Efterlyser lyse

M Hoppe

Medlem
Efterlyser lyse
Hej! Jag cykelpendlar till jobbet och möter en viss cyklist två gånger per dag. Denne cyklist har grön cykel (eller om den kanske är blå) på marken cirka 10-20 meter framför sig. Det sitter alltså någon form av "projektor" på styret. Vet någon var man kan få tag i en sådan?

Jag har sökt lite själv men jag hittar bara skräp.

Efterlyser lyse
Skulle jag behövt idag. Bilist saktar in när jag ska passera, precis innan rondell. Jag tolkar det som att han ser mig (och jag har bra lysen samt en drös reflexer). Det visar sig att han bara saktat in för bil i rondellen och inte sett mig ens när jag är mer eller mindre RAKT framför huven. Då kör han framåt och nitar med noll marginal.

Jag har än så länge klarat mig bra eftersom jag förutsätter att alla är helt dumma i huvudet, men det är tämligen omöjligt att tolka om nån bromsar för mig eller för nåt annat, när man inte ser bilisten inne i bilen för att det är mörkt.

Efterlyser lyse
"Jag tolkar det som att han ser mig..." Kan du utveckla det litet?
Ska det verkligen behövas? Jag vill cykla över gatan och den bil som är närmast saktar in. Det ser ut som att det görs för att släppa över mig, och eftersom jag omöjligen kan se bilistens ansikte så cyklar jag ut på överfarten. Det visar sig att bilisten över huvud taget inte sett mig eftersom vederbörande är blind och/eller dum i huvudet. Hur ska jag veta det? Jag kan ju inte gärna stå och vänta tills bilen passerat, för bakom kom hundra andra potentiella dumskallar.

Efterlyser lyse
Ska det verkligen behövas? Jag vill cykla över gatan och den bil som är närmast saktar in. Det ser ut som att det görs för att släppa över mig, och eftersom jag omöjligen kan se bilistens ansikte så cyklar jag ut på överfarten. Det visar sig att bilisten över huvud taget inte sett mig eftersom vederbörande är blind och/eller dum i huvudet. Hur ska jag veta det? Jag kan ju inte gärna stå och vänta tills bilen passerat, för bakom kom hundra andra potentiella dumskallar.

Om jag inte är säkert på att en bilist har sett mig brukar jag vänta tills jag har fått ögonkontakt.

Efterlyser lyse
Om jag inte är säkert på att en bilist har sett mig brukar jag vänta tills jag har fått ögonkontakt.
Då hade du fått stå där hela dan, för det går inte att se att det ens sitter nån i bilen på det stället.

Edit: Sen säger "ögonkontakt" inte särskilt mycket. En del tittar rakt igenom en, så att säga. Man tror att de tittar på en, men de ser en ändå inte.

Efterlyser lyse
Damen bromsade bara för vägbulan och inte vi som kom på övergångsstället.
Det där har jag tänkt på som nybliven bilist faktiskt. Att bulan innan övergångsstället lätt gör att man faktiskt tittar mindre efter fotgängare än utan bula, eftersom man måste koncentrera sig på den istället. Dock blir förstås konsekvenserna av en eventuell krock mindre, men det känns inte som en särskilt genomtänkt lösning.

Efterlyser lyse
Det där har jag tänkt på som nybliven bilist faktiskt. Att bulan innan övergångsstället lätt gör att man faktiskt tittar mindre efter fotgängare än utan bula, eftersom man måste koncentrera sig på den istället. Dock blir förstås konsekvenserna av en eventuell krock mindre, men det känns inte som en särskilt genomtänkt lösning.
Det låter snarare som att du fortfarande är rätt osäker som bilförare. Kör bil några år så blir det bättre... efter 60 verkar det iaf bli sämre ?

Efterlyser lyse
Det låter snarare som att du fortfarande är rätt osäker som bilförare. Kör bil några år så blir det bättre... efter 60 verkar det iaf bli sämre ?
Klart jag är det, men jag ser inte riktigt hur det skulle ändra på saken. Man vill inte köra sönder bilen och alltså kollar man på bulan (som här omkring ofta är helt orimligt aggressiva).
Generellt verkar jag betydligt mer uppmärksam än de flesta andra bilister runtom mig, så jag tror inte det beror på mig i det fallet. Har även sett andra som varit fullt upptagna med väghinder och uppenbarligen just därför inte sett fotgängare som ska över direkt efter.

Edit: Det är lite samma sak med fartkameror om man inte har farthållare. Då måste man hålla orimligt bra koll på hastighetsmätaren, vilket givetvis försämrar uppmärksamheten mot vägen istället.

Efterlyser lyse
dock är det så att guppen bäst forceras under viss acceleration snarare än inbromsning.

så som varje mtb-cyklist på liknande sätt erfarit ute i skogen:)

Efterlyser lyse
dock är det så att guppen bäst forceras under viss acceleration snarare än inbromsning.

så som varje mtb-cyklist på liknande sätt erfarit ute i skogen:)
Förändrar ju inte att du måste bromsa precis lagom länge och hårt innan, samt sikta på ett sätt som passar bredden på din bil samt dess markfrigång. För min del är det ganska självklart att det minskar uppmärksamheten på det efterföljande övergångsstället. Undrar om inte avståndet mellan bula och övergångsställe borde vara rätt mycket större. Typ 20-30 meter.

Efterlyser lyse
man bör ffa sikta och vinkla sin färd så att inte bulan träffar selektivt mot fälgarnas inre sida, för de kan gärna böjas in då. om inte farten är väldigt låg.

man bör under alla förhållanden undvika bromsa sig in i bulan. om farten skall sänkas bör det alltså vara klart när bulan träffas.

men prova sänka farten i god tid, och sedan att gasa försiktigt över bulan. komfortförbättring väntar:)

Efterlyser lyse
Den här verkar lite skoj också, men precis som de andra så tror jag inte den finns kvar på marknaden
Hur ser lagen på om man använder en grön laser för att projicera en bild framför cykeln, man får väl bara ha vitt och gult ljus framåt? Fast ljuset ser nog inte grönt ut på håll då det inte är meningen att man ska rikta det så att lasern lyser i medtrafikanters ögon. Undra förresten hur starka lasrarna var, fungerade de bara i mörker? Jag misstänker att de fungerade dåligt när de inte finns kvar på marknaden.

Efterlyser lyse
man bör ffa sikta och vinkla sin färd så att inte bulan träffar selektivt mot fälgarnas inre sida, för de kan gärna böjas in då. om inte farten är väldigt låg.

man bör under alla förhållanden undvika bromsa sig in i bulan. om farten skall sänkas bör det alltså vara klart när bulan träffas.

men prova sänka farten i god tid, och sedan att gasa försiktigt över bulan. komfortförbättring väntar:)
Jotack, jag bromsar i god tid och rullar över. Men nu handlade det om att skiten stjäl ens uppmärksamhet från själva övergångsstället. I alla fall min, och så märkligt unik är jag nog inte på den punkten.

Edit: Undrar förresten om nån räknat på hur mycket mer koldioxid vi släpper ut när man måste bromsa och gasa vid varenda jäkla övergångsställe. "Tänkte inte på det!" :rolleyes:

Efterlyser lyse
Jag, som erfaren bilförare, får ändå hålla med Makten till viss del. Det har installerats ett farthinder av modell fallucka (älskar det!) här i stan. Korsande cykelbana men med god sikt och det har aldrig varit några tendenser till incidenter för mig där tidigare. Men när jag skulle kalibrera mig mot luckan (hur nära kan man köra innan den faller ned, hur väl stämmer mina 30km/h mot falluckans, osv) kom jag på mig själv flera gånger med att jag hade fokus på fel ställe. Nu var det aldrig några cyklister eller gångare i närheten vid de tillfällena, och jag vill tro att jag hade upptäckt dem, men ändå. Jag blev lite rädd för mig själv faktiskt.

OnT: Du TS får väl helt enkelt hejda cyklisten på måndag och ställa frågan till henom?

Efterlyser lyse
fartkontrollen vid falluckan sker ett antal typ tio meter framför luckan. annars skulle den inte hinna fällas ner. boxen som utför kontrollen är för övrigt lätt att upptäcka.

även här är det alltså fördelaktigt att ha sänkt farten en bit före hindret. och önskar man komfort för sig själv, sitt underställ och sina eventuella passagerare sedan korsa det under viss försiktig acceleration. för falluckan går inte obemärkt förbi heller med korrekt fart.

om det inte råkar komma en gångtrafikant. men då har man ju redan lägre fart en bit före och kan lätt stanna.

Efterlyser lyse
"According to a study conducted by the UK's Transport Research Laboratory, 79 percent of bicycle-vs-car accidents occurred when drivers maneuvered into the path of cyclists travelling at speed.
och
The bicycle headlight is designed to let motorists know that a bike is approaching, by laser-projecting an image of a bicycle onto the road approximately six meters (20 ft) in front of the rider
och
First and foremost, if you're riding in a motorist's blind spot (or if they just don't shoulder-check), the glowing green bike symbol on the road surface slightly ahead of them should alert them to the fact that there's a bike back there"

Fast hur ofta cyklar man i en bils blind spot? Låter mer som ett problem för MC. Och hur får man bilisten att leta på marken efter dolda cyklister?

Efterlyser lyse
Fast hur ofta cyklar man i en bils blind spot?
Väldigt ofta, på vägar med cykelfält. På insidan då. Många bilister varken blinkar eller tittar i höger backspegel när de ska svänga (höger) och då kan man bli mos om man ligger för nära till höger om bilen även när man är bakom döda vinkeln. Frågan är om den där lasern hjälper mot det.

Edit: Alla dödsföraktande Foodora-mopedister borde ha en sån. De verkar inte ha någon som helst självbevarelsedrift tyvärr.

Efterlyser lyse
är det inte särskilt många foodora ute när det är ruttet väder?

högersvängande bilar rundar jag helst på utsidan.

för övrigt i tät och långsam innerstadstrafik i frånvara av cykelfält cyklar man bäst mitt i bilfilen. man utgör knappast något hinder, snarare vid varje korsning kör man om några. blir det rödljus lägger jag mig gärna som nr2, så blir det uppenbart för alla sedan att första bilen begränsar farten, inte jag på cykel.

Efterlyser lyse
det ser man oftast på deras placering i filen och på slutet deras riktning.

i tveksamma fall väljer jag att ligga bakom den eventuellt svängande bilen. tills det klarnar. ska de rakt fram är det ju bara att svänga höger själv, man äger i det läget filen.

ska de höger och finns det sedan plats på insidan kan jag eventuellt ta den, men oftast inte eftersom det är riskfyllt. står de still kan det vara lugnt. men hellre alltså utsidan. ska man runda den vägen får man dock i tid markera sin plats så inget frestas komma bakom.

förresten ytterst sällan man möts av annat än leenden på en brompton. det är väl en och annan vän med bockstyre som kan titta lite nedlåtande. de saknar rent allmänt accelerationen av en småhjulig cykel och är de av en stressad typ kommer de ibland farande med tungan utanför efter några hundra meter.

roligt för dem fram till nästa rödljus.

Tillbaka
Topp