byggtråd: Renovering av sliten kassett

kais01

Aktiv medlem
sen förresten det där med kedjepiska. har lagt undan min..,
6D043506-85F2-454D-A05F-6F8B760ACEFA.jpeg

kais01

Aktiv medlem
den risken är inte precis noll med kedjepiska heller. när det plötsligt släpper och handen som håller kedjepiskan befinner sig i drevtaggarnas rörelseplan...

Valhalla_

Aktiv medlem
och en efter-bild. resultatet nybilskänsla som vanligt.

taggarna på ett par av dreven börjar bli smala, men det går antagligen ett par renoveringar till. vi får se:)

Visa bilaga 555267
Körde här om dagen en renovering av min GX eagle kassett enligt dina instrukrioner, efter 2 säsongers användning och nu till slut hoppande kedja på ett par av dreven. Ny kassett är så dyr att jag inte alls har lust att lägga de pengarna på en sådan pryl. Och då är det ändå en billigare modell så att säga... Körde med en dremel 9903 hårdmetallfräs och det skar som smör i stålet. Gick på typ 20 min, ej inräknat tvätt osv.

Men men, renoverad kassett, nytt framdrev och ny kedja - och det fungerar helt perfekt!

aben

Aktiv medlem
Filade lite med en rundfil på några drev som inte ville hålla kedjan och det som förvånade mig var hur mjukt stålet var. Skulle vara intressant med data om hållbarheten på olika kassetter men hittar i princip inget alls på internet. En del påstår att det är främst vikten som skiljer, lättare blir dyrare, men det verkar orimligt att inte härda dreven, det borde öka livslängden flera gånger om tycker jag.

kais01

Aktiv medlem
'förr' var det alltid ordentligt härdat stål i både 'kassetter' och drev till navväxlar, omöjliga att bearbeta med fil. nu fuskas det här och var rätt ordentligt med detta. speciellt när det gäller enkeldreven. vissa handlare sitter kvar på lager från sachs/sram, och de är bäst bland de jag testat.

de större titandreven i dura-ace kassetten jag nyss postade bilder på ovan slits trots sin större storlek mera än de mindre dreven av stål. det är ju toppmodellen, och en tyngre ultegra med stål rakt igenom är känd för att hålla bättre. nu bekommer ju inte detta mig så farligt eftersom jag renoverar kassetten rutinmässigt vid kedjebyte, och kassetten trots påtagligt slitage är fullt njutbar och användbar efter 10 års flitig användning.

på mtb kör jag sram 1080, en lätt rackare på dryga 200g. största drevet 36 är där aluminium, men det har knappt slitits, och resten av dreven är stål. det är de mellersta av dessa som krävt lite kärlek. de är riktigt gracila. sliter där på tre olika hjulpar med varsin kassett, som får turas om med samma kedja. kassetterna är från 2013-2016, bytt kedja typ var 18 mån. slitaget som åtgärdats på kassetterna är närmast obetydligt.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
'förr' var det alltid ordentligt härdat stål i både 'kassetter' och drev till navväxlar, omöjliga att bearbeta med fil. nu fuskas det här och var rätt ordentligt med detta. speciellt när det gäller enkeldreven. vissa handlare sitter kvar på lager från sachs/sram, och de är bäst bland de jag testat.

de större titandreven i dura-ace kassetten jag nyss postade bilder på ovan slits trots sin större storlek mera än de mindre dreven av stål. det är ju toppmodellen, och en tyngre ultegra med stål rakt igenom är känd för att hålla bättre. nu bekommer ju inte detta mig så farligt eftersom jag renoverar kassetten rutinmässigt vid kedjebyte, och kassetten trots påtagligt slitage är fullt njutbar och användbar efter 10 års flitig användning.

på mtb kör jag sram 1080, en lätt rackare på dryga 200g. största drevet 36 är där aluminium, men det har knappt slitits, det är de mellersta dreven som krävt lite kärlek. de är riktigt gracila och av stål. sliter där på tre olika hjulpar med varsin kassett, de är från 2013-2016, bytt kedja typ var 18 mån. slitaget som åtgärdats på kassetterna är närmast obetydligt.
De kassetter du nämner, dura-ace, ultegra, Sram 1080 är i allra översta segmentet, har du någon uppfattning om hur mycket sämre livslängd det är på en billigare kassett t.ex. CS-HG51 i jämförelse?

kais01

Aktiv medlem
har inte träffat på just den, men mitt intryck av måttligt prissatta kassetter dyrare än de billigaste är att hållbarheten på dessa är rätt ok, för att inte säga bra. så länge det är märkesvaror. det man betalar för på de dyrare är snarast lägre vikt, vilket medför spiders och divere andra produktionsmässigt fördyrande tilltag,

sen 'ska' de ju också vara dyrare, kunden mer eller mindre förväntar sig det😝

men kedjan är ju vanligen den mest begränsande faktorn, när den väl förlängts kommer slitaget på drivlinan snabbt, eftersom kedjan bara 'tar' på sista taggen.

och med insikt om hur man fixar till kassetten vid kedjebyte, är ju hållbarheten på den inte lika kritisk. även mjukost som dura-ace kan fås att fungera finfint under lång tid.

Atakua

Aktiv medlem
Nu var det min tur att försöka renovera kassetten.
Ny kedja på gammal kassett; som resultat hoppar kedjan på näst största drevet när man lägger på kraften. En välbekant historia för många.

Kassetten är Microshift Advent X och är ganska billig (dock oftast slutsåld). Dessutom har jag en ny kassett till liggandes i reservlådan. Så var risken med att försöka restaurera den gamla kassetten minimal. Och det var äntligen anledning att köpa mig en Dremel.

1658937595554.png

Så här gjorde jag.

0. Tog fram en annan gammal sliten kassett (11/36) och övade på den så att jag kände bättre processen och kände mig tryggare.
1. Plockade kassetten av hjulet och slipade lite på de största och näst största dreven.
2. Jag satte kassetten på hjulet och cyklade till en nära brant backe. Där klättrade jag upp några gånger för att känna om mina handlingar hade någon effekt.
3. Kedjan hoppade fortfarande, dock mindre ofta och inte så lika våldsamt som tidigare.
4. Jag återvände hem och gav kassetten och slipade lite mer. Den andra gången fick kassetten sitta kvar på hjulet.
5. Tillbaka till backen och forsätta testa.

Jag kan säga att kedjehoppandet förekommer märkbart mindre ofta, men ändå händer det. Jag förväntar mig att det skulle sluta så småningom när den nya kedjan hunnit nötas lite.

I slutet är jag helt nöjd med experimentet. Det krångligaste i hela äventyret var att hitta rätt hårdmetallfräs som kunde röra på taggarna utan att vidröra och skada intilliggande drev.

Peth

Aktiv medlem
Behöver lite experthjälp.

Bytte kedja och efter det så upplevde jag ett par hopp på kassetten – inte på värsta viset alltså.

Går det att renovera, och i så fall var ska man fila?
1E721782-CD9D-4A21-A8B2-9D6257E46820.jpeg

Skruff

Aktiv medlem
Jag tänkte också testa denna metod på ett vevparti.
Det jag kan säga är att drevens tänder på den oslitna sidan är likt en parabel, medan den belastade sidan mer liknar en rät linje. Jag antar jag ska platta till taggarna och ge ett djup på den platta sidan igen, så att säga.

Alltså här:
IMG_20221108_104943.jpg

Ser att tråden inte är så aktiv men testar ändå..
@Peth hur gick det för dig?

Tillägg: Pilen på bilden blev inte så tydlig, men den finns där..

Skruff

Aktiv medlem
Följ denna skissen! Fram drevet behöver inte toppas, det har den slitna kjedjan redan fixat!
400 mil efter renovering å med bra kjedjor så fick jag kanta topparna efter början på strul. tot ligger min kasett på 1000mil å håller mer.
Tack. Imponerande minst sagt.
Det är alltså de streckade zonerna som tagits bort?

kais01

Aktiv medlem
skruffs röda linje inlägg 104 visar precis hur man skall slipa. bilden visar ju insidan av ett vevpart, och kedjan kommer in från övre högra sidan och belastar i riktning höger i varje (före detta) cirkulär insänkning,

klingorna i exemplet är ju minsta sagt seriöst utslitna, men trots det räddningsbara. om man tycker det är värt insatsen. eller bara vill leka lite, eller kanske öva sig lite i detta ädla hantverk:)

kais01

Aktiv medlem
Behöver lite experthjälp.

Bytte kedja och efter det så upplevde jag ett par hopp på kassetten – inte på värsta viset alltså.

Går det att renovera, och i så fall var ska man fila?
Visa bilaga 572158
sorry peth, hade missat din fina bild.

är ett gott exempel på kassett som går att göra bättre än ny.

särskilt på växel 6 och 7 ses hur slitaget skett kl 3-4. fullborda kl 4 till 5:45 så sänkan som kedjan skall lägga kraften mot blir del av en cirkel i stället för en ellips. fullborda men i mindre omfattning övriga drev. de tre-fyra största och minsta dreven kan dock troligen lämnas?

hur gick det; har du testat...?

Peth

Aktiv medlem
sorry peth, hade missat din fina bild.

är ett gott exempel på kassett som går att göra bättre än ny.

särskilt på växel 6 och 7 ses hur slitaget skett kl 3-4. fullborda kl 4 till 5:45 så sänkan som kedjan skall lägga kraften mot blir del av en cirkel i stället för en ellips. fullborda men i mindre omfattning övriga drev. de tre-fyra största och minsta dreven kan dock troligen lämnas?

hur gick det; har du testat...?
Har inte testat, men ska ge mig på det nu när jag ska bygga nya finhjul och därför kommer behöva en ny kassett. En Ultegra kostar ju ändå några kronor.

Valhalla_

Aktiv medlem
Körde här om dagen en renovering av min GX eagle kassett enligt dina instrukrioner, efter 2 säsongers användning och nu till slut hoppande kedja på ett par av dreven. Ny kassett är så dyr att jag inte alls har lust att lägga de pengarna på en sådan pryl. Och då är det ändå en billigare modell så att säga... Körde med en dremel 9903 hårdmetallfräs och det skar som smör i stålet. Gick på typ 20 min, ej inräknat tvätt osv.

Men men, renoverad kassett, nytt framdrev och ny kedja - och det fungerar helt perfekt!
Nu är hojen såld men det funkade felfritt. Kommer absolut göra detta igen. Tack kais01 för detta.

Nu var det min tur att försöka renovera kassetten.
Ny kedja på gammal kassett; som resultat hoppar kedjan på näst största drevet när man lägger på kraften. En välbekant historia för många.

Kassetten är Microshift Advent X och är ganska billig (dock oftast slutsåld). Dessutom har jag en ny kassett till liggandes i reservlådan. Så var risken med att försöka restaurera den gamla kassetten minimal. Och det var äntligen anledning att köpa mig en Dremel.

Visa bilaga 570204

Så här gjorde jag.

0. Tog fram en annan gammal sliten kassett (11/36) och övade på den så att jag kände bättre processen och kände mig tryggare.
1. Plockade kassetten av hjulet och slipade lite på de största och näst största dreven.
2. Jag satte kassetten på hjulet och cyklade till en nära brant backe. Där klättrade jag upp några gånger för att känna om mina handlingar hade någon effekt.
3. Kedjan hoppade fortfarande, dock mindre ofta och inte så lika våldsamt som tidigare.
4. Jag återvände hem och gav kassetten och slipade lite mer. Den andra gången fick kassetten sitta kvar på hjulet.
5. Tillbaka till backen och forsätta testa.

Jag kan säga att kedjehoppandet förekommer märkbart mindre ofta, men ändå händer det. Jag förväntar mig att det skulle sluta så småningom när den nya kedjan hunnit nötas lite.

I slutet är jag helt nöjd med experimentet. Det krångligaste i hela äventyret var att hitta rätt hårdmetallfräs som kunde röra på taggarna utan att vidröra och skada intilliggande drev.
Du slipade sannolikt för lite (eller på fel ställe?). Tror ditt slipstift kanske är lite för "snällt".

Atakua

Aktiv medlem
Du slipade sannolikt för lite (eller på fel ställe?). Tror ditt slipstift kanske är lite för "snällt".
Sant, jag kunde ha gått på mer aggressivt. Konstigt nog, det hjälpte ändå med kedjehoppandet.
Angående slipstift så behövde jag köpa ett extra till Dremel eftersom det inte fanns något passande bland den befintliga uppsättningen. Jag önskade omedelbart att ha något grövre men jag hade vad jag hade. Detta tillät göra jobbet, långsamt men säkert.

Valhalla_

Aktiv medlem
Sant, jag kunde ha gått på mer aggressivt. Konstigt nog, det hjälpte ändå med kedjehoppandet.
Angående slipstift så behövde jag köpa ett extra till Dremel eftersom det inte fanns något passande bland den befintliga uppsättningen. Jag önskade omedelbart att ha något grövre men jag hade vad jag hade. Detta tillät göra jobbet, långsamt men säkert.
Ja ibland får man köra med det man har helt enkelt. (y)

Om du har vägarna förbi clasohlson någon gång kan jag i alla fall rekommendera att köpa med dig ett hårdmetallslipstift "dremel 9903". Det är som gjort för att slipa kassetter med.
IMG_20221109_071617.jpg

Tråden inspirerade mig till att fila på ett SRAM 1x framdrev som jag råkat köra en kedja för länge på. Innan lät det illa vid lite tryck i pedalerna och så fanns det tendens till chain suck. Följde logiken i skissen, nu går det runt prickfritt! Tack och bock!
Får man använda den sparade slanten till cykelprylar?

kais01

Aktiv medlem
kul att läsa om alla framgångar:)

har nyss redigerat lite i inledningen, för att underlätta förståelsen av detta roliga och alltmer lönsamma hantverk. kom gärna med synpunkter om ni tycker något bör förtydligas eller förklaras ytterligare.

Snuten

Aktiv medlem
skruffs röda linje inlägg 104 visar precis hur man skall slipa. bilden visar ju insidan av ett vevpart, och kedjan kommer in från övre högra sidan och belastar i riktning höger i varje (före detta) cirkulär insänkning,

klingorna i exemplet är ju minsta sagt seriöst utslitna, men trots det räddningsbara. om man tycker det är värt insatsen. eller bara vill leka lite, eller kanske öva sig lite i detta ädla hantverk:)
Man skall alltså sträva efter att göra den högra sidan konvex istf konkav? Låter ju rimligt. Borde ju hålla emot bättre vid belastning.

kais01

Aktiv medlem
den högra sidan skall bli en del av en cirkel, inte en ellips.

slitaget medför att det blir en ellipsformad kurva. bort med den..!

återställ den alltså till en del av en cirkel. den behöver inte vara perfekt, huvudsaken är att inte kedjerullen skall kunna klättra på kälkbacken kl 4-5.30

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Vad svårt det var. Dremel ville lät spinna iväg. Jag köpte Classes dremel 9903 som tipsade om, dremeln är en biltema historia, budget med andra ord.

Egentligen skulle det nog vara lättast att fästa slipsen i en pelarborr och förflytta vevpartiet istället.

Eller kanske använda en större slip än 9903. Man skulle ju kunna göra lite matte och räkna ut perfekta diametern för en slip sådan att den endast ska pressas in åt ett håll och inte behöver flyttas fram och tillbaka.

Hmm, första gången kanske är lite trial and error.

aben

Aktiv medlem
Jag tog av kassetten från hjulet och filade varje drev för sig i skruvstädet med en vanlig rundfil. Väldigt enkelt faktiskt, behövdes bara några få tag med filen på varje tand. Filade de fyra minsta dreven på en kassett igår och det tog nog inte mer än fem minuter.

Skruff

Aktiv medlem
Jag tog av kassetten från cykeln och filade varje drev för sig i skruvstädet med en vanlig rundfil. Väldigt enkelt faktiskt, behövdes bara några få tag med filen på varje tand. Filade de fyra minsta dreven på en kassett igår och det tog nog inte mer än fem minuter.
Jag ska göra samma sak nästa gång.

kais01

Aktiv medlem
övning ger färdighet:)

tycker det kan kasta om diametern på stiftet är för stor, alltså nära det tillgängliga utrymmet. men 9903 med sina 3,2 mm är ändå lite för smal??

Skruff

Aktiv medlem
övning ger färdighet:)

tycker det kan kasta om diametern på stiftet är för stor, alltså nära det tillgängliga utrymmet. men 9903 med sina 3,2 mm är ändå lite för smal??
Den va på tok för smal i min mening.
Skulle ha testat för hand först... Nåväl, stiftet hamnar på cykelköket, det kan säkert göra andra glada.

Valhalla_

Aktiv medlem
Den va på tok för smal i min mening.
Skulle ha testat för hand först... Nåväl, stiftet hamnar på cykelköket, det kan säkert göra andra glada.
Jag tyckte det var perfekt storlek, man måste bara gå fram och tillbaka med lätt tryck ungefär som om man fyller i något med tuschpenna. Trycker man så går det åt skogen, man måste låta slipstiftet jobba. Då funkar det utmärkt. Det där är riktigt aggressivt och trycker man det minsta och/eller stannar så gräver det ned sig direkt. Typiskt bör man aldrig vara i närheten av slutliga diametern med storleken på slipstiftet, det fungerar helt enkelt inte så bra pga att det börjar hugga och ha sig. I alla fall när man kör med dremel. Kanske om man kunde fixera allt stumt på något vis. Men för hand är det lurigt.

Jacke89

Aktiv medlem

på mtb kör jag sram 1080, en lätt rackare på dryga 200g. största drevet 36 är där aluminium, men det har knappt slitits, och resten av dreven är stål. det är de mellersta av dessa som krävt lite kärlek. de är riktigt gracila. sliter där på tre olika hjulpar med varsin kassett, som får turas om med samma kedja. kassetterna är från 2013-2016, bytt kedja typ var 18 mån. slitaget som åtgärdats på kassetterna är närmast obetydligt.
Hur många mil pratar vi?

kais01

Aktiv medlem
Hur många mil pratar vi?
du tänkte per kedjebyte, eller totalt per kassett?

klockar inte mina sträckor, men du kan få ett intryck av mitt cyklande med bromptonpendling 10-15 mil i veckan, och mtb fördelat på två cyklar och fyra hjulpar ett par tvåtimmarsturer per vecka.

kassetterna på dessa fyra mtb-hjulpar ser jag som knappt inkörda, de är från mitten av tiotalet och har genomlevt kedjebyten och åtföljande högst sparsam kassettrenovering cirka var 18e månad på vardera cykeln. minst 10 år till med samma kassetter är ett rimligt antagande. eller 20:)

men den kassetten jag sliter mest på är den jag visat bilder på i tråden t ex i inlägg 93, monterad på en brompton. har fler brommies, men det är denna 2x10 jag använder mest. kassetten en dura ace jag köpte begagnad och tog i bruk för nu tio år sedan. de fem största dreven i titan är verkligen mjukost, så worst case för slitage. denna går cirka tio av mina pendlarmil i veckan från mars till december. kedjebyte och renovering även på den cirka var 18e månad, ni har kunnat se senaste tre tillfällena här i tråden.

denna kassett har väl inte så många kedjebyten kvar i sig, men ett par tre till borde den klara. vore den i stål kan jag gissa att den vore mid-life idag, efter tio års flitig användning.

kassettrenovering är ett tacksamt göra🚵🏻‍♂️🚵🏻‍♂️🚵🏻‍♂️

Senast ändrad:

Jacke89

Aktiv medlem
du tänkte per kedjebyte, eller totalt per kassett?

klockar inte mina sträckor, men du kan få ett intryck av mitt cyklande med bromptonpendling 10-15 mil i veckan, och mtb fördelat på två cyklar och fyra hjulpar ett par tvåtimmarsturer per vecka.

kassetterna på dessa fyra mtb-hjulpar ser jag som knappt inkörda, de är från mitten av tiotalet och har genomlevt kedjebyten och åtföljande högst sparsam kassettrenovering cirka var 18e månad på vardera cykeln. minst 10 år till med samma kassetter är ett rimligt antagande. eller 20:)

men den kassetten jag sliter mest på är den jag visat bilder på i tråden t ex i inlägg 93, monterad på en brompton. har fler brommies, men det är denna 2x10 jag använder mest. kassetten en dura ace jag köpte begagnad och tog i bruk för nu tio år sedan. de fem största dreven i titan är verkligen mjukost, så worst case för slitage. denna går cirka tio av mina pendlarmil i veckan från mars till december. kedjebyte och renovering även på den cirka var 18e månad, ni har kunnat se senaste tre tillfällena här i tråden.

denna kassett har väl inte så många kedjebyten kvar i sig, men ett par tre till borde den klara. vore den i stål kan jag gissa att den vore mid-life idag, efter tio års flitig användning.

Okej nja jag tänkte på kassetterna för du skrev 10 år med samma tänkte om det är flera tusen mil.

aben

Aktiv medlem

4000 mil fick jag det till, inte dåligt för en kassett. Funderade på om en brompton sliter mer eller mindre på dreven än en cykel med stora hjul? Mindre hjul ger ju fler varv men också lägre moment som skall överföras.

kais01

Aktiv medlem
4000 mil fick jag det till, inte dåligt för en kassett. Funderade på om en brompton sliter mer eller mindre på dreven än en cykel med stora hjul? Mindre hjul ger ju fler varv men också lägre moment som skall överföras.
4000 mil på en kassett låter ju rätt mycket, men det är ju också lång tid. visar väl bara hur litet vårt jordklot egentligen är. ett varv runt:)

600 mil på en kedja är ju däremot rätt medelmåttigt, men låter inte mina drivlinor utsättas för alltför mycket uppmärksamhet. senaste åren för den tioväxlade brommien ett par vaxbad per kedja, däremellan droppas på med tru tension banana slip all weather lube typ var tredje vecka.

har även jag funderat på slitage med avseende på hastighet på kedjan vs moment. ingen riktig åsikt där. vid platt åkning har jag med schlumpfväxeln effektivt sett en framkrans på dryga 80t, det ställer iaf höga krav på låg friktion. och kedjan är ju minst sagt utsatt där den går in i bakväxeln är ca 5 cm från asfalten.

tidigare gällde även för pendlingen helsyntet motorolja, guckade inte så farligt, men tillräckligt för att söka mig över till vaxsidan. märker ingen skillnad i slitage. för mtb går oljan rent, utan behov av rengöring. droppas på cirka varannan tur. får ingen annan uppmärksamhet.

bekvämt och bra:)

aben

Aktiv medlem
@kais01 Jag skrev innan om slipning av en vevaxel och du undrade om hållbarheten. Kände på axeln nu efter 400 mil och något lite mer glapp är det men inte mer än förväntat och lagret löper mjukt så än så länge inga problem. Och då var det en axel jag fick slipa ned rejält för att få bort groparna.

jonte987

Aktiv medlem
Hur då ojämn? Den ser inte så pjåkig ut.
Det liksom knorrar när jag drar runt för hand. Dock på en kickr så det är med lite motstånd....och kedjan går på två kassetter av olika märke. Osäker nu om det är nåt problem om jag låter bli att känna efter.

Nu hade jag bestämt mig för att ignorera problemet så minns inte riktigt vad jag testat mer än växeljustering. Just nu sitter utomhuskasseten på kickr och det kan den väl göra till mars. Minns inte om det blev bättre.
Inga problem att köpa en ny kassett men grejen är ju att just den där sunrace sitter bättre mot spacern.

Känns idag som ett 2023 problem :).

Pqz

Aktiv medlem
Tackar för tipset. Funkar utmärkt - jag har hittills bara testat på det omtalade udda asymmetriska Apex-framdrevet. Först har jag vänt på drevet en gång, nu har jag filat på det från båda håll så det är som nytt funktionsmässigt. Ska kunna gå minst tusen mil till tänker jag mig om jag vänder det en gång under tiden.
(Och jag undanber mig vänligt men bestämt bror-duktig-kommentarer från finväderscyklister som tycker att mitt drivpaket är smutsigt.)

Visa bilaga 401972
Så ska det se ut. Cyklar är till för att användas!

Valhalla_

Aktiv medlem
Det liksom knorrar när jag drar runt för hand. Dock på en kickr så det är med lite motstånd....och kedjan går på två kassetter av olika märke. Osäker nu om det är nåt problem om jag låter bli att känna efter.

Nu hade jag bestämt mig för att ignorera problemet så minns inte riktigt vad jag testat mer än växeljustering. Just nu sitter utomhuskasseten på kickr och det kan den väl göra till mars. Minns inte om det blev bättre.
Inga problem att köpa en ny kassett men grejen är ju att just den där sunrace sitter bättre mot spacern.

Känns idag som ett 2023 problem :).
Kanske är pga kedjelinjen det låter?

Köp & Sälj

Topp