Endurance? Rose? Elektroniska växlar?

Är helt ointressant i detta fallet, när det väl är justerat så ändras ingenting utom från yttre våld.
Eftersom ooms verkar vara mer entusiastisk bilist än cyklist så blir såna utsagor ändå lite luddiga. "Perfekta växlingar" handlar ju om mer än korrekt line-up. Om systemet funkat bra i åtta år med 50 mil/år eller 500 mil/år gör ändå viss skillnad i mina ögon. Systemet består väl inte enbart av el och elektronik?

Eftersom ooms verkar vara mer entusiastisk bilist än cyklist så blir såna utsagor ändå lite luddiga. "Perfekta växlingar" handlar ju om mer än korrekt line-up. Om systemet funkat bra i åtta år med 50 mil/år eller 500 mil/år gör ändå viss skillnad i mina ögon. Systemet består väl inte enbart av el och elektronik?
Nej. Det är ju mekaniken också. Men jag tycker att den biten är rätt likvärdig oavsett vad som får sakerna att röra på sig. Min äldsta landsvägsgrupp (vajer) har gjort sina mil, men så länge ”impulsen” (vajer och höljen) är fräsch fungerar det. Eller tänker du på något annat?

Det har säkert nämnts, men en stor vinst är ju att man slipper det ständiga underhållet av mekaniska växlar. Inga växeljusteringar för att vajrar och höljen obönhörligt förändras med tiden, inga byten av vajrar och höljen, etc. Jag köpte min cykel med Ultegra Di2 hösten 2015, växlarna justerades in då. Har sedan dess inte rört växlarna, och den växlar fortfarande helt perfekt.

Är moderna mekaniska grupper så känsliga? På alla lvgcyklar och MTB jag har haft, förutom en, har jag bara finjusterat växlarna en eller två gånger i veckorna efter köpet och efter byte av vajer (som inte händer varje år). Enda drivlinan som behövde mer finjustering var Sram Eagle. Nu alla MTB i familjen har Sram 11-delat behövs också ingen justering på MTB, förutom när bakväxeln får närkontakt med en sten.

Tillbaka på ruta ett. Mekaniskt och dynamohjul kanske. Jag vet iaf hur man mekar med det och är ganska snål.
Vill du minimera växeljusteringarna även under flera år framåt bör du vid första bytet av vajrar(+ höljen) byta till helkapslade lågfriktions vajrar
Jag har har haft några olika varianter under årens lopp och cyklat många mil med dem utan problem eller justering.
De är såpass långlivade att jag inte behöver byta särskilt ofta, de som jag tror är vanliga nu är
Jagwire Elite Sealed som är riktigt bra både för mekaniska växlar och bromsar
Men just de för bromsar är väl inte aktuella för dig?

Senast ändrad:
Är moderna mekaniska grupper så känsliga? På alla lvgcyklar och MTB jag har haft, förutom en, har jag bara finjusterat växlarna en eller två gånger i veckorna efter köpet och efter byte av vajer (som inte händer varje år). Enda drivlinan som behövde mer finjustering var Sram Eagle. Nu alla MTB i familjen har Sram 11-delat behövs också ingen justering på MTB, förutom när bakväxeln får närkontakt med en sten.

Hetsen kring integrering har resulterat i många snäva böjar / knepiga dragningar på landsvägssidan vilket ger minskade marginaler. Sen varierar det mycket från ram till ram så klart.

Hetsen kring integrering har resulterat i många snäva böjar / knepiga dragningar på landsvägssidan vilket ger minskade marginaler. Sen varierar det mycket från ram till ram så klart.
Japp, vill man ha intern dragning genom styre och styrstam är det helt klart elväxlar som gäller.
Man blir ju inte direkt sugen på en ny räser så som cyklarna ser ut idag... ?
/Surgubbe

Japp, vill man ha intern dragning genom styre och styrstam är det helt klart elväxlar som gäller.
Man blir ju inte direkt sugen på en ny räser så som cyklarna ser ut idag.
Det gäller ju inte endast räser.
Till tex "nya" Spark krävs det 3mm höljen och även om ingen här köper en vajerväxlad går det ändå vajrar till dropper och lockout.

Det gäller ju inte endast räser.
Till tex "nya" Spark krävs det 3mm höljen och även om ingen här köper en vajerväxlad går det ändå vajrar till dropper och lockout.
Ja, usch. Och så kommer dom med en enorm spacerstack, så det första man måste göra är att koppla loss bromsslangar, och kladda för att få till en vettig sittställning. ?

Ah, hade (lyckligtvis) glömt integrering ett tag. Jag har ingen cyklar med "modern" integrering. Om man inte vill ser vajar, eller snart inte längre kan köpa cyklar utan komplett integrering, är det ett klart argument för elväxlar.

En annan stor fördel med sram(ja, är fanboy) är enkelheten.
Bytte grupp nyss på mtbn från mek xtr 1 x 11 till Force axs xplr 1 x 12 på strax över 30 min.
Åt andra hållet med vajer/batterier/kablar mm är det inte lika smidigt.

En annan stor fördel med sram(ja, är fanboy) är enkelheten.
Bytte grupp nyss på mtbn från mek xtr 1 x 11 till Force axs xplr 1 x 12 på strax över 30 min.
Åt andra hållet med vajer/batterier/kablar mm är det inte lika smidigt.

Ett av mina mest minnesvärda mekminnen var när mtbn fick AXS. Svårslagen känsla att knippsa av vajern, dra ut höljet, skruva loss "stenåldersbitarna" och sen bara behöva dra åt två insexor, en för bakväxeln och en för reglaget så var det klart. :love:

Ett av mina mest minnesvärda mekminnen var när mtbn fick AXS. Svårslagen känsla att knippsa av vajern, dra ut höljet, skruva loss "stenåldersbitarna" och sen bara behöva dra åt två insexor, en för bakväxeln och en för reglaget så var det klart. :love:
Hehe, slog mig såklart försent i planeringen(när jag väl börjat skruva) att det var chingchong-standard bak(DM).
Som tur var hittade jag tillslut ett riktigt växelöra till riktiga växlar???

Man blir ju inte direkt sugen på en ny räser så som cyklarna ser ut idag... ?
/Surgubbe

Tillverkarna vill försöka särskilja sig från varandra, men istället blir det ett följa John-beteende. Jag köpte en racer med intern dragning. Inte för att jag egentligen ville ha det, men priset var rätt och cykeln i övrigt bra. När jag insåg att det inte gick att packa den i vanlig cykeltransportväska fick jag nog. Att man var tvungen att mecka en massa för att ändra antalet distanser eller byta styrstam visste jag innan och såg det som en del av paketet. Cykeln var dock något för lång och såldes. Nästa racer ska absolut inte ha intern dragning genom styre och styrstam. Återstår att se om det finns några alternativ av intresse eller om alla tillverkare har anammat trenden.

Vi cykelköpare får samtidigt stå vårt kast. Om tillräckligt många tycker att det är snyggt och cleant med intern dragning och accepterar och/eller inte inser nackdelarna och därmed köper cyklarna så får vi stå ut med skiten.

/Surgubbe2

Tillbaka
Topp