Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då vet vi att det räcker att vara på gränsen för att det ska balla ur.

Ok, intressant att höra, det låter inte bra. Du behöver byta till tysk kvalitet. Jag och frun har kört varsin Ortlieb dagligen året runt i Stockholms salt och slask sen 2012 och det enda som hänt är att laptopens hörn gjort hål i botten, efter många år. Men det lagade lokala skomakaren för nån hundring.
2 år motsvarar i mitt fall ca 1000 mil. Sedan är det inget jätteproblem eftersom spännena normalt finns som reservdel, och är förhållandevis enkla att byta.

2 år motsvarar i mitt fall ca 1000 mil. Sedan är det inget jätteproblem eftersom spännena normalt finns som reservdel, och är förhållandevis enkla att byta.
Ok, ligger nog lite drygt där själv. Ca 1 mil enkel väg till jobbet, 250 trafikdagar, ganska mycket "övrigt" transporterande....

För alla som vill ha lite inspiration på vad som går att transportera medelst cykel (ledtråd: typ allt!) kan kika in i den här tråden.

Den är kul och fin och bevisar att en egentligen inte behöver bil för att transportera saker.

För alla som vill ha lite inspiration på vad som går att transportera medelst cykel (ledtråd: typ allt!) kan kika in i den här tråden.

Den är kul och fin och bevisar att en egentligen inte behöver bil för att transportera saker.
Fint, men jag ser inte riktigt hur det skulle lösa mina transportbehov, som typiskt innebär 5-6 rundor upp till lägenheten och förråd ut till bilen bärande 10-12 kollin bl.a. några par skidor, som sedan körs ca 20 mil och avslutas en bra bit ut på landet där det knappt går kollektivtrafik (definitivt inte sista 5km). Sedan bör hela resan klaras av på max 2,5 timmar också.

Fint, men jag ser inte riktigt hur det skulle lösa mina transportbehov, som typiskt innebär 5-6 rundor upp till lägenheten och förråd ut till bilen bärande 10-12 kollin bl.a. några par skidor, som sedan körs ca 20 mil och avslutas en bra bit ut på landet där det knappt går kollektivtrafik (definitivt inte sista 5km). Sedan bör hela resan klaras av på max 2,5 timmar också.
Är det ditt typiska transportbehov? Shit vilket liv, jag blir svettig bara jag läser om det.

Varje dag!?
Jag känner som @KungJulian jag!

Varje dag!?
Jag känner som @KungJulian jag!
Vem har skrivit varje dag? Men nån antydde ju att det inte skulle behövas bil för att transportera saker. Och jag tror att de transporter som visas upp i den tråden inte heller sker varje dag. Att bära hem en kasse mat eller en ryggsäck fr jobbet som typiskt är vad som sker ”varje dag” räknar jag inte som transport av saker.

Vem har skrivit varje dag? Men nån antydde ju att det inte skulle behövas bil för att transportera saker. Och jag tror att de transporter som visas upp i den tråden inte heller sker varje dag. Att bära hem en kasse mat eller en ryggsäck fr jobbet som typiskt är vad som sker ”varje dag” räknar jag inte som transport av saker.
?

En gång behövde jag köra en bil på skroten (på släp). Så jag måste egentligen ha en lastbil.

och vem har skrivit att cykel kan tillgodose alla ooms transport-"behov" på samma tid och sätt. är det bara du som får sola dig i glansen från brinnande halmgubbar? självklart behöver du ändra på ditt liv om du ska ändra på ditt liv.

och vem har skrivit att cykel kan tillgodose alla ooms transport-"behov" på samma tid och sätt. är det bara du som får sola dig i glansen från brinnande halmgubbar? självklart behöver du ändra på ditt liv om du ska ändra på ditt liv.
Nån skrev att man inte behöver bil för att transportera saker. Det är helt enkelt inte sant, det beror på situationen. Vilket mitt exempel visar.

Är det alla resor för dig? Eller finns det även resor där en cykel kan utgöra ett alternativ?

Se där, ingen betalvägg! Då kan man åtminstone se att de drar helt galna slutsatser, nämligen att en ökning av trafiken måste innebära en ökning av koldioxidutsläpp. Detta är naturligtvis inte sant. Man problematiserar bilism snarare än utsläpp, vilket gör trovärdigheten hos "forskarna" helt obefintlig.

Varför ska bilismen inte få öka om det inte innebär ökade utsläpp? Är det för att man vill begränsa människors frihet? Jag ser nämligen ingen rimlig anledning alls.

Se där, ingen betalvägg! Då kan man åtminstone se att de drar helt galna slutsatser, nämligen att en ökning av trafiken måste innebära en ökning av koldioxidutsläpp. Detta är naturligtvis inte sant. Man problematiserar bilism snarare än utsläpp, vilket gör trovärdigheten hos "forskarna" helt obefintlig.

Varför ska bilismen inte få öka om det inte innebär ökade utsläpp? Är det för att man vill begränsa människors frihet? Jag ser nämligen ingen rimlig anledning alls.
Jag kunde inte läsa att koldioxidutsläppen skulle öka. Så här sa Karolina Isaksson: "Utsläppen behöver minska snabbare och det förutsätter minskad biltrafik i närtid"

Fortfarande är en mycket stor del av fordonsflottan fossildriven.

Jag kunde inte läsa att koldioxidutsläppen skulle öka. Så här sa Karolina Isaksson: "Utsläppen behöver minska snabbare och det förutsätter minskad biltrafik i närtid"
Om vi bortser från den lilla detaljen att svenska bilisters utsläpp inte på något sätt kommer påverka klimatet eftersom det bokstavligen är en fis i rymden jämfört med resten av världen, så drar man likhetstecken mellan biltrafik och utsläpp. Detta är nonsens och gör hela "kritiken" meningslös. Det är som att de bestämt sig för att bilism är dåligt och sen använder felaktiga argument ("klimatet") för att framhärda i sin agenda, oavsett om det finns möjligeter att köra bil med obefintliga utsläpp eller ej.

Fortfarande är en mycket stor del av fordonsflottan fossildriven.
Vilket inte på något sätt betyder att bilism = utsläpp = klimatkatastrof. Pajasfasoner.

Om vi bortser från den lilla detaljen att svenska bilisters utsläpp inte på något sätt kommer påverka klimatet eftersom det bokstavligen är en fis i rymden jämfört med resten av världen, så drar man likhetstecken mellan biltrafik och utsläpp. Detta är nonsens och gör hela "kritiken" meningslös. Det är som att de bestämt sig för att bilism är dåligt och sen använder felaktiga argument ("klimatet") för att framhärda i sin agenda, oavsett om det finns möjligeter att köra bil med obefintliga utsläpp eller ej.

Vilket inte på något sätt betyder att bilism = utsläpp = klimatkatastrof. Pajasfasoner.

Förklara för en hjärntvättad idiot hur det går ihop att trafiken ökar i enhuvudsakligen fossildriven fordonsflotta, men utan att utsläppen ökar?

• Gilla
Reactions: .A.
Förklara för en hjärntvättad idiot hur det går ihop att trafiken ökar i enhuvudsakligen fossildriven fordonsflotta, men utan att utsläppen ökar?
Nu sätter du upp villkoret att fordonsflottan ska vara fortsatt huvudsakligen fossildriven ända fram till 2040. Varför gör du det?

Nu sätter du upp villkoret att fordonsflottan ska vara fortsatt huvudsakligen fossildriven ända fram till 2040. Varför gör du det?

För att du inte sa emot det här, och för att vi pratar om aktuella läget.
IMG_8351.jpeg

• Gilla
Reactions: H.
För att du inte sa emot det här, och för att vi pratar om aktuella läget.
Visa bilaga 679781
"Vi" pratar inte alls om det aktuella läget. Jag pratar om det som stod i DN-artikeln, nämligen att ett gäng "forskare" inte kan skilja på utsläpp och bilism.

Förklara gärna varför du drar lika galna slutsatser som de gör. De är nämligen felaktiga. Givetvis kommer en ganska stor del av fordonsflottan vara elektrisk till 2040. Kanske så stor att utsläppen minskar markant trots markant ökad bilism. Varför har ingen på skitblaskan DN tänk på det? Varför har inte du tänkt på det? Det är ju fullständigt uppenbart för alla som inte har hål i huvudet.

"Vi" pratar inte alls om det aktuella läget. Jag pratar om det som stod i DN-artikeln, nämligen att ett gäng "forskare" inte kan skilja på utsläpp och bilism.
Men vad vet forskare?
Förklara gärna varför du drar lika galna slutsatser som de gör. De är nämligen felaktiga. Givetvis kommer en ganska stor del av fordonsflottan vara elektrisk till 2040. Kanske så stor att utsläppen minskar markant trots markant ökad bilism. Varför har ingen på skitblaskan DN tänk på det? Varför har inte du tänkt på det? Det är ju fullständigt uppenbart för alla som inte har hål i huvudet.
Forskare använder inte "ganska" och "kanske" lika mycket som de "som vet".
Givetvis kommer fordonsflottan bli elektrisk när elbilsbonusar tas bort och priset på fossila bränslen sänkt. Men det kanske man inte ska tänka på? Hål i huvudet att se förutsättningarna!

Läste du ens artikeln eller fick du elallergi och började tugga fradga direkt?

Läste du ens artikeln eller fick du elallergi och började tugga fradga direkt?
Du gjorde det uppenbarligen inte. Precis som du uppenbarligen inte läst mina inlägg. Dra nåt gammalt över dig och ge fan i att citera mig om du inte har nåt att komma med. Är så less på bebisdebattörer.

Du kan ju inte raljera och vara så självsäker att du benämner slutsatsen att en ökad bilism kommer leda till ökade utsläpp som "galna slutsatser" och "nämligen felaktiga"
För att sen följa upp med att det bara
-kanske- kommer minska markant.

Tycker du ska vara genomgående självsäker när du siar om framtiden

Du kan ju inte raljera och vara så självsäker att du benämner slutsatsen att en ökad bilism kommer leda till ökade utsläpp som "galna slutsatser" och "nämligen felaktiga"
För att sen följa upp med att det bara
-kanske- kommer minska markant.

Tycker du ska vara genomgående självsäker när du siar om framtiden
Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Prova igen.

Edit: Fast det här kommer bara leda till den vanliga sandlådan eftersom du och en del andra uppenbarligen har noll intresse av att förstå eller ens försöka följa ett logiskt resonemang. Den intellektuella nivån är helt enkelt obefintlig. Avslutar därmed.

Är det alla resor för dig? Eller finns det även resor där en cykel kan utgöra ett alternativ?
I dagsläget har jag ingen cykel i vardagen eller känner nåt större behov av det heller. Pendling sker med tåg (6 mil enkel), de flesta vardagsärenden kan lösas till fots, vissa med bilen. Den typ av ärenden som ombesörjs i den länkade tråden har jag på sin höjd 2-3 gånger i månaden. Ser ingen som helst anledning att skaffa en dedikerad cykel eller kärra för det, då den måste förvaras, hanteras, stöldskyddas, osv, framförallt som jag redan har bilen som löser dessa ärenden utmärkt.
Men jag har full förståelse att det kan fungera för andra som har andra behov och möjligheter.

Du gjorde det uppenbarligen inte.
"I Trafikverkets inriktningsunderlag används inte klimatlagen som en gräns. Istället vilar förslaget på en prognos om att biltrafiken kommer att öka med 25 procent till år 2040."

"Utsläppen behöver minska snabbare och det förutsätter minskad biltrafik i närtid. Även om elektrifieringen skulle gå fort framåt."

"Det handlar framför allt om snabb omställning av fordonsflottan mot elektrifiering, högre andel biodrivmedel samt vissa bidrag från infrastrukturåtgärder. Men infrastrukturåtgärder påverkar utsläppen ganska lite, relativt sett."

Precis som du uppenbarligen inte läst mina inlägg. Dra nåt gammalt över dig och ge fan i att citera mig om du inte har nåt att komma med. Är så less på bebisdebattörer.
Är det här inlägget ett resultat av din enaståeende IQ och mogna argumentationsteknik?

Senast ändrad:
Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Prova igen.

Edit: Fast det här kommer bara leda till den vanliga sandlådan eftersom du och en del andra uppenbarligen har noll intresse av att förstå eller ens försöka följa ett logiskt resonemang. Den intellektuella nivån är helt enkelt obefintlig. Avslutar därmed.

Du är otrolig duktig på att säga ”hejdå” till trådar och ”avsluta” saker för att sen komma in och veva igen. Det slår liksom aldrig fel.

som vanligt öppet mål om en som värnare av den fria ickemänskliga naturen hävdar att vi "måste" byta spår, t ex sluta åka bil och börja cykla. teknikoptimisterna kan då alltid hävda att det kanske vi inte alls måste, de kan påstå att alla kommer skaffa elbil och elplan och odla kött under diskbänken och el kommer finnas i överflöd när vi byggt fusionsreaktorer, som vi dessutom kan använda för att tillverka plutonium av skräp-uran och den kan vi sälja och bli stenrika.

jag tror att vi bör bemöta teknikoptimisternas utopi istället. säga att även om de "räddar" eller tar kontroll över klimatet, så vill vi inte leva på deras jordklot, där bilismen och ett antal andra ismer fortsätter växa så att det sen inte finns plats för en kvadratmeter ickemänsklig fri natur.

jag håller det som mycket sannolikt att bilismen kommer öka och med den utsläppen av koldioxid. men även om bilismen ökar utan att koldioxidutsläppen ökar, om jag gissar fel, så vill jag inte leva i värld där den redan nu helt obegripligt omfattande bilismen dessutom ska öka.

Personangrepp i form av otrevliga tillmälen osv
Du är otrolig duktig på att säga ”hejdå” till trådar och ”avsluta” saker för att sen komma in och veva igen. Det slår liksom aldrig fel.
Ja, jag glömmer tyvärr att forumet är fullt av imbecilla rövhattar som inte är läskunniga. Jag brukar försöka hysa nån slags förhoppning om att alla inte är helt dumma i huvudet, men jag får nog sluta med det.

Edit: Det mest beklagliga är att det här bara speglar landets förfall och folkets okunnighet i allmänhet. Och med landet går det ju käpprätt åt helvete, precis som det alltid gör när galenpannor bestämmer.

Senast ändrad:
Ja, jag glömmer tyvärr att forumet är fullt av imbecilla rövhattar som inte är läskunniga. Jag brukar försöka hysa nån slags förhoppning om att alla inte är helt dumma i huvudet, men jag får nog sluta med det.
Jag förstår det. Det måste vara otroligt jobbigt att oavsett vart man är så är alla människor runt en idioter som inte förstår någonting. Speciellt inte dina logiska resonemang.

jag håller det som mycket sannolikt att bilismen kommer öka och med den utsläppen av koldioxid. men även om bilismen ökar utan att koldioxidutsläppen ökar, om jag gissar fel, så vill jag inte leva i värld där den redan nu helt obegripligt omfattande bilismen dessutom ska öka.

Ja, Sverige är inte tillräckligt tättbevolkat, det finns jättemycket utrymme till mer asfalt kvar. I Nederländerna behöver man riva ner hus eller naturreservat för att lägga mer asfalt. För ett år sen hände det för första gången att invånarna kunde blockera en utvidgning av en motorväg (av 10 fil) på kostnad av en naturreservat.

Ryggsäck eller
I dagsläget har jag ingen cykel i vardagen eller känner nåt större behov av det heller. Pendling sker med tåg (6 mil enkel), de flesta vardagsärenden kan lösas till fots, vissa med bilen. Den typ av ärenden som ombesörjs i den länkade tråden har jag på sin höjd 2-3 gånger i månaden. Ser ingen som helst anledning att skaffa en dedikerad cykel eller kärra för det, då den måste förvaras, hanteras, stöldskyddas, osv, framförallt som jag redan har bilen som löser dessa ärenden utmärkt.
Men jag har full förståelse att det kan fungera för andra som har andra behov och möjligheter.
Precis. För oss som bor på landet och inte har kollektivtrafik dygnet runt är cykeln rätt viktig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp