[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Ibland kan jag tänka hur det skulle vara att bara låta sig bli helt rultig och äta och dricka allt jag känner för, kanske skulle vara värt det. Så det handlar för mig om att göra ett val - vikt jag är rörlig och trivs med eller bara strunta i det.
Den kommer vara gött i en vecka, därefter är det det nya normala, och sedan kommer din nya Edward Blom-livsstil inte göra dig nöjdare än innan. Dock sannolikt mindre nöjd, då en eftersatt fysik och ökat alkoholintag sabbar homeostasen vilket i sin tur förmodligen sänker det allmänna välmåendet.

Jag har haft tre tydliga viktminskningar på 18 till 8 kg.
1. För 25 år sedan från 103 till 84 över 16 månader när jag plockade bort allt sött och snacks, drog ner på ätandet och började gå till jobbet, senare även springa mycket.
2. Tarzandiet för 8 år sedan vilket gav 9 kg snabbt på asketisk diet
3. 16/8 för ett par år sedan med mycket gå och cykla gav 8 kg över en vinter och vår.

Skador, krascher och vintrar har gjort att jag inte har hängt i. Nu försöker jag hitta mer långsiktig livsföring. Det är också en utmaning om man gillar trappistöl och att baka pizza.

Jag upplever själv långdistanslöpning som otroligt mycket mer viktkänsligt än cykling dock.

Cykling och vikt är ett mer komplext område kan jag tycka, det beror på. Det är väl relativt stor risk att man tappar råstyrka när man bantar ner sig vilket cyklingen kan få lida för men som du oftast tjänar rejält på i långdistanslöpning. Det här är dock lite personligt och beror nog också på hur man tränar samt vilken typ av cykling man försöker bli bra på. Lyckas man behålla sin styrka i benen samtidigt som man går ner i vikt tjänar man så klart rejält på det i cykling också, det här är dock lite lättare sagt än gjort.

Det finns gott om ganska tunga cyklister som är väldigt bra cyklister, den saken är helt klar, man kan luras ibland när man försöker bedöma en cyklist utifrån kroppsformen. Landsvägscykling i grupp är ju mera intervallbetonad av naturen, när man är uppe och drar behöver man leverera avsevärt mer watt jämfört med när man är längre bak i klungan vilken kan vara jobbigt om man är en flugviktare. Ser man till råstyrka och ftp har oftast (men inte alltid) tyngre cyklister högre/bättre värden jämfört med lättare. Taktiken man (oftast) har under gruppcykling i landsvägscykling gynnar dessutom oftast de tyngre/starkare cyklisterna och missgynnar de lättare. Man håller igen lite uppför och trycker på som f-n på flacken och utför.

Men som sagt, undantag finns och är du både lätt och stark, bingo så klart.
Jag är nybliven cyklist då jag började cykla i mitten på september så tror det är nyttigt för mig att gå ner i vikt tidigt i processen. Min FTP är bara 271 så tror jag kommer kunna öka denna på samma gång som jag går ner i vikt. Benstyrka är det jag generellt har lättast för men jag har inte som mål att kunna trycka monsterwatt. Jag inser att jag inte kommer vara den starkaste cyklisten med så kort träningsbakgrund så därför tror jag en lättare kropp hjälper mig. Har som mål att kunna hålla 200 watt hyffsat behagligt i 6-7 timmar under kommande cykelsäsong men jag är inte där ännu.

1. För 25 år sedan från 103 till 84 över 16 månader när jag plockade bort allt sött och snacks, drog ner på ätandet och började gå till jobbet, senare även springa mycket.
3. 16/8 för ett par år sedan med mycket gå och cykla gav 8 kg över en vinter och vår.

Skador, krascher och vintrar har gjort att jag inte har hängt i. Nu försöker jag hitta mer långsiktig livsföring. Det är också en utmaning om man gillar trappistöl och att baka pizza.
Bra jobbat. Tyvärr är det väl så att den högre vikten du har haft gör att kroppen gärna vill tillbaka dit på något sätt. Men det går naturligtvis att gå ner för det. Kämpa på!

Jag är nybliven cyklist då jag började cykla i mitten på september så tror det är nyttigt för mig att gå ner i vikt tidigt i processen. Min FTP är bara 271 så tror jag kommer kunna öka denna på samma gång som jag går ner i vikt. Benstyrka är det jag generellt har lättast för men jag har inte som mål att kunna trycka monsterwatt. Jag inser att jag inte kommer vara den starkaste cyklisten med så kort träningsbakgrund så därför tror jag en lättare kropp hjälper mig. Har som mål att kunna hålla 200 watt hyffsat behagligt i 6-7 timmar under kommande cykelsäsong men jag är inte där ännu.
Cykla rando på fettmotorn är inga stora problem. Du behöver dock träna upp fettförbränningen med allt längre pass utan kolhydrater. Farten får naturligtvis hållas nere och backarna försiktigt. Vikten lär gå ner på ketos.

Snabbklungorna är en annan sak. Där vevas det på i slakmotorna så du sitter på tröskel. Då krävs det kolisar, upp mot 100g/timme. Jag brukar tappa begränsat med vikt.

Jag upplever själv långdistanslöpning som otroligt mycket mer viktkänsligt än cykling dock.

Cykling och vikt är ett mer komplext område kan jag tycka, det beror på. Det är väl relativt stor risk att man tappar råstyrka när man bantar ner sig vilket cyklingen kan få lida för men som du oftast tjänar rejält på i långdistanslöpning. Det här är dock lite personligt och beror nog också på hur man tränar samt vilken typ av cykling man försöker bli bra på. Lyckas man behålla sin styrka i benen samtidigt som man går ner i vikt tjänar man så klart rejält på det i cykling också, det här är dock lite lättare sagt än gjort.

Det finns gott om ganska tunga cyklister som är väldigt bra cyklister, den saken är helt klar, man kan luras ibland när man försöker bedöma en cyklist utifrån kroppsformen. Landsvägscykling i grupp är ju mera intervallbetonad av naturen, när man är uppe och drar behöver man leverera avsevärt mer watt jämfört med när man är längre bak i klungan vilken kan vara jobbigt om man är en flugviktare. Ser man till råstyrka och ftp har oftast (men inte alltid) tyngre cyklister högre/bättre värden jämfört med lättare. Taktiken man (oftast) har under gruppcykling i landsvägscykling gynnar dessutom oftast de tyngre/starkare cyklisterna och missgynnar de lättare. Man håller igen lite uppför och trycker på som f-n på flacken och utför.

Men som sagt, undantag finns och är du både lätt och stark, bingo så klart.
Jag måste avlägga avvikande åsikt här. När jag gick ner i vikt sist, från ca 93 till 79 kilo, så förbättrades min cyklingsförmåga (i skogen då) markant. Även om jag kanske förlorade en skvätt muskelmassa så var det inte i närheten av lika jobbigt att hoja, och då ganska aggressivt och fort.
Watt och tider intresserar mig dock inte ett dyft, utan det viktigaste är hur det känns. Så om någon tagit tid är det möjligt att det inte märks. Kan ju vara nåt att fundera på; vad spelar det för roll att du är långsam om du känner dig snabb? Edit: Jag blev definitivt inte långsammare jämfört med kompisarna i alla fall. Och det utan kolhydrater på köpet.

---------

En annan grej angående kosten, som jag tror att många inte tänker alls på: När man går ner i vikt så är det för att man tvingar kroppen in i ketos. Alltså fettförbränning. Att då samtidigt gå och knapra kolhydrater då och då gör det bara väldigt mycket svårare eftersom man inte är konsekvent med vad man låter kroppen använda som energikälla.
Värt att beakta är att fasta också innebär ketos. Alltså det där hemska sättet som man inte borde befatta sig med för att det inte är bra för kroppen, enligt diverse experter. ? Bara det att man inte äter nåt alls istället för att äta samma sak som kroppen redan använder som primär energikälla.

Hoppas detta nu inte avfärdas som propaganda. Tycker bara lite synd om alla som kämpar med hunger. Fundera på om det verkligen ska behövas.

Allt är relativt men jag vidhåller att effektiviteten i kroppen skiljer inte speciellt mycket.
Det kan säkert stämma. Däremot skiljer det mycket mellan vad olika personer upplever och vad som faktiskt sker. Både vad gäller träning och kaloriintag. Vissa tränar utan att ta i. Och vissa äter utan att notera det. En (ärlig) matdagbok kan ge facit. Liksom effektmätare. Exempel: kompis flickvän som inte lyckades gå ner i vikt. Trodde att det var nåt fel. Trots att hon alltid gått ned i vikt på hälsohem (där man måste motionera och äta bra mat). Väl hemma är det aamma rutiner och viktuppgång. Människor är bra på att lura sig själva.

Att få till ryggen är en långsiktig livsstilsförändring/förbättring också. Är man lagd åt tröstätarhållet ger mat tröst när man har ont (och allmän uppförsbacke).

Det kan säkert stämma. Däremot skiljer det mycket mellan vad olika personer upplever och vad som faktiskt sker. Både vad gäller träning och kaloriintag. Vissa tränar utan att ta i. Och vissa äter utan att notera det. En (ärlig) matdagbok kan ge facit. Liksom effektmätare. Exempel: kompis flickvän som inte lyckades gå ner i vikt. Trodde att det var nåt fel. Trots att hon alltid gått ned i vikt på hälsohem (där man måste motionera och äta bra mat). Väl hemma är det aamma rutiner och viktuppgång. Människor är bra på att lura sig själva.
Helt enig. Matdagbok är säkert kanon. Kan tom ha effekt av sig självt kanske eftersom man måste skriva allt och då drar man ner automatiskt på skitmat.

Svenska språket har ju förärats två separata ord, "motion" och "träning". Jag antar att det var förstnämnda du ägnade dig åt, men för någon som upplever att samma aktivitet är pulshöjande och ansträngande är kanske sistnämnda mer applicerbart.
Jag tänker mer som Stenmark (jag rör på mig). Det är en syssla utan annat mål än att må bra (jag gillar dessutom att röra på mig). Om jag motionerar eller tränar har jag ingen aning om. Säkert mer åt det förstnämnda (även om andra/otränade anser att jag tränar).

Att kroppen vill tillbaka till en högre vikt är bara rent skitsnack
Varför väger vissa mer än andra. Är de bara korkade? Är du mycket bättre som enkelt håller vikten?

Jag väljer att se det på detta vis.

"Det finns tyvärr en gängse syn kring övervikt idag som gör att väldigt många tror att det är någonting som man egentligen fixar till väldigt enkelt. Att alla de där människorna som inte gör det bara är lite sämre än vad du själv är. Så kan ju också vara fallet men mycket mer sannolikt är att du bara inte vet hur det är att vara i deras situation."

Från artikeln jag länkade.

Varför väger vissa mer än andra. Är de bara korkade? Är du mycket bättre som enkelt håller vikten?

"Det finns tyvärr en gängse syn kring övervikt idag som gör att väldigt många tror att det är någonting som man egentligen fixar till väldigt enkelt. Att alla de där människorna som inte gör det bara är lite sämre än vad du själv är. Så kan ju också vara fallet men mycket mer sannolikt är att du bara inte vet hur det är att vara i deras situation."

Erkänd skribent inom kost och hälsa med källhänvisningar vs Oleo82 som häver ur sig ogrundade påståenden. Det är fritt att välja vem man anser vara mest trovärdig ?

Den kommer vara gött i en vecka, därefter är det det nya normala, och sedan kommer din nya Edward Blom-livsstil inte göra dig nöjdare än innan. Dock sannolikt mindre nöjd, då en eftersatt fysik och ökat alkoholintag sabbar homeostasen vilket i sin tur förmodligen sänker det allmänna välmåendet.
Håller med. Sans och balans är något en del som håller sig i bra form fokuserar på, inte extremer. Äta det mer kaloririka på t ex helgen och inte frossa. Har inte lust med att begränsa dom sociala bitarna med mat och annat men inte heller att inte trivas med för mkt fluff. Långsiktigt hållbart med bra hälsa.

Grattis du har hittat det perfekta artikel till det lata folket här inne

Visst. Men min närmsta kollega springer t.ex till jobbet i princip varje dag, ca 21 km totalt. Klart det gör skillnad på vad man kan stoppa i sig. Sen går det naturlgitvis snabbt att äta ikapp om man vill.
Ja, självklart hjälper träning för de allra flesta under förutsättning att inte den ökade känslan av hunger pga av all träning blir såpass enorm att man börjar äta mer än vad man förbränner.

Det är dock en enormt stor skillnad på träning och träning, din närmsta kollega kanske ligger på höga träningsmängder / vecka, ungefär som en elitmotionär i mängd och självklart förbränner han då en jäkla massa. Att springa en halvmara varje dag är imponerande, vi snackar då om 10,5 mil löpning / veckan enbart från pendlingen och jag antar att han oftast tränar mer än så.

Att skriva "Jag tränar men går upp i vikt ändå" ger egentligen ingen vettig information alls.

Enligt min erfarenhet brister väldigt många i regelbundenhet över tid pga av olika orsaker, det ställer så klart till det. Sedan beror det som sagt på hur och vad man tränar, själva mängden och sist men inte minst hur man äter.

Ja, tränar man kopiöst mycket kan man (och bör man) äta avsevärt mer men genomsnitt här tränar nog inte kopiöst mycket.

Senast ändrad:
Vad jag har förstått så bildar kroppen mer fettceller när man går upp i vikt och går du ner i vikt så tömmer du dom bara.

Dom försvinner inte och ju mer tomma fettceller du har ju större sug och mer hunger har du.

Det går att bli av med fettceller på ett sätt bara och det är vid fettsugning....

Jag gillar det här synsättet att så som min kropp fungerar så fungerar alla andras kroppar, och hör sen!

Så för att anamma den filosofin: träna på och unna er mycket fika! Det funkar för mig.

Att kroppen vill tillbaka till en högre vikt är bara rent skitsnack
Nä, inte skitsnack. Såg en "dokumentär" där de tvingade normalviktiga och överviktiga att äta mer/mindre än de gjorde. De normalviktiga fick äta mer och de överviktiga fick äta normalt. De gick såklart upp resp ner i vikt. De normalviktiga gick efter experimentet tillbaka till sin normalvikt och de överviktiga gick upp till sin övervikt. Vissa har enklare att äta lagom mycket. Andra har det svårare. Orättvist? Ja.

Vad jag har förstått så bildar kroppen mer fettceller när man går upp i vikt och går du ner i vikt så tömmer du dom bara.

Dom försvinner inte och ju mer tomma fettceller du har ju större sug och mer hunger har du.

Det går att bli av med fettceller på ett sätt bara och det är vid fettsugning....
Stämmer väldigt dåligt med min personliga erfarenhet. För mig beror hungern bara på kosten, inget annat. De gånger jag gått ner i vikt har jag aldrig gått hungrig. Tvärtom; jag har varit mindre hungrig än annars eftersom jag inte ätit sånt som gör en hungrig.

Edit: Sen är det dock (uppenbarligen) lätt att halka dit och börja äta det vanliga skräpet ändå. Särskilt om man har andra människors vanor att ta hänsyn till också.

Stämmer väldigt dåligt med min personliga erfarenhet. För mig beror hungern bara på kosten, inget annat. De gånger jag gått ner i vikt har jag aldrig gått hungrig. Tvärtom; jag har varit mindre hungrig än annars eftersom jag inte ätit sånt som gör en hungrig.

Edit: Sen är det dock (uppenbarligen) lätt att halka dit och börja äta det vanliga skräpet ändå. Särskilt om man har andra människors vanor att ta hänsyn till också.

Jag är böjd att hålla med. Som jag äter nu blir jag inte alls lika hungrig som när jag triggade insulingspikar och därmed följande sockerdippar genom att äta vitt bröd, pasta, ris, potatis och socker i olika former.

Visst fan blir jag hungrig, men inte "jag dör snart om jag inte får i mig mat-hungrig". Har till och med kört en 48-timmarsfasta och upplevde inte den som speciellt plågsam. Efter den var det definitivt gott med mat, men jag höll som sagt var inte på att "dö" under tiden.
På detta har jag ett jämt och gott humör, min omgivning har iaf inte påtalat något annat.

Jag är böjd att hålla med. Som jag äter nu blir jag inte alls lika hungrig som när jag triggade insulingspikar och därmed följande sockerdippar genom att äta vitt bröd, pasta, ris, potatis och socker i olika former.

Visst fan blir jag hungrig, men inte "jag dör snart om jag inte får i mig mat-hungrig". Har till och med kört en 48-timmarsfasta och upplevde inte den som speciellt plågsam. Efter den var det definitivt gott med mat, men jag höll som sagt var inte på att "dö" under tiden.
På detta har jag ett jämt och gott humör, min omgivning har iaf inte påtalat något annat.
Precis, det är klart att magen blir tom och kan knorra lite, men nån direkt hunger tycker jag inte man brukar känna. Särskilt inte på humörplanet. I vanliga fall blir jag ganska starkt, negativt påverkad av hunger. Sur och grinig, okoncentrerad och allt bara suger fram tills man får äta. Inte så konstigt när energin är slut och det inte hux flux går att ställa om till svältläge. Det tar låååång tid och man hinner må riktigt jäkla dåligt innan dess.

Grattis du har hittat det perfekta artikel till det lata folket här inne
Hur orkar du, det ena meningslösa skitinlägget efter det andra, jösses.

För det första: Sannolikt är du en sämre cyklist än majoriteten av de som skriver i denna tråd om sina viktproblem, du skulle inte ha en skuggan av chans mot dem trots att du beter dig som att du är minst 20 år yngre. Vem är du egentligen att se ner på andra här genom dryga intelligensbefriade inlägg?

För det andra: Hejdå (forumet har en fantastiskt fin/effektiv ignore funktion)

Ja jösses det går att gå ner i vikt men det är en tuff kamp alla kan om dom verkligen vill. Jag ser inte ner på överviktiga inte alls men många här inne måste kämpa hårdare med både mat och träning.

104kg nyårsdagen, 99kg nu. Känns dock som jag stått helt still sista veckan. Äter hyggligt bra. Kör periodisk fasta 16/8 fast mer mot 15/9 då det passar livet bättre. Upplever ytterst sällan att jag är hungrig o försöker att få i mig någon proteinshake extra under dagen tillsammans med några frukter (kommun-frukt som frugan säger). Snart är helgen här, men har hittills inte uteslutet fredags eller lördags snasket, med vart noga med periodisk fasta efter det. Dricker ingen alkohol nu, o kommer inte göra det förrän det blir någon tillställning av något slag.
För min del får detta ta tid. Vill gå ner i vikt, men har inga problem att träna då jag tycker det är jävligt roligt, kosten får jag variera, träningsintensiteten, kan jag inte göra jätte mycket åt med familjelivet jag har.

104kg nyårsdagen, 99kg nu. Känns dock som jag stått helt still sista veckan. Äter hyggligt bra. Kör periodisk fasta 16/8 fast mer mot 15/9 då det passar livet bättre. Upplever ytterst sällan att jag är hungrig o försöker att få i mig någon proteinshake extra under dagen tillsammans med några frukter (kommun-frukt som frugan säger). Snart är helgen här, men har hittills inte uteslutet fredags eller lördags snasket, med vart noga med periodisk fasta efter det. Dricker ingen alkohol nu, o kommer inte göra det förrän det blir någon tillställning av något slag.
För min del får detta ta tid. Vill gå ner i vikt, men har inga problem att träna då jag tycker det är jävligt roligt, kosten får jag variera, träningsintensiteten, kan jag inte göra jätte mycket åt med familjelivet jag har.
Men va fan, det är väl bra jobbat?! 5 pannor på knappa 4 veckor, vad kan man mer begära?
Jag kör själv helt utan mellanmål då jag tror på att undvika insulinpåslagen som blir varje gång man äter, men det är ju individuellt vad man fixar och fortfarande går ner på.

Men va fan, det är väl bra jobbat?! 5 pannor på knappa 4 veckor, vad kan man mer begära?
Jag kör själv helt utan mellanmål då jag tror på att undvika insulinpåslagen som blir varje gång man äter, men det är ju individuellt vad man fixar och fortfarande går ner på.
Jo det är bra och egentligen en lagom viktnedgång, men känns som det small till rejält nedåt första veckorna, men det får ta tid. Upplever mitt upplägg med 15/9 som ett bra upplägg för mina träningstider, då jag ofta tränar på kvällarna, hinner äta innan träningen, o är oftast inte hungrig efter träning

Jag säger inte att detta är rätt för alla, men läs kommentarerna till videon. Visst fan är det intressant? (Du måste öppna videon i YT-appen eller hemsidan för att se dessa)

Fick följande recept på måltidsersättning i Arnolds nyhetsmail igår, låter det vara osagt om det är bra eller inte men fwiw

IMG_4041.png

Det är lustigt det där hur viktnedgången kan plana ut några dagar på samma vikt med lagom underskott. Sen smäller det till och några hekton ner. Kroppen är så duktig på att behålla en viss vikt, vilket ju är bra när man sen ska behålla den när man är nöjd. Nåja :)

Om man bortser från clickbait-titeln är den här videon av Michael Israetel en bra sammanfattning på vad man bör tänka på och framför allt vad man bör undvika.

EDIT: Den här videon (och hans kanal) vänder sig iof i första hand till personer med rätt god kunskap om kost och träning så rena basics tar han inte upp här (matdagbok, kalorier, makronutrienter, proteinintag mm) Det förutsätts att man redan har koll på. Utan snarare allmänna strategier som visserligen gäller alla, från dom som behöver gå ner i vikt av hälsoskäl till elitidrottare som vill maximera sin prestation.

Hans kanal är för övrigt en av dom bättre på YT och även om han skämtar rätt friskt emellanåt och spårar ur har han (till skillnad från dom flesta andra) ändå doktorerat i Sports Science (har en Phd och undervisar på universitet) och hävdar sällan något som inte finns vetenskapliga studier på. Såvitt jag kan bedöma är det i princip samma saker som tex Jacob Guidol och andra mer seriösa personer påpekar gång på gång. Mycket bra videos om styrketräning också på hans kanal om man är lagd åt det hållet.

Senast ändrad:
1706344612927.png
Varning: Wall of text.

Idag på morgonen 81,5 kg.

Har sedan slutet av oktober förra året gått ner cirka 18,5 kg (började runt 100 pannor, men vägde mig inte då utan tänkte helt krasst att "det spelar mndre roll med ingångsvärdet, det är utfallet jag är ute efter. Dessutom hade jag inga batterier i vågen...)

Jag har under viktnedgången även sänkt min tänkta målvikt stegvis, från "under 90" till "nära 80" till att nu vara någonstans i spannet 75 kg. Det kan bli att jag sänker det igen, beroende på hur bra det går och hur bra jag mår. Jag mår väldigt bra, bör tilläggas.

Varför jag gör det här? Jag ledsnade på att vara fet. Väger man runt 100 pannor och är 182 cm, då är man inte "kraftig"; man är fet. Det är bara så. Jag vill inte vara fet.

Men det var inte allt. Jag vill även helt enkelt kunna ha roligare som medelålders. Med roligare menar jag att jag vill kunna vara ännu mer aktiv, göra fler saker, prestera lite bättre när jag cyklar eller gör andra fysiska aktiviteter. Då är en av komponenterna i det hela att kapa bort det som begränsar, och även medicinskt belastar. Övervikt är den viktigaste komponenten. Men det är inte allt. Redan tidigare var jag inte speciellt intresserad av alkohol, men nu är jag nere på i princip nollkonsumtion - det enda jag alls druckit i alkoholväg under hösten och vintern är lite av min egentillverkade glögg, som är alldeles för god för att helt avstå. Nej, jag dricker inte öl nu. Inte ens alkoholfri öl.

Hela den här "grejen" gör att jag ser extra mycket fram mot våren, då jag verkligen längtar efter att komma ut på vägen igen. Jag vintercyklar inte då det finns risk för is (jag gjorde erfarenheten av att dra i backen på en isfläck med en dryg månads sjukskrivning som följd, och kommentaren från läkaren att "ett slag till mot ditt huvud, även med hjälm, och du kommer sannolikt drabbas av kronisk hjärntrötthet") så det är torr asfalt som måste till. Det behöver inte vara varm aslfalt, men den ska vara torr.
I år kommer min utesäsong börja med att jag väger runt 20% mindre än vad jag gjorde förra säsongen. Det är en ganska maxad förbättring om man ser till watt per kg.

Hur jag gjort för att komma hit där jag är idag?
Jag äter nötkött, smör, ägg, och lite bacon. Jag tar ej smaksatt vätskeersättning för att säkerställa magnesium, kalium, kalcium och natrium-halterna. Jag kryddar mitt kött hur mycket jag vill, dricker kaffe och te med lite mjölk. Vatten är måltidsdrycken, helst kolsyrat. Kanske en kläm citron i vattnet.
Lite kaviar om jag äter kokta ägg. Jag äter mig mätt. Det är allt.

Jag äter en eller två gånger om dagen, och försöker hålla allt ätande inom 6 timmar vilket gör att jag fastar periodiskt varje dygn med minst 18 timmar. Jo, jag blir hungrig mellan varven men inte skogstokigt kolhydrathungrig.

Nej, det här är kanske inte en metod för alla, eller ens för dig som läser det här. Men det har hittills funkat för mig. Jag har inte behövt träna som ett jehu, jag går ner i vikt även på vilodagar.
För just mig verkar det fungera väldigt väl att, genom aktivt kostval där jag inte äter kolhydrater, undvika insulinpåslag i samband med måltid. För min del tror jag helt enkelt att insulin är nyckeln. Jag måste undvika att trigga insulin, som är ett hormon som styr energilagring. Min kropp har massor av lagrad energi, jag behöver inte lagra mer - jag måste förbruka det jag har lagrat på mig under kanske 30 år. Det gör jag om insulinet håller sig i schack. Så mitt jobb är inte att "äta mindre", det är att äta så att insulinet håller sig på mattan. Sedan reder sig resten alldeles självt. Kroppen vet hur den ska göra och sköter detta själv bara jag låter bli att jävlas med den.

I går åt jag runt 700 gram magert nötkött som kvällsmat. Till det hade jag egenblandat kryddsmör, både för smak och för att få upp fetthalten. Jag blev mätt. Helt mätt. Inte kräkmätt, men behagligt proppmätt och helt tillfredsställd. Nu sitter jag med en kopp kaffe, 16-17 timmar senare, och är fortfarande inte hungrig. Jag vet att framåt lunch kommer jag börja känna lite hunger och då kan jag välja att äta eller vänta ett tag. Jag gör det inte krångligare än så.

Det här är vad som har fungerat för just mig, fram tills idag. Det kanske ändrar sig framöver, jag kanske snubblar på något och trillar dit på en prinsesstårta. Inget är skrivet i sten. Men... jag är hoppfull.

Tillbaka
Topp