[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Tredje veckan nu med kaloriunderskott + gymträning 5 dagar/veckan. Har ju gjort den här resan förut men satan vad jobbigt det är att ständigt vara hungrig... Går ner ca 0,5 kg/vecka så det går enligt plan.Dom nya vanorna börjar sakta sätta sig men det är fantamej ingen lek att dag efter dag och vecka efter vecka ligga på kaloriunderskott. Även om man har gjort det förut.

Gick ner 8 kg på för några år sen (i lite omgångar och tog väl totalt 6 månader). Men sen höll jag faktiskt vikten i flera år. Tills för ett halvår sen då det blev mycket stress (både jobbmässigt, ekonomiskt och privat) samt förlorad motivation att äta nyttigt. Så på ett halvår gick jag upp ca 4 kg. Surt men har inget att skylla på egentligen. Nu har jag bestämt att jag vill bli av med dessa och att jag ska skala bort ca 0,5 kg per vecka under 8 veckor. Ingen diet eller hårdbantning utan bara bort med småätande, mindre portioner samt styrketräning 5 dagar/vecka. Funkar för mig (men jag har också tidigare fört noggrann matdagbok där jag reggat minsta kalori och stått och vägt skinkskivor på köksvågen. Tyvärr enda sättet att verkligen få koll på exakt hur mycket man får i sig och var kalorierna finns.)

Midja 95 cm,, Under navel 96cm, höft 99 cm. Vid naveln måttet ska tydligen vara max 94 för män.
Eler 92 cm om man är 184 cm, om man går på midja/längd principen. https://bmiraknare.se/midjematt.html
Under navel är ju ganska tydligt var det är, men Midja och Höft är lite otydligare.
Nåja, 91 cm under navel till 183 cm längd är ju iallafall inte övervikt, även om jag som vanligt vill trimma bort de där 2 kilona över 80 innan beach 2024.

Vågen visar 86,1 kg, ner 2.9 kg sedan nyår. Hunnit med 7 timmar 30 minuter träning denna vecka men jäklar så hungrig det gjort mig. Som tur är frossar jag i frukt och mer specifikt äpplen för tillfället. Bara att gneta vidare mars ut sedan är målvikten förhoppningsvis nådd.

Samma vikt som igår. Jag märker att om jag frångår min plan, exempelvis unnar mig saker, så tar det tid att komma tillbaka till den vikt jag hade innan jag unnade mig det goda. Nu närmar sig helgen igen och jag låg den 19 januari bra till enligt planen, men är ännu inte tillbaka på den vikt jag hade då. Jag ska vara lite mer eftertänksam och framförallt återhållsam med det jag petar i mig. Mitt mål var att vända på steken denna vecka, och jag är nästan tillbaka igen. I morgon kan jag vara på kurvan igen. Det är mitt mål för idag.
Tycker ett ägg samt knäcke med hummus på fungerar bra som frulle.
Träningsmässigt har jag legat lågt. Har haft rejäl träningsvärk i ljumskarna. Detta gjorde att det var lätt att prioritera andra familjära saker denna vecka.
Om jag inte slarvar med "energi in" så är 0,5 kg/vecka en bra viktminskningstakt för mig över tid. Minsta lilla slarv, där jag ökar intaget, sätter sig på vikten. Jag har inte fastat på det sätt jag testade förra året, känner mig inte motiverad till det just nu. Jag kommer fasta, men bara genom att hoppa över en måltid. Om jag känner riktig pepp blir det längre fasta, dvs över en dag.
I kväll ska jag gå en reflexbana igen, och det är inte 10 minusgrader som det var i torsdags. Idag blir det dubbade skor vilket lär behövas, då jag räknar med att det är snorhalt där vi ska gå. Vi ska följa en bana vi gått förra året. Det blir dagens skonsamma träning.
Lunch och middag...tror på en smal lunch och en middag med rester vi har.

Samma vikt som igår. Jag märker att om jag frångår min plan, exempelvis unnar mig saker, så tar det tid att komma tillbaka till den vikt jag hade innan jag unnade mig det goda. Nu närmar sig helgen igen och jag låg den 19 januari bra till enligt planen, men är ännu inte tillbaka på den vikt jag hade då. Jag ska vara lite mer eftertänksam och framförallt återhållsam med det jag petar i mig. Mitt mål var att vända på steken denna vecka, och jag är nästan tillbaka igen. I morgon kan jag vara på kurvan igen. Det är mitt mål för idag.
Tycker ett ägg samt knäcke med hummus på fungerar bra som frulle.
Träningsmässigt har jag legat lågt. Har haft rejäl träningsvärk i ljumskarna. Detta gjorde att det var lätt att prioritera andra familjära saker denna vecka.
Om jag inte slarvar med "energi in" så är 0,5 kg/vecka en bra viktminskningstakt för mig över tid. Minsta lilla slarv, där jag ökar intaget, sätter sig på vikten. Jag har inte fastat på det sätt jag testade förra året, känner mig inte motiverad till det just nu. Jag kommer fasta, men bara genom att hoppa över en måltid. Om jag känner riktig pepp blir det längre fasta, dvs över en dag.
I kväll ska jag gå en reflexbana igen, och det är inte 10 minusgrader som det var i torsdags. Idag blir det dubbade skor vilket lär behövas, då jag räknar med att det är snorhalt där vi ska gå. Vi ska följa en bana vi gått förra året. Det blir dagens skonsamma träning.
Lunch och middag...tror på en smal lunch och en middag med rester vi har.
Tränings värk få man räknar med är bara till och bit ihop

Jag är tillbaka norr om 90.
Startar på havregrynsgröt. Om inte annat funkar magen bättre på den.
Min strategi nu är att dra ner på lunchen.
Ryggskottet håller tillbaka all motion…

Säger det igen:

Man styr STYRKA och UTHÅLLIGHET med TRÄNING.

Man styr VIKTEN med MATEN.

Möla munnen full med goda saker = du går upp eller står kvar i vikt. Ni KAN INTE träna ikapp era sopiga matvanor.

SOPIGA MATVANOR är nyckelorden. Rundgången är ju fullständigt total, år efter år.

"Unna sig". Vilket jävla bluff och båg. Unna er en frisk kropp istället.

Dags att redigera rubriken till 2024 också. Om det nu är viktigt, hehe.

Nere på inom normalspannet BMI. Det är första gången på "typ" 25 år. Fick hem ett Aliexpress-paket igår, med bland annat en träningsbrynja i asiatisk standard XL. Den satt så in i h-vete tajt, men den passade (!) och satt mer tajt över bröstet än över magen. Sjukt nöjd. Typ 6-7 kilo kvar till målvikt på runt 75-76.

Säger det igen:

Möla munnen full med goda saker = du går upp eller står kvar i vikt. Ni KAN INTE träna ikapp era sopiga matvanor.

SOPIGA MATVANOR är nyckelorden. Rundgången är ju fullständigt total, år efter år.

Det är det som är lite utamningen och syftet med tråden. Vore vi alla maskiner skulle inte tråden behövts. Bara att knappa in mängden mat och äta den :)

Säger det igen:

Mja...håller delvis med men inte helt. Det är stor skillnad att använda 1900kcal en helt inaktiv dag(mkt jobb framför skärmar) och 2400kcal. Att äta 1300 jämfört med 1800 betyder en del hunger för mig.

Sen är det såklart svårt att träna bort 4000kcal.

Tittar jag i mitt kontorslandskap skulle jag säga att de som tränar mycket är smalare och äter en jävla massa mer av allt och mer onyttigt än de som tränar mindre. Nu vet ju inte jag vad folk äter hemma naturigtvis.. och det är extremt anekdotiskt men att träning skulle va meningslöst för att hålla vikten håller jag inte med om.

Tittar jag i mitt kontorslandskap skulle jag säga att de som tränar mycket är smalare och äter en jävla massa mer av allt och mer onyttigt än de som tränar mindre. Nu vet ju inte jag vad folk äter hemma naturigtvis.. och det är extremt anekdotiskt men att träning skulle va meningslöst för att hålla vikten håller jag inte med om.
Rent kalorimässigt har ingen (med ett normalt liv) tid att träna bort en dålig kost. Det tar en minut att få i sig kalorier som det tar en halvtimme att förbränna. Om man unnar sig en pizza (först, med tanken att det kan jag träna bort) och inte tränar de timmar som behövs för att förbränna dem, hamnar man ohjälpligt efter. Och de som "avrundar" till sin fördel ("jamen, jag tog ju trappan en gång så därför kan jag äta pizza") har sällan koll på vad de egentligen äter. Jag tror matdagbok kan vara en ögonöppnare för många.

Jag är tillbaka norr om 90.
Startar på havregrynsgröt. Om inte annat funkar magen bättre på den.
Min strategi nu är att dra ner på lunchen.
Ryggskottet håller tillbaka all motion

Bara kämpa på men är lite märkligt att vissa dagar skriver du att du kan köra intervaller och träna 5-6 gånger i veckan

Rent kalorimässigt har ingen (med ett normalt liv) tid att träna bort en dålig kost. Det tar en minut att få i sig kalorier som det tar en halvtimme att förbränna. Om man unnar sig en pizza (först, med tanken att det kan jag träna bort) och inte tränar de timmar som behövs för att förbränna dem, hamnar man ohjälpligt efter. Och de som "avrundar" till sin fördel ("jamen, jag tog ju trappan en gång så därför kan jag äta pizza") har sällan koll på vad de egentligen äter. Jag tror matdagbok kan vara en ögonöppnare för många.
Visst. Men min närmsta kollega springer t.ex till jobbet i princip varje dag, ca 21 km totalt. Klart det gör skillnad på vad man kan stoppa i sig. Sen går det naturlgitvis snabbt att äta ikapp om man vill.

Anekdotisk bevisföring i form av undertecknad blir att det verkar finns en korrelation mellan insulinnivå och viktnedgång.
För mig syns det ha fungerat enligt följande: Inga kolhydrater = kortare insulinpåslag = kroppen får långt bättre tillgång/möjlighet att faktiskt bränna den lagrade energin som redan finns i förrådet. (Jag tränar inomhus kvällstid, och jag upplever inte att jag presterar sämre utan kolhydrater - men jag har inte gjort några långa utomhuspass på hojen så det testet kommer jag få återkomma med resultatet på.)

Det finns ett resonemang i den här videon som pekar på sambandet ovan, om nu någon orkar. Min rekommendation isf blir att exempelvis lyssna i bilen. Det är redan från starten av videon, du behöver inte lyssna igenom hela (den är ju 2 timmar). Det rör sig totalt om kanske 10 minuter totalt som rör just det jag nämner ovan och det är kanske intressant om man inte tidigare har varit inne och petat i detta. Man pratar om att fasta i det här fallet, dock rör just tesen med insulinpåslag egentligen hela vår ätcykel över dygnet.

Visst. Men min närmsta kollega springer t.ex till jobbet i princip varje dag, ca 21 km totalt. Klart det gör skillnad på vad man kan stoppa i sig. Sen går det naturlgitvis snabbt att äta ikapp om man vill.
Att springa en halvmara varje dag förbränner en hel del. Det är det få som gör varje dag. Jag har ätit mer än de som vägt dubbelt när jag varit mer aktiv. "Hur kan du vara så smal?" har varit en retorisk fråga. Sen har jag aldrig druckit speciellt mycket kalorier. Pratade med en kollega (som är rätt fysiskt aktiv) som går upp i vikt under sommaren. Med ett flytande intag som självt överstiger det dagliga energibehovet (plus mat) en ledig dag (eller en semesterdag) blir det såklart viktuppgång.

Bara kämpa på men är lite märkligt att vissa dagar skriver du att du kan köra intervaller och träna 5-6 gånger i veckan
Jag tränar när det går. Mina ryggskott tar 1-2 veckor att bli av med. Just nu håller jag igång med korta hundrundor och uppmjukning med stretch för ryggen. Jag kan inte resa mig från en stol utan stöd.

Träna gör jag iaf 5 dagar/v, åtminstone ben och bålstyrka. Man får passa på när det går. ?

Det är det som är lite utamningen och syftet med tråden. Vore vi alla maskiner skulle inte tråden behövts. Bara att knappa in mängden mat och äta den :)
Jag förespråkar verkligen att man ska träna! Viktigare att vara vältränad och tjock än otränad och smal.

Mitt inlägg handlar ju om att några i tråden aldrig kommer någonstans med sin vikt trots idoga försök. När jag då ser att de hela tiden återkommer till samma angreppsvinkel på problemet - trots tidigare misslyckanden - så blir jag lite trött. Antingen får man sluta dadda och mjäka sig och se till att SLUTA ÄTA MASSA SKIT eller så får man acceptera att man är en rultig gubbe.

Folk sitter med osunda levnadsvanor, sen kommer de på att de ska bli smala och börjar panikträna och väger sig varje dag. Det är så sanslöst kortsiktigt och ohållbart och det behöver påpekas att det inte kommer fungera. Det är LÅNGSIKTIGA vanor som löser problemen. Inte korta ryck. Om man vill ändra något på riktigt måste man vara ärlig och se var problemen ligger på riktigt.

I de fall jag syftar på handlar det om stillasittande jobb, enformig träning och katastrofal kosthållning. Det spelar ingen roll om man bankar huvudet mot Zwift varje dag om man inte ändrar grundproblematiken.

Ge upp eller gör något på riktigt.

Att springa en halvmara varje dag förbränner en hel del. Det är det få som gör varje dag. Jag har ätit mer än de som vägt dubbelt när jag varit mer aktiv. "Hur kan du vara så smal?" har varit en retorisk fråga. Sen har jag aldrig druckit speciellt mycket kalorier. Pratade med en kollega (som är rätt fysiskt aktiv) som går upp i vikt under sommaren. Med ett flytande intag som självt överstiger det dagliga energibehovet (plus mat) en ledig dag (eller en semesterdag) blir det såklart viktuppgång.
Ja det är väl få som gör men egentligen inget problem i vardagen? Springa fram och tillbaka till jobbet, tar en timme en väg. Sen tycker vissa det är jobbigt att gå en km så folk är olika. Men visst, är träning innebandy 2 ggr i veckan eller lite gym eller yoga ger det ju väldigt lite minus på kalorifronten.

Jag förespråkar verkligen att man ska träna! Viktigare att vara vältränad och tjock än otränad och smal.

Mitt inlägg handlar ju om att några i tråden aldrig kommer någonstans med sin vikt trots idoga försök. När jag då ser att de hela tiden återkommer till samma angreppsvinkel på problemet - trots tidigare misslyckanden - så blir jag lite trött. Antingen får man sluta dadda och mjäka sig och se till att SLUTA ÄTA MASSA SKIT eller så får man acceptera att man är en rultig gubbe.

Folk sitter med osunda levnadsvanor, sen kommer de på att de ska bli smala och börjar panikträna och väger sig varje dag. Det är så sanslöst kortsiktigt och ohållbart och det behöver påpekas att det inte kommer fungera. Det är LÅNGSIKTIGA vanor som löser problemen. Inte korta ryck. Om man vill ändra något på riktigt måste man vara ärlig och se var problemen ligger på riktigt.

I de fall jag syftar på handlar det om stillasittande jobb, enformig träning och katastrofal kosthållning. Det spelar ingen roll om man bankar huvudet mot Zwift varje dag om man inte ändrar grundproblematiken.

Ge upp eller gör något på riktigt.

Kan hålla med till viss del men jag ser det inte så svart eller vitt riktigt :) Sen går ju nästan alla människor upp mellan 20 och 50 års ålder t.ex. Träning kan iaf hjälpa till att hålla emot uppgången.

Ja det är väl få som gör men egentligen inget problem i vardagen? Springa fram och tillbaka till jobbet, tar en timme en väg. Sen tycker vissa det är jobbigt att gå en km så folk är olika. Men visst, är träning innebandy 2 ggr i veckan eller lite gym eller yoga ger det ju väldigt lite minus på kalorifronten.
Jag, och typ alla omkring mig, upplevde att mycket av mitt trivselfett minskade i omfattning när jag gick från endast löpning till löpning plus gym (klassiska helkroppsövningar 3 ggr/v) utan någon medveten diet-strategi. Nu är ju alla olika, men framförallt är alla ganska lika.. kan aningen starkare muskler ha stor påverkan på förbränningen?

Jag, och typ alla omkring mig, upplevde att mycket av mitt trivselfett minskade i omfattning när jag gick från endast löpning till löpning plus gym (klassiska helkroppsövningar 3 ggr/v) utan någon medveten diet-strategi. Nu är ju alla olika, men framförallt är alla ganska lika.. kan aningen starkare muskler ha stor påverkan på förbränningen?
Mer muskelmassa ger väl högre energiomsättning som jag fattat det.

När jag sa att alla är olika syftade jag mer på vad man "kan", "vill", "vad som går" osv. Rent kroppsligt eller metabolt eller vad det heter tror jag absolut vi är mer lika än olika om mna säger så.

Kan hålla med till viss del men jag ser det inte så svart eller vitt riktigt :) Sen går ju nästan alla människor upp mellan 20 och 50 års ålder t.ex. Träning kan iaf hjälpa till att hålla emot uppgången.
Vad är det som händer mellan 20-50 år då??

Jag är svart-eller-vitt-mentaliteten personifierad, så jag vet att jag är ganska hård i min ton. Men man får välja själv - fortsätta som man gör utan framgång eller göra riktiga åtgärder.

Jag tror tankevurpan inträffar när man ser sig som någon som tränar, och därmed kan äta lite hur som helst. Fördelen är ju att om man redan är en tränande människa är det bara kosten man behöver fixa. Värre om man varken tränar eller äter bra - då är uppförsbacken brant!

Vad är det som händer mellan 20-50 år då??

Jag är svart-eller-vitt-mentaliteten personifierad, så jag vet att jag är ganska hård i min ton. Men man får välja själv - fortsätta som man gör utan framgång eller göra riktiga åtgärder.

Jag tror tankevurpan inträffar när man ser sig som någon som tränar, och därmed kan äta lite hur som helst. Fördelen är ju att om man redan är en tränande människa är det bara kosten man behöver fixa. Värre om man varken tränar eller äter bra - då är uppförsbacken brant!
Det som händer är att folk äter lite för mycket hela tiden och långsamt går upp i vikt. Man var smal när man var 19, sen vid 48 är man inte det. Inget magiskt händer vid någon viss ålder. (Även om många tror det)

Jo, det är ju så. Och även hårda pass för nån vältränad kostar inte lika mycket kalorier som man tror (eftersom man är van och kroppen är effektiv). Då är det bara intaget som man egentligen kan kontrollera. Många har inte nog bra koll. Ett litet överskott varje dag blir överskottet x 365. Och är man van med små ovanor tänker man inte på dem.

Personligen är jag inte missnöjd med min kropp överlag utan jag väljer att gå ner i vikt för att kunna prestera bättre under min träningssatsning som ska vara i 2.5 år (två år kvar) för att kunna nå mina "tävlingsmål". Jag vill kunna cykla Vättern behagligt på runt 8:30, springa Lidingö på 2:45, simma Vansbro på 1 timme och klara Vasaloppet på 6 timmar. Det blir otroligt mycket lättare att uppnå med en 8-10 kg lättare kropp. Jag inser också att jag efter min satsning när jag slutar träna 10-15 timmar i veckan kommer gå upp till 85 kg och det är något jag kan leva med. Förhoppningsvis har jag kvar några sunda vanor när min målsättning är nådd men jag kommer inte sitta och föra in allt jag äter i Excel som jag gör idag.

Mat är lite för gott.

Ja, muskler bränner bra med energi. Är med effektivt på ett annat sätt även efter träningspassen, den förhöjda förbränningen fortsätter.

Jo, det är ju så. Och även hårda pass för nån vältränad kostar inte lika mycket kalorier som man tror (eftersom man är van och kroppen är effektiv). Då är det bara intaget som man egentligen kan kontrollera. Många har inte nog bra koll. Ett litet överskott varje dag blir överskottet x 365. Och är man van med små ovanor tänker man inte på dem.

Det håller jag iofs inte med om. Vältränade har framför allt större motor och möjlighet att träna mer och hårdare. På en cykel skiljer väldigt lite, effektiviteten i kroppen är ungefär vad den är (det skiljer något men inte mycket) . 200 W i en timme är vad är. Sen tycker vissa det är extremt jobbigt och andra inte alls men båda använder i princip lika mycket enerig.

Mat är lite för gott.
Det är intressant det där. Jag trodde under många år att jag var intresserad av matlagning, nya rätter, ostar, charkbrickor osv. Det visade sig att jag mest gillade att ha något att göra medans jag drack vin/öl/GT, för nu när jag inte dricker längre så känner jag inte alls lika starkt för matintag eller matrelaterade aktiviteter.

Det håller jag iofs inte med om. Vältränade har framför allt större motor och möjlighet att träna mer och hårdare. På en cykel skiljer väldigt lite, effektiviteten i kroppen är ungefär vad den är (det skiljer något men inte mycket) . 200 W i en timme är vad är. Sen tycker vissa det är extremt jobbigt och andra inte alls men båda använder i princip lika mycket enerig.
Det beror på vad man räknar som vältränad. Jag drar inte många watt men jag tar mig rätt långt på rätt lite mat. Och vissa saker jag gör räknar jag inte ens som träning. En (annan) kollega tyckte att jag hade tränat när jag gick några km och handlade. Jag höll inte med. Han försöker gå ner i vikt, fö. Och drar i sig det ena och det andra (troligtvis utan att tänka på det).

Det beror på vad man räknar som vältränad. Jag drar inte många watt men jag tar mig rätt långt på rätt lite mat. Och vissa saker jag gör räknar jag inte ens som träning. En (annan) kollega tyckte att jag hade tränat när jag gick några km och handlade. Jag höll inte med. Han försöker gå ner i vikt, fö. Och drar i sig det ena och det andra (troligtvis utan att tänka på det).
Allt är relativt men jag vidhåller att effektiviteten i kroppen skiljer inte speciellt mycket.

Svenska språket har ju förärats två separata ord, "motion" och "träning". Jag antar att det var förstnämnda du ägnade dig åt, men för någon som upplever att samma aktivitet är pulshöjande och ansträngande är kanske sistnämnda mer applicerbart.

Personligen är jag inte missnöjd med min kropp överlag utan jag väljer att gå ner i vikt för att kunna prestera bättre under min träningssatsning som ska vara i 2.5 år (två år kvar) för att kunna nå mina "tävlingsmål". Jag vill kunna cykla Vättern behagligt på runt 8:30, springa Lidingö på 2:45, simma Vansbro på 1 timme och klara Vasaloppet på 6 timmar. Det blir otroligt mycket lättare att uppnå med en 8-10 kg lättare kropp. Jag inser också att jag efter min satsning när jag slutar träna 10-15 timmar i veckan kommer gå upp till 85 kg och det är något jag kan leva med. Förhoppningsvis har jag kvar några sunda vanor när min målsättning är nådd men jag kommer inte sitta och föra in allt jag äter i Excel som jag gör idag.

Mat är lite för gott.
Jag upplever själv långdistanslöpning som otroligt mycket mer viktkänsligt än cykling dock.

Cykling och vikt är ett mer komplext område kan jag tycka, det beror på. Det är väl relativt stor risk att man tappar råstyrka när man bantar ner sig vilket cyklingen kan få lida för men som du oftast tjänar rejält på i långdistanslöpning. Det här är dock lite personligt och beror nog också på hur man tränar samt vilken typ av cykling man försöker bli bra på. Lyckas man behålla sin styrka i benen samtidigt som man går ner i vikt tjänar man så klart rejält på det i cykling också, det här är dock lite lättare sagt än gjort.

Det finns gott om ganska tunga cyklister som är väldigt bra cyklister, den saken är helt klar, man kan luras ibland när man försöker bedöma en cyklist utifrån kroppsformen. Landsvägscykling i grupp är ju mera intervallbetonad av naturen, när man är uppe och drar behöver man leverera avsevärt mer watt jämfört med när man är längre bak i klungan vilken kan vara jobbigt om man är en flugviktare. Ser man till råstyrka och ftp har oftast (men inte alltid) tyngre cyklister högre/bättre värden jämfört med lättare. Taktiken man (oftast) har under gruppcykling i landsvägscykling gynnar dessutom oftast de tyngre/starkare cyklisterna och missgynnar de lättare. Man håller igen lite uppför och trycker på som f-n på flacken och utför.

Men som sagt, undantag finns och är du både lätt och stark, bingo så klart.

Senast ändrad:
Nja, det finns olika orsaker som gör det svårt. Karaktär är bara en av dem.

Den typen av kommentarer hjälper inte den som har det kämpigt på något sätt.
Jo så kan det ju vara. För mig har det handlat om att inse att när tid till träning har krympt så kan jag inte heller ha samma livsstil som tidigare om jag inte vill köpa nya kläder. Mindre förbränning såklart med jämfört med 20-årsåldern. Men vill man gå ner i vikt och hålla vikten så innebär det en sorts offer eller omställning. Jag brukade tänka att jag även under nedgång skulle kunna ha en mat- och alkoholglad helgdag men så funkar inte min kropp längre. Är inte så kul att gå två steg framåt och sen tillbaka när måndag kommer. Så då väljer jag bort det som jag tidigare tyckte ingick i ett kul liv i en period. Också såklart för att jag tycker att kaloriunderskott är obehagligt och jag vill korta ner tiden.

Ibland kan jag tänka hur det skulle vara att bara låta sig bli helt rultig och äta och dricka allt jag känner för, kanske skulle vara värt det. Så det handlar för mig om att göra ett val - vikt jag är rörlig och trivs med eller bara strunta i det.

Tillbaka
Topp