[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Jag är också extremt skeptisk. Möjligen att den kan visa trender på en person? Men det absoluta värdet skulle jag itne lite på.
Det är väl trenderna som är intressanta, om det går att lita på vågar av den typen. Gäller detta med vikt med för mig, bryr mig inte ett dugg om en viss siffra men förändringar är funkis.

På tal om mätning och annat så fick jag lite inspiration här på hemmakontoret. När jag ändå vägt mig kan jag passa på att mäta lite också!

För säg 5 år sedan när jag mest var "bara cyklist" under en ganska lång period (vikt ca 85 kg) och senast mätte mig pga att jag skulle få rätt storlek på cykelkläder så hade jag måtten på höft/midja/bröst väldigt nära 100/100/100 cm. Som en rätskiva ungefär... Typiskt L i bibs och XL på tröjor - man vill ju ha tvärt om!?

Idag när jag mäter har jag istället 102/90/104. Vilken jävla grej! Trodde inte det var så stor skillnad riktigt.. Har ätit bra (inte lite!) och tränat disciplinerat men inte överdrivet maniskt. Jag har inte "betalat" någonting och skulle klassa samtliga delar av tillvaron som bättre idag än för fem år sedan.

Tips på våg med någonlunda konsekventa biometrics? Har haft en Beurer och har nu en Garmin S2, sistnämnda är ok med tanke på att den synkar in allt i Garmin Connect efter varje invägning, men jag tror endast det är kroppsvikten den är särskilt noggrann med. Jag har fokuserat på styrketräning i fyra månader, har gått upp från 74 till 76, men vågen säger endast 300g ökning i muskelmassa. Tycker dock inte jag ser ut att ha lagt på mig fett, snarare tvärtom, så lite skeptisk är jag..
Yes skeptisk här med, provat lite och väga mig innan och efter pass. Diffar en del på ren vätskebalans.
Beruer BF720 heter visst modellen jag har, skulle en uppgradering till annan kunna ge säkrare siffror tro?

Mäta är bra tycker jag, använde det mycket som mått på hur träningen gick som yngre.

Omkretsen på diverse kroppsdelar är ju tydligt mått.

Jag började nytt jobb i oktober och det resulterade i några extra kg rätt omgående. Jag har i stort sett aldrig behövt dra ner på käket men nu var det dags 42 år gammal. Men jag såg trenden tidigt och bestämde mig för att agera direkt. Peakade på 92 kg vid jul och är nu under 89, ok vikt på vintern 87-88 skulle jag säga. Skippar öl helt i januari och inser att jag behöver dra ner kraftigt där även efter.

Mått nu 104-93-107, hade 112cm runt bröst som mest som gymråtta och brukar ligga under 90 kring midjan.

För min del är jag rätt enkelspårig med mat, tex till frukost har jag så länge jag minns ätit tre mackor och mjölk. Nu kör jag två mackor, mjölk och ett ägg. Lunch, middag drar jag ner på portionerna bara, men äter annars lika. Borde vara i mål i februari.

Ett måttband är annars ett relativt enkelt verktyg. Mät bröst/midja/höft etc och logga över tid som komplement till er viktmätning.

Kanske kuriosa i sammanhanget, men mitt huvudmått har gått ner från 61 till 59 cm, detta i samband med övrig viktnedgång. Skaffade en bättre begagnad hjälm här från forat bara nu i veckan, och det är en medium, inte en large. Den hjälmen ser med andra ord inte ut som en flugsvamp uppe på huvudet, vilket de gamla plötsligt gör.

Om man då har en såndär impedansvåg (heter det så?) som mäter kroppsfett skulle man ju kunna se om fettprocenten gått ner eller varit oförändrad. Förutsatt att den stämmer då.. Calipermätning kanske är bättre?
Har använt en våg från Withings i över tio år, väger mig varje morgon jag är hemma.
Resultatet? Trenden verkar stämma över tid.
Men enskilda dagars resultat är helt åt helvete och den tycker jag har typ 8% kroppsfett :-)
Här är kurvorna för 8 år.
Edit: BMI ~23 och vikten håller sig inom +-1,5kg.
Image2.jpg

Senast ändrad:
Några hekton till ner. Var lite skeptisk till hastigheten, men det ligger ok, 0.5-0.7kg ner per vecka. Sen vet jag inte slutmålet helt ännu, det får bero på utseendet och hur svårt det blir att hålla jämvikt med ett kul liv utan superkontroll. Gradvis nedgång brukar jag gilla, 2-3kg->jämvikt->igen ner.

Hur ska du träna denna veckan?
Ikväll, måndagar, blir det fortsatt träning på gym här hemmavid, mest för att få in övningarna. Vi ser långsiktigt på det här, men jag inser att jag behöver träna på mina villkor även om vi är på samma anläggning. Ikväll blir det det även gå igenom en del rörlighetsövningar.
I morgon, eller tisdagar, har jag planerat in backträning, så det blir promenad på löpbandet. Har kört upp till en timme med 22 % lutning. Får se vad det blir i morgon kväll. Målet är backträning i Hammarbybacken som jag började med i höstas...det var kalaskul och behövs för sommarens maffiga löpäventyr i Norge.
På torsdag blir det att reflexa i Majroskogen. Blir nog inte lika kallt som i torsdags. Banan är 5 km lång, bra uppmärkt och reflexerna syns fint...kan rekommendera den.

Ska springa på lördag...dags att börja få in löpning ordentligt nu...jag har sprungit, men det behöver bli lägre distanser nu...öka lite varje vecka.

Nåt sånt tänker jag. Ganska lugnt, återkommande från vecka till vecka, och öka dosen i lagom takt.

Ikväll, måndagar, blir det fortsatt träning på gym här hemmavid, mest för att få in övningarna. Vi ser långsiktigt på det här, men jag inser att jag behöver träna på mina villkor även om vi är på samma anläggning. Ikväll blir det det även gå igenom en del rörlighetsövningar.
I morgon, eller tisdagar, har jag planerat in backträning, så det blir promenad på löpbandet. Har kört upp till en timme med 22 % lutning. Får se vad det blir i morgon kväll. Målet är backträning i Hammarbybacken som jag började med i höstas...det var kalaskul och behövs för sommarens maffiga löpäventyr i Norge.
På torsdag blir det att reflexa i Majroskogen. Blir nog inte lika kallt som i torsdags. Banan är 5 km lång, bra uppmärkt och reflexerna syns fint...kan rekommendera den.

Ska springa på lördag...dags att börja få in löpning ordentligt nu...jag har sprungit, men det behöver bli lägre distanser nu...öka lite varje vecka.

Nåt sånt tänker jag. Ganska lugnt, återkommande från vecka till vecka, och öka dosen i lagom takt.
Låter som en bra plan

Klokt att öka i lagom takt. Efter 30/40/50 tål man inte lika mycket slarv. Vare sig med kost eller träning. Det straffar sig.

Vid årsskiftet så bestämde jag mig för att sluta med allt skit jag stoppar i mig. (godis, choklad, bullar, juice, öl.) osv. Har fortfarande ätit rejält med mat som vanligt men har försökt äta mycket kött och grönsaker istället för typ 1kg vit pasta med lite korv och ketchup som jag brukade. Även endast druckit vatten. Började på 83kg nu visade vågen 76.5kg. 6kg på 22 dagar alltså. Riktigt nöjd och det var inte ens kämpigt. Godissuget släppte efter 3 dagar.
Satsar nog på att gå ner till runt 70kg eller till och med 65. Har en hel del fett kvar att få loss.

Vid årsskiftet så bestämde jag mig för att sluta med allt skit jag stoppar i mig. (godis, choklad, bullar, juice, öl.) osv. Har fortfarande ätit rejält med mat som vanligt men har försökt äta mycket kött och grönsaker istället för typ 1kg vit pasta med lite korv och ketchup som jag brukade. Även endast druckit vatten. Började på 83kg nu visade vågen 76.5kg. 6kg på 22 dagar alltså. Riktigt nöjd och det var inte ens kämpigt. Godissuget släppte efter 3 dagar.
Satsar nog på att gå ner till runt 70kg eller till och med 65. Har en hel del fett kvar att få loss.
Helt fenomenalt resultat, men lite komiskt tänker man på vad fan åt du innan.

Snyggt jobbat i vilket fall.

Perfekt att börja veckan med 10 mil på trainern. Ska köra 3 10-milare denna vecka och resten alternativträning. Kanske behöver höja kaloriintaget till runt 2800 för att orka. Behöver nog bättra energiintaget under passen så att jag inte blir för sliten. Blev bara 50g kolhydrater.

Helt fenomenalt resultat, men lite komiskt tänker man på vad fan åt du innan.

Snyggt jobbat i vilket fall.
Körde enorma portioner inser jag nu. Åt 2 mål om dagen. Mycket vit pasta, vitt bröd, toast och sånt. Sen såklart minst 1500kcal choklad på kvällen. Ja det låter ju jävligt sjukt egentligen. Dåliga vanor sedan länge som inte har påverkat mig fören nu.
Så började jag cykla mtb i somras. Hängde på grupprides. Efter några månader så var jag i hyfsad kondition och kunde hänga på de andra. Men kosten var likadan. Kanske till och med värre. Köpte alltid en pizza efter rajden som jag åt 22:00 på kvällen.
Nu när snön kom så blev det lite deppigt att inte kunna cykla mer. Så jag gjorde något sorts livsval och intalade mig själv att jag skulle gå ner i vikt för att impa på de jag cyklar med när säsongen börjar. Jag var ju den enda som var lite tjock typ. Tänkte att det var sjukt att cykla runt med genuint 20kg extra vikt. Så jag bestämde mig för att sluta med godiset helt. Och lyckades. Sen började jag även jogga mitt i vintern i -12 grader.
Kanske blir återfall men jag satsar på 70kg innan snön smälter. 177cm lång förresten.

Vägde in på 94.7kg som Måndagsvikt. Absolut ett hanterbart utgångsläge, kört 3 riktigt bra pass i helgen,14+9km löpning samt långpass 110km[2.45h] i Lördags. Var nere på riktigt låg boxarvikt efter Zwiftpasset men det räknas fan inte.

Men! Sen hade vi svärföräldrarna från hufvudstaden på besök så lördagskvällen förtärdes efterEdward Blomskt manér som vanligt.

Att kalla det en kraftig kaloriåterställare är en underdrift.

Vägde in på 94.7kg som Måndagsvikt. Absolut ett hanterbart utgångsläge, kört 3 riktigt bra pass i helgen,14+9km löpning samt långpass 110km[2.45h] i Lördags. Var nere på riktigt låg boxarvikt efter Zwiftpasset men det räknas fan inte.

Men! Sen hade vi svärföräldrarna från hufvudstaden på besök så lördagskvällen förtärdes efterEdward Blomskt manér som vanligt.

Att kalla det en kraftig kaloriåterställare är en underdrift.
Dagen efter?

Nöjd med att dagens vikt är lite mindre än igår. Det går helt klart åt rätt håll. Har inte tränat som jag tänkt mig, då ljumskarna varit onda efter att ha chockats med längdskidåkning i helgen.
Kan tipsa om recept.se där man kan söka efter exempelvis "400 kalorier" och sedan gå in på artiklar. Går bra att söka efter "300 kalorier" eller "500 kalorier" för den delen.
Nu är inte denna tråd en receptsida, och ska inte bli det, men jag lagade en rätt i måndags med vit fisk och broccoli och igår en med falukorv. Goda rätter och lättlagat.
Jag vill bara tipsa om sidan för att inspirera till enkla och välsmakande rätter som är bra om man vill gå ned i vikt.
Jag tänker mig att vara tillbaka på min viktminskningskurva på fredag morgon, om onsdag och torsdag är bra ätardagar. Nu ligger jag nära kurvan.

Kom under en för mig viktig mental viktgräns idag, det känns bra. Minskar lite snabbt dock, runt 1kg/vecka så behöver höja kalorierna lite vilket ju inte gör ont. Vill ju inte hamna på skinny fat, det hade varit en tråkig utveckling :) Hellre den smått atletiska light-säl jag är idag minus lite överskottsfluff.

83,2 i morse. Det går åt fel håll. Undrar om vinterns styrketräning som ändå varit någåtsånär regelbundet oregelbunden gett något kg muskler eller om jag bara blivit fetare. Ganska svårt att säga..

83,2 i morse. Det går åt fel håll. Undrar om vinterns styrketräning som ändå varit någåtsånär regelbundet oregelbunden gett något kg muskler eller om jag bara blivit fetare. Ganska svårt att säga..
Börja använd måttbandet, muskler sätter sig inte vid midjan så det brukar vara lätt att spåra ?

Håller du koll på armar, lår, midja och bröst så har du koll.

Börja använd måttbandet, muskler sätter sig inte vid midjan så det brukar vara lätt att spåra ?

Håller du koll på armar, lår, midja och bröst så har du koll.
Ja jag har inte koll på något.. Men mäta midjemått, är inte det svårt. Beror rätt mycket på hur man spänner magen tänker jag? Höften känns ju enklare.

84, 3 kg i går morse, upp lite sen förr veckan, men rätt stabilt sen i höstas. Midja 95 cm,, Under navel 96cm, höft 99 cm. Vid naveln måttet ska tydligen vara max 94 för män.
Eler 92 cm om man är 184 cm, om man går på midja/längd principen. https://bmiraknare.se/midjematt.html
Har ingen direkt mage, men är väl dags gå ned en 2kg till att börja med, vilket brukar motsvara 2 cm ungefär.

Tillbaka
Topp