[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Viktuppgången har ofta tagit tid. Då behöver viktnedgången ta lite tid också. Midsommar är ett bra mål om man vill gå ned 10-20 kg.
Eller om man vill göra det mindre "drastiskt", ändra mindre och sträck ut tiden. 10 kg på ett år är inte fy skam (speciellt inte om man håller på ett par år). När/om vikten smygit sig på borde man kunna smyga av den. Med små förändringar. Men, det gäller ju att hitta/förstå vad som ger extrakalorierna. Det är inte så lätt alla gånger (eftersom människor och deras liv är olika).

Eller om man vill göra det mindre "drastiskt", ändra mindre och sträck ut tiden. 10 kg på ett år är inte fy skam (speciellt inte om man håller på ett par år). När/om vikten smygit sig på borde man kunna smyga av den. Med små förändringar. Men, det gäller ju att hitta/förstå vad som ger extrakalorierna. Det är inte så lätt alla gånger (eftersom människor och deras liv är olika).
För att inte hamna i limbo och jojobanta anser jag att den långsiktiga planen är hela grejen och håller med dig.

Men otåliga är vi väl alla och jag tror att införa små långsiktiga förändringar ökar risken för att allt blir pannkaka. Jag behöver helt enkelt bekräftelsen att uppoffringen är värd något och det nu!
Så att hitta en lagom nivå om man överkonsumerar är svårt, lite som och be en alkis att bara dricka normalt. Enkelt att säga sett utifrån men hade det varit lätt skulle ingen fastna där.

För att inte hamna i limbo och jojobanta anser jag att den långsiktiga planen är hela grejen och håller med dig.

Men otåliga är vi väl alla och jag tror att införa små långsiktiga förändringar ökar risken för att allt blir pannkaka. Jag behöver helt enkelt bekräftelsen att uppoffringen är värd något och det nu!
Så att hitta en lagom nivå om man överkonsumerar är svårt, lite som och be en alkis att bara dricka normalt. Enkelt att säga sett utifrån men hade det varit lätt skulle ingen fastna där.
Den där otåligheten (mänskligheten) ställer absolut till det. Det är inte lätt. Att stå ut med en diet en månad kan vara enklare (dels för att det ger snabba resultat och man behöver bara stå ut en kort tid) än att långsiktigt uppnå hållbara resultat (utan att studsa tillbaka). Återigen, inte enkelt. :) "Jag vill ha resultat NU!"-tänket är inte alltid det bästa tänket. "Varför går inte JAG ner 10 kg i veckan, som den där och den där!? Jag (som har ett helt annat liv med helt andra förutsättningar) är värdelös! Oj, så sötsugen jag blev..."

103 vid nyår. 99,6 ikväll.... blir nog några veckor till, eller månader med 16:8, eller oftare 15:9 för att anpassa efter jobb, barn, träning... Vad anser ni är rimligt att räkna med att kunna gå ner i snitt på en vecka? Jag tänker mig att de första veckorna händer det mycke, men sen avtar till o ligga mellan 0,5-1kg i veckan.
Det beror på hur mycket muskelmassa du vill gå ner.

Ungefär 1 % viktnedgång per vecka är siffror jag läst om som är möjliga om man optimerar sin proteinsyntes.
Ja, det låter rimligt. De 2kg jag skrev är möjligen inte det mest hälsosamma alternativet beroende på vem det gäller, kort tid är väl det vanliga då inför något.

Disclaimer: Jag vill inte vifta med pekpinnar mot nån, det här är min egna upplevelse.

Jag är sjukt dålig på att uppskatta vad jag äter, hur mycket jag äter och hur ofta jag äter.
När jag började inse det här (ja, föra matdagbok och väga/mäta det jag stoppat i mig) och istället äta vad som är rimligt började vågen visa lägre vikter. Utan att egentligen ändra nåt mer med träning.

Och tvärsom. När jag återfaller i vanligt ätande så stannar vågen, trots träningsinsats eftersom jag glatt överkompenserar träning med ännu mer energi in.

End of message.

Disclaimer: Jag vill inte vifta med pekpinnar mot nån, det här är min egna upplevelse.

Jag är sjukt dålig på att uppskatta vad jag äter, hur mycket jag äter och hur ofta jag äter.
När jag började inse det här (ja, föra matdagbok och väga/mäta det jag stoppat i mig) och istället äta vad som är rimligt började vågen visa lägre vikter. Utan att egentligen ändra nåt mer med träning.

Och tvärsom. När jag återfaller i vanligt ätande så stannar vågen, trots träningsinsats eftersom jag glatt överkompenserar träning med ännu mer energi in.

End of message.
Träning gör de flesta hungrigare. Typ bodybuilders undviker cardio. Att få cardio minska din vikt måste du bränna så mycket kalorier att det börjar bli jobbigt att äta. Typ 2k per dygn av extra aktivitet, som gör att du måste käka 4k/ dygn vilket är mycket för “vanlig kost”. Glöm det om du har ett vanligt jobb.

Dessutom mycket cardio + caloric deficit sänker din dagliga energi nivå mer än bara dieting. Man mår dåligt, enklare att få förkylning och träningsresultat blir sämre.

Darförför många förespråkar on/off diet - 2 veckor deficit/ 2 veckor maintenance repeat.

Träning gör de flesta hungrigare. Typ bodybuilders undviker cardio. Att få cardio minska din vikt måste du bränna så mycket kalorier att det börjar bli jobbigt att äta. Typ 2k per dygn av extra aktivitet, som gör att du måste käka 4k/ dygn vilket är mycket för “vanlig kost”. Glöm det om du har ett vanligt jobb.

Dessutom mycket cardio + caloric deficit sänker din dagliga energi nivå mer än bara dieting. Man mår dåligt, enklare att få förkylning och träningsresultat blir sämre.

Darförför många förespråkar on/off diet - 2 veckor deficit/ 2 veckor maintenance repeat.
Vill minnas att jag läste nånstans att löpning och dess dunsar motverkar hunger. Anekdotiskt (och det är ju alltid det som räknas) stämmer detta, jag har aldrig känt mig hungrig efter en halvmara men efter två timmar på cykeln kan jag äta som Monsieur Creosote.

Vill minnas att jag läste nånstans att löpning och dess dunsar motverkar hunger. Anekdotiskt (och det är ju alltid det som räknas) stämmer detta, jag har aldrig känt mig hungrig efter en halvmara men efter två timmar på cykeln kan jag äta som Monsieur Creosote.
Jag tycker att jag lättare tappar vikt när jag springer mycket än när jag cyklar mycket. Därmed är påståendet bevisat. När jag däremot åker skidor, så går jag upp i vikt, men det kanske inte har så mycket med idrottandet att göra.

Jag ska prova bodybuilding metoder för dieting i år. Oavsett vad man tycker om dem grabbar, av alla sporter går dem ju upp och nee i vikten som ingen annan sport.

För starters: meal prep (ha alltid en matlada redå) och onödigt stora mängder av fiber och grönsaker. Sen blanda Casein in i det vanliga proteinet som cherry on top.

Jag ska prova bodybuilding metoder för dieting i år. Oavsett vad man tycker om dem grabbar, av alla sporter går dem ju upp och nee i vikten som ingen annan sport.
Tror du vet redan, men hållbarhet är ju inget jag förknippar med deras metoder.

Har några strongman-killar på jobbet, det är inte friskvård i öppna klassen så att säga!

Återigen, min egna tanke med vad jag gör är att jag behöver hitta en ny matvana som kommer behöva hålla resten av tiden som jag vill hålla en viss målvikt. Oavsett träningsnivå.

Så långt jag försökte ändra kost själv (dvs utan att kartlägga kost och matvanor) så har jag bara lyckats med att lägga på mig ca 1 kg vikt per år. Och det är i mitt fall självbedrägeri att tro att det är muskelmassa eller benstomme.

Mvh
Magnus
PS
Visstja, tråden heter "(Din bikt) Trimma din vikt 2023"...
Min bikt: 101,2kg i oktober 2022
Nuläge: 95kg
Mål: plana ut och ligga stabilt på BMI 25, i mitt fall ca 85kg framåt midsommar 2024.
DS
Edit: Det är 2024 nu, jag är ett år sen som vanligt...

Senast ändrad:

Har några strongman-killar på jobbet, det är inte friskvård i öppna klassen så att säg sport på

Har några strongman-killar på jobbet, det är inte friskvård i öppna klassen så att säga!
Bodybuilding och styrkelyft världen har en massa bra metoder för kost och träning. Deras kosttillskott och träningsintensitet i sig är ngt helt annat. Professionell lvgcykling och mtb har inte heller ngt att göra med hållbarheten och hälsan. Detta kan man säga om de flesta proffsar i olika sporter.

Bodybuilding och styrkelyft är väll så långt borta som möjligt från denna tråden.
Det beror väl på vad man har för mål. För min del finns det tydlig koppling till metoder för diet med målet att gå ned i fettmassa samtidigt som man försöker behålla så mycket av muskelmassan som möjligt. Det är så jag vill tappa vikt, inte genom att bli av med muskelmassan och i större utsträckning behålla fettet. Men jag kanske är en outlier i denna tråd...

Det beror väl på vad man har för mål. För min del finns det tydlig koppling till metoder för diet med målet att gå ned i fettmassa samtidigt som man försöker behålla så mycket av muskelmassan som möjligt. Det är så jag vill tappa vikt, inte genom att bli av med muskelmassan och i större utsträckning behålla fettet. Men jag kanske är en outlier i denna tråd...
Jag kör styrketräning med är helt ok om jag inte ger ner mer än till 80-85 kg bara jag inte tappar muskler

Tillbaka
Topp