[OT] Bra blodtrycksmätare som funkar för låg puls

Grimpeur

Aktiv medlem
Anmälde mig nyligen till ett motionslopp som går i juni. Började därför att träna och fick för mig att mäta blodtryck och vilopuls för att följa träningen. Fick för mig att det kunde vara lite kul som omväxling och betydligt behagligare än FTP tester. Det gick bra i början men ganska så fort råkade jag utför att apparaten inte ville mäta utan visade error. Det visade sig att mätområdet börjar på 40 i vilopuls. Kikat runt lite och de jag hittar spec på börjar på 40 i vilopuls. Kan inte vara ensam om låg vilopuls i ett cykelforum undrar därför om någon här har tips på bra blodtrycksmätare. Önskemål: hög precision (och gärna riktighet ), wifi, enkel app, vilopuls + blodtryck.
20240205_184047.jpg

Förstår inte vad du är ute efter. Det är en blodtrycksmätare. Med blodtrycksmätare så mäter du att ditt blodtryck ligger inom normalt spann, dvs ca 90/60 - 140/90. Ett lågt blodtryck är sällan farligt men ett högt blodtryck är det. När man tränar så går blodtrycket upp, det är helt normalt. Därför ska man alltid vänta minst en timme efter avslutad träning med att mäta, helst mer. Förhöjd puls efter träning kan ligga kvar många timmar. Om man är i god form är ofta blodtrycket ok, men undantag finns. Vid högt blodtryck över 140/90 - kontakta omedelbart vårdcentralen.Blodtrycksmätare är inget som kan användas vid träning. För att avläsa pulsen, använd pulsmätare.

Förstår inte vad du är ute efter. Det är en blodtrycksmätare. Med blodtrycksmätare så mäter du att ditt blodtryck ligger inom normalt spann, dvs ca 90/60 - 140/90. Ett lågt blodtryck är sällan farligt men ett högt blodtryck är det. När man tränar så går blodtrycket upp, det är helt normalt. Därför ska man alltid vänta minst en timme efter avslutad träning med att mäta, helst mer. Förhöjd puls efter träning kan ligga kvar många timmar. Om man är i god form är ofta blodtrycket ok, men undantag finns. Vid högt blodtryck över 140/90 - kontakta omedelbart vårdcentralen.Blodtrycksmätare är inget som kan användas vid träning. För att avläsa pulsen, använd pulsmätare.
Tanken är att utröna huruvida träningen sänker blodtryck respektive vilopuls för mig. Tänkte att det kunde vara roliga parametrar att följa. Det sägs att man kan få lägre blodtryck, respektive vilopuls när man tränar. Tänkte därför det vore roligt att följa dem. Har inte använt blodtrycksmätaren vid träning utan provat mäta morgon och kväll enligt instruktion. Ligger turligt nog under gränsen för högt blodtryck så jag är inte orolig för det.

Tanken är att utröna huruvida träningen sänker blodtryck respektive vilopuls för mig. Tänkte att det kunde vara roliga parametrar att följa. Det sägs att man kan få lägre blodtryck, respektive vilopuls när man tränar. Tänkte därför det vore roligt att följa dem.
Skulle det inte vara enklare med en hyfsat ny, tillräckligt avancerad (och dyr!) Garmin GPSklocka
Dvs en där du kan följa puls och få sådant som "Body Battery" o likn parametrar?
Ray skriver mkt om sådana GPSklockor

Tanken är att utröna huruvida träningen sänker blodtryck respektive vilopuls för mig. Tänkte att det kunde vara roliga parametrar att följa. Det sägs att man kan få lägre blodtryck, respektive vilopuls när man tränar. Tänkte därför det vore roligt att följa dem. Har inte använt blodtrycksmätaren vid träning utan provat mäta morgon och kväll enligt instruktion. Ligger turligt nog under gränsen för högt blodtryck så jag är inte orolig för det.
OK. Det stämmer, man får generellt lägre blodtryck ju bättre tränad man är. Detsamma gäller vilopulsen. Men alltså, det är totalt ointressant som mått på träningen. Lågt blodtryck kan vara bra att veta om men är i stort sett ofarligt om det inte är extremt lågt. Högt blodtryck kan man däremot dö av om det inte behandlas. Så om man har högt blodtryck är det intressant att genom träning, livsstilsomläggning och viktnedgång få ner trycket för att i bästa fall slippa knapra läkemedel som oftast kommer med biverkningar. Ofta så kommer en blodtryckspatient inte undan läkemedlen men man slipper knapra så mycket med träning. I vissa fall har träning, viktnedgång och kostomläggning gjort att patienter helt kunnat sluta äta läkemedel men det hör till undantagen.
Så håll koll på blodtrycket men inte som mått på träningen. Högt blodtryck är en folksjukdom där mer än hälften av alla med högt tryck går obehandlade och det upptäcks inte förrän det är för sent och man har drabbats alla möjliga hjärt-kärlsjukdomar och i vissa fall lagt näbben i vädret för gott.

OK. Det stämmer, man får generellt lägre blodtryck ju bättre tränad man är. Detsamma gäller vilopulsen. Men alltså, det är totalt ointressant som mått på träningen. Lågt blodtryck kan vara bra att veta om men är i stort sett ofarligt om det inte är extremt lågt. Högt blodtryck kan man däremot dö av om det inte behandlas. Så om man har högt blodtryck är det intressant att genom träning, livsstilsomläggning och viktnedgång få ner trycket för att i bästa fall slippa knapra läkemedel som oftast kommer med biverkningar. Ofta så kommer en blodtryckspatient inte undan läkemedlen men man slipper knapra så mycket med träning. I vissa fall har träning, viktnedgång och kostomläggning gjort att patienter helt kunnat sluta äta läkemedel men det hör till undantagen.
Så håll koll på blodtrycket men inte som mått på träningen. Högt blodtryck är en folksjukdom där mer än hälften av alla med högt tryck går obehandlade och det upptäcks inte förrän det är för sent och man har drabbats alla möjliga hjärt-kärlsjukdomar och i vissa fall lagt näbben i vädret för gott.
Får skylla på att jag är ingenjör/forskarsjäl och gillar att mäta. Tycker även att det kan vara roligt att mäta något nytt som jag inte mätt innan. Det är ingen elitsatsning jag gör utan cyklar mest för nöjes skull så jag är inte behov av det mest effektivaste måttet utan kanske det jag är mest nyfiken på. Tänkte att förutom följa dem kunde jag få lite känsla på hur de varierar.

Skulle det inte vara enklare med en hyfsat ny, tillräckligt avancerad (och dyr!) Garmin GPSklocka
Dvs en där du kan följa puls och få sådant som "Body Battery" o likn parametrar?
Ray skriver mkt om sådana GPSklockor
Låter intressant, funderar just på vad den kan ha för indata förutom puls (och gps koordinater). Misstänkter att den kanske har någon smart statestik funktion som kan mäta oregelbunden puls eller förändring över tid.

Låter intressant, funderar just på vad den kan ha för indata förutom puls (och gps koordinater). Misstänkter att den kanske har någon smart statestik funktion som kan mäta oregelbunden puls eller förändring över tid.
Apple Watch har rätt mycket sådan statistik som syns i appen Hälsa på iPhone.

Anmälde mig nyligen till ett motionslopp som går i juni. Började därför att träna och fick för mig att mäta blodtryck och vilopuls för att följa träningen. Fick för mig att det kunde vara lite kul som omväxling och betydligt behagligare än FTP tester. Det gick bra i början men ganska så fort råkade jag utför att apparaten inte ville mäta utan visade error. Det visade sig att mätområdet börjar på 40 i vilopuls. Kikat runt lite och de jag hittar spec på börjar på 40 i vilopuls. Kan inte vara ensam om låg vilopuls i ett cykelforum undrar därför om någon här har tips på bra blodtrycksmätare. Önskemål: hög precision (och gärna riktighet ), wifi, enkel app, vilopuls + blodtryck. Visa bilaga 679374

Jag har inga svar... Jag har en Omron Evolv, det ser ut på bilden att du också har en Omron.

Jag är lite inne på att köpa en Whitings, mest för att jag har en Whitings-våg, men jag hittar inte ens de tekniska specifikationerna för det du nämner kring intervall för vilken puls de funkar för. Var hittar du det? Även för Omron?

Jag har ganska låg vilopuls, men sällan neråt 40 enligt Garmin när jag gör något överhuvud taget. När jag tar blodtryck har jag ofta kring 50 i puls.

Garmin tycker att jag har vilopuls ca 45, men Garmin beräknar pulsen på annat sätt än det aktivitetsband jag hade tidigare, som kunde ge vilopuls nedåt 38-39. Skillnaden är att Garmin har något medelvärde, och mitt tidigare visade lägsta puls (eller möjligen medel för ett kortare intervall).

Jag mäter också mest för att mäta :-) Men jag har högt blodtryck och äter medicin för det. Rådet att börja motionera för blodtryck är inte relevant för mig. Undrar vad jag skulle få om jag slutade :-D

Jag har inga svar... Jag har en Omron Evolv, det ser ut på bilden att du också har en Omron.

Jag är lite inne på att köpa en Whitings, mest för att jag har en Whitings-våg, men jag hittar inte ens de tekniska specifikationerna för det du nämner kring intervall för vilken puls de funkar för. Var hittar du det? Även för Omron?

Jag har ganska låg vilopuls, men sällan neråt 40 enligt Garmin när jag gör något överhuvud taget. När jag tar blodtryck har jag ofta kring 50 i puls.

Garmin tycker att jag har vilopuls ca 45, men Garmin beräknar pulsen på annat sätt än det aktivitetsband jag hade tidigare, som kunde ge vilopuls nedåt 38-39. Skillnaden är att Garmin har något medelvärde, och mitt tidigare visade lägsta puls (eller möjligen medel för ett kortare intervall).

Jag mäter också mest för att mäta :-) Men jag har högt blodtryck och äter medicin för det. Rådet att börja motionera för blodtryck är inte relevant för mig. Undrar vad jag skulle få om jag slutade :-D
Jag har en Omron. Mätområde 40-180 i puls. Innebär att den rapporterar blodtryck + vilopuls om vilopulsen är 40 eller högre annars så rapporterar den error 5. Whitings har också mätområde 40-180 när jag googlar. Man undrar om det är samma underleverantör. Förutom att Omronen inte kan mäta om man har låg puls så funkar den bra. Lättanvänd och känns rejäl. Upplever precision som mycket bra.

Jag har en Withings som jag haft jättelänge, har en våg från dem också. De verkar supporta sina prylar i evigheter, det gillar jag. De här är från innan de såldes till Nokia (nu är de egna igen). Den visar hyggligt i linje med sjukvårdens mätare och loggar allt vilket är rätt smidigt eftersom man slipper göra det själv. Har en Withings Thermo också föresten, smidig som tusan att ta temp på ungarna lite snabbt med. Och loggar, jättebra vid kontakt med vården att ha full koll på temphistoriken.

Har inte under 40 i vilopuls men under 45 har jag ofta och det klagar den inte på.

Ligger precis under 140/90 i tryck MED medicin, trots att varken röker eller snusar (aldrig gjort), inte är överviktig (92 kg på 195 cm) och tränar dagligen (och har tränat regelbundet i 20+ år), springer 25+ km utan större åthävor, och som sagt vilopuls på 45-46 i nuläget. Så det har inte alltid med livsstil att göra.

Polar(med pulsmätare H10) har även motsvarande, även referens ECG, återhämtning och annat. De har även tillsammans med ett annat medicin-företag med referensdata (+AI nätverk), en app för patient övervakning/loggning av hjärtat.

Jag har en Withings som jag haft jättelänge, har en våg från dem också. De verkar supporta sina prylar i evigheter, det gillar jag. De här är från innan de såldes till Nokia (nu är de egna igen). Den visar hyggligt i linje med sjukvårdens mätare och loggar allt vilket är rätt smidigt eftersom man slipper göra det själv. Har en Withings Thermo också föresten, smidig som tusan att ta temp på ungarna lite snabbt med. Och loggar, jättebra vid kontakt med vården att ha full koll på temphistoriken.

Har inte under 40 i vilopuls men under 45 har jag ofta och det klagar den inte på.

Ligger precis under 140/90 i tryck MED medicin, trots att varken röker eller snusar (aldrig gjort), inte är överviktig (92 kg på 195 cm) och tränar dagligen (och har tränat regelbundet i 20+ år), springer 25+ km utan större åthävor, och som sagt vilopuls på 45-46 i nuläget. Så det har inte alltid med livsstil att göra.

Withings har nedre gräns på 40bpm, verkar vara en vedertagen norm... :/

Man får såklart göra som man vill, men för att nyansera lite:

Du är väl redan en ganska vältränad person med lång aktiv cykelkarriär bakom dig? Tror du att du kan ändra så mycket på dina nuvarande värden? Jag tänker att en inaktiv och överviktig människa kan göra stora framsteg, men ju mer genomtränad man redan är desto svårare att förändra åt det positiva.

Förmodar att du redan har effektmätare? Där tror jag man kan få stort värde av mätvärden och stora vinter utifrån att anpassa sin träning efter dessa.

Jag är förvisso knappast den som kan klaga på att någon mäter onödiga grejer eftersom jag cyklar lastcykel med effektmätare på...?

Sen gällande det där med låg puls: Jag har lägre vilopuls än genomsnittet. Det finns massor av människor som har lägre vilopuls än mig, men som inte skulle ha en chans mot mig på någon form av fysisk utmaning, samtidigt som det finns massor av människor som har högre vilopuls än mig men som skulle äta upp mig till frukost på en tävling. Det har liksom inget egenvärde att "ha bra vilopuls" imho.

Man får såklart göra som man vill, men för att nyansera lite:

Du är väl redan en ganska vältränad person med lång aktiv cykelkarriär bakom dig? Tror du att du kan ändra så mycket på dina nuvarande värden? Jag tänker att en inaktiv och överviktig människa kan göra stora framsteg, men ju mer genomtränad man redan är desto svårare att förändra åt det positiva.

Förmodar att du redan har effektmätare? Där tror jag man kan få stort värde av mätvärden och stora vinter utifrån att anpassa sin träning efter dessa.
Ambitionen är inte att optimera träningen. Kör gammalt koncept jag är nöjd med. Utvärderar i den mån jag gör det med fart utomhus och w/puls inomhus. Så poängen med att mäta är framförallt att jag är nyfiken och tycker att det är kul att undersöka. Tänkte att det skulle göra tillvaron lite roligare.

I min mening är vilopuls och blodtryck ett alldeles för trubbigt mått för att dra några större slutsatser om din form.

Pulsen påverkas av så otroligt många saker och för att få tillförlitliga värden att jämföra med så skulle du behöva standardisera på ett sätt som blir rätt bökigt.
Typ alltid samma tid, plats, lägesposition, samma temp i rummet, samma nivå av stress, motsvarande intag av nutrition innan (typiskt inget koffein) osv.

Mäter du vilopuls nattetid med smartklocka påverkar också saker som temp i sovrummet osv. så det är rätt svårt att få till riktigt hög reliabilitet i mätningarna. Bara att ta fram en blodtrycksmaskin får de flesta att öka på blodtrycket.
Sen påverkar saker som plasmavolym som ändras av träning, värmeexponering osv.

så jag tror även om det kan vara roligt att göra en grej av att följa det så är nyttan högst tveksam.
Och även om du nu skulle ha en lägre vilopuls på grund av bättre kondition, vad gör du med den informationen? Att se att den effekt du kan hålla under xxx tidsenhet är ju betydligt mer relevant för prestation än vad din vilopuls är.

Klockan känner även rörelse (+ annat)

Har du inte redan en Garmin cykelGPS? I så fall får du synergieffekter med en Garmin GPSklocka.
Får skylla på att jag är ingenjör/forskarsjäl och gillar att mäta. Tycker även att det kan vara roligt att mäta något nytt som jag inte mätt innan.
Även om du inte redan har ngn Garmin GPS finns det fördelar med En Garmin GPSklocka,
särskilt för den som gillar att mäta och vill se förändringar pga träning.
Ray har provat de flesta GPSklockor ( +MYCKET annat) och så här skriver han:
"One of Garmin’s advantages (if you can get out of the Home Screen), is that they’ve got FAAAR more data than any other sports-focused watch out there. Only Apple’s ‘Health’ app/database rivals it, but much of that data is more focused on Health/Medical/etc stats than the performance/training/recovery stats that Garmin has. Two different things obviously."
Texten är även en länk till Rays genomgång av en uppdatering av Garmin Connect, läs den gärna där kan du se exempel på en hel del av alla de parametrar du kan mäta med en Garmin

Jag har sedan ett par år en några år gammal och enkel Garmin GPSklocka, men som jag har skrivit tidigare pumpar Garmin ut både ny FW, SW och HW i hög takt. Deras nyaste pulssensorer heter: Garmin Elevate V5
Garmin-ElevateV5.jpeg

Om jag har förstått rätt finns Elevate V5 än så länge hos
Fenix 7 Pro, Epix Pro, Tactix 7 AMOLED och Venu 3.
Det verkar vara de som får de flesta uppdateringarna, nu och kanske även i framtiden
Ray listar även en hel del andra uppdateringar

Körde precis ett pass på Zwift, garmins pulsband via BT till min dator.
När jag ligger på 153 bpm där så visar min Garminklocka 88 bpm, kontrollräknar jag med fingret så visar band och Zwift rätt.

Körde precis ett pass på Zwift, garmins pulsband via BT till min dator.
När jag ligger på 153 bpm där så visar min Garminklocka 88 bpm, kontrollräknar jag med fingret så visar band och Zwift rätt.
Om inte jag startade ett pass på gamla Vivoactive 4 så begränsade den sig till ca 100bpm oavsett vad cykeldator/pulsband alt zwift/pulsband visade, klar bugg.
På dagens Vivoactive 5 har jag inte kollat.

Anmälde mig nyligen till ett motionslopp som går i juni. Började därför att träna och fick för mig att mäta blodtryck och vilopuls för att följa träningen. Fick för mig att det kunde vara lite kul som omväxling och betydligt behagligare än FTP tester. Det gick bra i början men ganska så fort råkade jag utför att apparaten inte ville mäta utan visade error. Det visade sig att mätområdet börjar på 40 i vilopuls. Kikat runt lite och de jag hittar spec på börjar på 40 i vilopuls. Kan inte vara ensam om låg vilopuls i ett cykelforum undrar därför om någon här har tips på bra blodtrycksmätare. Önskemål: hög precision (och gärna riktighet ), wifi, enkel app, vilopuls + blodtryck. Visa bilaga 679374
Vid en vilopuls under 40/m, visar sjukvårdens EKG-maskiner rött mätresultat och sköterskan kommer rusande. Om inte Din läkare har koll på Ditt hjärta, är det dags hen får det.

Vid en vilopuls under 40/m, visar sjukvårdens EKG-maskiner rött mätresultat och sköterskan kommer rusande. Om inte Din läkare har koll på Ditt hjärta, är det dags hen får det.

Låg inne för några år sen efter en strömgenomgång, var gång jag somnade så tog det några minuter sen tutade maskinen så jag vaknade. Repeat. Jag tror den larmade vid 45 då, men inte säker.

Jag har en Omron. Mätområde 40-180 i puls. Innebär att den rapporterar blodtryck + vilopuls om vilopulsen är 40 eller högre annars så rapporterar den error 5. Whitings har också mätområde 40-180 när jag googlar. Man undrar om det är samma underleverantör. Förutom att Omronen inte kan mäta om man har låg puls så funkar den bra. Lättanvänd och känns rejäl. Upplever precision som mycket bra.

Problemet är alltså att blodtrycksmätaren ger felmeddelande om man har under 40 i puls vid mättillfället? Det är ju lite kasst kan man tycka men det kanske har att göra med att de inte har eller kan kalibrera mätutrustningen om man har 40 i puls?

Kanske går att hitta ett annat tillfälle under dagen där din stress- och aktivitetsnivå är jämförbar som inte är i anslutning till träning men där du ligger lite högre i puls? För mig skulle det funka bra att mäta när jag kommer hem från jobbet tex.

Jag skulle ställt frågan till Omron om de har någon kommentar, är nog inte jättestort problem för dom då det lär vara försvinnande få av deras kunder som har under 40 i puls.

Om man läser om blodtryck och träning landar man på siffror ungefär så här:
Motionsträning i form av uthållighetsträning sänker blodtrycket med upp till 7/5 mm Hg hos personer med mild till måttlig hyperton
Källa: https://www.regionjh.se/download/18...8eb/1558439990630/Fyssblad högt blodtryck.pdf

Det motsvarar ju skillnad i mätning vid olika tillfällen/dagar om man ser till en individ. Och de flesta studier har väl gjorts på äldre gissar jag...

Edit: jag äger en Omron blodtrycksmätare som jag använder periodvis för att följa upp blodtryck som jag medicinerar mot.

Tillbaka
Topp