Elektronisk brevetstämpling

AlbertH

Aktiv medlem
I Sverige finns tre etablerade sätt att stämpla på brevetlopp. Papperskort, ebrevet och Uppsalas lösning som används av CK Distans med flera. Jag har i år cyklat lopp och använt alla tre metoder. Papperskort vet alla hur de fungerar, så jag tänkte bara jämföra hur jag upplevt de två olika elektroniska lösningarna som deltagare i lopp. Jag kan ha missuppfattat funktion i de olika systemen.

I Uppsalas lösning skapar man ett konto, och anmäler sig sedan till de lopp man vill cykla. I ebrevet verkar man skapa ett nytt konto för varje lopp.

I ebrevet stämplar man in och helst ut på varje stämplingsplats. Jag tror tanken är att följare ska se om man tagit en paus. Det som räknas är att man stämplar in. I Uppsalas lösning stämplar man in. Man kan lägga in en kommentar om man tar en paus eller liknande, jag upplever den funktionen som smidigare då man kan rapportera var som helst, inte bara på stämplingsplatserna. Ebrevet verkar även ha på problem att visa vilken status varje plats har efter stämpling om man inte laddar om sidan.

Uppsalas lösning har även den praktiska kartan som visar exakt var stämplingszonen är.

Jag har cyklat fler brevetlopp med Uppsalas lösning än med ebrevet vilket kanske påverkar mig, men personligen tycker jag att Uppsalas lösning ser modernare och mer användarvänlig ut.

Ebrevet verkar även ha haft någon slags ambition att vara en heltäckande randokalender och har lagt till lopp i sitt system som använder andra stämplingssystem. Jag hade för avsikt att testa båda systemen samtidigt på en 30-milare i våras efter att ha pratat och informerat arrangören, tyvärr fick jag bryta.

Vad har ni andra för erfarenheter av elektronisk stämpling?

Jag håller med om att Uppsalas app känns bättre, stabilare och betydligt mer användarvänlig. Bla kan man kolla på karta i appen om man är inom godkänt stämplingområde.

Jag vet inte hur ebrevet funkar ur ett arrangörsperspektiv, men i Uppsalavarianten kan funktionärer stämpla deltagarna, vilket var bra på UTU.

Edit: väldigt fiffigt också att man kan bygga egna del-gpxer genom att ange var man vill ha start och slut på varje.

Senast ändrad:
Hej, och roligt hör att det fungerat med digital brevet (den lösning vi utvecklat i Uppsala)!

Angående rando-kalender, så har digital brevet bara lopp där arrangören är med på digital stämpling med det systemet, för att det ska vara tydligt för alla. En fristående kalender med all rando i Sverige däremot, med datum, distans, banor, länkar till anmälan, info om hur man kan stämpla osv vore nice. Officiella randonneurs.se är så klart på flera sätt det, även om det är i textform just nu.

Det kommer en del uppdateringar på digital brevet till nästa säsong, bland annat att som arrangör importera collections direkt från RwGPS om man lagt in både en rutt och alternativa vägar. Och lite mer översikt över vilka cyklister som kört under året - till exempel för utskick av medaljer.

Om det är någon annan funktionalitet som önskas, säg gärna till 🙂

Tillbaka
Topp