Hayes Dominion

MagerValp

Aktiv medlem
Hayes Dominion
Efter något års velande har jag nu äntligen blivit med en uppsättning Dominion A4. Jag har bara hunnit installera frambromsen än så länge men två frågor har dykt upp:

• Har jag förstått rätt att det är ett par svarta T106 organiska/semi-metalliska belägg som sitter förmonterade? Det ligger med ett par rosa i lådan också, som då är T100 metallbelägg?
• Instruktionsvideon säger att man inte får använda disc brake cleaner på rotorn, bara isopropanol. Varför då?

Hayes Dominion
T106 beläggen är helt klart min favorit så länge man inte ska ner till alperna och köra.
T100 som följer med har lite bättre bett men sämre känsla. T106 räcker gott och väl till för allt som finns här hemma. När det gäller brake cleaner så är det nog bara ett sätt för dom att säkra upp så att ingen använder något som kan kontaminera skivorna. Jag har råkat ut för brake cleaner som har förstört beläggen.

Grattis till värdens bästa bromsar.

Hayes Dominion
Hmm, tyskarna säger:
"Unser 92-Kilo-Tester Hans war mit der Performance voll zufrieden. Er verschliss vier Sätze Beläge auf 2700 Kilometern (Hans bremst viel und hart) und musste ziemlich friemeln, um die Beläge zu wechseln."
"Unser Schwestermagazin BIKE nahm die Vierkolben-Bremse Dominion auf dem Prüfstand in die Mangel und attestierte dem Ami-Stopper mit semi-metallischen Belägen eine hohe Bremskraft (drittbester Wert bei elf getesteten Bremsen) und gute Standfestigkeit bei recht hohem Belagverschleiß."

Så kanske inte billigare än Trickstuff Power, men bromsarna verkar vara fina.

Hayes Dominion
Jo inget snack om att semi-metalliska är rätt för min åkning. Får väl spara metallbeläggen till om jag åker ner till Finale eller alperna nånstans.

Men jag har förstått rätt att laxrosa = metall?

Hayes Dominion
Snålt med tid att meka så jag får klämma in små sessioner under lunch och fikaraster. Nästan i mål nu, men det här var en ovälkommen överraskning:
IMG_9488.jpeg

Hayes Dominion
Är det +20mm du behöver? Jag har för mig att Maguras adaptrar ska fungera med Dominion.
Jag kan ha några övers i lådorna hemma, kan kika efter jobbet om du inte hittar på Trekstore.

Hayes Dominion
Bike24 har från Jagwire.
Vill nog helst hitta original och den nya tvådelade.

Det här ser rätt ut, men €10 + frakt för två st

Tillbaka
Topp