bekväm grop hejdå
Aktiv medlem
Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?
jag är inte politiker, men... :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag var rädd för att det skulle bli så, och att jag var på gränsen redan...Jo det gjorde du!
Jag skulle ju bara peta på björnen med en pinne. Varför den blev arg av det är för mig helt otänkbart ?Då vet vi att det räcker att vara på gränsen för att det ska balla ur.
2 år motsvarar i mitt fall ca 1000 mil. Sedan är det inget jätteproblem eftersom spännena normalt finns som reservdel, och är förhållandevis enkla att byta.Ok, intressant att höra, det låter inte bra. Du behöver byta till tysk kvalitet. Jag och frun har kört varsin Ortlieb dagligen året runt i Stockholms salt och slask sen 2012 och det enda som hänt är att laptopens hörn gjort hål i botten, efter många år. Men det lagade lokala skomakaren för nån hundring.
Ok, ligger nog lite drygt där själv. Ca 1 mil enkel väg till jobbet, 250 trafikdagar, ganska mycket "övrigt" transporterande....2 år motsvarar i mitt fall ca 1000 mil. Sedan är det inget jätteproblem eftersom spännena normalt finns som reservdel, och är förhållandevis enkla att byta.
Här har du en goretexkavaj: https://outlet.arcteryx.com/se/en/shop/mens/indisce-blazer-4797 ?OT: Har du någon länk till något som liknar den kostymjackan? Är nämligen intresserad av att hitta något sådant.
Fint, men jag ser inte riktigt hur det skulle lösa mina transportbehov, som typiskt innebär 5-6 rundor upp till lägenheten och förråd ut till bilen bärande 10-12 kollin bl.a. några par skidor, som sedan körs ca 20 mil och avslutas en bra bit ut på landet där det knappt går kollektivtrafik (definitivt inte sista 5km). Sedan bör hela resan klaras av på max 2,5 timmar också.För alla som vill ha lite inspiration på vad som går att transportera medelst cykel (ledtråd: typ allt!) kan kika in i den här tråden.
Visa dina laster...
Med tanke på att det verkar finnas en och annan, för att inte säga ganska många, lastcykelägare i smyg på forumet. Fess up! Har du en ovanligt sexig hoj bara för att ragga, eller kör du faktiskt någon last på flaket ibland!? Vad kör du i vanliga fall runt med? För egen del handlar det oftast om...happyride.se
Den är kul och fin och bevisar att en egentligen inte behöver bil för att transportera saker.
Är det ditt typiska transportbehov? Shit vilket liv, jag blir svettig bara jag läser om det.Fint, men jag ser inte riktigt hur det skulle lösa mina transportbehov, som typiskt innebär 5-6 rundor upp till lägenheten och förråd ut till bilen bärande 10-12 kollin bl.a. några par skidor, som sedan körs ca 20 mil och avslutas en bra bit ut på landet där det knappt går kollektivtrafik (definitivt inte sista 5km). Sedan bör hela resan klaras av på max 2,5 timmar också.
Varje dag!?Fint, men jag ser inte riktigt hur det skulle lösa mina transportbehov, som typiskt innebär 5-6 rundor upp till lägenheten och förråd ut till bilen bärande 10-12 kollin bl.a. några par skidor, som sedan körs ca 20 mil och avslutas en bra bit ut på landet där det knappt går kollektivtrafik (definitivt inte sista 5km). Sedan bör hela resan klaras av på max 2,5 timmar också.
Vem har skrivit varje dag? Men nån antydde ju att det inte skulle behövas bil för att transportera saker. Och jag tror att de transporter som visas upp i den tråden inte heller sker varje dag. Att bära hem en kasse mat eller en ryggsäck fr jobbet som typiskt är vad som sker ”varje dag” räknar jag inte som transport av saker.Varje dag!?
Jag känner som @KungJulian jag!
?Vem har skrivit varje dag? Men nån antydde ju att det inte skulle behövas bil för att transportera saker. Och jag tror att de transporter som visas upp i den tråden inte heller sker varje dag. Att bära hem en kasse mat eller en ryggsäck fr jobbet som typiskt är vad som sker ”varje dag” räknar jag inte som transport av saker.
och vem har skrivit att cykel kan tillgodose alla ooms transport-"behov" på samma tid och sätt. är det bara du som får sola dig i glansen från brinnande halmgubbar? självklart behöver du ändra på ditt liv om du ska ändra på ditt liv.Vem har skrivit varje dag? Men nån antydde ju att det inte skulle behövas bil för att transportera saker. Och jag tror att de transporter som visas upp i den tråden inte heller sker varje dag. Att bära hem en kasse mat eller en ryggsäck fr jobbet som typiskt är vad som sker ”varje dag” räknar jag inte som transport av saker.
Nån skrev att man inte behöver bil för att transportera saker. Det är helt enkelt inte sant, det beror på situationen. Vilket mitt exempel visar.och vem har skrivit att cykel kan tillgodose alla ooms transport-"behov" på samma tid och sätt. är det bara du som får sola dig i glansen från brinnande halmgubbar? självklart behöver du ändra på ditt liv om du ska ändra på ditt liv.
Är det alla resor för dig? Eller finns det även resor där en cykel kan utgöra ett alternativ?Fint, men jag ser inte riktigt hur det skulle lösa mina transportbehov, som typiskt innebär 5-6 rundor upp till lägenheten och förråd ut till bilen bärande 10-12 kollin bl.a. några par skidor, som sedan körs ca 20 mil och avslutas en bra bit ut på landet där det knappt går kollektivtrafik (definitivt inte sista 5km). Sedan bör hela resan klaras av på max 2,5 timmar också.
Det är ju dock inte samma sak som att varje familj behöver ha en eller flera bilar till rådighet 24/7.Nån skrev att man inte behöver bil för att transportera saker. Det är helt enkelt inte sant, det beror på situationen. Vilket mitt exempel visar.
Se där, ingen betalvägg! Då kan man åtminstone se att de drar helt galna slutsatser, nämligen att en ökning av trafiken måste innebära en ökning av koldioxidutsläpp. Detta är naturligtvis inte sant. Man problematiserar bilism snarare än utsläpp, vilket gör trovärdigheten hos "forskarna" helt obefintlig.![]()
Kritik mot Trafikverkets plan – utgår från 25 procents ökning av biltrafiken
Det kommer kritik mot Trafikverkets planering. ”Man har inte tagit in att vi befinner oss i en klimatkris”, säger professor Karolina Isaksson.www.dn.se
Och fega små kryp som inte vågar bemöta dem de kallar "troll".Otroligt märklig tråd med mediekritiska högertroll och pendlartips om vartannat.
Jag kunde inte läsa att koldioxidutsläppen skulle öka. Så här sa Karolina Isaksson: "Utsläppen behöver minska snabbare och det förutsätter minskad biltrafik i närtid"Se där, ingen betalvägg! Då kan man åtminstone se att de drar helt galna slutsatser, nämligen att en ökning av trafiken måste innebära en ökning av koldioxidutsläpp. Detta är naturligtvis inte sant. Man problematiserar bilism snarare än utsläpp, vilket gör trovärdigheten hos "forskarna" helt obefintlig.
Varför ska bilismen inte få öka om det inte innebär ökade utsläpp? Är det för att man vill begränsa människors frihet? Jag ser nämligen ingen rimlig anledning alls.
Agree på den!Och fega små kryp som inte vågar bemöta dem de kallar "troll".
Om vi bortser från den lilla detaljen att svenska bilisters utsläpp inte på något sätt kommer påverka klimatet eftersom det bokstavligen är en fis i rymden jämfört med resten av världen, så drar man likhetstecken mellan biltrafik och utsläpp. Detta är nonsens och gör hela "kritiken" meningslös. Det är som att de bestämt sig för att bilism är dåligt och sen använder felaktiga argument ("klimatet") för att framhärda i sin agenda, oavsett om det finns möjligeter att köra bil med obefintliga utsläpp eller ej.Jag kunde inte läsa att koldioxidutsläppen skulle öka. Så här sa Karolina Isaksson: "Utsläppen behöver minska snabbare och det förutsätter minskad biltrafik i närtid"
Vilket inte på något sätt betyder att bilism = utsläpp = klimatkatastrof. Pajasfasoner.Fortfarande är en mycket stor del av fordonsflottan fossildriven.
Om vi bortser från den lilla detaljen att svenska bilisters utsläpp inte på något sätt kommer påverka klimatet eftersom det bokstavligen är en fis i rymden jämfört med resten av världen, så drar man likhetstecken mellan biltrafik och utsläpp. Detta är nonsens och gör hela "kritiken" meningslös. Det är som att de bestämt sig för att bilism är dåligt och sen använder felaktiga argument ("klimatet") för att framhärda i sin agenda, oavsett om det finns möjligeter att köra bil med obefintliga utsläpp eller ej.
Vilket inte på något sätt betyder att bilism = utsläpp = klimatkatastrof. Pajasfasoner.
Nu sätter du upp villkoret att fordonsflottan ska vara fortsatt huvudsakligen fossildriven ända fram till 2040. Varför gör du det?Förklara för en hjärntvättad idiot hur det går ihop att trafiken ökar i enhuvudsakligen fossildriven fordonsflotta, men utan att utsläppen ökar?
Nu sätter du upp villkoret att fordonsflottan ska vara fortsatt huvudsakligen fossildriven ända fram till 2040. Varför gör du det?
"Vi" pratar inte alls om det aktuella läget. Jag pratar om det som stod i DN-artikeln, nämligen att ett gäng "forskare" inte kan skilja på utsläpp och bilism.För att du inte sa emot det här, och för att vi pratar om aktuella läget.
Visa bilaga 679781
Och de supermodiga blockar såklart dem de modiga inte vill diskutera med! DET är modigt!Och fega små kryp som inte vågar bemöta dem de kallar "troll".
Men vad vet forskare?"Vi" pratar inte alls om det aktuella läget. Jag pratar om det som stod i DN-artikeln, nämligen att ett gäng "forskare" inte kan skilja på utsläpp och bilism.
Forskare använder inte "ganska" och "kanske" lika mycket som de "som vet".Förklara gärna varför du drar lika galna slutsatser som de gör. De är nämligen felaktiga. Givetvis kommer en ganska stor del av fordonsflottan vara elektrisk till 2040. Kanske så stor att utsläppen minskar markant trots markant ökad bilism. Varför har ingen på skitblaskan DN tänk på det? Varför har inte du tänkt på det? Det är ju fullständigt uppenbart för alla som inte har hål i huvudet.
Läste du ens artikeln eller fick du elallergi och började tugga fradga direkt?"Vi" pratar inte alls om det aktuella läget. Jag pratar om det som stod i DN-artikeln, nämligen att ett gäng "forskare" inte kan skilja på utsläpp och bilism.
Förklara gärna varför du drar lika galna slutsatser som de gör. De är nämligen felaktiga. Givetvis kommer en ganska stor del av fordonsflottan vara elektrisk till 2040. Kanske så stor att utsläppen minskar markant trots markant ökad bilism. Varför har ingen på skitblaskan DN tänk på det? Varför har inte du tänkt på det? Det är ju fullständigt uppenbart för alla som inte har hål i huvudet.
Du gjorde det uppenbarligen inte. Precis som du uppenbarligen inte läst mina inlägg. Dra nåt gammalt över dig och ge fan i att citera mig om du inte har nåt att komma med. Är så less på bebisdebattörer.Läste du ens artikeln eller fick du elallergi och började tugga fradga direkt?
"Vi" pratar inte alls om det aktuella läget. Jag pratar om det som stod i DN-artikeln, nämligen att ett gäng "forskare" inte kan skilja på utsläpp och bilism.
Förklara gärna varför du drar lika galna slutsatser som de gör. De är nämligen felaktiga. Givetvis kommer en ganska stor del av fordonsflottan vara elektrisk till 2040. Kanske så stor att utsläppen minskar markant trots markant ökad bilism. Varför har ingen på skitblaskan DN tänk på det? Varför har inte du tänkt på det? Det är ju fullständigt uppenbart för alla som inte har hål i huvudet.
Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Prova igen.Du kan ju inte raljera och vara så självsäker att du benämner slutsatsen att en ökad bilism kommer leda till ökade utsläpp som "galna slutsatser" och "nämligen felaktiga"
För att sen följa upp med att det bara
-kanske- kommer minska markant.
Tycker du ska vara genomgående självsäker när du siar om framtiden
Här har du en goretexkavaj: https://outlet.arcteryx.com/se/en/shop/mens/indisce-blazer-4797 ?
I dagsläget har jag ingen cykel i vardagen eller känner nåt större behov av det heller. Pendling sker med tåg (6 mil enkel), de flesta vardagsärenden kan lösas till fots, vissa med bilen. Den typ av ärenden som ombesörjs i den länkade tråden har jag på sin höjd 2-3 gånger i månaden. Ser ingen som helst anledning att skaffa en dedikerad cykel eller kärra för det, då den måste förvaras, hanteras, stöldskyddas, osv, framförallt som jag redan har bilen som löser dessa ärenden utmärkt.Är det alla resor för dig? Eller finns det även resor där en cykel kan utgöra ett alternativ?
"I Trafikverkets inriktningsunderlag används inte klimatlagen som en gräns. Istället vilar förslaget på en prognos om att biltrafiken kommer att öka med 25 procent till år 2040."Du gjorde det uppenbarligen inte.
Är det här inlägget ett resultat av din enaståeende IQ och mogna argumentationsteknik?Precis som du uppenbarligen inte läst mina inlägg. Dra nåt gammalt över dig och ge fan i att citera mig om du inte har nåt att komma med. Är så less på bebisdebattörer.
Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Prova igen.
Edit: Fast det här kommer bara leda till den vanliga sandlådan eftersom du och en del andra uppenbarligen har noll intresse av att förstå eller ens försöka följa ett logiskt resonemang. Den intellektuella nivån är helt enkelt obefintlig. Avslutar därmed.
Ja, jag glömmer tyvärr att forumet är fullt av imbecilla rövhattar som inte är läskunniga. Jag brukar försöka hysa nån slags förhoppning om att alla inte är helt dumma i huvudet, men jag får nog sluta med det.Du är otrolig duktig på att säga ”hejdå” till trådar och ”avsluta” saker för att sen komma in och veva igen. Det slår liksom aldrig fel.
Den är jättebra. Men de borde illustrera att plankan vid övergångsstället rycks när du är halvvägs över också.
Jag förstår det. Det måste vara otroligt jobbigt att oavsett vart man är så är alla människor runt en idioter som inte förstår någonting. Speciellt inte dina logiska resonemang.Ja, jag glömmer tyvärr att forumet är fullt av imbecilla rövhattar som inte är läskunniga. Jag brukar försöka hysa nån slags förhoppning om att alla inte är helt dumma i huvudet, men jag får nog sluta med det.
jag håller det som mycket sannolikt att bilismen kommer öka och med den utsläppen av koldioxid. men även om bilismen ökar utan att koldioxidutsläppen ökar, om jag gissar fel, så vill jag inte leva i värld där den redan nu helt obegripligt omfattande bilismen dessutom ska öka.
Precis. För oss som bor på landet och inte har kollektivtrafik dygnet runt är cykeln rätt viktig.I dagsläget har jag ingen cykel i vardagen eller känner nåt större behov av det heller. Pendling sker med tåg (6 mil enkel), de flesta vardagsärenden kan lösas till fots, vissa med bilen. Den typ av ärenden som ombesörjs i den länkade tråden har jag på sin höjd 2-3 gånger i månaden. Ser ingen som helst anledning att skaffa en dedikerad cykel eller kärra för det, då den måste förvaras, hanteras, stöldskyddas, osv, framförallt som jag redan har bilen som löser dessa ärenden utmärkt.
Men jag har full förståelse att det kan fungera för andra som har andra behov och möjligheter.