[OT] Rekommendera en TV-serie...

Ja verkligen - bra mix av allvarsamhet och trams på ett smart sätt. Mr. Ford är grym men Jason Segel är även han riktigt skön. Jessica Williams humor är klockren rakt igenom hela serien enligt mig. Ser mycket serier men har nog aldrig skrattat så mycket som till den här.

Kanske hög igenkänningsfaktor i många situationer..
Jason Segel tycker jag har blivit typecastad i samma roll som han (antar jag) slog igenom med i How I Met Your Mother. Tur dock att det är en roll han spelar väldigt väl, i Forgetting Sarah Marshall är han ju också sinnessjukt rolig ?

A Small Light
Mare of Easttown
The Bear
Love & Death
The Days
The Spy

Är det som ligger på min imdb lista rekommenderar
The Boys & Gen V spinnoff är lika stört som brilliant
The Boys tyckte jag med var svinkul, typ barnförbjudet Marvel. Tycker inte de fick till det lika bra med Gen V, där tröttnade jag efter fyra avsnitt typ.

Shameless kan jag starkt rekommendera. Väldigt svart komedi/dramaserie om en stor familj som växer upp i Chicagos slum. 11 säsonger fick den, vilket gav gott om utrymme för bra karaktärsutveckling, och lyckades ändå vara en serie där enskilda avsnitt var bra oberoende av det större sammanhanget. Hade det inte varit för just tiden det skulle ta så hade jag gärna sett om den.

The Boys tyckte jag med var svinkul, typ barnförbjudet Marvel. Tycker inte de fick till det lika bra med Gen V, där tröttnade jag efter fyra avsnitt typ.
Kan hålla med om Gen V, den är lite knepigare att komma in i, den utspelar sig parallellt med the boys, är ett tonårs- drama/thriller med allt vad det innebär. Men när allt lite satt sig och man köpt förutsättningarna är det fortfarande asroliga välskrivna repliker och situationer som spårar.
Se klart den, det är värt det.

Efter att ha sett och uppskattat Dopesick, med en som alltid eminent Michael Keaton, så trodde jag inte att jag behövde ännu en serie om opioidkrisen i USA. Men ändå drog jag igång Piankiller, och den visade sig innehålla väl kompletterande perspektiv, inte minst från myndigheternas sida. Så det blir tips på den.

Husdrömmar Dokumentär. Speciellt "Bussen till friheten" ❤️❤️❤️❤️❤️

Husdrömmar Dokumentär. Speciellt "Bussen till friheten" ❤️❤️❤️❤️❤️

Blev positivt överraskad av den, inte lika ”häääärlig” som dussin-vanlife-typen.

Själv köpte jag den här på DVD. Kommer en nyinspelning på Disney +. Men blir nog svårt att slå originalet.

IMG_8423.jpeg

Såhär några veckor efteråt kan jag nog rekommendera Fleischmann's in Trouble på Apple TV+. Jesse Eisenberg och Clare Danes spelar ungefär samma karaktärer som de alltid gör (kuvad man resp stark kvinna) i scener-ur-ett-äktenskap'ish dramedy, läckra miljöer i form av NYC och delvis Hamptons.
Intressant inblick i en social krets där överläkaren är den fattiga "välgöraren" i gänget med sin årslön på endast 300.000 USD.

The man in the high tower: lågmäld semi-dystopiskt-realistisk om ett amerikanskt 60-tal där ”fel lag” vann andra världskriget. Östra USA styrs som en tysk enklav, Japan har styret över västra USA. Det finns en gerillarörelse. Bra skådisar och inslag av kvantfysik/multiversum, inte helt olikt Fringe, som är ett annat tips: börjar som en vanlig deckarserie, övergår i viss xfiles-vibb och kulminerar i totalt multidimensionellt mindfuck. Utan att tappa vare sig tråd eller kvalitet.

Dags att låsa tråden...

Berlin Station hittade jag av en slump för något år sedan. Går på samma tema som Homeland dvs CIA mot diverse hot med dubbelagenter, förräderi, korrumperade politiker, tyst diplomati och allt vad det innebär. Utspelar sig dessutom i underbara Berlin, precis som en av de bästa (enligt mig) Homeland-säsongerna. "Bara" 7,6 i betyg på IMDB, men gillar man genren kommer man väldigt långt på det. Finns på TV4 Play, som har gjort ett uselt jobb med marknadsföringen av en serie som förtjänar bättre.

Nej nej. Bästa serien från 90 talet är Father Ted som ni kan se här.

Nästan lika bra som Kurt Olsson!

Nej nej. Bästa serien från 90 talet är Father Ted som ni kan se här.

Nästan lika bra som Kurt Olsson!

Inte mycket slår denna om vi skall prata 90 tal

Det har prokrastinerats med den i veckan.

Tillbaka
Topp