runddragen insex?

runddragen insex?
Tjena!

Denna satsen är grymt bra, om man slipar till skären. För nån borrande funktion har den inte från början.

Hur slipar du?

Jag har en insex som jag dragit sönder. Torxknepet lyckades inte. När jag skulle borra för att använda en grispitt gick borrstålet av.
Det är en tempopinne som sitter på styret, så jag kan inte använda obegränsat med våld.

En tanke jag har är att borra från andra hållet, det är öppet där, och gänga in en M3 och försöka få loss på det sättet.

20240129_081420.JPG

runddragen insex?
Det är nog det enklaste.
kan vara mödosamt borra ur skallen om den är rostfri:) och din grispitt sitter där och kommer förstöra borren.

men får man bort grispitten behöver man inte borra ur hela huvudets diameter, det räcker med en bit större än den gängade delen. son man har kvar att få ut sedan...

ett slipstift av hårdmetall kan underlätta. men att slå med skåra och mejsel verkar i det här fallet enklast. skulle redan vara klart vid det här laget:)

runddragen insex?
Ser ut som Pro's. Väldigt mjuka skruvar, har borrat ut några själv.

Grispitten ser inte ut att sitta där utan det var borret som gick av och inte heller ser ut att sitta där?
Enklast är nog en stund med ett tejpat bågfilsblad.

runddragen insex?
Grispitten var i huvud taget inte där, som jag tolkade det. Det var borren som gick av. På grund av att det var klen, kanske 2,5-3 mm?
Borra med en borr lite större än skruvdiametern precis tills skallen lossnar. Borr i den diametern går inte av.

runddragen insex?
Hur slipar du?

Jag har en insex som jag dragit sönder. Torxknepet lyckades inte. När jag skulle borra för att använda en grispitt gick borrstålet av.
Det är en tempopinne som sitter på styret, så jag kan inte använda obegränsat med våld.

En tanke jag har är att borra från andra hållet, det är öppet där, och gänga in en M3 och försöka få loss på det sättet.

Visa bilaga 678059

Tjena!

Jag slipade till de borrande skären med en fin fil. För det var inte mycket till borrskär att tala om när jag öppnade förpackningen, men efter tjugo sekunders slipning så gick det hur bra som helst.
Har fått ut många skruvar med den satsen nu, både på jobbet och hemma.
Den är så billigt så det är definitivt värt att testa.

runddragen insex?
Grispitten var i huvud taget inte där, som jag tolkade det. Det var borren som gick av. På grund av att det var klen, kanske 2,5-3 mm?
Borra med en borr lite större än skruvdiametern precis tills skallen lossnar. Borr i den diametern går inte av.
eller använd grispitten som inte gått av....

runddragen insex?
Korrekt, borrstålet som gick av. Grispitten ville ha litet hål, 2mm. Inte första gången jag knäcker en tunn borr ?

Även korrekt att det är PRO. Jag drog sönder när jag drog till angivet moment vid montering, nu ska jag sätta dit en högre distans för att få upp pinnarna en bit. Jag får nog ta en tur förbi Bauhaus eller Sifvert och köpa bättre skruv också

runddragen insex?
Som ngn tidigare sagt.
Värm skruven så lokalt du kan och låt svalna oavsett senare metod.
Då spränger den loss sig från fastärgning osv.
Jag hade borrat bort huvudet och sen tagit ur resterande?

runddragen insex?
Vad hade ni gjort om tension-skruven på SPD pedalerna är runddragen? Jag var lite oförsiktig och märkte inte att jag rundade skruven. Kändes ju ungefär som det borde ha gjort. (dumt att använda biltema nycklarna också...)

Jag ska testa med en 1/8 tums(3,175mm) nyckel men om inte det funkar så har jag ingen aning vad jag ska göra.

runddragen insex?
Vad hade ni gjort om tension-skruven på SPD pedalerna är runddragen? Jag var lite oförsiktig och märkte inte att jag rundade skruven. Kändes ju ungefär som det borde ha gjort. (dumt att använda biltema nycklarna också...)

Jag ska testa med en 1/8 tums(3,175mm) nyckel men om inte det funkar så har jag ingen aning vad jag ska göra.
@weldion länkar nog snart reservdelsnummer och exakt gps-position.
Har aldrig varit med om maken till googlande?

runddragen insex?
Korrekt, borrstålet som gick av. Grispitten ville ha litet hål, 2mm. Inte första gången jag knäcker en tunn borr ?

Även korrekt att det är PRO. Jag drog sönder när jag drog till angivet moment vid montering, nu ska jag sätta dit en högre distans för att få upp pinnarna en bit. Jag får nog ta en tur förbi Bauhaus eller Sifvert och köpa bättre skruv också

De är väldigt mjuka och angivet moment är rätt rejält, det knakar bra imho. Jag hade aldrig dragit så hårt på känsla. Hade sönder en när jag skulle dela min cykel kvällen innan jag drog till Sverigetempot, var perfekt uppvärmning med att stå och borra i köket.

runddragen insex?
De är väldigt mjuka och angivet moment är rätt rejält, det knakar bra imho. Jag hade aldrig dragit så hårt på känsla. Hade sönder en när jag skulle dela min cykel kvällen innan jag drog till Sverigetempot, var perfekt uppvärmning med att stå och borra i köket.

För en gångs skull är jag ute i god tid, ska höja pinnarna 1 eller 2 cm inför ST ?

runddragen insex?

Tycker ändå att Y45F04000 ser rätt passande ut. Sedan så kanske man inte justerar spänningen så ofta, så justera och vara nöjd.

runddragen insex?
Vanliga grispittar ska i princip aldrig användas. Den där vänsterborrvarianten verkar dock intressant. Får nog bli ett inköp. Kan dock inte förstå det kategoriska "Fungerar inte på rostfria skruvar", finns skruvar av massa olika material och kvalite.

runddragen insex?
står det så i instruktionen??

alltså rostfritt är ju besvärligt att borra i, men inte omöjligt. lite skärvätska kan övervägas.

runddragen insex?
står det så i instruktionen??

alltså rostfritt är ju besvärligt att borra i, men inte omöjligt. lite skärvätska kan övervägas.
Jepp. Det beror ju helt på vad det är för "rostfritt", finns väldigt hårda icke-rostfria skruvar också. Jag jobbar nästan bara med rostfria skruvar, och det är som det är. Förordar dock en rejäl smäll och nån form av vätska innan man man ens rör skruven.

Tillbaka
Topp