter eller ett kullager?
Med en renovering så kanske du helt slår ut "cassette mapping", så bakväxeln aldrig växlar.prissättningen på vissa nya kassetter ökar motiveringen att lära sig detta hantverk:)
.
Visa bilaga 614899
det återstår att se, men värt att pröva en räddning när det blir dags för de som hoppar på det här tåget. alternativet är att skrota och snällt pynta.Med en renovering så kanske du helt slår ut "cassette mapping", så bakväxeln aldrig växlar.
Error 404, ramp not found.
Sen när man lärt sig hur man slipar till kransarna kommer nästa problem. Bara i skrothögen för metallåtervinning ligger nog med kassetter för att cykla flera varv runt jorden och sen har jag ett litet lager med nya . Räknar jag lite på det har jag kassetter för så många varv runt jorden att det är helt omöjligt att cykla så långt..