byggtråd: Renovering av sliten kassett

kais01

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
@kais01
Vad sägs om denna då?
Hoppar inte men går ojämn...eller hur man ska beskriva det
Visa bilaga 595578
det du beskriver är en inbyggd egenskap på 11t. åtminstone så snart kedjeslitaget är mer än helt minimalt. skrivit om det återkommande här på forumet. det där drevet ter sig oslitet och bör fungera som det är tänkt. alltså knorrande, trögt och allmänt kasst.

inget som jag frivilligt sätter på mina cyklar. 12t går tydligt bättre, och 13t jämförelsevis som en dröm.
 

d_anders

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Har det för övrigt kommit någon rimligt billig 11-delad kassett med 12t som minsta? (Vet att man kan pussla)

Edit: Med (betydligt) större största än 25t då
 

kebarb

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Kul tråd!

Jag undrar om man inte borde kunna 3D printa en liten jigg, och sedan efter att man fixat första tanden kan använda denna som index och bara fortsätta runt och få precis samma avstånd till alla andra?

Detta förutsätter då att man har lösa drev på något sätt?

Utan att jag ens testat detta så känns det som ett möjligt alternativ för att få mer precision i arbetet.

Man kanske kan använda en kedjelänk som löpare och få det väldigt bra. Typ som en såndär gammeldags nyckelkopieringsmaskin.

Någon som jobbar på cykelverkstad och har stor tillgång till utbytta kassetter skulle säkert kunna köra en heldag i månaden och slipa. Sälja på blocket för nån hundring styck och få en fin cykelsemester betalad med sin hobbyverksamhet.

//K
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
någon form av styrjigg skulle förstås kännas tryggare och öka repeterbarheten.

dock när man väl har praktisk erfarenhet av detta märker man att det faktiskt inte är jättenoga att det blir helt jämnt så länge man dels tar tillräckligt för att inte kedjan skall klättra, dels undviker slipa längst ner i böjen, alltså till varje pris undviker 'klockan 6'

det underlättar att man ju har en stabil bas för slipningen, nämligen sektorn kl 3-4, som man ju närmast inte rör.

den sektorn är ju sedan länge given och jämnt fördelad av (den förlängda) kedjans ändå rätt jämna slitage. så utgångsläget för slipningen är väldefinierad, när man på fri hand ger sig på sektorn klockan 4-drygt halv6.

det man vill uppnå är ju att i den sektorn se till att det 'slits ikapp' så den nya och kortare kedjan inte halkar upp på taggen. om det råkar bli lite för mycket slipat på en enstaka tagg gör det inget för funktionen, det blir lite mer belastning bara på de andra taggarna, tills de kommit ifatt. att tvärtom på en enstaka tagg slipa för lite bör vara sämre.
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Efter första försöket så var det betydligt bättre, en halvsliten kedja funkade men en helt ny kedja kuggade fortfarande över vid belastning. Så jag gick på med filen igen och tog lite mer och nu kuggar det inte över längre men kedjan går inte mjukt när man belastar. Tror det är precis det du skriver ovan att några tänder fortfarande har för flack profil så kedjan rider lite på dem och går inte riktigt ned.. Skall ta av kasssetten och ge dreven en omgång till med rundfilen.

Så en viss träning behövs och bra att börja med en "kasserad" kassett att testa sig fram på.

Helt OT: tröttnade på att återigen behöva ta isär och packa om lagren i framnavet så igår kväll borrade jag ett smörjhål i mitten på navet. Har tänkt testa det länge och skall bli kul att se hur bra det fungerar. Inga problem att trycka igenom nytt fett i varje fall.
 
Senast ändrad:

Hcsokim

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Efter första försöket så var det betydligt bättre, en halvsliten kedja funkade men en helt ny kedja kuggade fortfarande över vid belastning. Så jag gick på med filen igen och tog lite mer och nu kuggar det inte över längre men kedjan går inte mjukt när man belastar. Tror det är precis det du skriver ovan att några tänder fortfarande har för flack profil så kedjan rider lite på dem och går inte riktigt ned.. Skall ta av kasssetten och ge dreven en omgång till med rundfilen.

Så en viss träning behövs och bra att börja med en "kasserad" kassett att testa sig fram på.

Helt OT: tröttnade på att återigen behöva ta isär och packa om lagren i framnavet så igår kväll borrade jag ett smörjhål i mitten på navet. Har tänkt testa det länge och skall bli kul att se hur bra det fungerar. Inga problem att trycka igenom nytt fett i varje fall.
Har du satt på en smörjnippel eller någon annan slags tätning, eller räknar du med att använda tillräckligt med fett för att vattnet inte ska komma in?
 

n3wton

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Jag tror man som läsare av tråden bör förstå att om man ska slipa några hundra tänder på en kassett behöver ha lite känsla för hantverket. Det lär vara nödvändigt att antingen ha vanan inne av något liknande arbete, eller bereda sig på att man behöver testa sig fram innan man får till det optimalt.

Jag försöker cykla så mycket jag bara kan men lyckas ändå väldigt sällan slita ut några kassetter. Väger 85 kg och klassas nog som ganska stark, vilket borde gå hårt åt kassetterna. Förvisso har jag flera cyklar att fördela slitaget på så varje enskild cykel går förmodligen inte så värst mycket. Håller alltid koll på kedjeslitaget och verkar ha bra kedjesmörja eftersom jag upplever ett väldigt lågt slitage. Förutom på 12-delat då där jag gjorde slut på första kedjan på under 100 mil!😱 Nästa gång någon kassett börjar bli sliten tänkte jag prova att renovera.


Nu till frågan:

Vilken är den optimala diametern på filen/stiftet?
 

Jonatan F

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Jag tror man som läsare av tråden bör förstå att om man ska slipa några hundra tänder på en kassett behöver ha lite känsla för hantverket. Det lär vara nödvändigt att antingen ha vanan inne av något liknande arbete, eller bereda sig på att man behöver testa sig fram innan man får till det optimalt.

Jag försöker cykla så mycket jag bara kan men lyckas ändå väldigt sällan slita ut några kassetter. Väger 85 kg och klassas nog som ganska stark, vilket borde gå hårt åt kassetterna. Förvisso har jag flera cyklar att fördela slitaget på så varje enskild cykel går förmodligen inte så värst mycket. Håller alltid koll på kedjeslitaget och verkar ha bra kedjesmörja eftersom jag upplever ett väldigt lågt slitage. Förutom på 12-delat då där jag gjorde slut på första kedjan på under 100 mil!😱 Nästa gång någon kassett börjar bli sliten tänkte jag prova att renovera.


Nu till frågan:

Vilken är den optimala diametern på filen/stiftet?

Vad har du för smörja?:).
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Jag vaxar kedjorna i fullmåne var fjärde år den 29/2, med en tillsats av månsand och piggsvinshår.

Nejdå, jag torkar av kedjan med en trasa, lägger på Rohloffs kedjeolja, torkar igen och sen cyklar jag. Kedjan blir smutsig men håller länge.

Jag brukar själv börja med ett särskilt slags olja utvunnen ur grus från Tjernobylområdet. Denna blandar jag sedan med aceton och lut. Avslutningsvis lagrar jag smörjan i ett oljefat från Teckomatorp.

Kedjan smörjs sedan på garageuppfarten och resterna sköljer jag ned i dagvattenbrunnen.

Det kan vara en smula besvärligt att få tag i ingredienserna men detta vägs upp av kedjan lyser så starkt att jag inte längre behöver lampa vid mörkercykling.
 

n3wton

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Jag brukar själv börja med ett särskilt slags olja utvunnen ur grus från Tjernobylområdet. Denna blandar jag sedan med aceton och lut. Avslutningsvis lagrar jag smörjan i ett oljefat från Teckomatorp.

Kedjan smörjs sedan på garageuppfarten och resterna sköljer jag ned i dagvattenbrunnen.

Det kan vara en smula besvärligt att få tag i ingredienserna men detta vägs upp av kedjan lyser så starkt att jag inte längre behöver lampa vid mörkercykling.
Det låter ju ännu bättre! Jag ska prova och utvärdera. Återkommer med recension!
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Nu till frågan:

Vilken är den optimala diametern på filen/stiftet?
föredrar 6 mm hårdmetallstift. för stora stift tenderar att kasta. vanliga slipstift går ju, men små stift som det här är frågan om går åt rätt snabbt, och sprider en del glödande partiklar som gör att det är vanskligt inomhus.

rundfil funkar på aluminium och i förekommande fall titan. stål i dessa sammanhang är gärna av hårdare kvalitet än vad filen trivs med. 5-8 mm bör gå bra.

när det gäller erfarenhet av metallbearbetning och slipning är det något som inte kommer automatiskt i livet, utan något man skaffar sig genom att med viss vånda behöva lösa diverse problem man möter. vissa gör det tidigt, andra senare. och många tyvärr aldrig.

kassettrenovering är tycker jag ett bra objekt att öva denna färdighet på. trots vissa fallgropar förhållandevis okänsligt, och resulterar i snabbt återbetald verktygsarsenal.

som snart kan användas till andra problem:)
 

kebarb

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Är det stor skillnad i hållbarhet mellan lätta och tunga kassetter / kedjor?

Har tänkt lätta en DH cykel och kikade på drivlinan. Kanske en del att spara där, men vad gör det med underhållsbehovet?

//K
 

Lejon

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Är det stor skillnad i hållbarhet mellan lätta och tunga kassetter / kedjor?

Har tänkt lätta en DH cykel och kikade på drivlinan. Kanske en del att spara där, men vad gör det med underhållsbehovet?

//K
Inga stora skillnader vad jag märkt, men på en DH måste det väl ta väääldigt lång tid att slita ut en kassett så det borde väl vara lugnt?
 

Lingon

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
E13 har mjukostkvalla på aluminiumdreven i sina kassetter, annars har jag inte upplevt några problem med alu.
 

kebarb

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Inga stora skillnader vad jag märkt, men på en DH måste det väl ta väääldigt lång tid att slita ut en kassett så det borde väl vara lugnt?
Jag tror det också.

Jag har bytt hojar och hjul så ofta att jag ärligt talat haft riktigt dålig koll.

Det kan ju inte vara mer än någon mil eller några km man faktiskt trampar på en dags DH cyklande och det borde ju hålla länge då.

Med andra ord helt safe att välja lättaste alternativet man tycker sig ha råd med utan att det är ett problem.

Hur stor viktskillnad kan man förvänta sig mellan billigt och dyrt alternativ? Måste erkänna att jag inte kommer ihåg att jag någonsin vägt kassett eller kedja. Kör 9/10spd.

Är det något man skall undvika helt?

//K
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
(ot) är det inte tungt man vill ha på en dh-cykel?

on topic: alu är ju lättare att renovera än stål😁
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
kommande vecka finns en lämplig dremelkopia på lidl...
039E112F-AF72-426D-8456-07DFC588D4B6.jpeg
 

aben

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Efter första försöket så var det betydligt bättre, en halvsliten kedja funkade men en helt ny kedja kuggade fortfarande över vid belastning. Så jag gick på med filen igen och tog lite mer och nu kuggar det inte över längre men kedjan går inte mjukt när man belastar. Tror det är precis det du skriver ovan att några tänder fortfarande har för flack profil så kedjan rider lite på dem och går inte riktigt ned.. Skall ta av kasssetten och ge dreven en omgång till med rundfilen.
Anledningen till den hårda gången visade sig vara att jag tagit lite för mycket så profilen blivit lite väl "rak", provade att runda av genom att ta lite på toppen av tänderna och nu går kedjan mjukt på det drevet.
 

johfo

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Skulle nog samlas mycket grus och skit om man inte skyddade hålet. Använde en bit blå vävtejp, färgen är viktig för det estetiska :)
smörjnippel på navet på pendlarnas nav med cup&cone-lager!? Det låter ju spännande. Trycka ut guckelimuckset med nytt fett inifrån några gånger under vintern...
Hur ser det ut vid bodyn egentligen? Ingen risk att man fyller den med för tjockt kullagerfett? Eller är "skarven" till den mer på utsidan? Kommer inte riktigt ihåg hur det sitter, men det kanske är så och då kanske det funkar! Vore ju ytterst smidigt!
Rapportera gärna utförliga om utfallet!
Efter första försöket så var det betydligt bättre, en halvsliten kedja funkade men en helt ny kedja kuggade fortfarande över vid belastning. Så jag gick på med filen igen och tog lite mer och nu kuggar det inte över längre men kedjan går inte mjukt när man belastar. Tror det är precis det du skriver ovan att några tänder fortfarande har för flack profil så kedjan rider lite på dem och går inte riktigt ned.. Skall ta av kasssetten och ge dreven en omgång till med rundfilen.

Så en viss träning behövs och bra att börja med en "kasserad" kassett att testa sig fram på.

Helt OT: tröttnade på att återigen behöva ta isär och packa om lagren i framnavet så igår kväll borrade jag ett smörjhål i mitten på navet. Har tänkt testa det länge och skall bli kul att se hur bra det fungerar. Inga problem att trycka igenom nytt fett i varje fall.
smörjnippel på navet på pendlarnas nav med cup&cone-lager!? Det låter ju spännande!
Trycka ut guckelimuckset med nytt fett inifrån några gånger under vintern...
Hur ser det ut vid bodyn egentligen?
Skulle det funka där oxå tro? Eller fyller man bodyn med för tjockt kullagerfett då? Eller är "skarven" till den mer på utsidan så det bara kommer ut vid axelöppningen? Kommer inte riktigt ihåg hur det sitter, men det kanske är så och då kanske det funkar! Vore ju ytterst smidigt! Men låter för bra för att vara möjligt...
Rapportera gärna utförligt om utfallet!
 

n3wton

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Har du satt på en smörjnippel eller någon annan slags tätning, eller räknar du med att använda tillräckligt med fett för att vattnet inte ska komma in?
Citerar lite konstigt, men har en del input:

Intressant grej @aben ! Jag har ägnat hela mitt yrkesliv åt att köra entreprenad- och lantbruksmaskiner och har haft min beskärda del av smörjning mao. Där smörjer man alltid bara mer och räknar med att skit och annat trycks ut av det nya fettet. Det bästa är om man smörjer lite och ofta - så sätter inga smörjkoppar igen sig och man håller skiten borta. Inget skydd används på smörjkopparna och det bästa är om man bara låter lite fett sitta kvar på koppen mellan varven. Numer är det centralsmörjning på nästan allt (en pump med fettbehållare går med en viss cykeltid där man ställer intervall och tid varpå fettet pressas ut till alla leder via slangar).

Om det inte vore för att det blir så skitigt så hade jag inte sett några problem öht att sätta smörjkoppar på varenda lager på en cykel. Uttryckt fett hade man dessutom bara kunnat torka bort direkt. Nu när jag skriver så ser jag faktiskt ingen anledning till varför man inte skulle vilja ha smörjkoppar på cykeln. Framförallt på en ren pendlarcykel.

Sparar tanken till en annan dag och återkommer i ämnet.

PS. Det finns väldigt små smörjkoppar som går att sätta på delikata ställen. DS
 

aben

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
smörjnippel på navet på pendlarnas nav med cup&cone-lager!? Det låter ju spännande. Trycka ut guckelimuckset med nytt fett inifrån några gånger under vintern...
Hur ser det ut vid bodyn egentligen? Ingen risk att man fyller den med för tjockt kullagerfett? Eller är "skarven" till den mer på utsidan? Kommer inte riktigt ihåg hur det sitter, men det kanske är så och då kanske det funkar! Vore ju ytterst smidigt!
Rapportera gärna utförliga om utfallet!

smörjnippel på navet på pendlarnas nav med cup&cone-lager!? Det låter ju spännande!
Trycka ut guckelimuckset med nytt fett inifrån några gånger under vintern...
Hur ser det ut vid bodyn egentligen?
Skulle det funka där oxå tro? Eller fyller man bodyn med för tjockt kullagerfett då? Eller är "skarven" till den mer på utsidan så det bara kommer ut vid axelöppningen? Kommer inte riktigt ihåg hur det sitter, men det kanske är så och då kanske det funkar! Vore ju ytterst smidigt! Men låter för bra för att vara möjligt...
Rapportera gärna utförligt om utfallet!
På min har det funkat som tänkt, körde några långturer i regn och grus som tog en del på lagret som kändes lite sådär efteråt. Pressade i nytt fett som tryckte ut de gamla och sen gick det fint igen.

Men två saker: Mitt lager är bara tätat med "dammbrickor", ett bättre tätat lager hade inte behövt nytt fett så snart. Och den dåliga tätningen kan nog bidra till att det går lätt att pressa ut det gamla fettet, men sätter man en riktig smörjnippel är det förstås inget problem.

Det andra är att jag använt ett relativt tunt fett (tog från ett överblivet 50 kg fat jag har stående), med ett mera vattenfast och klistrigare fett är det möjligt att man får ett visst rullmotstånd i navet när hela utrymmet för axeln är fyllt med fett. Kommer nog prova med ett sådant fett nästa gång, får återkomma om detta
 

aben

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Om det inte vore för att det blir så skitigt så hade jag inte sett några problem öht att sätta smörjkoppar på varenda lager på en cykel. Uttryckt fett hade man dessutom bara kunnat torka bort direkt. Nu när jag skriver så ser jag faktiskt ingen anledning till varför man inte skulle vilja ha smörjkoppar på cykeln. Framförallt på en ren pendlarcykel.
Precis som du skriver är det bara att torka av fettet man trycker ut från lagret, inte särskilt besvärligt om man tar av hjulen och särskilt inte i jämförelse med att ta isär, rengöra, fetta in och sedan justera lagret. Det stora frågetecknet för mig är hur mycket motståndet i navet kommer öka med ett annat fett, det allround lantbruksfett som jag använt är inte vidare vattenfast och inte så lämpat som hjullagerfett men motståndet ökar åtminstone inte nämnvärt med det fettet.
 

n3wton

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Precis som du skriver är det bara att torka av fettet man trycker ut från lagret, inte särskilt besvärligt om man tar av hjulen och särskilt inte i jämförelse med att ta isär, rengöra, fetta in och sedan justera lagret. Det stora frågetecknet för mig är hur mycket motståndet i navet kommer öka med ett annat fett, det allround lantbruksfett som jag använt är inte vidare vattenfast och inte så lämpat som hjullagerfett men motståndet ökar åtminstone inte nämnvärt med det fettet.
Jag har byggt och underhållit en hel del cyklar, och har bara ett enda fett. Det är Oilkeys röda, och såhär står det om det på någon sida:

183133A4-B5D2-42EA-8830-D07B56A4CF39.jpeg


Jag använder det eftersom Oilkeys fettsprutor är så jäkla bra (till entreprenadmaskiner) och därmed har jag massvis med tuber (en räcker en evighet till cykelmek). Har alltid kört det i hjullager till cyklar och inte märkt något dåligt. Känslan på fettet är ganska trög och klistrig - känns grymt "smörjigt" och "rostskyddigt"!
 

aben

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Cyklade en lite längre runda igår och nu går kedjan mjukt och bra på samtliga drev och utan tendens att kugga över, ursprungligen kuggade den över på tre eller kanske fyra av sju. Så efter några försök blev det riktigt bra. Får se om jag också skaffar en dremel istället för att köra med rundfilen
 

aben

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Jag har sökt internet men inte kunnat hitta någon referens till att fila tänderna på dreven, det finns väl säkert de som gjort det tidigare men inget publicerat vad jag hittat. Ganska fantastiskt, hur kom du in på det @kais01 ?
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Jag har sökt internet men inte kunnat hitta någon referens till att fila tänderna på dreven, det finns väl säkert de som gjort det tidigare men inget publicerat vad jag hittat. Ganska fantastiskt, hur kom du in på det @kais01 ?
ja, skrev lite tidigare i tråden om hur jag i likhet med många andra för många år sedan vände på slitna singeldrev och insåg att den cirkelrunda formen på insänkningen mellan taggarna bara var väsentlig på drivsidan. då var inte tanken långt borta att nå samma framgång genom att slipa. mest för jag körde och kör moulton och senare brompton minicyklar, och cykelhandlarna hade aldrig de nödvändiga dreven på 13t och 14t.

sen föll det sig naturligt att slippa förtida skrotning av kassetter på ett liknande sätt.

men som ulf skriver i inlägg 24 är jag inte ensam om att komma på detta. goda ideer poppar gärna upp oberoende av varandra på olika håll, och det finns absolut säkert fler som kommit på detta.

för min del var inte internet en del av processen, men det är ju förstås inte bra att det inte finns fler referenser. nu är ju sökträffar som handlar om försäljning och shopping kraftigt gynnade hos sökmotorerna, och det här är ju närmast raka motsatsen.

att få info om hur man reparerar och tar isär t ex kikare eller cykellampor är på ett liknande sätt närmast hopplöst. tråkigt tycker jag, och varken bra för ekonomi eller miljö.
 

kebarb

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
ja, skrev lite tidigare i tråden om hur jag i likhet med många andra för många år sedan vände på slitna singeldrev och insåg att den cirkelrunda formen på insänkningen mellan taggarna bara var väsentlig på drivsidan. då var inte tanken långt borta att nå samma framgång genom att slipa. mest för jag körde och kör moulton och senare brompton minicyklar, och cykelhandlarna hade aldrig de nödvändiga dreven på 13t och 14t.

sen föll det sig naturligt att slippa förtida skrotning av kassetter på ett liknande sätt.

men som ulf skriver i inlägg 24 är jag inte ensam om att komma på detta. goda ideer poppar gärna upp oberoende av varandra på olika håll, och det finns absolut säkert fler som kommit på detta.

för min del var inte internet en del av processen, men det är ju förstås inte bra att det inte finns fler referenser. nu är ju sökträffar som handlar om försäljning och shopping kraftigt gynnade hos sökmotorerna, och det här är ju närmast raka motsatsen.

att få info om hur man reparerar och tar isär t ex kikare eller cykellampor är på ett liknande sätt närmast hopplöst. tråkigt tycker jag, och varken bra för ekonomi eller miljö.
Jag kan inte annat än hålla med. Med risk för OT.
Diskmaskinen tog natten för något år sedan, snabbt kom det fram att det var ett relä (läs 5:-) som var trasigt. Men att få reparera detta kostar ett par tusingar.

Då öppnade jag en gammal garageports-controller och nappade ut ett precis likadant relä men i en annan färg, och monterade dit det. Tog kanske 45min eller någon timme. Nu har diskmaskinen rullat på fint efter operationen.

Jag tror precis detsamma gäller MÅNGA produkter.

Just cykelkassetterna är faktiskt helt brilliant. När jag såg den här tråden började hjärnan fundera på hur man kan bygga en jigg som gör detta jobb snabbt, konseskvent och enkelt.

För en cykelhandlare borde det ju vara grymt att kunna erbjuda "återvunna" kasetter för halva priset.

Tror det finns säkert 10st i mitt garage om jag bara letar.. allt från 8-delat till 10-delat, räser och MTB.

//K
 

Jonatan F

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Jag kan inte annat än hålla med. Med risk för OT.
Diskmaskinen tog natten för något år sedan, snabbt kom det fram att det var ett relä (läs 5:-) som var trasigt. Men att få reparera detta kostar ett par tusingar.

Då öppnade jag en gammal garageports-controller och nappade ut ett precis likadant relä men i en annan färg, och monterade dit det. Tog kanske 45min eller någon timme. Nu har diskmaskinen rullat på fint efter operationen.

Jag tror precis detsamma gäller MÅNGA produkter.

Just cykelkassetterna är faktiskt helt brilliant. När jag såg den här tråden började hjärnan fundera på hur man kan bygga en jigg som gör detta jobb snabbt, konseskvent och enkelt.

För en cykelhandlare borde det ju vara grymt att kunna erbjuda "återvunna" kasetter för halva priset.

Tror det finns säkert 10st i mitt garage om jag bara letar.. allt från 8-delat till 10-delat, räser och MTB.

//K

Vore ju guld om det gick att 3d printa och dela filen gratis. För att minska steget för alla oss som inte är så vana med dremelln.
 

kebarb

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Vore ju guld om det gick att 3d printa och dela filen gratis. För att minska steget för alla oss som inte är så vana med dremelln.
Ja precis.

Jag funderade på hur man skall få samma avstånd mellan alla och samma djup.

Det blev lite klurigt eftersom dreven är olika stora.

Borde ju gå att fixa.

En grej är ju också att dremeln skall monteras fast där. Så det måste vara en smart lösning som tar alla olika modeller..
 

Jonatan F

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Ja precis.

Jag funderade på hur man skall få samma avstånd mellan alla och samma djup.

Det blev lite klurigt eftersom dreven är olika stora.

Borde ju gå att fixa.

En grej är ju också att dremeln skall monteras fast där. Så det måste vara en smart lösning som tar alla olika modeller..

Och som inte slits ner :) kanske göra uttag för typ en mutter eller ett kullager?
 

kebarb

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Och som inte slits ner :) kanske göra uttag för typ en mutter eller ett kullager?
Jag tänkte på att använda en länk från en kedja (rullen) med en genomgående skruv för att hålla avstånden konstant. Sedan kanske man kan använda toppen på kuggen för att begränsa djupet.

ingen aning faktiskt hur det skall se ut, men det går säkert.
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
kul att höra om hur ni kan tänkas förbättra konceptet!

det finns ju kopierande fräsar, och man kan också lägga ett oslitet drev bredvid det slitna, ffa bra när man skall lära sig.

dock är som jag skrivit kedjans slitageavtryck en bra och repeteterbar. utgångspunkt att utgå ifrån när man de facto fribejsar.

och nya kedjan jämnar också efterhand ut eventuella oregelbundenheter, givet att man lyckats slipa så den ligger kvar.
 

Atakua

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Den största drevklungan på Microshift Advent X kassetten lirade inte bra med en ny kedja. Det var dags för renoveringen.

IMG_20230318_104314.jpg


Egentligen krävde det två omgångar med Dremel innan den nya kedjan slutade hoppa på kuggar. Jag borde väl vara aggressivare under slipningen. Sammanfattningsvis är det fjärde kedjan på samma kassett.

Den tidigare renoveringen av samma kassett ägde rum för ett år sedan, också när jag bytte ut kedjan.
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Med en renovering så kanske du helt slår ut "cassette mapping", så bakväxeln aldrig växlar.
Error 404, ramp not found.
det återstår att se, men värt att pröva en räddning när det blir dags för de som hoppar på det här tåget. alternativet är att skrota och snällt pynta.

har renoverat flest omgångar på sram 1080 och dura-ace 12-27. inte direkt befriade från ramper och delvis omformade tänder.

mitt definitiva intryck är att just växlingen går allt smidigare med varje renovering av en alltmer sliten kassett. vilket inte är så konstigt, eftersom bakre delen av kedjerullen efterhand med tiden blir friare.

nu har jag inte tittat närmare på 'cassette mapping' och vad de egentligen menar annat än sedvanligt påslag av marketing bs. men pudelns kärna kan mycket väl vara att man befriat kedjan i bakkant av insänkningarna, en slags preventiv renovering😬
 

aben

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Sen när man lärt sig hur man slipar till kransarna kommer nästa problem. Bara i skrothögen för metallåtervinning ligger nog med kassetter för att cykla flera varv runt jorden och sen har jag ett litet lager med nya . Räknar jag lite på det har jag kassetter för så många varv runt jorden att det är helt omöjligt att cykla så långt..
 

kebarb

Aktiv medlem
byggtråd: Renovering av sliten kassett
Sen när man lärt sig hur man slipar till kransarna kommer nästa problem. Bara i skrothögen för metallåtervinning ligger nog med kassetter för att cykla flera varv runt jorden och sen har jag ett litet lager med nya . Räknar jag lite på det har jag kassetter för så många varv runt jorden att det är helt omöjligt att cykla så långt..

Ja det är egentligen en stor potential i detta nu när det råder en grön våg och finanskris. Den som bygger en maskin som automatiserar detta och "märker upp" kasseterna med antal slipningar kan säkert tjäna fina pengar på renovering och "pant".

Om alla cykelbutiker i sverige skickade in kassetterna och sedan erbjöd en "begagnad/slipad" till halva priset så skulle folk säkert nappa.

En kamrat till mig erbjuder slipning av motorsågskedjor till sina kunder, inte billigt men billigare än att köpa en ny och många kunder väljer att slipa den gamla. Kommer inte ihåg exakt priset, men det tar en del tid att slipa en kedja, kanske 10-15min om jag inte kommer ihåg fel. Det görs manuellt och resultatet blir en kedja som i princip är som ny..
 
Topp